Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › iPhone 3G 2.2.1
-
AuthorPosts
-
Hej jag har tittat runt lite och skulle bara kolla om den informationen jag har fått stämmer. Stämmer det att det finns custom 2.2.1 som INTE uppdaterar basebandet? och kan man använda yellowsn0w då? och funkar detta med windows?
@matt3 26719 wrote:
Hej jag har tittat runt lite och skulle bara kolla om den informationen jag har fått stämmer. Stämmer det att det finns custom 2.2.1 som INTE uppdaterar basebandet? och kan man använda yellowsn0w då? och funkar detta med windows?
1. Ja! Mekke`s custom(sök i forumet efter länk)
2. Låter jag någon annan svara på.
3. Funkar med windows.Fråga 2:Enligt uppgift ska det funka så länge man inte uppgraderar basebandet.
hm okej tack, kanske ändå är bättre att vänta till devteam knäckt 2.2.1 baseband.
Jag har en iPhone 3G FW 2.2.1 BB 02.28.00, funkar perfekt med yellowsn0w, och som tidigare sagt, använd min custom-fil här på forumet. Det gjorde jag 🙂 Bara att shift+återställ i iTunes (option(alt)+återställ på Mac) och välj filen 😉
EDIT: Länken också 😛
Obs!Denna customfil är det många som provat,och gör man rätt så funkar den oftast riktigt bra,men det finns naturligtvis inga garantier för att just du ska lyckas.
Läs alla guider,se till så att du verkligen förstår vad du gör.
Om du följer dessa råd så har du en hygglig chans att lyckas riktigt bra!
Lycka till!Om filen gör att du får “no service” så skickar jag upp en ny som troligtvis funkar. Vissa telefoner mår dåligt av att bli aktiverade av ett Pwn-program. Därav också orsaken till att många som följer iClarifieds QuickPwn-guide får “no service”. För där säger de att man ska återställa först, men det är viktigt att aktivera den först för vissa 😉 Så om den inte funkar, säg till 🙂
Hej Mekke,
Jag har en dansk Iphone som jag har nyttjat din customfil på. Det fungerar utmärkt med svensk Telia, men får “no service” på min önskade operatör Telenor.
Du skrev något intressant angående att det finns vissa telefoner som får problem med vissa filer. Jag undrar om det är så hos mig, jag får ju Telia att fungera men ej Telenor? Jag kan tyvärr inte aktivera telefonen på ett normalt sätt då jag ej har tillgång till ett “Danskt” Telia simkort. Har provat med tre stycken olika Telenor sim med samma resultat, har även kontaktat Telenor för att se om min telefon var spärrad med IMEI, vilket den ej var.Så då kvarstår din fundering om att vissa customfiler inte trivs i vissa telefoner. Du verkar vara kunnig och engagerad så jag undrar om du har möjlighet att lägga upp ytterligare förslag på provfiler till oss? Skall även förtydliga att jag har “rätt baseband”, så det är inte där det strular 😀
Hälsningar,
PriOkej. Vilken version av yellowsn0w? Är det 0.9.8?
Hej igen,
Jag har firmware 2.2.1 (5H11), basband 02.28.00 och YS 0.9.8.Hälsningar ifrån Karlskrona,
PriHmmm… Det var klurigt… Allt borde funka :confused:
Har du provat starta om några gånger? Plocka SIM-kortet in och ut? Funkade svensk Telia innan yellowsn0w? Får du flygplansläge några sekunder när du startar den?
Jag nog känns det konstigt… jag har provat de flesta omstartningar, simkort utdragningar mm. Simkortet fungerar i en vanlig Nokia, men får “no service” i Iphonen, konstiga är att data trafiken fungerar utan att det går att ringa.
Beträffande Telia så går det inte att aktivera telefonen med detta simkortet eftersom den är dansk (Modell MB500KN). Detta innebär ju att YS fungerar för att släppa igenom mitt svenska telia, men inte telenor.
Jag skall upp till Linköping snart och skall prova där, vet inte om masterna är speciella runt Karlskrona då Telenors Sverigekontor ligger här, det var ju ursprungligen Europolitan som byggde dessa runt oss här nere, lite försöksområde.
Misstänker att jag får invänta YS med en permanentlösning 🙂
Hälsningar,
Pri@mekke 26735 wrote:
Jag har en iPhone 3G FW 2.2.1 BB 02.28.00, funkar perfekt med yellowsn0w, och som tidigare sagt, använd min custom-fil här på forumet. Det gjorde jag 🙂 Bara att shift+återställ i iTunes (option(alt)+återställ på Mac) och välj filen 😉
EDIT: Länken också 😛
Hej!
Om jag förstått rätt så kör jag en recover i iTunes med din IPSW-fil och vips så kommer jag ha firmware 2.2.1 med rätt baseband och kommer utan problem kunna följa iclarified-guiden för att låsa upp min iPhone? När man går till länken står det “ingen yellowsn0w”, vilket gör mig lite rolig för att yellowsn0w kanske inte ens funkar på den?
Om man läser på Iclarified så får man ju inte uppdatera med 2.2.1 (utan måste välja 2.2.0), men det är alltså för att Apples originalfil även uppgraderar basebandet vilket sabbar telefonen om man vill låsa upp den?
Simpla frågor men det här är något nytt för mig och vill inte sabba min kära ägodel…
varför kan inte jag fixa 2.2.1??? jag har ju gjort som vanligt men det funkar inte när jaag ska återställa kommer det bara okänt fel 1600. vad är felet?
Nu har jag uppdaterat min iPhone med 2.2.1 med Mekke:s IPSW-fil med rätt baseband. Har även installerat o kört YellowSn0w, och allt borde funka bra, men jag får aldrig något mottagning på telefonen. Operatörsnamnet kommer itne upp, och ingen täckning alls…. Kör med Halebop SIM-kort.
Det problem som uppkommer är dock när jag lägger till YellowSn0w i Cydia. Då dyker nämligen följande felmeddelande upp tre gånger i rad:
h t t p : / / cydia . ispazio . net]
NetDB: Open nodename nor servername provided, or not knowOch så får man trycka på en knapp där det står “okay”… Sedan ser allt ut att funka fint, Yellowsn0w dyker upp där det ska osv. Men det känns ändå som att orsaken till att inget funkar är att det dök upp felmeddelanden i Cydia. Frågan är varför?
Om du tänker fortsätta med halebop behöver du inte yellowsnow.Halebop ägs av telia,och ska vad jag vet funka på telialåsta telefoner utan upplåsning.Ta bort ys,sätt telia som operatör i inställningar.
@steffe 26917 wrote:
Om du tänker fortsätta med halebop behöver du inte yellowsnow.Halebop ägs av telia,och ska vad jag vet funka på telialåsta telefoner utan upplåsning.Ta bort ys,sätt telia som operatör i inställningar.
Mja, det är en låst telefon från USA jag har. Hade det varit en svensk, olåst telefon hade det ju inte varit några problem.
Okej,misuupfattade väl lite.Vilket baseband har du?Om det är den senaste versionen så lär du ha ett allvarligt problem.
Hallå!? Finns det nån jävel som kan hjälpa mig eller? JAG startade tråden för JAG behövde hjälp och istället tas mina inlägg bort och ingen jävel hjälper mig! OMG!
Nej det ingen jävel som kommer att hjälpa dig, om du fortsätter med den tonen. Hur gammal är du egentligen? du kanske borde söka dig till fb med dina frågor!
Skärpning!!!
@steffe 26922 wrote:
Okej,misuupfattade väl lite.Vilket baseband har du?Om det är den senaste versionen så lär du ha ett allvarligt problem.
Jag kör 02.28.00 så det är ingen fara. Var väldigt försiktig så att jag inte skulle få den senaste eftersom jag just hade haft ett allvarligt problem då :p. Men det hjälper mig ju itne nu, för skiten vill inte funka 🙁
Om nån hjälper mig med en lösning så jag får igång min iPhone igen så erbjuder jag några hundralappar i ersättning, sätter in direkt på ditt bankkonto… Jag börjar verkligen bli i desperat behov av att få igång min Iphone nu :(. Läs tidigare inlägg i tråden för historiken bakom mitt problem.
@savageboy 27031 wrote:
Om nån hjälper mig med en lösning så jag får igång min iPhone igen så erbjuder jag några hundralappar i ersättning, sätter in direkt på ditt bankkonto… Jag börjar verkligen bli i desperat behov av att få igång min Iphone nu :(. Läs tidigare inlägg i tråden för historiken bakom mitt problem.
Om du återställer med 2.2?, den har ju ditt baseband så då behöver du inte göra den till custom.
Och jailbreaka den sen.
Kan ju alltid prova om du inte har gjort det innan.
*Allt sker på egen risk* 🙂
Redan testat det utan resultat dessvärre :(.
Du har ingen aning om varför jag fick felmeddelandet när jag installerade yellowsn0w? Miosstänker att det kan vara orsaken till att upplåsningen inte funkar…
@snook 27038 wrote:
Om du återställer med 2.2?, den har ju ditt baseband så då behöver du inte göra den till custom.
Och jailbreaka den sen.
Kan ju alltid prova om du inte har gjort det innan.
*Allt sker på egen risk* 🙂
@savageboy 27041 wrote:
Redan testat det utan resultat dessvärre :(.
Du har ingen aning om varför jag fick felmeddelandet när jag installerade yellowsn0w? Miosstänker att det kan vara orsaken till att upplåsningen inte funkar…
Blir det så även om du gör om jailbreaket?
@savageboy 27043 wrote:
Japp, samma felmeddelande vid installationen av YS. Har bytt mjukvara tre gånger nu med jailbreak mellan och varje gång YS ska in blir det samma felmeddelande…
Har du testat att lägga in yellowsn0w via Installer istället för Cydia?
@snook 27045 wrote:
Har du testat att lägga in yellowsn0w via Installer istället för Cydia?
Det har jag faktiskt inte gjort. Kan dock meddela att jag nu äntligen fått igång allt! Det krävdes 4 (fyra) ominstallationer fram och tillbaks av mjukvaran. Har växlat mellan 2.2 och 2.2.1 och nu gick det äntligen på 2.2 utan att något felmeddelande dök upp. Jag misstänker att det varit något knas med Mettes custom-film, vad vet jag inte, eftersom så många andra verkar ha fått det att funka med den. Det märkliga är att felmeddelandet har hela tiden kommit upp i ys men inte just nu… Känns nästan som att de kanske haft serverproblem eller liknande? Kanske var därför felmeddelandet kommit upp…
Nu hade det varit skoj att få in 2.2.1 också, men måste ju hitta en sån customfil som funkar först…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.