Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Iphone 3GS äntligen i min hand :)
-
AuthorPosts
-
Då har man fått hem sin (första någonsin) Iphone 3GS 32Gb.
Jag köpte den hos TRE med kontantkort.
Har tänkt att använda mitt Comviq SIM-kort i den. Men jag tänkte fråga kort och gott.
1: Måste Iphonen laddas över natten eller X antal timmar första gången?
2: Ska jag stoppa i TRE-Sim kortet direkt i den, eller kan jag stoppa i mitt nuvarande Comviq-Sim kort?
3: Ska jag/Kan jag Jailbreaka och låsa upp den direkt?
Ursäkta dessa “nybörjar-frågor” och det finns säkert förklarat här på Forumet, men jag ska iväg utomlands om några timmar, och hinner inte sätta mig ner och leta. Utan tänkte att jag skriver istället, så kan jag läsa det sen när jag kommer hem. 🙂
1. Nej den behöver inte laddas upp först 🙂
2. Sätt i TRE simkortet och aktivera mobilen i iTunes.
3. Efter du aktiverat mobilen så kan du jailbreaka din iPhone, sög i forumet hur man gör. Sen laddar du ner redsn0w, så du kan köra din mobil med Comviq.
Okey häftigt, Japp jag söker på forumet, nu innan jag ska åka 🙂 Men det är så mycket info.
Ska man uppdatera Itunes förresten?
Tack på förhand
ja, uppdatera iTunes. Har du en gammal version kommer iTunes inte klara av 3.0 firmwaren
Okey, helt skumt försökte mig på att Jailbreaka telefonen och det står att allt gick bra etc, installerade Cyndia och allt gick fint men jag hittar inte Cyndia i Iphonen nu.
Tror jag får göra om allt igen :S
PS: Kan det bero på att när jag installerade Redsnow, så “bockade” jag i Både Cyndia och ICY (vad det nu är)
Är det det som gör att jag inte kan hitta Cyndia?
När du bara kan ringa upp TRE och ge dem ditt IMEI nr så skickar den en upplåsningskod på posten från Apple som gör en fabriksupplåsning. Fast detkanske är att köra andra apps än de i Ap Store du vill göra, då hajjar jag iofs om du vill jailbreaka och låsa upp..
@webson 40768 wrote:
När du bara kan ringa upp TRE och ge dem ditt IMEI nr så skickar den en upplåsningskod på posten från Apple som gör en fabriksupplåsning. Fast detkanske är att köra andra apps än de i Ap Store du vill göra, då hajjar jag iofs om du vill jailbreaka och låsa upp..
Ringa TRE och få den upplåst kan han göra om ett år…
Jag har låst upp den samma dag jag fick telefonen. Handläggaren på tre beställde en upplåsningskod från apple direkt, jag får den inom två veckor. Köper man telefonen kontant har de ingen rätt att kräva att man måste ha dem som operatör, berättade han. Inga problem alls att låsa upp på en gång, kostnad: 350kr. Just nu kör jag med mitt tre kontantkort, men så fort upplåsningskoden kommer byter jag tillbaks till mitt tele2. Det där med 1år är bara en skröna som går och gäller bara om man köper en telefon med förhöjd avgift på avbetalning.
@ridde 40720 wrote:
Då har man fått hem sin (första någonsin) Iphone 3GS 32Gb.
Jag köpte den hos TRE med kontantkort.
Har tänkt att använda mitt Comviq SIM-kort i den. Men jag tänkte fråga kort och gott.
1: Måste Iphonen laddas över natten eller X antal timmar första gången?
2: Ska jag stoppa i TRE-Sim kortet direkt i den, eller kan jag stoppa i mitt nuvarande Comviq-Sim kort?
3: Ska jag/Kan jag Jailbreaka och låsa upp den direkt?
Ursäkta dessa “nybörjar-frågor” och det finns säkert förklarat här på Forumet, men jag ska iväg utomlands om några timmar, och hinner inte sätta mig ner och leta. Utan tänkte att jag skriver istället, så kan jag läsa det sen när jag kommer hem. 🙂
Ditt första intryck av 3GS?
@Mr Fyhr 40807 wrote:
Maffigt 🙂
Jag har haft min iPhone sen Fredag och är super nöjd!
Nu fråga du inte mig men ville ändå svara :laugh:@Mr Fyhr 40807 wrote:
Svårt att säga eftersom jag inte har fått den att fungera riktigt 🙁
Kunde surfa igårnatt, men inte idag, tror dock att det är TRE’s nät det är fel på eller ngt.
Men telefonen i sig är jag väldigt imponerad utav! Min första Iphone någonsin och så, så jag kan inte jämföra med dess föregångare.
Men jag hoppas att jag får ordning på den i dagarna.
Jailbreak fungerar, men den connectar inte till någon nätverksserver, så jag kan inte låsa upp den via Cydia 🙁
Jag är supernöjd! Fungerar klockrent allting. Surfar nu med WiFi – värsta coola luren jag haft! Det enda jag inte tycker kanske funkar bra när jag tänker efter är röststyrningen, den hör fel ganska ofta.
@webson 40784 wrote:
Jag har låst upp den samma dag jag fick telefonen. Handläggaren på tre beställde en upplåsningskod från apple direkt, jag får den inom två veckor. Köper man telefonen kontant har de ingen rätt att kräva att man måste ha dem som operatör, berättade han. Inga problem alls att låsa upp på en gång, kostnad: 350kr. Just nu kör jag med mitt tre kontantkort, men så fort upplåsningskoden kommer byter jag tillbaks till mitt tele2. Det där med 1år är bara en skröna som går och gäller bara om man köper en telefon med förhöjd avgift på avbetalning.
hurru kaxpelle. Det där med ett år gäller ALLA som köper telefonen med abonnemang.
Ursprungligen postat av webson
Jag har låst upp den samma dag jag fick telefonen. Handläggaren på tre beställde en upplåsningskod från apple direkt, jag får den inom två veckor. Köper man telefonen kontant har de ingen rätt att kräva att man måste ha dem som operatör, berättade han. Inga problem alls att låsa upp på en gång, kostnad: 350kr. Just nu kör jag med mitt tre kontantkort, men så fort upplåsningskoden kommer byter jag tillbaks till mitt tele2. Det där med 1år är bara en skröna som går och gäller bara om man köper en telefon med förhöjd avgift på avbetalning.@pear 40871 wrote:
hurru kaxpelle. Det där med ett år gäller ALLA som köper telefonen med abonnemang.
hehe, varför har ingen tänkt på detta innan? Nog många som skulle kunna tänkte sig att betala 1000-1500kr extra (är väl ungefär vad det kostar extra med kontantkort?) för att få den ooperatörslåst.
@pear 40871 wrote:
Hörru, du kanske skulle läsa innantill innan du drar dina slutsatser – jag har INTE beställt med abonnemang utan köpt min lur kontant – alltså är telefonen min, de som väljer abb får sina lurar låsta ett år – men cashar du kan de låsa upp den direkt. DET var min poäng, om det inte gick in. Kan vara bra att veta tyckte jag då det bara blir dyrare att köpa med abb samt med avbetalning.
@webson 40902 wrote:
Hörru, du kanske skulle läsa innantill innan du drar dina slutsatser – jag har INTE beställt med abonnemang utan köpt min lur kontant – alltså är telefonen min, de som väljer abb får sina lurar låsta ett år – men cashar du kan de låsa upp den direkt. DET var min poäng, om det inte gick in. Kan vara bra att veta tyckte jag då det bara blir dyrare att köpa med abb samt med avbetalning.
När Telia sålde 3G som kontant apparater så var det fortfarande 1år som gällde för att få den upplåst från Apple. Detta med att de inte kan tvinga dig att ha den låst är jag inte heller med på. Så länge som du som konsument är medveten om vad det är för produkt du köper så har de all rätt att låsa den till sitt nät osv. Samma som att konsumentköpslagen säger 1års garanti, men vissa ger 2år.
Undra varför det skall ta två veckor för TRE att låsa upp något som tar Telia 1 dag… Skall bli intressant att se om du får den upplåst direkt. Fick du betala de 350kr till butiken eller hur fixar de det när det är en kontant apparat?
Köper man en 3GS från 3 med kontantkort så kan man låsa upp den på en gång, ok så fort man får upplåsningskoden.
Idag fick jag ett brev från tre, två veckor efter jag beställt upplåsningen, att Apple nu låst upp min telefon så att jag kan använda vilken operatör jag vill. Tele2 here we go =) Det var bara att ansluta telefonen till datorn och starta iTunes så vartelefonen upplåst dvs operatörsobunden.
När man betalar telefonen kontant och begär att den skall låsas upp direkt så begär tre fabriksupplåsning från Apple, vilket tar två veckor för apple att utföra. Det kostar 350kr i upplåsningsavgift.
@webson 41219 wrote:
Idag fick jag ett brev från tre, två veckor efter jag beställt upplåsningen, att Apple nu låst upp min telefon så att jag kan använda vilken operatör jag vill. Tele2 here we go =) Det var bara att ansluta telefonen till datorn och starta iTunes så vartelefonen upplåst dvs operatörsobunden.
När man betalar telefonen kontant och begär att den skall låsas upp direkt så begär tre fabriksupplåsning från Apple, vilket tar två veckor för apple att utföra. Det kostar 350kr i upplåsningsavgift.
webson måste man begära att den ska låsas upp så fort man får telefonen eller spelar det ingen roll när man gör det?
Hej, sorry sent svar, jag tror inte att man måste begära en upplåsningskod direkt – det kan man nog göra när man vill, men jag är osäker där, ring och fråga. Jag bad ju om upplåsningskod så fort jag fick telefonen. Medan jag väntade använde jag iPhonen med det kontantkort som tre skickade med kostnadsfritt, fast jag fyllde aldrig på det med pengar utan surfade bara med telefonens wifi. Hoppas att det besvarade frågan. Lycka till!
Funderar på om det fungerar på samma sätt om man köpt en telefon från ex. USA utan abonnemang? Att man kan ringa upp och de om upplåsningskod. Sitter nämligen själv i den situationen, fått hem iPhone 3GS 32GB med AT&T simkort i fast inte bundet till något “contract”.
@webson 40902 wrote:
Ska skaffa 99pott hos tre. Då betalar jag 3995kr vid leverans och i telefonkostnad 99 kr/månad. Så om jag förbetalar 99×24 så har jag också den möjligheten med upplåsning då?
Vad kostar upplåsningen och hur går den till?
@r_o_n 41611 wrote:
Ska skaffa 99pott hos tre. Då betalar jag 3995kr vid leverans och i telefonkostnad 99 kr/månad. Så om jag förbetalar 99×24 så har jag också den möjligheten med upplåsning då?
Med stor sannolikhet skulle jag säga att det inte går, då du har tecknat en abbonemang och är bunden till den. Det är först efter 12 månader som du kan fabriksupplåsa din telefon.
Upplåsningen kostar 350 kr(varierar från operatör till operatör). Du ger operatören ditt IMEI-nr, efter några dagar så är telefonen upplåst.
@Mr.3GSW32GB 41602 wrote:
Funderar på om det fungerar på samma sätt om man köpt en telefon från ex. USA utan abonnemang? Att man kan ringa upp och de om upplåsningskod. Sitter nämligen själv i den situationen, fått hem iPhone 3GS 32GB med AT&T simkort i fast inte bundet till något “contract”.
Det borde vara möjligt. Ring AT&T och hör med de.
@r_o_n 41611 wrote:
Hej, ledsen för sent svar, men jag har inte varit inne på forumet på länge. Hursomhelst kan jag säga att all den stund du ingår ett kontrakt och månadsbetalar på din telefon så kan du inte låsa upp den förrän efter 12mån. Detta förklarade kundservice på tre att det beror på att om du “cashar” telefonen så är den ju Din direkt och de kan inte ställa krav på att du ska ha dem som operatör, men all den stund du månadsbetalar så är telefonen inte Din förrän du betalat klart dina månadskostnader. Hoppas att det hjälpt även om det är sent svar..
@h3nr11k 42907 wrote:
Skulle detta kunna gå om jag ringer tre och begär att de fixar koden även om jag köpt telen från Telia?
Det tror jag inte, eftersom de säkerligen har sina telefoners imei nummer registrerade (vore ju korkat annars), men prova vettja -man kan ju aldrig få mer än ett nej 🙂
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.