Ingen service / telefonen tillåts inte

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Ingen service / telefonen tillåts inte

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Member
    Post count: 85

Jag har surfat runt en hel del i forumet och på webben och ser att det är ganska många som har detta problem.

Efter att själv köpt två Iphones 3G på Tradera och råkat ut för att det plötsligt står Ingen service /telefonen tillåts inte (efter att mobilen har fungerat klanderfritt i några månader) var jag i kontakt med Telenor som telefonerna var bundna till. Först fick jag inget klart besked men så småningom hittade jag fram till en kille på Iphone-supporten som med hjälp av IMEI-koden (Inställningar > Allmänt > Om) kunde konstatera att de var spärrade av försäkringsbolag!

Han sa att det finns en hel del oseriösa typer som säljer sina mobiler på Tradera och anmäler dem stulna, för att få en ny mobil. Att försäkringsbolagen sedan spärrar den gamla telefonen – som då blir helt oanvändbar för att ringa med – verkar dessa skojare inte bry sig om.

Lite märkligt kan man varken med Apples sida https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do eller tjänsten CheckMEND – The Global Second-Hand Stolen Goods Database for Public & Trade Checking få fram att mobilerna är spärrade av försäkringbolag. När jag testade och körde ett av mobilernas IMEI kod var allt OK enligt denna sajt, men så var de nu tyvärr inte.

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Posta säljarens namn/nick. Ingen annan ska behöva gå igenom samma skit… :/

aaberg
    Member

Efter helgen ska jag tala med försäkringsbolaget som spärrat mobilerna och höra vad som finns att göra. Återkommer.

MrCabelguy
    Member
    Post count: 461

Vilka jävla idioter.
    De skulle få kompanistryk.
    Jag hatar oärligt folk.
    Synd att man inte kan lita på folk.
    Hoppas att det löser sig så du får bort stöldspärren från försäkringsbolaget.

Molo
    Member
    Post count: 196

Men lägg ut säljarens namn hur som helst!

aaberg
    Member

Vill inte lämna ut några namn än förrän jag talat med försäkringsbolaget och fått bekräftat att det var samma personer som lurat försäkringsringsbolaget som jag köpte mobilerna ifrån – vill inte lämna ur någon som kan ha köpt i god tro före mig och sedan sålt vidare. Kommer att göra polisanmälan och underrätta Tradera. Jag har bankkontona dit jag satte in pengarna och mejlen, så det blir nog en lätt sak för polisen att spåra. Låter er veta hur det går.

aaberg
    Member

UPPDATERING: Har talat med försäkringsbolaget och Polisen idag. Försäkringsbolaget sa att det var inte samma namn som stöldanmält telefonerna som sålt dem till mig – det finns därför ingen anledning att lämna ut säljarnas namn här, då det inte går att styrka försäkringsbedrägeri.

Eftersom försäkringsbolaget har gett nya telefoner till de som stöldanmält dem blir mina mobiler försäkringsbolagets egendom. De ska undersöka om jag kan köpa loss telefonerna och häva IMEI-spärren. Ska få besked i slutet av veckan.

Även om chansen är liten att få igen pengarna finns det en möjlighet att Polisen via bankkonton kan spåra de som sålt mobilerna i första hand. Ska göra en anmälan och lämna in mobiler och den dokumentation jag har om köpen (mejlväxling, bevis på insättning på bankkonton) i veckan.

Får hoppas på att det går att köpa mobilerna för en billig slant av försäkringsbolaget.

aaberg
    Member

UPPDATERING 2: Eftersom jag fått frågan via post hur det har gått kommer här en uppdatering av läget. Jag var i kontakt med polisen och gjorde bedrägerianmälan och lämnade in mobilerna till Polisen som tog dem i beslag för utredning. Nu, snart tre månader senare, har utredningarna (en utredning för vardera mobil eftersom det var två olika säljare) fortfarande inte påbörjats hos Polisen. De får in många anmälningar och ärendena är lågprioriterade. Jag har kommit överens med försäkringsbolaget att jag får köpa dem båda för 1000 kr. Men, så länge Polisens utredningar inte är klara händer inget. Ingen kan säga hur lång tid en polisutredning av det här slaget tar.

eastmountain
    Member
    Post count: 11

Jag har själv råkat ut för bedrägeri via tradera. Men, jag fick ingen iphone alls, utan det var ilagt en klump som tyngd. Polisutredning gjordes, men dom tog inte ens in det jag fick utan fick bara till svar att föundersökningen var nerlagd för att brott ej kunde styrkas:( Jag hoppas att du har större tur o att idioterna åker fast!!!

aaberg
    Member

Tråkigt att läsa vad du råkat ut för. Det är verkligen synd att det finns så många skojare på bland annat Tradera som förstör för alla seriösa. När jag råkade ut för bedrägerierna kontaktade jag Tradera och föreslog att de skulle skriva en varning på deras sajt, men inget har hänt. Tycker de borde förebygga så långt som möjligt och varna alla budare för hur vanligt det är med bluffmakare som “säljer” mobiler där. De borde åtminstone lägga ut en text att man som köpare bör kräva att säljaren har kvitto eller något annat intyg på mobilen och kan stärka det via e-post. Själv budar jag inte längre på någon mobil om inte säljaren kan styrka att han har kvitto eller kan intyg att har ägt mobilen en längre tid.

eastmountain
    Member
    Post count: 11

Ja, tråkigt det du råkat ut för med!
    Ja men exakt, jag kontaktade tradera jag med, och sa i stort sett samma sak som du, att de borde vidta åtgärder då försäljare visat sig bluffat några gånger. Det enda jag fick till svar var att jag skulle lösa det med säljaren oss emellan. Jag hade då redan skrivit att säljaren vägrade höra av sig i mailet jag skickade till dem, så de är inte särskilt angelägna om att lyssna på problemet.

Nej, jag budar absolut inte på nånting mer nu, om det inte är en summa jag har “råd” att förlora så att säga. Nu hade jag tur att jag kunde jobba till mig en iphone, annars hade jag aldrig haft råd att köpa en efter vad jag förlorade pga denna affär. Men, man lär sig sina läxor den hårda vägen antar jag.

Uppdatera gärna om hur det går för dig framöver, jag hoppas att polisen åtminstone gör rätt i ditt fall! Lycka till 🙂

SomethinG
    Member
    Post count: 363

Tycker synd om dig och hoppas det löser sig, att folk ska luras via Tradera etc är bara löjligt.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.