iPhone 3G med Tele2 och fri data

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone iPhone 3G med Tele2 och fri data

Tagged: ,

Viewing 29 posts - 1 through 29 (of 29 total)
  • Author
    Member
    Post count: 65

Hej!
    Jag är en stolt ägare av en iphone 3G (sen nån vecka tillbaka) och idag så fick jag tag på ett sim-upplåsningskort som fungerar! (fram tills nu iaf, peppar peppar…)
    I iphonen så stoppade jag in mitt simkort från mitt mobila bredbandsmodem (Tele2) och efter lite trixande med inställningar så har jag nu fått det att fungera med Tele2, både för att ringa och för datatrafik!!

Så jag har nu en iphone, fri data (upp till 5GB/mån;)) och jag slipper binda upp mig i 18 månader och donera min ena njure för att få råd med telias avgifter. :p

Har testat med programmet “Speedtest” på iphonen och jag har download speed på runt 1Mb/sec. Det är inte i närheten av 7,2 som de lovar, men det är fortfarande snabbare än mitt första bredband… 😉

Jag har en bild på simkortet men vet ej hur jag kan inkludera den här.
    Det är ett litet orange paket och på det står det:
    Sim Unlock Card
    smartphone

Data trafiken fick jag igång på följande sätt:
    Inställningar -> Allmänt -> Nätverk
    Aktivera “3G” och även “Data-roaming”
    tryck sen på: “Mobilt datanätverk”
    På “APN” skriv: mobileinternet.tele2.se
    lämna “Användarnamn” och “Lösenord” tomt
    Sen är det bara att starta om…
    😎

Känns jättehäftigt att ha tillgång till allt hela tiden! Aldrig mera internetabstinens!! 😀

Tänker prova den på olika ställen på stan imorgon, stockholm då. Idag så hann jag prova den medans jag körde och antar att den bytte master ett antal gånger men den var fortfarande uppkopplad. Inte så jätte vetenskapligt, jag vet, men hey, det funkar ju! :p

Jag hoppas att detta kan hjälpa flera som vill använda tele2.
    Berätta gärna hur ni har gjort och om ni har fått det att fungera med andra operatörer.

Vänligaste iphone hälsningar,
    elGreco

elgreco
    Member

hehe, glömde skrolla ner ju! Hittade nu hur man infogar bilder…

Här är en bild på paketet av kortet som fungerar på iphone 3G:

rotkiv
    Member
    Post count: 506

@elgreco 9963 wrote:

Hej!
    Jag är en stolt ägare av en iphone 3G (sen nån vecka tillbaka) och idag så fick jag tag på ett sim-upplåsningskort som fungerar! (fram tills nu iaf, peppar peppar…)
    I iphonen så stoppade jag in mitt simkort från mitt mobila bredbandsmodem (Tele2) och efter lite trixande med inställningar så har jag nu fått det att fungera med Tele2, både för att ringa och för datatrafik!!

Så jag har nu en iphone, fri data (upp till 5GB/mån;)) och jag slipper binda upp mig i 18 månader och donera min ena njure för att få råd med telias avgifter. :p

Har testat med programmet “Speedtest” på iphonen och jag har download speed på runt 1Mb/sec. Det är inte i närheten av 7,2 som de lovar, men det är fortfarande snabbare än mitt första bredband… 😉

Sim Unlock Card
    smartphone

😎

Känns jättehäftigt att ha tillgång till allt hela tiden! Aldrig mera internetabstinens!! 😀

Tänker prova den på olika ställen på stan imorgon, stockholm då. Idag så hann jag prova den medans jag körde och antar att den bytte master ett antal gånger men den var fortfarande uppkopplad. Inte så jätte vetenskapligt, jag vet, men hey, det funkar ju! :p

Berätta gärna hur ni har gjort och om ni har fått det att fungera med andra operatörer.

elGreco

Tack så jätte mycket att du delar med dig av denna information. Jag har bara ett par frågor till dig:

1. Vart köpte du kortet?
    2. Vilken firmware använder du dig av?

elgreco
    Member

Varsågod! Jag har ett par svar till dig: 😉

Kortet köpte jag av en vän som har beställt ett helt gäng från nån tillverkare i Kina. Detta är ett av hans “sample”kort som han fick innan den stora beställningen kommer.

Jag använder mig av firmware 2.0 (5A345). Har avvaktat med att uppgradera ifall det skulle vara lättare att låsa upp simlåset med 2.0 längre fram.

rotkiv
    Member

@elgreco 9968 wrote:

Varsågod! Jag har ett par svar till dig: 😉

Kortet köpte jag av en vän som har beställt ett helt gäng från nån tillverkare i Kina. Detta är ett av hans “sample”kort som han fick innan den stora beställningen kommer.

Jag använder mig av firmware 2.0 (5A345). Har avvaktat med att uppgradera ifall det skulle vara lättare att låsa upp simlåset med 2.0 längre fram.

Jag tackar för svaren, ditt kort är nu inlagd på den officiella sim adapters tråden.
    Har du något kort över som man kan testa för ett ev. pris?

isola
    Member
    Post count: 22

är din telefon telia-låst?

elgreco
    Member

japp, låst till telia och köpt i sverige på premiär dagen…. (hemskt va…?) :rolleyes:

-tja, den är inte låst till telia längre då…

elgreco
    Member

@rotkiv 9970 wrote:

Jag tackar för svaren, ditt kort är nu inlagd på den officiella sim adapters tråden.
    Har du något kort över som man kan testa för ett ev. pris?

Jag ska kolla med honom! Jag finns i Stockholm och det gör även korten när de väl kommer. Vi kan mötas upp o se om vi får det att funka flera gånger!

…man kanske borde sova lite oxo emellanåt… 😮

rotkiv
    Member

@elgreco 9973 wrote:

Jag ska kolla med honom! Jag finns i Stockholm och det gör även korten när de väl kommer. Vi kan mötas upp o se om vi får det att funka flera gånger!

…man kanske borde sova lite oxo emellanåt… 😮

Skitbra, rena turen att jag också bor i sthlm? Hoppas det går bra. Eftersom jag har firmware 2.0.1 kan det ju vara bra och se om det funkar där också.

Jafyfan, sova ska man inte glömma.

MVH

rotkiv
    Member

@elgreco 9963 wrote:

Hej!

Sim Unlock Card
    smartphone

😎

elGreco

Jag har en till fråga, vilket abonemang använder du dig av? Comviq Kompis?
    Är det ett 3G eller GSM kort? Om det är ett 3g, kostade det extra? Hur mycket?

Tack på förhand.

gocke
    Member
    Post count: 6

När kommer din kompis börja sälja då?

elgreco
    Member

rotkiv: Det är ett Tele2 Bredband-sim kort som jag har i just nu. Tog ut den ur den lilla vita modemmojängen och stoppade in den i iphonen. Ja det är 3G. Jag har den höga hastigheten, upp till 7,2Mbit.
    Var i stan nyss och provade på lite olika ställen, fungerar klockrent!! 😀 Funkar på buss, tunnelbana och fik! 😉
    Ska leka mer under dagen, men hittills funkar allt bra! Tja, förutom batteriet då, måste ladda det redan… 🙁

gocke: Vet ej, troligtvis kommer de i slutet på veckan och då kan han börja skicka de! Jag bor i stockholm så jag kan möta upp några i stan om det är folk som vill!

…fan va sakta den laddar, vill ju ut i solen igen medans den är kvar…

gocke
    Member

Kan du höra av dig när dom kommer, vad han ska ha för korten och så? Skulle va nice och se om det funka!!!

PeterE
    Member
    Post count: 21

Hej .. har också povat et antal simunlock kort .. har ett nu som har fungerat ett tag. men får inte data att fungera .. med tele2

har provat. APN:
    internet.tele2.se
    och
    mobileinternet.tele2.se
    samt
    internet.tele2.se
    anv.namn: gprs
    lösen: internet

vet inte vad som är fel .. ?

dataromin har varit på & av ?? 3g är på .. ??

någon tips ??

PeterE
    Member

har provat i-smart phone. den som elgreco kör men ca 1 vecka efter som fick jag no service .. “inget nät” aktivera telefon … fick ha i mitt telia kort .. sen så fungera det en vecka till .. men nu har jag bytt till super x-sim den senaste ver. 🙂 det fungerar bra .. har inte gått mer en 4 dagar den det kom.

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

Väldigt trevligt att du delar med dig av denna informationen elgreco – uppskattas verkligen! 🙂

elgreco
    Member

@petere 10008 wrote:

har provat i-smart phone. den som elgreco kör men ca 1 vecka efter som fick jag no service .. “inget nät” aktivera telefon … fick ha i mitt telia kort .. sen så fungera det en vecka till .. men nu har jag bytt till super x-sim den senaste ver. 🙂 det fungerar bra .. har inte gått mer en 4 dagar den det kom.

Den som jag har är ett nytt kort som kom ut i måndags (18 aug) och de skickades direkt från Kina. Jag hann prova med en tre-fyra kort innan jag fann denna. Det som är speciellt med detta kort är att chippet är på baksidan så man behöver inte klippa sitt simkort för att det ska passa in. Skitbra va? Om man då som jag inte redan hade klippt det så att det nu liknar en dagiselevs patetiska julpyntsförsök… :p 😉

Angående datatrafik så har jag gjort följande:
    Roaming: på
    3G: på
    APN: mobileinternet.tele2.se
    anv.namn: (tomt)
    lösen: (tomt) *alltså ingenting*

sen får du vänta lite, nån minut eller två och sedan starta om telefonen. På min så stod det “Wrong Sim” eller något liknande när jag bootat om, kan erkänna att hjärtat slog några extra slag, men efter ett tag så hittade den tele2. Sen stod det “Tele2 Comviq” som operatör ett tag och roaming symbolen var på, men nu står det “TELIA” som nätoperatör och 3G symbolen är på. Och jag har mitt tele2 kort i.

Hoppas det hjälper! Jag vet att de gamla korten var lite sisådär med hur länge de höll uppkopplingen. Vissa kunde lägga av efter nån minut eller så kunde det gå några timmar, men de lade nästan alltid av. Speciellt när man bytte mast, då fick jag ha med ett telia kontantkort i fickan för att stoppa i när jag bootade om telefonen. Därför var det första jag gjorde när jag provade detta kort var att ringa någon medans jag körde hela essingeleden, södra länken och sen inne i stan. Och den tappade inte signalen en enda gång!
    Tvärtom så brukar jag ha fler avbrott i min nokia e65… :p

elgreco
    Member

@iPhoneinfo.se 10009 wrote:

Väldigt trevligt att du delar med dig av denna informationen elgreco – uppskattas verkligen! 🙂

Klart! 🙂 Vi är ju här för att hjälpa varandra! Minsta man kan göra är att dela med sig! Jag vet hur glad jag blev när jag fick det att funka… 🙂

PeterE
    Member

min står det comviq i hörnet .. roamin symbolen syns inte till inte 3g heller ??? hmm .. ska nog kolla runt lite till … men … lustigt att du har telia text i hörnet ..

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

Angående att du har Telia där uppe. Det är du inte ensam om! – https://www.iphoneinfo.se/forum/allt-om-iphone-3g/1422-iphone-pa-tele2-naetet.html 😉

PeterE
    Member

är förpakningen gul ? & vilken färg är det på sim kortet ???

gocke
    Member

länka till sidan där ni har köpt korten?

elgreco
    Member

@gocke 10035 wrote:

länka till sidan där ni har köpt korten?

Hej allihopa!

Jag har nu fått tag på den nyaste versionen utav kortet som tom ska visa rätt operatör i displayen!

De fungerar klockrent med samtliga svenska operatörer och med 3G data!

Fördelar:
    – Du behöver inte klippa kortet, chippet är på baksidan
    – Dessa kort kan du synca med iTunes!
    – De tappar inte kontakten med masterna när du kör bil tex.
    – Med i varje paket så ligger det en simkortshållare också.

Jag är väldigt nöjd! Allt har fungerat perfekt hittills!

Är ni intresserade så maila till sim(at)efhs.se

Jag kan möta upp några från forumet i Stockholm så får dessa prova och bekräfta att de fungerar som utlovat!

Pris för ett kort ligger på 300kr men för de som är från forumet kostar det bara 250kr.

Kortet fungerar alltså klockrent med din iphone, du märker inte ens att du inte har telia förrän räkningen kommer och du betalar mycket mindre än de andra stackarna… 😉

Jag har använt mitt kort i över två veckor och det fungerar riktigt bra!!
    Jag har ett Tele2 mobilt bredbandssimkort i den och jag kommer upp i hastigheter nära 5Mbit/s i centrala Stockholm! Det är väldigt kul att kunna ha tillgång till hela internet i sin telefon. Och ja, det är fri surf som gäller… 😀

Kolla in mina inställningar på denna tråd:
    https://www.iphoneinfo.se/forum/allt-om-iphone-3g/1468-iphone-3g-med-tele2-och-fri-data.html

Jag kan hjälpa till vid installationen av kortet också.

Hör av er ni som är intresserade!
    Vänligaste hälsningar,

elGreco

jocke
    Member
    Post count: 189

Kanske en dum fråga. Jag har telia kontantkort till min mobil idag. Vad händer med mitt nummer om jag använder ett SIM-kort som du har? Kan jag föra över mitt gamla nummer eller hur fungerar det?

Hur mycket kostar ditt tele2 abonnemang i månaden?

Tacksam för svar

JohnFa
    Member
    Post count: 461

@elgreco 10630 wrote:

Hej allihopa!

Jag har nu fått tag på den nyaste versionen utav kortet som tom ska visa rätt operatör i displayen!

De fungerar klockrent med samtliga svenska operatörer och med 3G data!

Fördelar:
    – Du behöver inte klippa kortet, chippet är på baksidan
    – Dessa kort kan du synca med iTunes!
    – De tappar inte kontakten med masterna när du kör bil tex.
    – Med i varje paket så ligger det en simkortshållare också.

Jag är väldigt nöjd! Allt har fungerat perfekt hittills!

Är ni intresserade så maila till sim(at)efhs.se

Jag kan möta upp några från forumet i Stockholm så får dessa prova och bekräfta att de fungerar som utlovat!

Pris för ett kort ligger på 300kr men för de som är från forumet kostar det bara 250kr.

Kortet fungerar alltså klockrent med din iphone, du märker inte ens att du inte har telia förrän räkningen kommer och du betalar mycket mindre än de andra stackarna… 😉

Jag har använt mitt kort i över två veckor och det fungerar riktigt bra!!
    Jag har ett Tele2 mobilt bredbandssimkort i den och jag kommer upp i hastigheter nära 5Mbit/s i centrala Stockholm! Det är väldigt kul att kunna ha tillgång till hela internet i sin telefon. Och ja, det är fri surf som gäller… 😀

Kolla in mina inställningar på denna tråd:
    https://www.iphoneinfo.se/forum/allt-om-iphone-3g/1468-iphone-3g-med-tele2-och-fri-data.html

Jag kan hjälpa till vid installationen av kortet också.

Hör av er ni som är intresserade!
    Vänligaste hälsningar,

elGreco

Hur vet du att denna inte bryter uppkopplingen? Hur länge har du använt kortet i sträck nu? Vissa kan ju bryta efter en vecka eller så.

elgreco
    Member

@joalof 10661 wrote:

Kanske en dum fråga. Jag har telia kontantkort till min mobil idag. Vad händer med mitt nummer om jag använder ett SIM-kort som du har? Kan jag föra över mitt gamla nummer eller hur fungerar det?

Hur mycket kostar ditt tele2 abonnemang i månaden?

Tacksam för svar

Hej Joalof!
    Jag tror inte jag riktigt förstod din fråga. Ditt nummer följer med ditt simkort. Korten som jag säljer ändrar inte på någonting.

Angående abonnemanget så betalar jag 189kr /månad för data + det som jag ringer för UTANFÖR tele2, dvs telia, telenor och 3. Det blir drygt en hundring extra per månad för mig.

elgreco
    Member

@johnfa 10665 wrote:

Hur vet du att denna inte bryter uppkopplingen? Hur länge har du använt kortet i sträck nu? Vissa kan ju bryta efter en vecka eller så.

Hej JohnFa!

Jag har använt kortet i över två veckor nu, i princip dygnet runt! (ja, det är kul att surfa från sängen, lantstället, båten, bussen, spöktåget på grönan mm)
    Har inte tappat uppkopplingen en enda gång! Jag har innan detta kort provat många andra men detta är den nyaste versionen och det fungerar klockrent!

jocke
    Member
    Post count: 189

@elgreco 10678 wrote:

Hej Joalof!
    Jag tror inte jag riktigt förstod din fråga. Ditt nummer följer med ditt simkort. Korten som jag säljer ändrar inte på någonting.

Angående abonnemanget så betalar jag 189kr /månad för data + det som jag ringer för UTANFÖR tele2, dvs telia, telenor och 3. Det blir drygt en hundring extra per månad för mig.

Tack för svaren. Det jag menade var så här:

Om jag köper en iPhone i USA (utan abonnemang, någon gång i framtiden), kan jag då köpa ett SIM-kort av dig och koppla det till ett eventuellt Tele2 abonnemang? Eftersom jag har mitt gamla nummer hos Telia (som kontantkort), går detta då att föra över, eller får man automatiskt ett nytt nummer med det SIM-kortet som du säljer?

Slutligen, används denna metoden istället för att låsa upp telefonen, då det inte finns något program ute än? Om man sedan kan låsa upp telefonen, kan jag då behålla mitt nummer och byta operatör?

Mvh

elgreco
    Member

@joalof 10680 wrote:

Tack för svaren. Det jag menade var så här:

Om jag köper en iPhone i USA (utan abonnemang, någon gång i framtiden), kan jag då köpa ett SIM-kort av dig och koppla det till ett eventuellt Tele2 abonnemang? Eftersom jag har mitt gamla nummer hos Telia (som kontantkort), går detta då att föra över, eller får man automatiskt ett nytt nummer med det SIM-kortet som du säljer?

Slutligen, används denna metoden istället för att låsa upp telefonen, då det inte finns något program ute än? Om man sedan kan låsa upp telefonen, kan jag då behålla mitt nummer och byta operatör?

Hej!
    Ditt nummer kan du byta hur du vill mellan operatörerna. Det kort som jag säljer är inte ett simkort, utan en tunn liten sak som man stoppar mellan simkortet och telefonen.

Denna metod tar och lurar telefonen att tro att den har rätt operatör. Det fina med denna metod är att du inte ändrar någonting, varken i hårdvaran (telefonen) eller i mjukvaran (programmen), utan allt är original och garantin påverkas alltså ej.

Hoppas detta svarade på dina frågor!

mvh,
    elGreco

Viewing 29 posts - 1 through 29 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.