Iphone 2G Jailbreak + Upplåsning

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Iphone 2G Jailbreak + Upplåsning

Viewing 35 posts - 1 through 35 (of 35 total)
  • Author
    Member
    Post count: 12

Tja!

Hur gör jag för att Jailbreaka och låsa upp min Iphone 2g?
    nu har jag firmware 3.05 + Telia simkort

Jag har jailbreakat och låst upp förut med olika redsnow, pwg.. med 2.2 -> 3.0.5 (stavfel) så jag är inte helt newbie.

Jag har en PC, Ingen mac.

Kan någon hjälpa mig att förklara hur jag går tillväga + vilka program jag skall använda.

Blacksnow, blackrain?

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

Uppdatera till 3.1.2. Jailbreak med blackra1n och lås upp
    ed blacksn0w. Det finns en hel tråd om detta.

asus08
    Member
    Post count: 27

Kan nån länka till vilken blacksn0w man ska ladda ned?

Freebo
    Member
    Post count: 4365

@asus08 46005 wrote:

Kan nån länka till vilken blacksn0w man ska ladda ned?

blackweather

deluxenoone
    Member
    Post count: 130

för iphone 2g använd inte blacksn0w om du har haft en unlocked firmware innan så kan du bara köra blackra1n så kommer din telefon vara upplåst för att när du uppgraderar via itunes kommer inte din baseband uppdateras. funkar galant här, jag fixade min ida 😉

asus08
    Member
    Post count: 27

Joda blackra1n har jag =)

RaYeX
    Member

deluxenoone, om jag vill återställa hela telefonen istället för enbart uppgradera den?
    skall jag först lägga om FW 2.2 och jailbreaka + låsa upp och sen uppgradera den till 3.1.2
    och köra blackra1n efter det?

deluxenoone
    Member
    Post count: 130

@rayex 46080 wrote:

deluxenoone, om jag vill återställa hela telefonen istället för enbart uppgradera den?
    skall jag först lägga om FW 2.2 och jailbreaka + låsa upp och sen uppgradera den till 3.1.2
    och köra blackra1n efter det?

Har du haft din telefon Jailbreakad och Unlocked sen innan tex på firmware 3.0 eller 3.0.1 osv så kan du uppgradera den nya firmwaren direkt i iTunes med den senaste som är 3.1.2 och sen när det är klart så låt usb kabeln o allt vara i och stäng bara iTunes sen starta igång Blackra1n när den är klar och har startat om din telefon så kommer telefonen vara Jailbreakad och unlocked till senaste firmwaren och basebandet kommer inte uppgraderas. sen e de bara att tanka cydia från blackra1n ikonen i telefonen. allt klart 😉

1 – Anslut iPhone och starta iTunes (gjorde backup och synkade en gång, bra med backup…)
    2 – Uppgraderade firmware bara genom att klicka ”Upgrade”, med Apples egna firmware.
    3 – När uppgraderingen var klar startade min iPhone låst och oaktiverad.
    4 – Jag stängde iTunes men behöll telefonen inkopplad.
    5 – Startade blackra1n, klickade på ”Make it rain”. Telefonen startade om och visade sedan loggan. Efter en stund startade den om igen.
    6 – När den startat var min iPhone uppgraderad till 3.1.2 och upplåst.

RaYeX
    Member

@deluxenoone 46089 wrote:

Har du haft din telefon Jailbreakad och Unlocked sen innan tex på firmware 3.0 eller 3.0.1 osv så kan du uppgradera den nya firmwaren direkt i iTunes med den senaste som är 3.1.2 och sen när det är klart så låt usb kabeln o allt vara i och stäng bara iTunes sen starta igång Blackra1n när den är klar och har startat om din telefon så kommer telefonen vara Jailbreakad och unlocked till senaste firmwaren och basebandet kommer inte uppgraderas. sen e de bara att tanka cydia från blackra1n ikonen i telefonen. allt klart 😉

1 – Anslut iPhone och starta iTunes (gjorde backup och synkade en gång, bra med backup…)
    2 – Uppgraderade firmware bara genom att klicka ”Upgrade”, med Apples egna firmware.
    5 – Startade blackra1n, klickade på ”Make it rain”. Telefonen startade om och visade sedan loggan. Efter en stund startade den om igen.

ett stort tack!!

mvh

Taz_Sweden
    Member
    Post count: 28

inga problem med aktivering i Itunes ??

muffins
    Member
    Post count: 1906

@taz_sweden 46828 wrote:

inga problem med aktivering i Itunes ??

De flesta jailbreak-lösningar har ju hacktivation.

Fik0n
    Member
    Post count: 4

Skulle det här funka även med en “svingammal” 1.1.4?

Freebo
    Member

Absolut, det är bara att tuta och köra. Blackra1n och sedan bootneuter för 2G

Buustamon
    Member
    Post count: 3

Min flickvän fick just en Iphone 2G. Den har version 3.1.2 av mjukvaran och den är jailbreakad med Blackrain och upplåst så att man kan köra vilken operatör som helst.
    Telefonen har funkat felfritt 5 dagar, men idag när hon som vanligt stängde av luren under arbetstid så går det inte längre att starta den. Den fastnar i äppel-läge och startar sedan om efter kanske 5 minuter för att fastna vid äpplet igen.
    Jag har testat att köra black rain och låta det regna igen. Då får man fram en bild på en ful kille och det står att luren är jailbreakad och klar. Väntar på reboot. men denna reboot kommer aldrig och det enda som händer är att luren återigen fastnar vid äpplet.

Synkning med Itunes funkar och likaså säkerhetskopiering, så datorn och telefonen kan prata trots att luren hängt sig.

Genom att köra black rain så startar ju också Itunes. Där får jag felmeddelanden och Itunes föreslår en
    Jag har testat att återställa luren fullständigt via Itunes, men får då felmeddelandet “Iphone-enheten “Iphone” kunde inte årerställas. Ett okänt fel uppstod (2002)”.

Där är det stopp för min del. jag kommer inte vidare trots timmar av kämpande med detta. Finns det någon vänlig själ som kan ta sig an problemet och vet hur jag ska komma tillrätta med det?

Buustamon
    Member

Tilläggas bör att enda sättet att få telefonen att stängas av är att trycka in båda knapparna under en längre stund, så detta har också testats.

Testade igen att återställa och denna gång blev felkoden 1602 istället, men samma meddelande. 🙁

Buustamon
    Member

Efter 4,5 timmars brottande med telefonen så fick jag till slut fart på den. Jag Blev tvungen att installera Itunes på en annan dator, skapa ett nytt konto, koppla in telefonen, döpte om den också för säkerhets skull. Göra en fullständig återställning till fabriksinställningarna och nu funkade det.
    Körde Black rain igen och turligt nog så funkar det med Comviq även om jag inte kört något öppningsprogram för att kunna köra andra operatörer efter återställningen.
    Telefonen fick kontakt med den nya datorn och allt gick fint.

Det sura är att alla program som vi hunnit köpa inte går att lägga in på mobilen igen eftersom den döpts om. Tyrligt nog hade vi väl inte lagt mer än kanske 50 kronor på betalprogram så det är ju inte hela världen.
    Men fan vad less jag blev på Iphone efter detta. Sabla instabil verkar den iallafall vara. :mad2:

BigLejf
    Member
    Post count: 17

Perfekt, tack så mycket för en enkel steg för steg lösning! Ett problem bara, mitt cydia försvann, är det meningen att det ska hända eller?

Freebo
    Member

@biglejf 49767 wrote:

Perfekt, tack så mycket för en enkel steg för steg lösning! Ett problem bara, mitt cydia försvann, är det meningen att det ska hända eller?

Nej, hittar du inte ens Cydia via spotlight så skall du nog brejka om eller försöka installera Cydia igen via Blackra1n ikonen. Öppna Blakcra1n via ikonen på din springboard och markera Cydia klicka sedan på Install upp till höger

BigLejf
    Member

@freebo 49769 wrote:

Nej, hittar du inte ens Cydia via spotlight så skall du nog brejka om eller försöka installera Cydia igen via Blackra1n ikonen. Öppna Blakcra1n via ikonen på din springboard och markera Cydia klicka sedan på Install upp till höger

Testade att jailbreaka igen men ingen skillnad och nu till min stora förvåning ser jag att min “Aktivera EDGE-knapp” är spårlöst försvunnen så jag kan inte prova att installera Cydia via Blackra1n för jag kommer inte åt nåt nätverk….tacksam för hjälp

Freebo
    Member

@biglejf 49770 wrote:

Testade att jailbreaka igen men ingen skillnad och nu till min stora förvåning ser jag att min “Aktivera EDGE-knapp” är spårlöst försvunnen så jag kan inte prova att installera Cydia via Blackra1n för jag kommer inte åt nåt nätverk….tacksam för hjälp

Har du en 2G. Har du uppgraderat till 3.1.2 innan du jailbreakade? Hade du tidigare Bootneuter installerat för att låsa upp? Om du inte har någon Blackra1n ikon på ditt springboard så är det bara att Jailbreaka i’m den igen, följ guiden till 100%

BigLejf
    Member

@freebo 49771 wrote:

Har du en 2G. Har du uppgraderat till 3.1.2 innan du jailbreakade? Hade du tidigare Bootneuter installerat för att låsa upp? Om du inte har någon Blackra1n ikon på ditt springboard så är det bara att Jailbreaka i’m den igen, följ guiden till 100%

Ja jag har en 2G, ja jag har uppgraderade till 3.1.2 innan jag använde Blackra1n och ja jag har tidigare använt bootneuter för att låsa upp tidigare firmware via Quickpwn.
    Jag har en Blackra1n-ikon på springboard men den hittar inget nätverk för jag hittar inte min “Aktivera EDGE”-knapp

Freebo
    Member

hittar inget nätverk? Menar du WLAN eller GSM nät? Du måste in i Cydia via WLAN och ladda ned bootneuter (access till Edge får du ju inte förän du låst upp den…)

BigLejf
    Member

@freebo 49777 wrote:

hittar inget nätverk? Menar du WLAN eller GSM nät? Du måste in i Cydia via WLAN och ladda ned bootneuter (access till Edge får du ju inte förän du låst upp den…)

Ledsen men nu hänger jag inte alls med….innan hade jag OS 3.0 och via BossPrefs kunde jag slå på och av EDGE men nu är den knappen borta och jag kommer inte in på varken Internet, Blackra1n eller nåt. Så att ladda ned nåt från mobilen är i nuläget omöjligt om jag inte kan aktivera EDGE…eller?
    Jag trodde Blackra1n skulle låsa upp den också för förutom detta problem funkar ju telefonen som vanligt? Hoff jag blir alldeles snurrig 🙂

Freebo
    Member

1) BLackra1n jailbreakar bara din telefon så att du kommer in i menyerna och ser din springboard. (Just nu har du en iPod och ingen iPhone)
    2) Bootneuter låser upp den för användning med valfri operatör

(Hade du haft en 3G eller 3GS hade du fått upplåsningen på köpet i Blackra1n men 2G är annorlunda)

Du kan INTE ringa eller surfa med den via Edge riktigt än. Du måste låsa upp den först och för att göra det behöver du ha access till ett trådlöst nätverk, väl uppkopplad mot ett trådlöst nätverk skall du starta Cydia och söka efter Bootneuter. Ladda ned och installera Bootneuter. Starta Bootneuter och lås upp telefonen så får du access till Edge och kan ringa igen

BigLejf
    Member

@freebo 49780 wrote:

1) BLackra1n jailbreakar bara din telefon så att du kommer in i menyerna och ser din springboard. (Just nu har du en iPod och ingen iPhone)
    2) Bootneuter låser upp den för användning med valfri operatör

(Hade du haft en 3G eller 3GS hade du fått upplåsningen på köpet i Blackra1n men 2G är annorlunda)

Du kan INTE ringa eller surfa med den via Edge riktigt än. Du måste låsa upp den först och för att göra det behöver du ha access till ett trådlöst nätverk, väl uppkopplad mot ett trådlöst nätverk skall du starta Cydia och söka efter Bootneuter. Ladda ned och installera Bootneuter. Starta Bootneuter och lås upp telefonen så får du access till Edge och kan ringa igen

Ok det var skumt för jag har redan ringt och mottagit samtal…så om jag hittar ett trådlöst nätverk så kommer cydia finnas där helt plötsligt?

Freebo
    Member

ok, flashback – såg detta fenomen i en tidigare tråd. Mycket skumt att du kan ringa, då är jag inte mycket till hjälp.

BigLejf
    Member

Aj då…tack ändå för svaren

BigLejf
    Member

Har nu iaf installerat Cydia via Blackra1n och kan alltså ringa och motta samtal men har fortfarande ingen “aktivera EDGE”-knapp och den enda Bootneuter jag kunde hitta i Cydia var 2.1…antar att det är fel?
    Så om jag har förstått saken rätt så finns det ingen bootneuter för 3.1.2 ännu (och det kanske aldrig kommer) och det går inte att nedgradera sig tillbaks till 3.1 eller 3.0? Nån som kan bekräfta detta eller fylla luckorna åt mig?

muffins
    Member
    Post count: 1906

@biglejf 49861 wrote:

Har nu iaf installerat Cydia via Blackra1n och kan alltså ringa och motta samtal men har fortfarande ingen “aktivera EDGE”-knapp och den enda Bootneuter jag kunde hitta i Cydia var 2.1…antar att det är fel?
    Så om jag har förstått saken rätt så finns det ingen bootneuter för 3.1.2 ännu (och det kanske aldrig kommer) och det går inte att nedgradera sig tillbaks till 3.1 eller 3.0? Nån som kan bekräfta detta eller fylla luckorna åt mig?

Du kan inte nergradera dig till 3.0 iaf eller 3.0.1 . 3.1 är jag osäker, men har för mig att apple slutat signa 3.1 också.

Freebo
    Member

Bootneuter 2.x fungerar utmärkt med fw 3.1.2 men då du redan verkar kunna ringa utan bootneuter så är den installationen ganska onödig

BigLejf
    Member

Ok så Bootneuter 2.1 fungerar alltså till 3.1.2?
    Jo jag kan ringa och ta emot samtal men MMS har försvunnit har jag märkt….måste nog ta och köpa en 3GS snart så blir livet lite enklare 😉

Freebo
    Member

@biglejf 50780 wrote:

Ok så Bootneuter 2.1 fungerar alltså till 3.1.2;)

yes box & +1 på att inhandla en 3GS 🙂

Fik0n
    Member
    Post count: 4

Har version 1.1.4 men när jag vill uppgradera säger itunes att jag redan har senaste.

Hur går jag tillväga?

Freebo
    Member

1.1.4… wow

Testa att stänga av telefonen. Håll sedan ned HOME-knappen medan du kopplar in den till datorn, fortsätt hålla ned HOME-knappen hela tiden tills iTunes poppar upp och meddelar att den hittat en iPhone som måste återställas

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

@freebo 60691 wrote:

1.1.4… wow

Testa att stänga av telefonen. Håll sedan ned HOME-knappen medan du kopplar in den till datorn, fortsätt hålla ned HOME-knappen hela tiden tills iTunes poppar upp och meddelar att den hittat en iPhone som måste återställas

Naajs! Fan jag vill se din cydia med alla SHSH filer sparade! Cooolt!

Viewing 35 posts - 1 through 35 (of 35 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.