Iphone 3G MB496T

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Member
    Post count: 10

Hej, alla
    Jag har köpt en Iphone på tradera, mod nr MB496T
    den köptes med spräckt display.
    När jag startade den efter displaybyte så såg jag att det var 3.1.3 i den
    BL 5.09 Modemfirmware 5.12.
    alltså det går inte att låsa upp den.
    men efter som den inte är låst från början så borde den gå att använda med alla simkort
    Alla sökningar på denna modell säger att den är fabriks olåst.
    Den kommer från italien och det är TIM, 3 eller Vodafone som har sålt den.

Nu till problemet.
    Itunes säger hela tiden att jag måste aktivera den och då krävs orginalsimkortet vilket jag inte har.

Finns det en väg runt aktiveringen?

Det går att köpa kontantkort på nätet men jag vet inte om det är vodafone eller TIM eller eventuellt 3.(det funkar inte med ett svenskt 3-kort)
    Känns ju jobbigt om man skulle köpa fel.
    Är det någon som vet om det går att aktivera den ändå?

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Telefonen är mycket riktigt en Italienare (TIM). Du skall inte behöva jailbreaka den för att använda den men du kan alltid testa att applicera Redsn0w (som jailbreakar och hacktiverar telefonen)

Rostfri
    Member

Jag har kört redsnow 0.9.4 tidigare och det fungerade inte.
    Provade igen nu och det blir samma sak.
    Iphonen startar och fungerar, allt utom telefonen.
    Det blir ingen täckning endast 1 pinne på mätaren och försöker jag ringa så går det inte “samtalet misslyckades” säger den hela tiden.
    Går man in under inställningar>Allmänt>Nätverk så finns inte menyn “Mobilt datanätverk”
    Endast “Aktivera 3G” direkt under den kommer “Data roaming”
    Så det är något som fattas i redsnow.

Har kollat serienummret på Apples sida och allt verkar OK den är inte spärrad.
    Det finns lite garanti kvar på den i några månader till.
    men garantin gäller ju bara i Italien.
    Har pratat med Telia i Sverige men de vill inte ta i den med tång ens. :mad2:
    Inte konstigt att folk hackar och trixar för att lösa problemen.
    Det verkar som om den måste aktiveras via Itunes innan den kommer att fungera.
    Nu har jag beställt ett kontantkort från TIM i Italien, för 210 svenska kronor.
    Om inte det funkar vet jag inte vad jag skall göra.
    Kanske köpa ett kontantkort från vodafone! 😮

Det kanske kommer en Unlock i framtiden.
    Eller finns det en lösning tro?:confused:

Freebo
    Member

Är den Italiensk så är den olåst. Jag satt i samma sits för ngt år sedan med en utländsk iPhone och efter att ha verifierat att den inte var IMEI-låst/stulen via CheckMEND – The Global Second-Hand Stolen Goods Database for Public & Trade Checking (Apple loggar inte sådant) så visade det sig att den helt enkelt hade en defekt antenn. Det låter som samma sak för dig, speciellt som den såldes med sprucken skärm och faktiskt har “rätt” modellnummer

Rostfri
    Member

Defekt antenn!
    Går den att byta?
    Jag kollade inte så noga när jag bytte displayen.
    Är det inte lite märkligt att inte menyn för mobilt datanätverk finns under inställningar?
    Där skall ju inställningar för APN och MMS finnas. Network och Carrier
    Nu har jag backat den till 3.1.2 (Error1015) och kört blackrain på den.
    samma sak ändå.
    Jag får öppna den och kolla lite.

Freebo
    Member
    Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Det har förmodligen inte med din antenn att göra då du inte ens har Hacktiverat/aktiverat din iPhone.

Att operatörsmenyn inte finns beror på att din iPhone har det fw 3.1.3 och baseband 05.12.01. Då kan den inte hacktiveras av redsn0w. Aktivering eller hacktivering krävs för att du ska kunna ringa med din iPhone. Har du en olåst iPhone ska du kunna stoppa in vilket simkort som helst och aktivera den i iTunes efter återställnig. Prova att stoppa in ett simkort utan pinkod och återatäll din iPhone. Om inte det hjälper vänta tills ditt TIM simkort kommer så du kan prova igen.

Rostfri
    Member

Jag är nog böjd att hålla med dig. “Ponyboy”
    Vad jag har läst så kräver aktiveringsprocessen orginalsimkortet eller ett simkort från rätt operatör.
    Nu har jag nedgraderat och uppgraderat till alla versoner som går att få i den.
    men eftersom baseband alltid är kvar på samma :5.12 och det inte är hackat så är det kört tror jag.
    Det enda hoppet som återstår är TIM simkortet.
    Om det nu är de som har sålt den.(kan ju vara vodafone också)
    Flera som köpt telefoner i italien just för att de inte är låsta säger att de aktiverar den i butiken sedan slängs simkortet och kunden kan sätta i viket som helst sen.

Förresten Vodafone finns det kvar? Eller är de en del av något annat bolag?
    P.s
    Jag kollade på IMEI-check och INGEN av mina Iphone var blockerade eller rapporterade stulna, D.s

Freebo
    Member

Positivt att de inte var stulna och Pony är nog på rätt spår… så vänta med att skruva i den igen =)

Italienska iPhones skall inte aktiveras med ett specifikt SIM, de är olåsta av naturen och inte specifika till Italien på något annat sätt än modellnumret. Jag har två kompisar som köpt dem inplastade i TIM-butiker, rest hem till Sverige och aktiverat dem med Telia SIM. Ett långskott kan vara att skapa ett Italienskt iTuneskonto / skaffa en Italiensk proxy och se vad som händer, jag har dock aldrig sett detta nämnas någonstans…

Vodafone Sverige är numera Telenor

Rostfri
    Member

Itunes säger så fort jag ansluter den att det inte är rätt simkort i och ber mig sätta i simkort från “supported carrier”.

Väldigt tröttande……..jag menar eftersom den inte är låst.
    Varför bråkar den då.

Freebo
    Member

Mitt bud är fortfarande att den är defekt. Tradera is not a good place to shop at….

tjmop
    Member
    Post count: 1

några framsteg?

Rostfri
    Member

Nej, inga framsteg.
    Får lov att använda den som Ipod tills det kommer ett hack till 3.1.3, om det kommer något.:(

rbsweden
    Member
    Post count: 1

(sorry for the english….my swedish is not good enough to write).
    Just by chance, have you tried to activate it with a Telia simkort, maybe even a pay-as-you-go one? Since you are in Sweden I’d try one of the supported carriers here. If you’ve done that already, sorry. But I didn’t pick that up in this thread.

Rostfri
    Member

Oh, I´m using Telia in my other iPhone so i have already tried it, with no luck.
    Thanks anyway for trying to help.;)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.