Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Ingen service / Telia
-
AuthorPosts
-
Har haft problem med min Iphone på senaste, gjort flertal återställningar men inte lyckats åtgärda problemet.
Jag får endast “Begränsat nätverk” / “Ingen Service” på mitt Telia kontantkort.
Har provat flera Telia kort, det senaste är införskaffat för 2 dagar sedan.Har pratat med telia, de trodde att de var något fel med självaste telefon,
men jag har helt och hållet slarvat bort garanti papprena, så fick inte byta ut den.Telefonen var i alla fall inte låst/stulen.
Det som är konstigt med är om jag sätter i ett t.ex Tele2 kort säger telefonen inte att de är ett ogiltigt simkort, utan visar inga bars, sen efter ett par timmar, ingen service.
Då den för en månad sedan kunde klaga på ett ogiltigt simkort.Någon som har någon ide? Eller blir de använda den som dörr matta?
EDIT:
Ibland när jag stoppar i simkortet (Telia) så visas “Avvaktar aktivering” en kortare stund.EDIT: Nu fungerar Telia igen, löste felet genom att ta bort all Backup m.m. på Itunes.
Och nyaste Itunes (8.2.1) hade visst en buggfix för aktivering@tmsjo 36200 wrote:
Har haft problem med min Iphone på senaste, gjort flertal återställningar men inte lyckats åtgärda problemet.
Jag får endast “Begränsat nätverk” / “Ingen Service” på mitt Telia kontantkort.
Har provat flera Telia kort, det senaste är införskaffat för 2 dagar sedan.Har pratat med telia, de trodde att de var något fel med självaste telefon,
men jag har helt och hållet slarvat bort garanti papprena, så fick inte byta ut den.Telefonen var i alla fall inte låst/stulen.
Det som är konstigt med är om jag sätter i ett t.ex Tele2 kort säger telefonen inte att de är ett ogiltigt simkort, utan visar inga bars, sen efter ett par timmar, ingen service.
Då den för en månad sedan kunde klaga på ett ogiltigt simkort.Någon som har någon ide? Eller blir de använda den som dörr matta?
EDIT:
Ibland när jag stoppar i simkortet (Telia) så visas “Avvaktar aktivering” en kortare stund.Hade samma problem med min utbytestelefon som jag fick av Anovo.
Det kunde ta några timmar kanske någon dag till och med och jag fick “Ingen service” och meddelandet för att kunna ringa eller ta emot samtal var jag tvungen att återställa den.
Jag gick till Telia och de skickade in den och jag fick ytterliggare en ny av Anovo som nu funkar klockrent 🙂Så jag tror nog tyvärr att du behöver försöka leta fram kvittona för det är garanterat telefonen 🙁
Det ska gå att byta ut den utan att ha kvittot kvar, eftersom telefonen har ett unikt serienummer så kan dom slå upp det och se när telefonen är inköpt osv. Så byt ut den.
Eller förväntar du dig att det finns något knep runt en stulen iphone? För det gör det tyvärr inte. Låter mer som om att du är medveten om att den är stulen och därför vill hitta ett annat sätt att lösa det på än att skicka in den (vilket inte går så bra om den är stulen med eller utan kvitto spelar ingen roll).
Nej den är inte stulen,
Har både pratat med polisen, och Telia, (både på telia.se och i butik.)
På Internet chatten sa dem som du sa Miche, att man inte behöver kvittoMen i butik behövde man garanti, och han sa att jag hade fått fel information från Telia.se
Men när jag läste idag på deras hemsida upptäckte jag på kundservice
“Garantins omfattning: Om du köpt mobilen i en Telia Butik, gäller kvittot som garantibevis”Och jag vet att det inte finns några “knep” för att låsa upp en låst telefon
Spärrat IMEI är ett Spärrat IMEI.Tack för svaret frojK.
@tmsjo 36261 wrote:
Nej den är inte stulen,
Har både pratat med polisen, och Telia, (både på telia.se och i butik.)
På Internet chatten sa dem som du sa Miche, att man inte behöver kvittoMen i butik behövde man garanti, och han sa att jag hade fått fel information från Telia.se
Men när jag läste idag på deras hemsida upptäckte jag på kundservice
“Garantins omfattning: Om du köpt mobilen i en Telia Butik, gäller kvittot som garantibevis”Och jag vet att det inte finns några “knep” för att låsa upp en låst telefon
Spärrat IMEI är ett Spärrat IMEI.Tack för svaret frojK.
Ok!
Dom ska dock inte hålla på och strula med att säga att kvittot är garanti och så vidare, du ska inte behöva ett papper på garantin i sig eftersom det är lag på 2årig garanti på alla elektriska prylar och den gäller från inköpsdatumet, så det är bara att hävda att dom kan kolla när den är köpt och därmed gäller garantin ifrån det datumet. Sen om butiken som säljer prylen bara ger garanti på 3månader eller whatever, så har dom fortfarande en skyldighet att sköta garantier under 2år då det är lag på det. Så det är bara att gå tillbaka och stå på dig, dom ska inte kunna avvisa dig från detta, då du har rätt till det! Nämn konsumentverket annars om dom börjar fula sig.
@miche 36294 wrote:
Ok!
Dom ska dock inte hålla på och strula med att säga att kvittot är garanti och så vidare, du ska inte behöva ett papper på garantin i sig eftersom det är lag på 2årig garanti på alla elektriska prylar och den gäller från inköpsdatumet, så det är bara att hävda att dom kan kolla när den är köpt och därmed gäller garantin ifrån det datumet. Sen om butiken som säljer prylen bara ger garanti på 3månader eller whatever, så har dom fortfarande en skyldighet att sköta garantier under 2år då det är lag på det. Så det är bara att gå tillbaka och stå på dig, dom ska inte kunna avvisa dig från detta, då du har rätt till det! Nämn konsumentverket annars om dom börjar fula sig.
Nej, det finns ingen lagstadgad garanti. Garanti är en frivillig överenskommelse mellan säljare och köpare.
Enligt Konsumentlagen så har man som kund en 3-årig reklamationsrätt, där de 2 första åren ligger bevisbördan på säljaren och det sista året ligger bevisbördan på konsumenten.
I Konsumentlagen slås också fast att konsumenten på något sätt måste styrka sitt inköp. Eftersom det ändå handlar om tid, så är det rimligt att slå fast när en produkt är inköpt. Detta gör man allra enklast via kvittot. På kvittot står alla uppgifter som behövs, till skillnad från t.ex. ett kontoutdrag. På kontoutdraget står det inte vad det är för produkt eller produktens serienummer.Däremot har väl Telia ett register om vad och när produkten är köpt, speciellt när det gäller abonnemang, så man tycker ju att de borde kunna göra något så länge man kan legitimera sig. Men det är väl någon policy de har kanske som gör att de inte tar in den utan garantibeviset etc.
@# brorzan 36323 wrote:
Nej, det finns ingen lagstadgad garanti. Garanti är en frivillig överenskommelse mellan säljare och köpare.
Enligt Konsumentlagen så har man som kund en 3-årig reklamationsrätt, där de 2 första åren ligger bevisbördan på säljaren och det sista året ligger bevisbördan på konsumenten.
I Konsumentlagen slås också fast att konsumenten på något sätt måste styrka sitt inköp. Eftersom det ändå handlar om tid, så är det rimligt att slå fast när en produkt är inköpt. Detta gör man allra enklast via kvittot. På kvittot står alla uppgifter som behövs, till skillnad från t.ex. ett kontoutdrag. På kontoutdraget står det inte vad det är för produkt eller produktens serienummer.Det är skillnad på teori och praktik, jag märker att du inte nyttjat något av detta i praktiken, för det har jag gjort, ett antal gånger nämligen! Och har aldrig varit några problem utan kvitto sålänge prylen går att hitta i företagets databas (där det även står vem som köpte den, när dom köpte den och vad för serienummer saken hade) så det duger lika gott som en papperslapp om inte bättre ska du se. Prova själv. Idioterna som jobbar i butikerna och hävdar annat bör dock se till att lära sig rätt, för det finns fortfarande såna som påstår något helt annat, när lagen “tyvärr” ger oss konsumenter denna rätt.
@frojk 36333 wrote:
Däremot har väl Telia ett register om vad och när produkten är köpt, speciellt när det gäller abonnemang, så man tycker ju att de borde kunna göra något så länge man kan legitimera sig. Men det är väl någon policy de har kanske som gör att de inte tar in den utan garantibeviset etc.
Exakt, och det kan dom även LÄTT ta fram, har själv gjort det inte bara en gång och även hänvisat mina vänner att göra samma sak som jag gjort och det har absolut inte varit några problem om det inte varit någon amatör bakom kassan.
Och i mina ögon är det mer värt än en papperslapp.Ska åka ner till Malmö nu ikväll och besöka butiken mobilen blev köpt.
Men nu har jag dock lärt mig en läxa, Köp aldrig från blocket.
Ska man ha något, köp det nytt.
Första gången jag skulle ha en Iphone på blocket blev jag blåst på ett par tusen för någon hade tagit någon annans personuppgifter.Tack för hjälpen alla.
EDIT,
Har både ringt & chattat med två stycken
Båda på chatten hänvisade mig till att jag skulle ringa kundservice.
Kundservice på telefon, visste inte mycket lät det som, men hon sa att garantipapper gäller.
Bristande kunskap bland personal verkar vara populärt.@tmsjo 36343 wrote:
Ska åka ner till Malmö nu ikväll och besöka butiken mobilen blev köpt.
Men nu har jag dock lärt mig en läxa, Köp aldrig från blocket.
Ska man ha något, köp det nytt.
Första gången jag skulle ha en Iphone på blocket blev jag blåst på ett par tusen för någon hade tagit någon annans personuppgifter.Tack för hjälpen alla.
EDIT,
Har både ringt & chattat med två stycken
Båda på chatten hänvisade mig till att jag skulle ringa kundservice.
Kundservice på telefon, visste inte mycket lät det som, men hon sa att garantipapper gäller.
Bristande kunskap bland personal verkar vara populärt.Har lite personlig erfarenhet av kundservice och support, och tyvärr stämmer det, speciellt på sommrarna när ordinarie personal går på semester så tar en del av sommarvikarierna över mesta dels vilket man då märker i blandad kunskap.
@miche 36334 wrote:
Det är skillnad på teori och praktik, jag märker att du inte nyttjat något av detta i praktiken, för det har jag gjort, ett antal gånger nämligen! Och har aldrig varit några problem utan kvitto sålänge prylen går att hitta i företagets databas (där det även står vem som köpte den, när dom köpte den och vad för serienummer saken hade) så det duger lika gott som en papperslapp om inte bättre ska du se. Prova själv. Idioterna som jobbar i butikerna och hävdar annat bör dock se till att lära sig rätt, för det finns fortfarande såna som påstår något helt annat, när lagen “tyvärr” ger oss konsumenter denna rätt.
Det märks att du själv inte provat något av detta gällande Telia i alla fall. Deras kassasystem lagrar nämligen uppgifterna om serienummer i respektive butiks databas och inte centralt. Självklart kan butikerna sedan kontakta varandra för att få dessa uppgifter. Telia tar inte heller kunduppgifter såsom namn eller adress på kvittona som många andra stora kedjor gör. Anledningen till att många kedjor tar dessa uppgifter är just att garantin är något som följer med köparen och inte produkten.
Är telefonen dessutom köpt i en helt annan butikskedja så kan Telias butiker inte få fram några garantihandlingar, men man ska som kund alltid vända sig till inköpsstället vid reklamationer.
Sedan tycker jag att du har en onödigt otrevlig attityd. Jag skulle väldigt lätt kunna kalla någon som inte vet skillnaden på den lagstadgade reklamationsrätten och den frivilliga garantin för “idiot” lika lättvindigt som du kallar personer du aldrig mött för samma sak, men jag låter bli det.
Slänger väl in en länk också för den som vill fördjupa sig lite: Konsumentverket/KO – Garanti
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.