Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Operatörer & abonnemang › Internet och Kostnad
-
AuthorPosts
-
Jag har köpt en iphone från Telia
Jag har lite problem med att veta vad och hur ja gör med internet, vill inte ha en svindyr faktura sen.
Vad kostar pengar, itunes, youtube, safari, kartor, kompass ??
Hur kostar det pengar ?
vad är Roamin ?
Hur vet jag om jag är uppkopplad ?
Hur kopplar jag ifrån mig ?
En triangel har ja fått för mig är uppkopplad mot wi fi, som är det trådlösa och tex hemma hos mina föräldrar kommer jag in på det, då är de gratis eller, men om ja kopplar upp mig mot nått wi fi därjag bor som någon annan har, är det gratis då med???
Cirkeln som cirkulerar är de vanligt internet eller ?, Den verkar ju koppla ifrån sig när jag trycker på hem knappen (tillbaka till menyn )
E vad betyder de, är de förkortning för EDGE eller, vad är EDGE ?
Vad kostar det att surfa ?Några andra symboler man bör veta som kanske inte har med uppkopplingen att göra.
Vad det kostar borde du ha kollat upp innan du skaffade abonnemanget. Och sen så är mitt tips att har du en iPhone så ska du ha fri surf.
Här finns svar till alla dina frågor: iPhoneinfo.se – iPhoneforum i Sverige – Sök i forum
Tycker att du ska börja med att läsa din iphones användarhandbok först.@mathe 47477 wrote:
Jag har köpt en iphone från Telia
Jag har lite problem med att veta vad och hur ja gör med internet, vill inte ha en svindyr faktura sen.
Vad kostar pengar, itunes, youtube, safari, kartor, kompass ??
Hur kostar det pengar ?
vad är Roamin ?
Hur vet jag om jag är uppkopplad ?
Hur kopplar jag ifrån mig ?
En triangel har ja fått för mig är uppkopplad mot wi fi, som är det trådlösa och tex hemma hos mina föräldrar kommer jag in på det, då är de gratis eller, men om ja kopplar upp mig mot nått wi fi därjag bor som någon annan har, är det gratis då med???
Cirkeln som cirkulerar är de vanligt internet eller ?, Den verkar ju koppla ifrån sig när jag trycker på hem knappen (tillbaka till menyn )
E vad betyder de, är de förkortning för EDGE eller, vad är EDGE ?
Vad kostar det att surfa ?Några andra symboler man bör veta som kanske inte har med uppkopplingen att göra.
Har du inte något tillägg till ditt abonnemang med datatrafik så kan det bli kostsamt.
Vet inte exakta priserna men ca: 20 kr per megabyte, ca: 2 min Youtube film (ungefär).
Det som använder datatrafik i din iPhone är:
Kartor (inte mycket, men kan dra lite)
Youtube
Aktier, Väder
iTunes
Appstore
Safari
MailÄven vissa program som du köper i Appstore kan dra trafik.
Kompassen är gratis.
När du är uppkopplad mot ett wifi nätverk (internet uppkoppling) så är det gratis att surfa osv på iPhonen.
Roaming används när du inte har kontakt med det mobilnät som din operatör har. Då kopplas det upp mot närmaste operatör (kan kosta extra).
E = Edge är vilken dataanslutning du har.
Ringen som snurrar är nog att du bara har gprs anslutning.Hoppas det klarnade lite
Okej så E står inte för att jag äruppkopplad ????
Så när de står E så är de för att ja inte kommer åt något trådlöst internet (som är gratis och en tríangelformad symbol).
Så när de står E eller triangeln så behöver ja inte oroa mig för att de ska bli dyrt `?
@mathe 47487 wrote:
Okej så E står inte för att jag äruppkopplad ????
Så när de står E så är de för att ja inte kommer åt något trådlöst internet (som är gratis och en tríangelformad symbol).
Så när de står E eller triangeln så behöver ja inte oroa mig för att de ska bli dyrt `?
När du har wifi (Symbolen som ser ut som triangeln) så kostar det inget.
Annars kostar det, om du använder iPhonen med ett program som drar trafik.
Och om du har e-posten inställd på att hämta automatiskt.Telia tar 20:-/MB på Refill abonnemang. Sjukt
Måste bara få detta ur mitt system:
Satan vad batteri det drar att lyssna på radio! Jag använder fstream. På en timma har det dragit 25-30% batteri:eek: Kör jag däremot Spotify drar det inte alls lika mycket.
Är det likadant för er? Kan det vara bättre med ett annat program?iphones ENDA nackdel -> Batteriet…(multitasking skulle vara fullständing meningslös har jag kommit fram till 🙂 eller ok, kanske till spotify och liknande )
hej…jag jag har iphone 3gs med comviq kontantkort…varje gång jag surfar med mobilen genom w-lan så går det åt pengar..jag vet inte vrf men w-lan ska ju vara gratis
@ilgeniofcb 49383 wrote:
hej…jag jag har iphone 3gs med comviq kontantkort…varje gång jag surfar med mobilen genom w-lan så går det åt pengar..jag vet inte vrf men w-lan ska ju vara gratis
Om du får nät via wifi, så ska det ju inte dras från ditt saldo på simkortet.
Ändra APN till något random, så du inte kan surfa via ditt simkort och testa om du kan surfa via wifi enbart.
Låter som om du får en ip-adress via wifi, men inte kan använda det för att surfa, och då går det över på gsm/3g-nätet istället.
@muffins 49384 wrote:
Om du får nät via wifi, så ska det ju inte dras från ditt saldo på simkortet.
Ändra APN till något random, så du inte kan surfa via ditt simkort och testa om du kan surfa via wifi enbart.
Låter som om du får en ip-adress via wifi, men inte kan använda det för att surfa, och då går det över på gsm/3g-nätet istället.
vad ska jag ändra och till vad..jag e inte så bra på det
@ilgeniofcb 49417 wrote:
vad ska jag ändra och till vad..jag e inte så bra på det
Inställningar > Allmänt > Nätverk > Mobilt datanätverk >APN (här ändrar du till tex hejhej.hejhej.hehe )
@bozz 47828 wrote:
Måste bara få detta ur mitt system:
Satan vad batteri det drar att lyssna på radio! Jag använder fstream. På en timma har det dragit 25-30% batteri:eek: Kör jag däremot Spotify drar det inte alls lika mycket.
Är det likadant för er? Kan det vara bättre med ett annat program?[/SIZE] )25-30% låter väldigt mycket på 1 timmars lyssnande, har du testat nån annan radio app än Fstream?
Jag kör själv med Wunderradio & radiobox och upplever inte alls att dom slukar så mycket batteri, värt att testa kanske?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.