Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › iPhone 3G upplåst? – YESSIM! Officiella-tråden
-
AuthorPosts
-
Välkomna till tråden där vi tipsar och testar om marknadens sim adapters som förhoppningsvis skall hjälpa oss att använda annat än Telia.
Här tar vi glatt emot alla tips om olika sim adapters, båda de som funkar och inte funkar!
Intressanta sim-adapters:
YESSIM: Prövad av ottto på forumet, positivt resultat med Tele2 Comviq. Enligt andra individer ger den sämre / obefintlig 3g-täckning. För det mesta positiv kritik runt om på internet. Pris: ca 250 kronor.
Universal-Sim: Enorm mängd positiv kritik runt om på internet, ‘noobus’ här på forumet har beställt ett kort, svar hur det funkar kommer inom kort. Känns helt klart som det populäraste kortet. Pris: ca 150 kronor. Ständiga uppdateringar av mjukvara som lägs in i chippet kommer, och på så sätt ska det fungera efter apples uppdateringar. Vänta dock innan deras officiella hemsida bekräftar det.
Turbo-Sim från International-orders.com: Ska enligt iphoneinfo.se fungera bra. Oprövad här på forumet, men hemsidan funderar på att beställa in ett kort för att testa. Garanterar pengar tillbaka om det ej fungerar enligt io.com. Pris: ca 400 kronor.
I-Smartphone (Oranget paket): 2 på forumet har fått Tele2 Comviq att fungera med detta kort. Skall funka bra med Tele2, inte bra med Telenor och halvbra med Parlino. Pris: ca 150 kronor
SimAble: Filmbevis på att det skall fungera iaf i UK. Däremot vet jag ingen som testat det i Sverige, ÄNNU.
Detta ska du INTE köpa:
I-smartphone (svart paket, från dealextreme.com): Fungerar endast för Vodaphone UK hittils efter internationella tester. Ingen har fått det att fungera i Sverige ännu (?).Kom gärna med egna tips och eventuella tester. Testa gärna det intressanta korten också, däremot står inte jag eller någon annan här på forumet ansvarig för om korten INTE fungerar.
Detta test är till för att vi ska få en bra överblick vilket kort som fungerar bäst.
Vill du få tag på de officiella hemsidorna till korten hänvisar jag till google.
Måste säga att jag blir riktigt sugen! Var köper man enklast denna produkt?
rotkiv: Säkert på att ottto har fått det att fungera? Vart har du läst det?
Det lär komma fullt med sådana SIM-adapters inom kort 🙂
Ett annat: iClarified – Apple News – SIMable Unlocks iPhone 3G?
Vad tror ni om detta?
UNIVERSAL-SIM — The ultimate universal unlock SIM
Tycker det verkar väldigt bra.
vad jag har läst efter att privatpersoner testat är det blandade resultat på simable, det funkar väldigt bra i england med tåg ex vodaphone, men inte lika bra i mindre länder, som sverige. Universal -sim skall vara mycket bra, ungefär som yessim fast kostar det dubbla..
Mvh
(skrivet på en iPhone)@rotkiv 9555 wrote:
vad jag har läst efter att privatpersoner testat är det blandade resultat på simable, det funkar väldigt bra i england med tåg ex vodaphone, men inte lika bra i mindre länder, som sverige. Universal -sim skall vara mycket bra, ungefär som yessim fast kostar det dubbla..
Mvh
(skrivet på en iPhone)Jag har hört att yessim ska vara väldigt ostabilt och funka ett par timmar eller ett par dagar men sen tappa täckningen. Då måste man tydligen stoppa in i en annan telefon och sen tillbaks för att det ska funka. Universal Sim har jag däremot inte hört något dåligt om.
Dessutom fattar jag inte var du kollat när du påstår att universal sim skulle kosta det dubbla. Jag skulle snarare påstå att det är tvärtom. Jag hittar Universal Sim inklusive frakt för 150 kr medan Yessim kostar 350 kr.
@noobus 9573 wrote:
Jag har hört att yessim ska vara väldigt ostabilt och funka ett par timmar eller ett par dagar men sen tappa täckningen. Då måste man tydligen stoppa in i en annan telefon och sen tillbaks för att det ska funka. Universal Sim har jag däremot inte hört något dåligt om.
Dessutom fattar jag inte var du kollat när du påstår att universal sim skulle kosta det dubbla. Jag skulle snarare påstå att det är tvärtom. Jag hittar Universal Sim inklusive frakt för 150 kr medan Yessim kostar 350 kr.
Oj då, ballt, vart hittar du Universal-SIM? När jag kollade runt lite hittade jag det för 100 dollar
Angående ostabiliteten med YESSIM är det inget jag hört, utan att det däremot kan hända när man åker utomlands, och måste då göra som du ovan sa..
Men Universal SIM skall googlas i någon timme nu.
Tack för ditt tips!
Låter intressant – har läst att YESSIM fungerar OK men den klarar inte av 3G verkar det som då folk inte har fått igång 3G alls med den.
Mitt råd är att vänta tills det kommer en vettig SIM-adapter – priserna lär samtidigt sjunka.
International-orders.com skickar med ett Worldsim TurboSIM till sina iPhone 3Gs till en kostnad av 45 dollar (ca 300 SEK). Det verkar fungera bra för alla.
EDIT: Detta kortet: International-Orders.com – International-Shopping – International Checkout – Worldsim TurboSim iPhone 3G unlock
@rotkiv 9575 wrote:
Oj då, ballt, vart hittar du Universal-SIM? När jag kollade runt lite hittade jag det för 100 dollar
Angående ostabiliteten med YESSIM är det inget jag hört, utan att det däremot kan hända när man åker utomlands, och måste då göra som du ovan sa..
Men Universal SIM skall googlas i någon timme nu.
Tack för ditt tips!
@iPhoneinfo.se 9576 wrote:
Låter intressant – har läst att YESSIM fungerar OK men den klarar inte av 3G verkar det som då folk inte har fått igång 3G alls med den.
Mitt råd är att vänta tills det kommer en vettig SIM-adapter – priserna lär samtidigt sjunka.
International-orders.com skickar med ett Worldsim TurboSIM till sina iPhone 3Gs till en kostnad av 45 dollar (ca 300 SEK). Det verkar fungera bra för alla.
EDIT: Detta kortet: International-Orders.com – International-Shopping – International Checkout – Worldsim TurboSim iPhone 3G unlock
Låter väldigt intressant, från vem har du hört att den funkar bra för alla?
@rotkiv 9588 wrote:
Låter väldigt intressant, från vem har du hört att den funkar bra för alla?
Tycker inte det låter alls intressant! Med billigaste frakten blir det 579,99 kr. Och dessutom hittar jag inget om upplåsningen för iphone 3g när jag googlar det lite snabbt.
För det priset får du nästan 4 Universal Sim!
@noobus 9608 wrote:
Tycker inte det låter alls intressant! Med billigaste frakten blir det 579,99 kr. Och dessutom hittar jag inget om upplåsningen för iphone 3g när jag googlar det lite snabbt.
För det priset får du nästan 4 Universal Sim!
Det är iofs sant med fraktkostnaden osv. Däremot att IO säljer den och lovar pengar tillbaka om det inte funkar till iPhone 3G får det att låta bättre..
Men om jag ska satsa på något tror jag på universal sim för tillfället…
Nån som hört något om i-SmartSim då? Ser några som säljer dom på tradera, något att ha eller bluff?
Lås upp din iPhone 3G. Byt operatör. Enkelt med i-SmartSim. på Tradera.
@prosacc 9661 wrote:
Nån som hört något om i-SmartSim då? Ser några som säljer dom på tradera, något att ha eller bluff?
Lås upp din iPhone 3G. Byt operatör. Enkelt med i-SmartSim. på Tradera.
Det kortet funkar INTE.
Jag tycker alla testar att köpa vars ett av olika märken och sen återkommer vi och jämför vilket som är bäst. Själv är mitt Universal Sim redan på väg.
Hade varit bra om någon kunde testa de andra varianterna också. Svårt att läsa vad folk säger på andra sidor eftersom de kanske fungerar i vissa länder.
@noobus 9690 wrote:
Jag tycker alla testar att köpa vars ett av olika märken och sen återkommer vi och jämför vilket som är bäst. Själv är mitt Universal Sim redan på väg.
Hade varit bra om någon kunde testa de andra varianterna också. Svårt att läsa vad folk säger på andra sidor eftersom de kanske fungerar i vissa länder.
Mycket bra idé. Om ditt universal sim funkar lite halvbra så beställer jag ett yessim kort direkt!
Ser däremot ingen anledning att köpa yessim om ditt universal sim funkar felfritt….
Vad jag har läst så fungerar YESSIM väldigt dåligt när det gäller 3G. Den får ingen 3G-täckning alls – så det kortet hade inte jag satsat på i alla fall.
Jag ska nog testa TurboSIM-kortet från International-orders.com för 45 dollar. Fungerar bra för många.
@iPhoneinfo.se 9698 wrote:
Vad jag har läst så fungerar YESSIM väldigt dåligt när det gäller 3G. Den får ingen 3G-täckning alls – så det kortet hade inte jag satsat på i alla fall.
Jag ska nog testa TurboSIM-kortet från International-orders.com för 45 dollar. Fungerar bra för många.
Så bra. Nu börjar vi få ihop folk som testar en del kort. Snart borde vi veta vilket som är bäst 🙂
Jag har testat i-Smart Sim och ett kort från DealExtreme båda ska ha fungerat till iPhone 3g men ingen gör det!
Vad står det om universal kortet då? är sanolikheten 80% att det ska funka i sverige?
Vad har ni för operatörer?Själv har jag comviq / Tele2 kompis
@gocke 9922 wrote:
Vad står det om universal kortet då? är sanolikheten 80% att det ska funka i sverige?
Vad har ni för operatörer?Själv har jag comviq / Tele2 kompis
när jag googlade på “universal sim iphone 3g” kom det fram massor av svar på din fråga…
Leta först, fråga sedan.
@noobus
Sedan har jag en fråga igen till noobus, vart köpte du ditt kort? Jag har letat igenom hela universal-sim hemsidan men hittar inga personal resellers som säljer till europa.
Däremot hittar jag distributors men jag orkar inte köpa runt 20 kort ^^Elgreco här på iphoneinfo.se påstår sig ha låst upp sig iPhone 3g, som numera används genom Tele2 Comviq med ett kort vid namn i-smartphone, som kom i ett oranget paket.
Vi kan lägga till detta kort på listan bland intressanta kort.
Tack elgreco för din information.
Sedan skulle jag vilja be en moderator att döpa om tråden till: “Låsa upp iPhone 3G genom sim adapter – Test & Tips: Officiella tråden”, eller något lämpligt då det handlar om mer än bara YESSIM numera..
Första sidan är redigerad med korta sammanfattningar av de kort som de hittils pratats om här inne.
Nu är det bara att börja tipsa och testa!
Har ett yessim med telennor abb funkar klockrent inga tappade samtalo kanon mottagning ej jailbreakad utan aktiverad
Här är de instälningar jag använde om någon behöver
Updating MCC-MNC..OK.
SIM SN : 0C09389D
Reading Yessim info ..
Reading Yessim SN..OK.
Yessim SN : 0C09389D
Frimware version : Yessim firmware V:2.4 beta71 (c)
MCC-MNC : 001-01
Mode : Boost Mode.
IMSI Patch Count : 1@markus.forsell 9990 wrote:
Har ett yessim med telennor abb funkar klockrent inga tappade samtalo kanon mottagning ej jailbreakad utan aktiverad
Updating MCC-MNC..OK.
Reading Yessim info ..
Reading Yessim SN..OK.
IMSI Patch Count : 1Får du igång 3G med YESSIM?
@markus.forsell 9990 wrote:
Updating MCC-MNC..OK.
Reading Yessim info ..
Reading Yessim SN..OK.
IMSI Patch Count : 1Hej Markus!
Fick du Yessim att fungera utan att jailbreaka din telefon? Jag provade det kortet och som jag förstod det så fungerade det bara ifall man jailbreakade telefonen. Jag ville inte göra och det verkade för komplicerat men alla inställningar som man själv var tvungen att uppdatera. Har du fått data och 3G att fungera? Vi provade på en annan telefon och vi fick det inte att fungera. Iof har det varit FW updatering sen dess, så det kanske fungerar bättre nu.Kom på att jag kanske bör nämna att vi bara hade tele2 kort att testa med, ej med telenor som du.
Kul om du fått det kortet att fungera! Välkommen till friheten utanför televerket… 😉
Tjena
Iphonen är ej jailbreakad bara aktiverad.
3g o data funkar kanon har funkat 3 dygn utan problem.
Iphone är ej uppdaterad. är nog lättare om man ej gör.Mvh Markus
Jag har en iPhone 3G 16GB (fm 2.0.2) med Yessim/Tele2 Ftg som fungerar utmärkt. Telefonen är bara aktiverad med struntabonnemanget från Telia. Inte jailbreakad.
Har en konstighet dock, telefonen säger att den har uppkoppling mot Telia fastän mitt Tele2 Ftg/Yessim sitter i. Allt fungerar som normalt (GPRS/3G etc) och ibland så växlar den över och visar Tele2/Comvic som operatör men växlar oftast tebax till Telia efter någon minut. Som sagt allt fungerar normalt hela tiden oavsett om den visar Telia eller Tele2/Comvic. Skumt…
Jo, kan nämna med att telefonen inte fungerar med iTunes om Tele2 Ftg/Yessim kortet sitter i.
/Jonas
@jonass 10634 wrote:
Jag har en iPhone 3G 16GB (fm 2.0.2) med Yessim/Tele2 Ftg som fungerar utmärkt. Telefonen är bara aktiverad med struntabonnemanget från Telia. Inte jailbreakad.
Har en konstighet dock, telefonen säger att den har uppkoppling mot Telia fastän mitt Tele2 Ftg/Yessim sitter i. Allt fungerar som normalt (GPRS/3G etc) och ibland så växlar den över och visar Tele2/Comvic som operatör men växlar oftast tebax till Telia efter någon minut. Som sagt allt fungerar normalt hela tiden oavsett om den visar Telia eller Tele2/Comvic. Skumt…
Jo, kan nämna med att telefonen inte fungerar med iTunes om Tele2 Ftg/Yessim kortet sitter i.
/Jonas
Låter som att du har råkat ut för samma sak som Jezper: https://www.iphoneinfo.se/forum/allt-om-iphone-3g/1422-iphone-pa-tele2-naetet.html
Du är inte ensam om det i alla fall…
Tack för snabbt svar!
Verkar ju vara harmlöst problem då. Ska även jag verifiera att det är med Tele2 jag surfar. Även när jag stänger av 3G så kommer Comvic upp så verkar vara, precis som du säger, samma problem som Jezper och övriga.
/Jonas
Fick mitt universal-sim idag och satte in det. Kortet gled in mjukt och fungerade utmärkt men när jag skulle ta ut det så hade det fastnat. Efter att ha försökt med en tång i över en timme bestämde jag mig för att dra hårt i simtrayen och hoppas på att den skulle gå ut eller att det åtmindstonde skulle bli lättare att få ut sim-kortet om trayen va borta. Så var inte fallet. Det satt fortfarande stenhårt. Jag tvingades skruva isär iphonen och lossa allt.
Bara en varning för er som tänker låsa upp med hårdvara!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.