Internettrafik på EDGE

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Internettrafik på EDGE

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Member
    Post count: 2271

Jag har en fråga, som jag har undrat över ett tag nu, och det känns nästan som att jag fick den bekräftad igår, men jag är inte säker. Här kommer den:

Jag brukar inte köra på 3G om jag inte surfar, för att batteriet tar slut så fort då. Men nu har jag surfat över min gräns, så Telia har begränsat till 50Kbit/s.. Så därför kör jag på EDGE även när jag surfar. Då var jag ute och cyklade igår, och skulle ladda hem en grej medans jag cyklade.. 😮 Men det gick otroligt segt, så efter ca 20 min struntade jag i det.. 🙁 Och då ringde min kompis och undrade varför han inte hade fått tag på mej dom senaste 20 min :confused: Så min fråga är: Om iPhonen surfar på EDGE, kan ingen ringa till mej då? :confused:

Miche
    Participant
    Post count: 358

Nej ingen kan ringa till dig när du kör via EDGE, det är just det iphone 1G “lider” av, eftersom den inte har 3G! Så är det iofs med alla mobiler om du surfar via EDGE.

Mekke
    Member

Så därför är det ganska osäkert att köra på EDGE, eftersom att iPhonen kollar mail o sånt lite nu och då, lr? :confused:

Miche
    Participant

Beror på hur man ser det 🙂 har man oturen att någon ringer precis när den kollar mail eller så samtidigt så får du ju inget samtal 🙂

brorzan
    Member
    Post count: 121

Jag har då aldrig haft några problem att ta emot samtal när jag är uppkopplad på nätet. Har dock inte testat det på iPhonen, men på alla andra mobiler jag har haft sedan GPRS kom så kommer samtalen fram när jag varit ansluten till nätet.

GPRS är nämligen databäraren, oavsett om det är i GSM, EDGE (uppgraderat GSM), 3G eller HSPA.

Miche
    Participant

@# brorzan 30635 wrote:

Jag har då aldrig haft några problem att ta emot samtal när jag är uppkopplad på nätet. Har dock inte testat det på iPhonen, men på alla andra mobiler jag har haft sedan GPRS kom så kommer samtalen fram när jag varit ansluten till nätet.

GPRS är nämligen databäraren, oavsett om det är i GSM, EDGE (uppgraderat GSM), 3G eller HSPA.

Vad jag förstått så är just GPRS en grund i GSM så att säga, med GPRS så är man ständigt uppkopplad mot nätet när man använder det, MEN eftersom GPRS funkar så att när du t.ex har laddat klart en sida så håller den inte linjen öppen eftersom den inte behöver ta emot eller skicka mer data just då förens användaren vill (tills man klickar vidare någonstans). Och därmed när den t.ex laddat klart så har du istället linjen öppen för att kunna ta emot samtal.

Jag har inte fått någon uppfattning om hur EDGE funkar riktigt men jag vet att det brukar kallas för EGPRS och att det funkar i princip likadant fast är mycket snabbare istället. Men jag har inte läst något om att den beter sig på samma sätt dvs bara håller linjen öppen när det behövs, utan det verkar ju som om att den håller den öppen hela tiden eftersom det inte går att ta emot samtal när man använder sig av EDGE. Eller så är det helt enkelt så att användaren jämt och ständigt har något som förbrukar bandbredd och därmed hålls ju linjen öppen hela tiden och då kan du inte ta emot samtal samtidigt, eftersom det är en tjänst som använder sig av samma nät som tar emot samtal så kan den inte hålla den öppen för både samtal och internet t.ex.

Kanske är lite rörigt förklarat men hoppas någon förstår något i alla fall 🙂

brorzan
    Member
    Post count: 121

@miche 30641 wrote:

Vad jag förstått så är just GPRS en grund i GSM så att säga, med GPRS så är man ständigt uppkopplad mot nätet när man använder det, MEN eftersom GPRS funkar så att när du t.ex har laddat klart en sida så håller den inte linjen öppen eftersom den inte behöver ta emot eller skicka mer data just då förens användaren vill (tills man klickar vidare någonstans). Och därmed när den t.ex laddat klart så har du istället linjen öppen för att kunna ta emot samtal.

Jag har inte fått någon uppfattning om hur EDGE funkar riktigt men jag vet att det brukar kallas för EGPRS och att det funkar i princip likadant fast är mycket snabbare istället. Men jag har inte läst något om att den beter sig på samma sätt dvs bara håller linjen öppen när det behövs, utan det verkar ju som om att den håller den öppen hela tiden eftersom det inte går att ta emot samtal när man använder sig av EDGE. Eller så är det helt enkelt så att användaren jämt och ständigt har något som förbrukar bandbredd och därmed hålls ju linjen öppen hela tiden och då kan du inte ta emot samtal samtidigt, eftersom det är en tjänst som använder sig av samma nät som tar emot samtal så kan den inte hålla den öppen för både samtal och internet t.ex.

Kanske är lite rörigt förklarat men hoppas någon förstår något i alla fall 🙂

Det är juh som sagt paketdata som används i alla teknikerna, så det ska inte finnas någon anledning till att det blir upptaget, och inte heller något jag upplevt.
    Det här är faktiskt första gången jag överhuvudtaget hör talas om det, så det känns mer som en begränings i iPhone än i tekniken i det här fallet…

steffe
    Member
    Post count: 2452

Mekke,varför skaffar du inte en röstbrevlåda hos din operatör?Det skulle väl lösa en del av ditt problem.
    Ställ sen push på varannan timme eller ännu mer sällan så löser du kanske lite till.

Mekke
    Member

@steffe 30656 wrote:

Mekke,varför skaffar du inte en röstbrevlåda hos din operatör?Det skulle väl lösa en del av ditt problem.
    Ställ sen push på varannan timme eller ännu mer sällan så löser du kanske lite till.

Det har jag redan 😉 Sen kommer ju problemet att ingen jag känner av någon anledning tar den chansen att säga nått…

steffe
    Member
    Post count: 2452

@mekke 30658 wrote:

Det har jag redan 😉 Sen kommer ju problemet att ingen jag känner av någon anledning tar den chansen att säga nått…

Misstänkte kanske att du redan hade det,du kanske skulle försöka dressera ditt umgänge att använda din röstbrevlåda?
    Kan iofs bli svårt,men värt att pröva.

Mekke
    Member

Hmm.. Lät som en bra idé, det ska jag försöka 😀

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.