Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › iPhone 3GS sparar ej bilder
-
AuthorPosts
-
Tja
som tråden lyder har en iPhone 3GS och har lite problem med bilderna märkte att mina bilder inte sparas efter att jag har fottat. Tänkte att kanske minnet är fullt vilket jag tvekar på har 9 GB ledigt så jag börja radera ungefär 200 bilder men fortfarande samma problem? Någon som upplevt samma sak? “Räknaren”
för bilderna visar att dem är sparade men dessa nyfottade bilder syns inte i albumet. Börjar bli jätte irriterandeDu sitter på en jailbreakad mobil.
Gå in i SBsettings, sen välj More. Extras & Options > Fix User Dir Permissions.
Om det fortfarande inte fungerar:
Använd SSH eller iPhonebrowser för att gå in i din mobils hårddisk.
Leta upp root > var > private > mobile > Media > DCIM.
Efter att du säkerhetskopierat alla filer i den mappen, radera den.
När DCIM blivit raderad så skapas en ny sen när du tar foto.Nu ska allt fungera.
Har också haft samma problem.
Min är annorlunda och däri finns att kameran inte sparar fotona.
Sen så har jag typ 24 bilder i albumet som jag inte kan radera hur mkt jag än försöker. och dem är inte i miniatyrformat utan hela albumet är svart…och så är bilderna i metallic…skitskumt…
Tänkte testa ditt förslag mossarelli men vart finner man sbsettings?@mossarelli 41520 wrote:
Du sitter på en jailbreakad mobil.
När DCIM blivit raderad så skapas en ny sen när du tar foto.Nu ska allt fungera.
Grymt mossarelli, mäktigt skrivet för det andra alternativet fungerade prima 😀
har du någon aning om varför det ens blir såhär? Eller är det bara the cruel world of jailbreaking =)?Användarrättigheter för mappar. Efter jailbreak så kan man få otur med anteckningar, mail, sms, kontakter och allt annat man sparar i mappar på mobilen. Då får man radera mappen så att iPhonen skapar en ny som du har rättigheter till.
@mossarelli 41545 wrote:
Användarrättigheter för mappar. Efter jailbreak så kan man få otur med anteckningar, mail, sms, kontakter och allt annat man sparar i mappar på mobilen. Då får man radera mappen så att iPhonen skapar en ny som du har rättigheter till.
hmm okej 🙂 allt har sin lösning i guess:D
Du är KUNG!
Kameran och bildarkivet fungerar prima nu!Tack doktorn!
@mossarelli 41520 wrote:
upplevde samma problem idag och försökte med ditt första alternativ vilket inte funkade.
har lite frågor om det andra, var kan jag ladda ett program osm jag kan browsa med? samt hur säkerhetskopierar jag just dom filerna (bilderna) menar du allmänt synca till itunes
@mossarelli 41520 wrote:
SSH är en filöverföringsmetod du kan använda i iPhone.
Sök på Google eller youtube för hjälp med WinSCP.Om du vill använda USB-sladden så rekommenderar jag i-Funbox.
Se till så att mobilen är inkopplad, sedan tryck på Raw file system i ifunbox.
Leta upp mappen DCIM och följ sedan det jag sade i mitt ursprungliga inlägg.Säkerhetskopiera, radera, ta ett foto på iPhone, lägg tillbaka bilderna eller fortsätt ta bilder bara.
@mossarelli 64360 wrote:
SSH är en filöverföringsmetod du kan använda i iPhone.
Sök på Google eller youtube för hjälp med WinSCP.Om du vill använda USB-sladden så rekommenderar jag i-Funbox.
Se till så att mobilen är inkopplad, sedan tryck på Raw file system i ifunbox.
Leta upp mappen DCIM och följ sedan det jag sade i mitt ursprungliga inlägg.Säkerhetskopiera, radera, ta ett foto på iPhone, lägg tillbaka bilderna eller fortsätt ta bilder bara.
hej, tack så jättemmycket för hjälpen! har dock stött på ett till problem!
körde med Ipjone browser som jag haft sen tidigare. tog bort alla filer, pluggade ut och tog en bild som visades i albumet, alltså funkade det. dock ville jag ju ha mina gamla bilder tillbaka på luren igen så jag drog över dom in till DCIM mappen igen från BACKUP FILES. då kom samma problem tillbaka igen.
så nu kör jag den här raderingen av DCIM igen och hoppas att du har nått förslag på hur jag kan lägga tillbaka dom utan att den krånglar igen?
tack på förhand!!
@deni_jc 64405 wrote:
hej, tack så jättemmycket för hjälpen! har dock stött på ett till problem!
körde med Ipjone browser som jag haft sen tidigare. tog bort alla filer, pluggade ut och tog en bild som visades i albumet, alltså funkade det. dock ville jag ju ha mina gamla bilder tillbaka på luren igen så jag drog över dom in till DCIM mappen igen från BACKUP FILES. då kom samma problem tillbaka igen.
så nu kör jag den här raderingen av DCIM igen och hoppas att du har nått förslag på hur jag kan lägga tillbaka dom utan att den krånglar igen?
tack på förhand!!
Du ska inte föra över mappen, det är mappen som är det farliga. Alla bildfiler ska kunna gå att läggas i samma mapp, det enda som kan krånga är nummerformateringen för alla bilder.
Jag rekommenderar att du kör SSH och ändrar mappens permissions till 777.
Steg för steg:
Wifi, OpenSSH i Cydia, WinSCP i datorn.
Sök på youtube hur man connectar iPhonen till datorn över wifi.Högerklicka på mappen DCIM, välj egenskaper. Sätt alla permissions ikryssade så blir det siffran 777 i rutan.
Har du inte jailbreakat din iPhone så finns det inte mycket mer du kan göra än att klaga hos Apple.
Har ett annat problem men lånar denna tråd lite! Sen min jailbreak med Spirit så har alla bilder i min telefon försvunnit. Dem är borta med i-Funbox också. Asså dem är helt borta så frågan vart sparas dem på datorn då man säkerhetskopierar telefonen?
///Cappe
@molo 64419 wrote:
Har ett annat problem men lånar denna tråd lite! Sen min jailbreak med Spirit så har alla bilder i min telefon försvunnit. Dem är borta med i-Funbox också. Asså dem är helt borta så frågan vart sparas dem på datorn då man säkerhetskopierar telefonen?
///Cappe
Alla bilder i kameramappen sparas inte vid återställning.
Alla bilder förutom kameramappen ligger redan på din dator och synkas via itunes. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.