iPhone 3G S 16GB

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Köpa iPhone iPhone 3G S 16GB

Viewing 22 posts - 1 through 22 (of 22 total)
  • Author
    Member
    Post count: 24

Hej hej!

Jag har fått erbjudandet att köpa en iPhone 3G S 16GB, som rubriken lyder, för 8500 kronor. Telefonen kommer från Italien och är då fabriks olåst.

Vad tycker ni? Är det värt det? Vad skulle ni gjort?

Hur fungerar garantin på 3G S? Killen som säljer påstår att det är internationell garanti, stämmer detta?

Snabba svar uppskattas

perk
    Member
    Post count: 356

Det är ju jävligt mycket pengar för faktiskt bara en telefon.
    Känner du att du har råd att slänga ut så mycket? Go for it isåfall.

Ghiabi
    Member

@perk 37624 wrote:

Det är ju jävligt mycket pengar för faktiskt bara en telefon.
    Känner du att du har råd att slänga ut så mycket? Go for it isåfall.

Pengarna har jag, men jag vill inte slänga dom i sjön om du förstår vad jag menar. Jag vill köpa den om den är värd det. Inget överpris.

snook
    Member
    Post count: 2190

@ghiabi 37618 wrote:

Hej hej!

Jag har fått erbjudandet att köpa en iPhone 3G S 16GB, som rubriken lyder, för 8500 kronor. Telefonen kommer från Italien och är då fabriks olåst.

Vad tycker ni? Är det värt det? Vad skulle ni gjort?

Hur fungerar garantin på 3G S? Killen som säljer påstår att det är internationell garanti, stämmer detta?

Snabba svar uppskattas

Det är inte internationell garanti. Blir nog samma pris att köpa den här i Sverige med abonnemang.

Ligger på överpris nu för att den inte finns överallt än, vänta till den 31 juli.

Ghiabi
    Member

@snook 37626 wrote:

Det är inte internationell garanti. Blir nog samma pris att köpa den här i Sverige med abonnemang.

Ligger på överpris nu för att den inte finns överallt än, vänta till den 31 juli.

Om den kommer kosta lika mycket i Sverige senare, är det vell ett super bra pris om man får en för lika mycket pengar som är HELT OLÅST? Eller har jag missuppfattat något?

snook
    Member

@ghiabi 37629 wrote:

Om den kommer kosta lika mycket i Sverige senare, är det vell ett super bra pris om man får en för lika mycket pengar som är HELT OLÅST? Eller har jag missuppfattat något?

Men ingen garanti….

Vilken operatör ringer du med?

Ghiabi
    Member

@snook 37630 wrote:

Men ingen garanti….

Vilken operatör ringer du med?

Tele2/Comviq

snook
    Member

@ghiabi 37631 wrote:

Tele2/Comviq

Då är det bättre för dig att köpa olåst från Italien, p.g.a. att 3G S inte kommer till Tele2.

Men garantin gäller i den butik den köptes i, inte internationell garanti alltså.

Blir det fel på den måste du till Italien och lämna in den, om du har kvitto.

Ghiabi
    Member

@snook 37633 wrote:

Då är det bättre för dig att köpa olåst från Italien, p.g.a. att 3G S inte kommer till Tele2.

Men garantin gäller i den butik den köptes i, inte internationell garanti alltså.

Blir det fel på den måste du till Italien och lämna in den, om du har kvitto.

Om jag nu ska köpa olåst, är 8500 är OK pris för det jag får eller borde jag vänta några månader?

Hur mycket garantiärenden brukar iPhones ha generellt? Hur är det att få den fixad i Sverige.

snook
    Member

@ghiabi 37635 wrote:

Om jag nu ska köpa olåst, är 8500 är OK pris för det jag får eller borde jag vänta några månader?

Hur mycket garantiärenden brukar iPhones ha generellt? Hur är det att få den fixad i Sverige.

Du kan kanske lämna in den hos något företag som fixar din iPhone om den blir trasig, men det brukar ofta bli en dyr historia. Men det är inte hos en auktoriserad verkstad.

Priset kan nog sjunka max 1000 – 2000 kr de närmaste året.

Vill du slippa att låsa upp den så kan det vara värt det, nackdelen är dock garantin.

r_o_n
    Member
    Post count: 658

Köper man begagnat så gäller oftast inte garantin, den är personlig. Vissa företag/tillverkare har däremot garanti på produkten direkt mot slutkund. Men generellt så förverkas garantin om den som handlat i butik säljer varan vidare. Det är i princip enbart på personbilar som garantin följer varan och inte köparen…

Att sedan vissa företag väljer att ge garanti trots att den som åberopar den inte köpt den i butik är goodwill, juridiskt så gäller inte garantin…

carpe
    Member
    Post count: 904

Så är det definitivt hos Tre, deras garantier är bunden till personen som köpte telefonen och inte till telefonen. Så om den säljs vidare så har inte köparen någon garanti. Utan denne måste kontakta säljaren(om det går) och be han lämna in telefonen vid ett garantiärende.

6295gl
    Member
    Post count: 220

Åh fan… Jag har i min mentala festvåning trott att garantin gällde produkten. Om det ni säger stämmer, vilket jag inte har någon anledning att betvivla, fick jag ett brutalt uppvaknande. Det betyder att det egentligen inte är något värt då det i annonser står “ett års garanti kvar”.

r_o_n
    Member

Man får kolla upp om garantin ges via försäljningsstället eller direkt av tillverkaren. Diverse tillverkare av datorer och hårddiskar har garanti direkt mot slutkund ex.vis Fujitsu Siemens, de tar alltid garantin oavsett var man köpt varan. Seagate kan man maila direkt om man fått diskras.

Men i stort är det som jag skrev gällande garantier.

TwiZteD
    Member
    Post count: 238

Det är lite olika när det gäller garantier, tex Komplett har bara vs första kunden.
    Jag köpte en beg dator på blocket av en kille, fick kvitto från komplett och delarna var 2 mån gamla, sen dog min nätverksadapter @ 1200 kr, och då var han killen tvungen att köra returen åt mig, för dom ville inte göra det på mitt namn.

Så han var tvungen och skriva på alla papper m.m sen fick jag en annan till min adress dock.
    Så det är olika på olika företag, bäst att ringa företaget som har sålt varan och dubbelkolla.

// TwiZteD

r_o_n
    Member

Jag får lyfta komplett.se gällade en goodwillgrej. Jag köpte en beg. extern disk på blocket.se “garanti kvar” enl. säljare, gav 1300 för denna (1TB). Den hade 2 års garanti till den jag köpte av. Den gick sönder när det var två månader kvar av denna garantitid som jag inte hade rätt att åberopa. Jag visste inte det då så jag ringde komplett och de förklarade läget för mig. kollade runt på nätet erfter snacket med komplett.se och de hade rätt. Åter till samtalet med komplett.se Hon jag pratade la upp mig som kund och förde över uppgifterna om disken på mig och lät detta gå som ett garantiärende. Det visade sig att produkten utgått ur soriment så jag fick tillbaka hela nypriset, kontant, på 2900 kr. 🙂

HajPhone
    Member
    Post count: 11

8500kr är väl lite onödigt mycket pengar?

Olåst och jailbreakad från international-orders.com går på ca 7000kr inkl. frakt för 16gb 🙂

r_o_n
    Member

@hajphone 37752 wrote:

8500kr är väl lite onödigt mycket pengar?

Olåst och jailbreakad från international-orders.com går på ca 7000kr inkl. frakt för 16gb 🙂

Är de seriösa?
    iPhone
    Verkar vara 5 811,40 kr enl. forex för $724
    iPhone 3G S
    Unlock: Jailbreak and Unlock
    Capacity: 16GB
    Color: Black
    Language Default Setting: English
    Protection Case: None
    Car Charger: None
    International Adapter: None
    Optional Headset: None
    Insurance:Declare my item as Full Value ($25.00)

snook
    Member

@r_o_n 37753 wrote:

Är de seriösa?
    iPhone
    Verkar vara 5 811,40 kr enl. forex för $724
    iPhone 3G S
    Unlock: Jailbreak and Unlock
    Capacity: 16GB
    Color: Black
    Language Default Setting: English
    Protection Case: None
    Car Charger: None
    International Adapter: None
    Optional Headset: None
    Insurance:Declare my item as Full Value ($25.00)

Tillkommer frakt på ca: 100 dollar också.

andlin
    Member
    Post count: 99

@snook 37755 wrote:

Tillkommer frakt på ca: 100 dollar också.

Tänk på att priset blir 25% högre om tullen tar in ditt paket, så du landar på runt 8000kr. Du kan ha tur att tullen missar din Iphone men det är dumt att kallt räkna med det, du vill ju inte få en faktura från dem som du har råd att betala.

r_o_n
    Member

Men sidan som sådan. Har någon handlat av dem? Är de seriösa? Funkar leveranser o.s.v.?
    När priserna går ner, vilket de gör med tiden, så kan det kanske vara ett prisvärt alternativ…

Pzych0
    Member
    Post count: 220

Du får en hos Telia nu för ungefär 9 000 kr och en månads avgift som smeker plånboken ganska fint tycker jag. 😛

Viewing 22 posts - 1 through 22 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.