Ingen service / telefonen tillåts inte

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Ingen service / telefonen tillåts inte

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Member
    Post count: 85

Jag har köpt två begagagnade Iphone 3G på Tradera för en tid sedan. Båda med senaste 3.1.3 och 05.12.01 (tyvärr). Jag har använt den ena mobilen under några månader med Telenor kontantkort och allt har fungerat bra. Förra helgen fick jag plötsligt “Ingen service” och under nätverket “Ej tillgängligt”. Det står också under inställningar allmänt > om > Nätverk “Telefonen tillåts inte”.

Har provat:
    1. Provat annat simkort från Telenor – fungerar inte
    2. Provat mitt simkort i annan telefon – fungerar
    3. Fått nytt simkort från Telenor – fungerar inte i Iphone-mobilerna men i andra telefoner
    4. Återställt via iTunes (PC) senaste versionen. – fungera inte
    5. Provat punkt 4 ifrån annan dator (PC) – fungerar inte.
    6. Nollställt alla inställningar i mobilen – fungerar inte
    7. Följt Apples felguide ex stängt av flygplansläge och kopplat in igen osv.
    8. Kontrollerat med CheckMEND – The Global Second-Hand Stolen Goods Database for Public & Trade Checking att mobilerna inte är stulna etc – Allt var OK.
    9. Kontrollerat med Telenor-butik och Telia ifall de har något registrerat på mobilerna (ex spärr, stöldanmäld etc) – fanns inga anmärkningar.
    10. Testat stänga av, sätta på alla tänkbara inställningar som 3G, flygplansläge etc.

Numera står bara “Avvaktar aktivering” när jag startar upp men inget mer händer. Eftersom jag bor centralt bör det inte vara några problem med täckning, dessutom fungerar mina andra ej iphones med full täckning. Om jag klickar förbi “avvaktar aktivering” står det bara “Ingen service” och under nätverket “Ej tillgängligt”. Det står också under inställningar allmänt > om > Nätverk “Telefonen tillåts inte”.

Jag har surfat runt en hel del och ser att det är ganska många som har detta problem men ingen som har hittat någon lösning. Det närmsta svar jag hittills kommit till är att telefonerna blockerats av någon anledning (IMEM-numret) men enligt Telenors support kan de inte se några problem. Eftersom det enligt Apples sida https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do finns garanti kvar på den ena har jag skickat den på service via Telenor. Får se vad som händer.

Men skumt att så många verkar ha detta problem och det inte verkar finnas någon lösning på problemet.

Något jag missat?

vljungar
    Member
    Post count: 1

EXAKT SAMMA PROB. Vad var svaret? hur har det gått? mvh vict

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

Om telefonen är IMEI spärrad = anmälld stulen och spärrad av opperatören.
    Kolla med de svenska operatörerna och polisen

aaberg
    Member
    Post count: 85

Ja, tyvärr var det så med mina två mobiler. Båda visade sig vara spärrade av ettt försäkringsbolag eftersom de anmälts stulna. Att den ena fungerat ett tag berodde på att det tog ett tag innan den blev spärrad. Det lyckliga i kråksången var i mitt fall att efter samtal med försäkringsbolaget kunde jag så småningom köpa loss dem för 500 kr/st.

Processen var:

1. Kontaktade Telenors Iphone-support som kunde bekräfta att de var spärrade av ett försäkringsbolag. Fick namnet på försäkringsbolaget.

2. Ringde försäkringsbolaget. Kom överens om att få köpa loss dem efter polisutredning eftersom de som ägt mobilerna redan fått kompensation av försäkringsbolaget.

3. Gjorde brottsanmälan hos polisen på dem som sålt mobilerna och fick lämna mobilerna i beslag till för utredning. Är enligt polisen mycket vanligt att stulna mobiler säljs på Tradera.

4. Stulna mobiler är lågprioriterat hos polisen så utredningarna kan ta hur lång tid som helst. Efter ett antal månader kontaktade jag polisen igen och kunde få tillbaka mobilerna eftersom utredningarna sannolikt inte skulle leda till åtal då utredningarna inte kunde komma vidare.

5. Betalade in pengarna till försäkringsbolaget som tog bort IMEI-spärren. Antar att det gjordes via dator i något centralt register eftersom jag inte behövde skicka mobilerna till försäkringsbolaget. Efter ett par dagar fungerade telefonerna som vanligt.

Lycka till!

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.