Iphone 3GS och bilens bluetooth fungerar inte tillsammans

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Iphone 3GS och bilens bluetooth fungerar inte tillsammans

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Member
    Post count: 85

Jag har tidigare använt 3G 3.1.3 med bluetooth handsfree på vår Seat Altea Freetrack 2008 och det har fungerat bra. När jag försöker ansluta min nya 3GS (först 3.1.3 och nu uppdaterad till 4.0.1) hitta den bilens bluetoothsystem och ansluter de första cirka 15 sekunderna för att sedan koppla ner och en cirka en minut senare koppla upp igen i cirka 15 sekunder – så håller den på hela tiden. Vid ett tillfälle i början startade den att ladda in telefonboken (som den ska göra) men sedan gick det inte att få kontakt med telefonen via bluetooth när jag skulle ringa med handsfree.

Att Apple inte tillåter sin bluetooth att ansluta hur som helst är känt problem men det märkliga i mitt fall är att jag testade med en annan 3GS (samma OS etc) och den anslöt hur fint som helst. Jag har också provat min mobil mot en annan bil (Seat Ibiza) och det fungerade. Jag har även provat att ansluta min mobils bluetooth till några Apples produkter som headset och dator och då ansluter den riktigt. När jag hade bilen på service kontrollerades att senaste bluetooth är installerat i bilen och det var det. Så det verkar precis som just min mobil och just min bil inte är kompisar. Jag har talat med Apples suppiort och de garanterar bara att mobilen fungerar med sina egna produkter.

Jag har provat alla tänkbara lösningar, som att stänga av och sätta på bluetooth, koppla ner och återansluta enheten, återställa inställningarna, återställa mobilen via iTunes, uppdatera till senaste OS och installera mobilen som ny mobil etc.

Kort om mobilen: 3GS, tidigare OS 3.1.3 och nu 4.0.1, köpt på Phonehouse med Halebop-abbo (Telia) och MC131KS.

Hoppas det finns någon smart i detta forum som kan ge en förklaring och lösning!

aaberg
    Member

UPPDATERING: Jag har nu provat med fyra andra iPhones (2 st 3GS och 2 st 3G, Telenor eller Telia abbo) som har samma OS etc som jag och dessa fungerar perfekt med vår bils bluetooth. Varför inte min???

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

Har du försökt att “nollställa bildens blåtand” altså få den att glömma alla telefoner, och synca om ?
    Återställning på iphone är inte helt fel att göra heller

aaberg
    Member

Tack för tipset. Talade precis med Apples support och de föreslog samma sak. Vet bara inte hur det går att göra i bilens system. Allt jag får upp på bilens display är texten “phone” dvs att mobilen har anslutit. Har du något tips hur man kan kopplar bort tidigare anslutningar i bilens bluetooth?

iPhoneReservdelar.se
    Member

Står säkert i manualen, i BMW ska man hålla i pairing knappen i 20sec så piper det til några gågner så är den återställd
    prata gärna med din lokala bil återförsäljare

aaberg
    Member

Tyvärr står inga sådan uppgifter i bilens handbok (Seat Altea Freetrack 2008 – samma som VW). Fint om du kan berätta vad det är för paringknapp du håller intryckt – har inte sett något sådant på min bil.

iPhoneReservdelar.se
    Member

I BMW är det en knapp man håller i för att få bilen i läge där den är redo att para ihop en telefon. om jag håller samma knapp länge så nålställs systemet.
    Vet inte hur det ser ut i Altea, men förmodar att du har nån meny som du går i istället.
    kolla om du inte hittar nåt där. Annars ett telefonsamtal till Seat är att föredra

aaberg
    Member

Tack än en gång för tipset. Har ingen knapp men väl en meny. Ska titta där. Tyvärr vet verkstaden inte mer än vad jag kan. Seat svarar bara på frågor via verkstaden…

apple 3g
    Member
    Post count: 482

nån som kan hjälpa mig, hur kan jag koppla detta till bilens bluetooth har en 3g ios 4.0.1 jailbreakat och sånt, ska jag bara sätta på bluetooth och söka eller vad ? nån som kan hjälpa mig lite 🙁

aaberg
    Member

Ja, slå på tändningen och sedan välja att ansluta till bilen i mobilen och om det behövs knappa in bilens kod i mobilen som brukar vara 0000 eller 1234.

apple 3g
    Member

ok tack 🙂

apple 3g
    Member

tack för hjälpen

aaberg
    Member

UPPDATERING LÖSNING: Som jag skrivit tidigare i detta inlägg har jag haft problem med att ansluta min nya iPhone till bilens bluetooth. För två veckor sedan lämnade jag in mobilen (3GS) till service i ett försök att komma tillrätta med problemet. Fick idag en ny 3GS. Efter att synkat i iTunes provade jag ivrigt att testa mot bilens bluetooth. Bilen laddade in telefonbok som den ska men stannade efter på det 260:e numret. Och sedan var detta samma problem igen som med den förra mobilen. Men skam den som ger sig. Jag kunde nu i alla fall utesluta att det är fel på telefonen och koncentrerade mig på att det måste ha något med synkningen i iTunes, något program eller annat i mobilen att göra. Gjorde därför följande:

1. Eftersom bilen (Seat) inte har någon knapp att ta bort synkade enheter stängde jag av bluetoothen på min iPhone. Kopplade sedan i tur och ordning in fem andra mobiler (familjens mobiler) till bilens bluetooth. Jag har snappat upp i något forum att det är en lösning att få bilen att glömma tidigare anslutna enheter.

2. Därefter installerade jag om min iPhone i iTunes MEN valde att inte synka med Outlooks telefonbok eller program.

3. Kopplade in mobilen till bilen på nytt och det fungerade!

4. Provade därefter att via iTunes synka in mina kontakter ifrån Outook. Hade tagit bort så jag bara hade en grupp kontakter (har tidigare haft en för jobb, privat och övrigt).

5. Valde att INTE installera program “Vemringde” och tog bort programmets telefonnummer ifrån Outlooks kontakter. Vilket gjorde att det blev betydligt färre nummer i kontaktlistan.

6. Provade med andan i halsen att ansluta iPhonen till bilen igen. Och det fungerade! 😀

Sammanfattning.
    Förmodligen har problemet hela tiden varit något av följande:

A. Bilen klarar inte av att synca mer än 260 kontakter. Är det fler i mobilen spårar uppkopplingen/överföringen ur och kan inte ansluta riktigt. (Gissar att detta är problemet).

B. Har man flera grupper i kontakter kan det ställa till med problem när bilen ska synca telefonboken (är tveksam till om detta var felet).

C. Har man många telefonnummer under samma kontakt som programmet “Vemringde” genererar blir det problem för bilens bluetooth att läsa in dem.

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon. Lycka till!

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.