Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › iPhone 3GS Telia
-
AuthorPosts
-
Hej,
Jag tänker nog köpa en iPhone 3GS från telia med Telia Mobil Prata på med Mobilsurf Extra. Internet e ju då gratis men efter 5 GB så drar de ner på hastigheten till 57 kbit/s.Jag undrar då bara om det är någon som har erfarenheter om eller vet:
Hur mkt räcker 5 GB till egentligen?
+
57 kbit/s, går det verkligen å surfa med? eller får man nöja sig med å kolla vädret då?
+
sist men inte minst, de menar väll 5 GB per månad, alltså om jag har surfat upp 5 gb å de e 5 dagar kvar på månaden så har jag 57 kbit/s de sista dagarna. Och när nästa månad börjar så får jag surfa 5 nya GB innan de drar ner på hastigheten?Tacksam för svar snabbt, vill ju beställa så snabbt som möjligt:)
Jag kan nog bara svara på det sista, Ja det är 5 gb i månaden 🙂 och du kan väl tänka dig att surfa under 1 mbit.. Det går inte snabbt precis 😉
Nejnej, du får bara 5Gb. När du sen använt dem får du nöja dig med 57kbit/s
Ha. Nejdå, det är 5Gb/mån 😛
Jag har Mobilsurf Alltid, har haft det ca halvår. Under denna tid har jag fått meddelande från Telia EN ggn om att jag använt mina 500mb.. Då surfar jag lite lagom varje dag. Inte jätte mycket, inte lite..
Så dina 5 Gb kommer räcka gott o väl tror jag.
Och juste, det går att surfa på 57kbit/s. Tar väl runt 3-5 sec o ladda en normalsida då.
aa, jäkligt surt. Gäller o passa sig för onormala sidor! 😛
@bozz 38583 wrote:
Nejnej, du får bara 5Gb. När du sen använt dem får du nöja dig med 57kbit/s
Ha. Nejdå, det är 5Gb/mån 😛
Jag har Mobilsurf Alltid, har haft det ca halvår. Under denna tid har jag fått meddelande från Telia EN ggn om att jag använt mina 500mb.. Då surfar jag lite lagom varje dag. Inte jätte mycket, inte lite..
Så dina 5 Gb kommer räcka gott o väl tror jag.
Och juste, det går att surfa på 57kbit/s. Tar väl runt 3-5 sec o ladda en normalsida då.
Får man ett meddelande av Telia Om man surfar upp sina 5 GB varje månad?
Jag fick när jag änvänt mina 500mb iaf. Så antar det
Ok, men GPS:n då? Tar det mycket att använda den? Tex om man åker bil så kasnke man vill använda den ibland osv.. Har du ngn erfarenhet av den om det tar mkt Mb eller så?
Trodde inte det gick över 3G/Internet, jag har bara trott man får signaler från sateliten xD
ok, men så e de väll inte? … eller?
Tror du de har byggt in de i telefonen?, kasnke de har men tror ändå inte det, känns mer framtid på ngt sätt:D:DSå du menar att GPS:n är gratis? Om man jämför med andra telefoner typ från Sony Ericsson å om man hade kontantkort så kostade de väll typ as mkt för att använda den, å då borde de ju gå på internet eller så.. aja jag vet inte men det kostar väll inget iaf`? Antingen går det på mina 5 GB eller gratis med ngn satelit-grej???
Ja det känns som en väldigt stor grej att inte betala för helt enkelt 🙂 Så något måste det troligen kosta 😛
Jo, men det borde ju gå in på mina Gb isf 😀
.. aja vi får väll se vad som händer:Pkartorna är google maps så dom ligger på internet, vilket betyder att det kommer dra på dina 5 gig. Sen har den också Assisted GPS som går via 3G masterna för att få bättre signal, går också en del via internet = drar av dina 5 gig. Men det kommer du inte behöva oroa dig för, det drar inte mycket. Om du ändå tycker att det drar för mycket så köp Mobile Navigator ifrån appstore. Då får man med kartorna så dom ligger i mobilen istället. Då är det bara assisted GPS som drar, och den drar inte alls mycket 🙂
Ok, tack så mkt. Men om vi säger så att jag e inne på GPS:n i bilen i en timma, hur mkt tror du det dras av 5 Gb på en timme med Gps?
@macys 38597 wrote:
Ok, tack så mkt. Men om vi säger så att jag e inne på GPS:n i bilen i en timma, hur mkt tror du det dras av 5 Gb på en timme med Gps?
Sånt där kan jag inte, eftersom jag har inte fri surf själv och därför inte vågat testa. Men jag har pratat med många och alla säger likadant, att a-gps drar jättelite så det lär nog vara lugnt för dig med 5gig 🙂
Nu när jag kollade telia’s hemsida står det:
“Rusningen är stor och många har redan förköpt sin iPhone. Om du beställer nu räknar vi med en leveranstid på 3 veckor efter lansering.”
Det är ju sjuk, om man köper å förbeställer telefonen inna nden har släppts kan man ju inte behöva vänta ca 3-4 veckor efter för att få den, så de menar att jag lika gärna kan få den i slutet av augusti? Det är fan sjukt!@6295gl 38604 wrote:
Tillgång och efterfrågan.
De satte tydligen för lågt pris 😉
Sen vet jag inte hur många som faktiskt begränsas av Telia. Har hört om folk som laddat 8 Gb någon månad med andra telefoner när de använts som modem utan att begränsas eller bli “varnade”. Kanske infört automatisk begränsning nu, men vad vet ja?
mm, men man får alltså en varning efter 5 GB? I sms då eller?
@davidkoh 38608 wrote:
De satte tydligen för lågt pris 😉
Sen vet jag inte hur många som faktiskt begränsas av Telia. Har hört om folk som laddat 8 Gb någon månad med andra telefoner när de använts som modem utan att begränsas eller bli “varnade”. Kanske infört automatisk begränsning nu, men vad vet ja?
8GB blir svårt då man vid ungefär 5,2 GB får en varning om att 5 GB är slut. Telias servrar är lite fördröjda och räknaren är lite dum i huvudet.
@macys 38612 wrote:mm, men man får alltså en varning efter 5 GB? I sms då eller?
Via SMS.
Jag klonkade 5GB på 8 dagar med hjälp av tethering. Men jag är en grymt tung användare på Internet. Med firefox när man tabb-browsar så ryker några extra MB eftersom alla sidor laddar samma sak 10 gånger. Men för en vanlig Svensson borde det vara lugnt med 5GB.
Det värsta med när hastigheten sänks är att man inte ens kan sitta på msn över internet på den hastigheten. Edge blir snabbare och 3G biter sig i rumpan.Behöver man stå i kö om man redan har förbeställt en iPhone i en telia butik? Har man en som ligger och väntar på en tills man kommer och hämtar ut den. Eller måste man i alla fall göra som alla andra, som inte har beställt, och ställa sig i kö för att hämta den. Och på så vis kanske riskera att bli utan?!
Någon som förhandsbeställde förra året och vet hur det var då?@mossarelli 38633 wrote:
8GB blir svårt då man vid ungefär 5,2 GB får en varning om att 5 GB är slut. Telias servrar är lite fördröjda och räknaren är lite dum i huvudet.
Okej, då verkar dem ha infört sådan spärr då. Detta va nått år sen jag snackade med folk som dragit 8 Gb många månader.
ok, ngn som vet hur många de skickar ut till de som har beställt innan på nätet den 31?
@tobias.flood 38646 wrote:
Behöver man stå i kö om man redan har förbeställt en iPhone i en telia butik? Har man en som ligger och väntar på en tills man kommer och hämtar ut den. Eller måste man i alla fall göra som alla andra, som inte har beställt, och ställa sig i kö för att hämta den. Och på så vis kanske riskera att bli utan?!
Någon som förhandsbeställde förra året och vet hur det var då?Hoppas verkligen inte det då jag jobbar till kl 14. Förbokade å då kan de fan inte strunta i det.. Bokat är bokat!
Läste på annat forum att folk fått varningar, men att det är enbart i extrema fall som telia sänkt farten. Tydligen så görs inte det automatiskt, utan man får en flagga att lugna ner sig. Tydligen så att de har rätten att minska farten, inte att de gör det med bestämdhet.
usch då, hade tänkt åka in och boka en på lördag…. har abbtid kvar så jag fick inte göra det över nätet. och jag hade hoppats på en annan påslagsbild så jag slipper punga upp med 1000 spänn för 32gb’n har inte en spänn nu, men det kanske man inte behöver förren telefonen kommer åh andra sidan….
@kurtson 38784 wrote:
Läste på annat forum att folk fått varningar, men att det är enbart i extrema fall som telia sänkt farten. Tydligen så görs inte det automatiskt, utan man får en flagga att lugna ner sig. Tydligen så att de har rätten att minska farten, inte att de gör det med bestämdhet.
Tack och lov:)
@kurtson 38785 wrote:
usch då, hade tänkt åka in och boka en på lördag…. har abbtid kvar så jag fick inte göra det över nätet. och jag hade hoppats på en annan påslagsbild så jag slipper punga upp med 1000 spänn för 32gb’n har inte en spänn nu, men det kanske man inte behöver förren telefonen kommer åh andra sidan….
Jag fick iaf betala 995 när jag bokade den i butiken så du får nog snällt kräka fram en tusing du med.
Ah imorgon 😀
@rausner 38826 wrote:
Jag fick iaf betala 995 när jag bokade den i butiken så du får nog snällt kräka fram en tusing du med.
Ah imorgon 😀
jo, men efter den 31:a så får du teckna den med andra abb än just det som man förhandsbokade den med (har kollat) så då kan man öka på måndadsbetalningen med en 50-lapp…. har just nu bara 700 spänn , mutter, resten sitter på matkontot och barnen ville leka lite på marknaden under sommarlovet osv… bilj-ln behövde reservdelar osv… då får man lov att ta telefonen / månad
@kurtson 38828 wrote:
jo, men efter den 31:a så får du teckna den med andra abb än just det som man förhandsbokade den med (har kollat) så då kan man öka på måndadsbetalningen med en 50-lapp…. har just nu bara 700 spänn , mutter, resten sitter på matkontot och barnen ville leka lite på marknaden under sommarlovet osv… bilj-ln behövde reservdelar osv… då får man lov att ta telefonen / månad
Ah jo såklart lär du väl kunna göra det. Haha inte lätt med massa utgifter, vet precis hur det är! 🙁
Har nu varit på Telia butiken i Halmstad och fixat mig en Iphone.
600kr betalade jag och fick ett fastpris abb med fri surf för 734kr/mån inte så farligt tycker jag.(företag)För övrigt så hade dem cirkus 20talet telefoner i den telia butiken som inte var bokade, så ni som tänkt köpa där. Va i Tid!!
Peace
//LTK
Men suck!
Kikade inatt på priserna på hemsidan och inte nu heller kan man få betala mer i månaden för att få loss en 32G utan att kasta upp 1000 kr…
dock kan man få betala 200 kr för de andra modellerna för att slippa att betala kontant….Btw, Bland annat jag som nu har beställt iPhone 3GS i 24 månader kan ju typ inte köpa nästa iPhone om det kommer en nästa sommar, man kan väll inte (vad tror ni?) fortsätta med ett abonnemang som man har 12 månader kvar på å använda det i nsäta iphone?
+ jag tror att nästa iPhone kommer att ha mkt större skillnader mellan 3G å 3GS.
3GS e ju liksom en uppgradering av 3G, de lär ju nog inte göra en uppgradering av 3GS, alltså tror jag att det kommer komma ngt nytt, ngt mer revolutionerande, alltså e man ju ltie sugen på att köpa nästa oxo, om man nu kan fortsätta med sitt nuvarande abonnemang med nästa telefon, vad tror ni???@macys 38603 wrote:
Nu när jag kollade telia’s hemsida står det:
“Rusningen är stor och många har redan förköpt sin iPhone. Om du beställer nu räknar vi med en leveranstid på 3 veckor efter lansering.”
Det är ju sjuk, om man köper å förbeställer telefonen inna nden har släppts kan man ju inte behöva vänta ca 3-4 veckor efter för att få den, så de menar att jag lika gärna kan få den i slutet av augusti? Det är fan sjukt!Vilket fiasko av Telia vid lanseringen… Kollade telia.se igår och Örebro butiken stod inte med bland dom som skulle öppan klockan 7 i morse. Kommer dit vid 10 som är den normala öppningstiden, inte en själ utanför. De öppnade 7 ändå och allt är slutsålt.. Eller ja de hade 30 telefoner max, vilken lansering jippi! Ska komma i mitten av Augusti, jaha kan jag då beställa en…. Eh nej det går inte… Fuck it! behåller nog min 3G, man kan tro att detta företag helst inte vill sälja något…
Ps. skulle få betala 6.895:- för 32GB 3GS kontant, vilket är mer intressant än att binda upp sig på 24 månaders slavabb igen.
@macys 38944 wrote:
Btw, Bland annat jag som nu har beställt iPhone 3GS i 24 månader kan ju typ inte köpa nästa iPhone om det kommer en nästa sommar, man kan väll inte (vad tror ni?) fortsätta med ett abonnemang som man har 12 månader kvar på å använda det i nsäta iphone?
+ jag tror att nästa iPhone kommer att ha mkt större skillnader mellan 3G å 3GS.
3GS e ju liksom en uppgradering av 3G, de lär ju nog inte göra en uppgradering av 3GS, alltså tror jag att det kommer komma ngt nytt, ngt mer revolutionerande, alltså e man ju ltie sugen på att köpa nästa oxo, om man nu kan fortsätta med sitt nuvarande abonnemang med nästa telefon, vad tror ni???Du får väl köpa nästa telefon som kommer Cash? Det spelar ingen roll vilket telia abb du stoppar i telefonen (om den nu är köpt hos Telia) bara det är telia så fungerar det.
@jompao 38956 wrote:
Vilket fiasko av Telia vid lanseringen… Kollade telia.se igår och Örebro butiken stod inte med bland dom som skulle öppan klockan 7 i morse. Kommer dit vid 10 som är den normala öppningstiden, inte en själ utanför. De öppnade 7 ändå och allt är slutsålt.. Eller ja de hade 30 telefoner max, vilken lansering jippi! Ska komma i mitten av Augusti, jaha kan jag då beställa en…. Eh nej det går inte… Fuck it! behåller nog min 3G, man kan tro att detta företag helst inte vill sälja något…
Ps. skulle få betala 6.895:- för 32GB 3GS kontant, vilket är mer intressant än att binda upp sig på 24 månaders slavabb igen.
Tro mig, hade butiken öppnat 10 när du var där så hade du ändå inte fått någon. De som köade där stod där ett antal timmar innan öppningen, så telefonerna hade inte räckt till dig ändå.
Btw, Bland annat jag som nu har beställt iPhone 3GS i 24 månader kan ju typ inte köpa nästa iPhone om det kommer en nästa sommar, man kan väll inte (vad tror ni?) fortsätta med ett abonnemang som man har 12 månader kvar på å använda det i nsäta iphone?
3GS e ju liksom en uppgradering av 3G, de lär ju nog inte göra en uppgradering av 3GS, alltså tror jag att det kommer komma ngt nytt, ngt mer revolutionerande, alltså e man ju ltie sugen på att köpa nästa oxo, om man nu kan fortsätta med sitt nuvarande abonnemang med nästa telefon, vad tror ni??? -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.