Iphone 3G olåst och utan abbonemang tillgängligt i norge.

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Köpa iPhone Iphone 3G olåst och utan abbonemang tillgängligt i norge.

Viewing 45 posts - 1 through 45 (of 45 total)
  • Author
    Member
    Post count: 47

Tänkte vara schysst och dela med mig för dom som inte vet om detta.

Netcom i norge säljer Iphone 3G bara med abbonemang som telia. Skillnaden är att dom tillåter att man bryter sitt kontrakt mot en kostnad.

Om man då väljer att köpa Iphone 3G 16gb med deras billigaste abbonemang (iTalk Small) så kostar mobilen 2.290 norska kronor + första månadskostnad på 399 norska kronor + 2400 norska kronor för att bryta kontraktet efter första månaden.

Totalt blir det 5089 norska kronor som blir ungefär 6000kr för en Iphone 3G utan abbonemang och olåst.

Detta är ändå ett i slutändan billigare alternativ än att skaffa den från Italien då man dels slipper åka ner dit eller få den skickad till Sverige och dels också har närmare till försäljaren ifall det händer något(garanti).

Enda nackdelen är att man måste ha ett norskt personnr för att få skaffa abbonemanget så det gäller att hitta nån norsk som kan stå på abbonemanget.

Jag har redan nån norsk som jag känner så im good.

antonfjanton
    Member
    Post count: 142

Lät lite overkill hehe.. men kanske löser problemet för någon ! 🙂

Snujji
    Member

@antonfjanton 8194 wrote:

Lät lite overkill hehe.. men kanske löser problemet för någon ! 🙂

Vad är det som är overkill? Priset? I Italien så kostar den ju nåt med 5000kr och då måste man ju ändå föredra norge för att man slipper hög frakt eller reskostnad + att man har garanti i norge istället för Italien väl?

Morbidio
    Member
    Post count: 268

@snujji 8232 wrote:

Vad är det som är overkill? Priset? I Italien så kostar den ju nåt med 5000kr och då måste man ju ändå föredra norge för att man slipper hög frakt eller reskostnad + att man har garanti i norge istället för Italien väl?

Absolut. Tack för att du delar med dig.:)

isola
    Member
    Post count: 22

@snujji 8193 wrote:

Totalt blir det 5089 norska kronor som blir ungefär 6000kr för en Iphone 3G utan abbonemang och olåst.

Tack för info! 🙂

Är du säker på att telefonen bli olåst om man bryter kontraktet?

Morbidio
    Member

@isola 9423 wrote:

Tack för info! 🙂

Är du säker på att telefonen bli olåst om man bryter kontraktet?

Det är ju det han skriver. Affären låser upp mobilen åt dig…:rolleyes:

Snujji
    Member

Ja jag eftersom jag inte är bra på att läsa norska så ringde jag netcoms kundtjänst för att bekräfta och ja dom låser upp den. Men man måste kanske vänta 1 månad.

CEk
    Member
    Post count: 2

Jag har beställt en från Norge. När abonnemanget sägs upp läggs en order till Apple och sen när du kör en restore i iTunes så låses telefonen upp vilket tydligen ska gå rätt fort…

perk
    Member
    Post count: 356

@cek 9574 wrote:

Jag har beställt en från Norge. När abonnemanget sägs upp läggs en order till Apple och sen när du kör en restore i iTunes så låses telefonen upp vilket tydligen ska gå rätt fort…

Har du tur så blir den upplåst samma dag som du ringer och säger upp abot.

ProsaCC
    Member
    Post count: 44

Så jag kan helt enkelt be en av mina polare som ska till Norge imorgon (han har redan norskt person nummer) att köpa en 16GB, ta abbonemanget och sen säga upp det direkt i butiken? Bara han har 6000:- med sig.

Snujji
    Member

möjligen så kan du inte säga upp abbonemanget på minst en månad då man måste betala första månadsavgiften.

ProsaCC
    Member

Men är Telefonen bunden till netcom ändå på något vis, som Telia gör med sina mobiler med 12 månaders operatörslås? Eller blir telefonen helt upplåst och man kan använda svenska simkort från vilken opertatör som helst?

Morbidio
    Member

@prosacc 9748 wrote:

Men är Telefonen bunden till netcom ändå på något vis, som Telia gör med sina mobiler med 12 månaders operatörslås? Eller blir telefonen helt upplåst och man kan använda svenska simkort från vilken opertatör som helst?

Du har verkligen inte läst första inlägget va?!:rolleyes:

ProsaCC
    Member

@morbidio 9757 wrote:

Du har verkligen inte läst första inlägget va?!:rolleyes:

Tyckte inte det framgick helt tydligt om den fortfarande var bunden till netcom. Förlåt om jag är lite övertydlig, men jag är väldigt mån om att veta alla detaljer innan jag slänger mig in i ett köp 😉

Morbidio
    Member

@snujji 8193 wrote:

Tänkte vara schysst och dela med mig för dom som inte vet om detta.

Netcom i norge säljer Iphone 3G bara med abbonemang som telia. Skillnaden är att dom tillåter att man bryter sitt kontrakt mot en kostnad.

Om man då väljer att köpa Iphone 3G 16gb med deras billigaste abbonemang (iTalk Small) så kostar mobilen 2.290 norska kronor + första månadskostnad på 399 norska kronor + 2400 norska kronor för att bryta kontraktet efter första månaden.

Detta är ändå ett i slutändan billigare alternativ än att skaffa den från Italien då man dels slipper åka ner dit eller få den skickad till Sverige och dels också har närmare till försäljaren ifall det händer något(garanti).

Enda nackdelen är att man måste ha ett norskt personnr för att få skaffa abbonemanget så det gäller att hitta nån norsk som kan stå på abbonemanget.

Jag har redan nån norsk som jag känner så im good.

Jag tycker att det var tydligt iaf.;)

ProsaCC
    Member

Kan inte riktigt bestämma mig…Telia Mobil Max 25 är ett väldigt bra abonnemang, man får iphonen (16GB) för 5195:- och bara 49:-/månad. Bindningstiden är 18 månader.

Totalkostnad i slutändan: 5195+49*18= 6077:-

Eller ska jag satsa på att köpa en från Norge och säga upp abonnemanget direkt och vara helt fri från operatör och avgifter för 6031:-

Hjälp?

Telia Max 25 ger dig:
    0 kr/sms till alla mobiler i Sverige, 0 kr/min till teliamobiler (och halebop), 0,49 kr/min till övriga mobilnät samt fasta nätet, öppningsavgift 0,99 kr/samtal, månadsavgift 49 kr.

Morbidio
    Member

Jag hade och jag ska köpa ifrån Telia, jag har Max 25 nu och tänkte binda upp mig på antingen 12 eller 18 månader plus fri surf.:)

ProsaCC
    Member

@morbidio 9779 wrote:

Jag hade och jag ska köpa ifrån Telia, jag har Max 25 nu och tänkte binda upp mig på antingen 12 eller 18 månader plus fri surf.:)

Gött! Jag gick i samma tankar, men man kan nog bara välja mellan 18 eller 24 månader tror jag? Hursomhelst så blir det nog det abonnemanget och 16GB svart iphone på måndag då lönen rullar in 😉

Morbidio
    Member

@prosacc 9781 wrote:

Gött! Jag gick i samma tankar, men man kan nog bara välja mellan 18 eller 24 månader tror jag? Hursomhelst så blir det nog det abonnemanget och 16GB svart iphone på måndag då lönen rullar in 😉

Ja om man vill förlänga i samband med köp av iPhone, jag kan ju förlänga abonnemanget nu i 12 månader, få 200 kr i samtalspott och använda Telias erbjudande om att köpa den om man har mer än 3 månaders bindningstid.:) Blir 200 kr dyrare allt som allt men det är det värt, då jag bara är bunden i ett år.

ProsaCC
    Member

@morbidio 9788 wrote:

Ja om man vill förlänga i samband med köp av iPhone, jag kan ju förlänga abonnemanget nu i 12 månader, få 200 kr i samtalspott och använda Telias erbjudande om att köpa den om man har mer än 3 månaders bindningstid.:) Blir 200 kr dyrare allt som allt men det är det värt, då jag bara är bunden i ett år.

Nice. Blir ju perfekt 😉

Morbidio
    Member

@prosacc 9796 wrote:

Nice. Blir ju perfekt 😉

Jag hoppas det iaf, haha. Frågan är bara om man ska vänta någon månad och se ifall alla dessa “problem” hit och dit fixas och priset kanske sänks lite mer.:confused:

Fick precis tillbaka min k800i från service och är som ny igen, jag borde kunna hålla prylbögen inom mig i styr året ut iaf.:D

ProsaCC
    Member

Jo bäst vore ju om man kunde tygla sig lite, men vill bögen ut så vill den 😉

Morbidio
    Member

@prosacc 9801 wrote:

Jo bäst vore ju om man kunde tygla sig lite, men vill bögen ut så vill den 😉

Ja, han är för jävla stark ibland.:rolleyes:

isola
    Member
    Post count: 22

@prosacc 9773 wrote:

Telia Max 25 ger dig:
    0 kr/sms till alla mobiler i Sverige, 0 kr/min till teliamobiler (och halebop), 0,49 kr/min till övriga mobilnät samt fasta nätet, öppningsavgift 0,99 kr/samtal, månadsavgift 49 kr.

Vet inte om jag tycker att Max 25 är så vettigt med de 0,99kr per samtal i öppningsavgift. Ganska saftigt faktist. Men sms:ar man massor så är det ett vettigt abb.

Känns spontant som Telia Bingo där man får smsa/ringa upp allt är ett bättre val. Iaf för mig. Eller Teliamobil 99(/199). Max 25 kostar förvisso “bara” 49, men det är inget man får ringa/använda utan en fast kostnad.

Har även jag svårt och välja 😮

Morbidio
    Member

@isola 9808 wrote:

Vet inte om jag tycker att Max 25 är så vettigt med de 0,99kr per samtal i öppningsavgift. Ganska saftigt faktist. Men sms:ar man massor så är det ett vettigt abb.

Känns spontant som Telia Bingo där man får smsa/ringa upp allt är ett bättre val. Iaf för mig. Eller Teliamobil 99(/199). Max 25 kostar förvisso “bara” 49, men det är inget man får ringa/använda utan en fast kostnad.

Har även jag svårt och välja 😮

Man tenderar att sms:a mer när man ändå skickar gratis.:)

acctr
    Member
    Post count: 9

Är det inte möjligt och köpa 16gb men med abonnemanget iTalkLarge istället?
    16gb kostar då 890 + en månads avgift på 1.099 + 2400 för att bryta kontraktet, detta blir då 4389 norska kronor eller ca 5300 svenska kr för en upplåst 16gb?

alternativt en 8gb för 4200kr… eller är det inte möjligt att bryta kontraktet med det större iTalk large abonnemanget?

Lillebror
    Member
    Post count: 23

Jag körde på detta och fick min nalle och kunde stoppa i ett valfritt SIM-kort galant. Den hade dock används lite av min kompis som köpte den, så jag ville helt enkelt återställa den till fabriksinställningar. Jag gick in på Inställningar > Allmänt > Återställ > Radera innehåll och inställningar. Detta tog bort alla medie- och datafiler samt återställde alla inställningar.

Men nu efteråt så säger den bara att SIM-kortet är oinstallerat, och att jag måste stoppa in ett olåst och giltigt SIM-kort för att aktivera telefonen.

Förstörde jag något med upplåsningen när jag radera inställningarna? Detta vore ju hemskt, då jag antar att jag måste åka tillbaka till Norge för att fixa detta. Eller?

Tack för svar.

Lillebror
    Member

Jag körde på detta och fick min nalle och kunde stoppa i ett valfritt SIM-kort galant. Den hade dock används lite av min kompis som köpte den, så jag ville helt enkelt återställa den till fabriksinställningar. Jag gick in på Inställningar > Allmänt > Återställ > Radera innehåll och inställningar. Detta tog bort alla medie- och datafiler samt återställde alla inställningar.

Men nu efteråt så säger den bara att SIM-kortet är oinstallerat, och att jag måste stoppa in ett olåst och giltigt SIM-kort för att aktivera telefonen.

Förstörde jag något med upplåsningen när jag radera inställningarna? Detta vore ju hemskt, då jag antar att jag måste åka tillbaka till Norge för att fixa detta. Eller?

Tack för svar.

Lillebror
    Member

Tack för svar.

MrPhill
    Member
    Post count: 35

Tjena!

Har snackat med Perk här på forumet angående köp av Iphone i Norge.

Tänkte ändå fråga här om det är någon med säkerhet som vet om det går och köpa med det “tillfälliga” Norska personnummret man får när man skaffar ett skattekort här. Eller om man måste be en norsk medborgare att köpa ut telefonen åt en!

Får passa på och tacka för ett bra forum också har suttit och läst massa trådar, och det verkar funka fint med hjälp om man behöver det.

Är inne på att införskaffa en Iphone 3G 😉

Petros
    Member
    Post count: 70

Jag har ett fast pris företag abonemang hos Telia ,jag kan surfa hur mkt jag vill.och ringa hur mkt jag vill till alla fasta nät och till alla telia abonemang.
    Man får 1000min till alla mobiloperatörer i hela sverige och 500sms. Har lekt med min telefon dygnet runt och är inne på nätet dygnet runt med full turbo 3G uppkoppling hela tiden för endast 850kr i 18mån. Varför gå igenom all detta strul med att inportera från höger och vänster när du kan köpa telefonen i en svensk butik med alla garantier. Vad händer när din norska eller amerikanska nalle slutar fungera? Vem ska du vända dig till?

Petros
    Member

Jag har ett fast pris företag abonemang hos Telia ,jag kan surfa hur mkt jag vill.och ringa hur mkt jag vill till alla fasta nät och till alla telia abonemang.
    Man får 1000min till alla mobiloperatörer i hela sverige och 500sms. Har lekt med min telefon dygnet runt och är inne på nätet dygnet runt med full turbo 3G uppkoppling hela tiden för endast 850kr i 18mån. Varför gå igenom all detta strul med att inportera från höger och vänster när du kan köpa telefonen i en svensk butik med alla garantier. Vad händer när din norska eller amerikanska nalle slutar fungera? Vem ska du vända dig till?

Petros
    Member

Simba
    Member
    Post count: 1063

@petros 16132 wrote:

Jo, visst går det att göra så som du gjort.

Men för dom som inte har en privat diamantgruva i Sydafrika är det just nu enklare att köpa från utlandet utan abonemang. Plus att man då kan ha kvar sin nuvarande operatör. 😉

Simba
    Member

@petros 16132 wrote:

Men för dom som inte har en privat diamantgruva i Sydafrika är det just nu enklare att köpa från utlandet utan abonemang. Plus att man då kan ha kvar sin nuvarande operatör. 😉

Simba
    Member

@petros 16132 wrote:

Petros
    Member

Men vad har man för garantier på telefonen om den går sönder? vem ska man vända sig till ?
    Är Norska lurar helt olåsta så man kan köra vilket kort man vill?
    Om man nu måste ha Norsk personnummer för att köpa ut den så betyder det jue att telefonen är kommer att vara låst till Norsk operatör. Är det inte lika bra att köra ngt crap abonemang för 60-79 kr i månaden hos Telia då och lägga undan det och köra ett sånt smartsim chip och använda med din nuvarande abonemang?

Petros
    Member

Men vad har man för garantier på telefonen om den går sönder? vem ska man vända sig till ?
    Om man nu måste ha Norsk personnummer för att köpa ut den så betyder det jue att telefonen är kommer att vara låst till Norsk operatör. Är det inte lika bra att köra ngt crap abonemang för 60-79 kr i månaden hos Telia då och lägga undan det och köra ett sånt smartsim chip och använda med din nuvarande abonemang?

Petros
    Member

MrPhill
    Member

Eftersom jag bor i norge så passar det mig ganska bra, va mest intresserad på att höra med säkerhet om det va någon som visste….

MrPhill
    Member

Eftersom jag bor i norge så passar det mig ganska bra, va mest intresserad på att höra med säkerhet om det va någon som visste….

MrPhill
    Member

Simba
    Member

@petros 16142 wrote:

Ja, det är ju det man riskerar när man köper från utlandet. 🙁

Och ja, Norska lurar är helt upplåsta när man låst upp dom hos operatören. Det betyder alltså att man kan använda vilket SIM/Operatör man vill, utan ett upplåsningskort/fakeSIM/whatever (hehe :rolleyes:). Det blir lite mer stabilt och tillförlitligt på det viset. 😉

Simba
    Member

@petros 16142 wrote:

Och ja, Norska lurar är helt upplåsta när man låst upp dom hos operatören. Det betyder alltså att man kan använda vilket SIM/Operatör man vill, utan ett upplåsningskort/fakeSIM/whatever (hehe :rolleyes:). Det blir lite mer stabilt och tillförlitligt på det viset. 😉

Simba
    Member

@petros 16142 wrote:

Viewing 45 posts - 1 through 45 (of 45 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.