Iphone 3G utan abonnemang i telia butik ?!

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Iphone 3G utan abonnemang i telia butik ?!

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Member
    Post count: 23

Det finns chans att någon kan komma att stämma telia för att dom eventuellt bryter mot EU lagstiftningen.
    EU lagstiftningen står över andra lagar på samma sätt som svensk lagstiftning alltid har
    företräde oavsett ingångna olika företags policy Dvs. telia kan inte hänvisa till Apples policy om den bryter
    mot tex. konsumentköplagen. Det vore ju lika befängt som om du går ner på Clas Olsson och
    köper en skruvtving och när den sen visar sig felaktig så hänvisar dom till policyn hos något
    litet företag nere i sydostasien.

Nu är jag inte juridiskt insatt men i vissa europeiska länder däribland Italien följer man EU
    reglerna och tvingas därför sälja Iphones till kunder utan att tvinga på dom ett abbonemang.
    I tyskland pågår en rättsprocess i just denna frågan, intressant att se hur den slutar.

Che, relativt okunnig i juridik

Halle
    Member
    Post count: 837

Jättespännande, men räcker det inte med EN tråd? Du har just skapat en annan som är identisk med denna.

ErnestoGuevara
    Member
    Post count: 23

Kan ha fel om detta se motsvarande länk på Mac World Forum.
    Där finns kompletterande information. Visste du att du kan bli
    företagskund utan att ha ett företag ?

MVH
    Che, ej kunnig i juridik

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

Jag har ringt till konsumentombudsmannen i min kommun men jag blir skickad till nån håla i mellansverige så jag orkade inte sitta i telefonkö. Sen när jag pratat med både kundservice och kassaopperatörerna inne på Telia så har jag påpekat att Telia bedriver en monopolförsäljning som bryter mot EU:s lagar. Då yrkade dem på att de hade ingått i ett avtal med Apple om ensamrätt (som var lögn).
    Så det är bara att vänta på att en rättegång tar upp frågan. Sen så var det i tv med, bara några dagar innan lanseringen. Då diskuterades också Telias ensamrätt och hur det står jämtemot lagarna. Men telia gör vad dem vill. De är ju faktiskt gamla kungar på vad det gäller teleteknik (host).

Lashis
    Member
    Post count: 16

men men, när 3 har ensamrätt på K770i då?

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.