Iphone 4 Recension

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Iphone 4 Recension

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Member
    Post count: 304

Nu har jag haft nya iPhone i drygt en vecka. I morgon är det dags för flera av Er att få händerna på era, om det alltså finns telefoner att få tag på( ? ;)).

Jag skall här skiva en liten sammanfattning av min upplevelse med nya telefonen. Tänk dock på att jag är Mac-taliban, så om du vill ha en mer neutral recension, skall du nog leta någon annanstans!

Nya iPhonen är:

• Snyggare
    • Snabbare
    • Tar bättre still-bilder
    • Tar grymt mycket bättre video
    • Har bättre batteritid
    • Och har mycket bättre WiFi prestanda

… Än “gamla” iPhone 3GS 🙂

Skärmen är som ni säkert har läst på andra ställen i en klass för sig, och att läsa webbsidor (och allt annat) är en verklig fröjd. Att titta på film och bilder på skärmen är en helt ny upplevelse i förhållande till tidigare!

Nya designen delar folk, själv tycker jag att den är mycket snyggare än tidigare, men också att den känns mer ömtålig! Den är smalare, men väger 3 gram mer, och på nått konstigt sätt, så känns det som att telefonen är tyngre. På ett bra sätt alltså 🙂
    Tyvärr så är det jo så att Apple har tänkt mer på form och design än på funktion, så man måste ha på en “Bumper”, om telefonen skall fungera. Tyvärr, då telefonen inte alls är lika snygg med Bumpern som utan.

När det gäller antennen och mottagningen är telefonen för mig en STOR besvikelse! Där jag bor har Tele2 väldigt dålig täckning (ingen 3G och bara 1-2 pinnar på 2G).
    Detta gör att 7 av 8 samtal bryts, och är jo såklart helt ohållbart! ::mad2:

Det blir lite bättre med Bumpern, men fortfarande bryts för många samtal hemma! På nått sätt verkar det dock samtidigt bättre med täckningen. Fram tills att samtalen bryts (30 sekunder till 15 minutter), så har jag fin kvalitet på röstsamtalet, något jag inte hade med iPhone 3Gs eller 3G.

Måste dock säga att om jag kommer mig bort från hemmet, och till ställen där Tele2 har bra täckning, så fungerar det perfekt, och jag kan inte med “Death Grip” få den att bryta samtalen! Nackdelen är att jag den senaste veckan i princip bara har varit på ställen där Tele2 har haft pissig täckning 🙁

Jag har tyvärr inte kunnat testa FaceTime, då jag inte har haft någon att testa med… Det återkommer jag med, så snart ni andra har fått era telefoner 😉

Så för att sammanställa: Grymt telefon, som tyvärr fungerar ganska dåligt i Tele2’s nät, och speciellt på min hemadress!

medzz
    Member
    Post count: 259

Nice recension, men bor du i statsort eller bonde?
    Har tele2 i statsort funkar som det ska alltid har till och med 3g service i källaren 😛

Lindhardsen
    Member
    Post count: 304

@medzz 71976 wrote:

Nice recension, men bor du i statsort eller bonde?
    Har tele2 i statsort funkar som det ska alltid har till och med 3g service i källaren 😛

Jag bor i Järfälla, så man kan tyvärr inte skylla på att jag bor på landet:confused:

Enligt Tele2 kundtjänst, så är det något med att jag bor precis mellan flera mastar, men hela området är drabbat, så jag vet fan… Det är jobbet som betalar räkningen, så jag kan inte bara byta. Synd för Tre har bra täckning…

medzz
    Member
    Post count: 259

@lindhardsen 71982 wrote:

Jag bor i Järfälla, så man kan tyvärr inte skylla på att jag bor på landet:confused:

Enligt Tele2 kundtjänst, så är det något med att jag bor precis mellan flera mastar, men hela området är drabbat, så jag vet fan… Det är jobbet som betalar räkningen, så jag kan inte bara byta. Synd för Tre har bra täckning…

Coolt det är tvärt om här tre’s täckning är den sämsta någonsin :S

TruB
    Member
    Post count: 476

Här omking är det suicide att skaffa tre, inte alls utbyggt mitt i småland.
    Tre kör ju eget nät och då har dom byggt ut runt storstäderna mest. så kommer man en bit ut så är det rätt kört.

josie
    Member
    Post count: 15

Tjena Lindhardsen!

När du skrev Järfälla så fick jag en flashback haha och tänkte att jag känner igen ditt namn. Jag köpte ett TurboSIM (tror jag det hette) ifrån dig för väldigt länge sen. Jag tror det var i min original iPhone som jag använde det. Kan ha varit i 3G:n i början också…
    Vilket för OT funkade himlans bra väldigt länge. Tackar!

Jag bor ju också i Järfälla, fast i Jakobsberg. Jag kan stämma in i att täckningen är… ojämn. Inomhus kan jag ibland nå Telias 3G-stolpar, men oftast bara med en enda stapel eller inget alls. Så det är nästan mer värt att stänga av 3G när man är hemma, och spara lite batteri. Däremot är det bättre mottagning än det var på 3Gs. Och det är något jag måste säga att jag upptäcker generellt vart jag än är – att jag har bättre mottagning på iphone 4 än förut. Även om jag skulle halka ner på en enda stapel ibland i GSM-mottagning så håller ändå samtalet nästan lika bra kvalitet.

Jag har inte haft några som helst brutna samtal med iphone 4. Vi får se nästa vecka när man återgår till jobbet ifall telefonen håller för eldtestet — pendeltågssträckan 😉

Annars håller jag med dig totalt i det du skriver.
    Det är svårt utan att ha en iPhone 4 att förstå vad som menas med att skärmen är så fantastisk. Men som ett exempel så ifall man surfar till t.ex. http://www.expressen.se med en iPhone 3Gs så ser man alla rubrikerna och så, men för att läsa brödtexten som ska locka till att klicka in på artiklarna, så måste man zooma in. För att texten är antingen oläsbar eller så är den så “blurrad” att det inte går att läsa.
    På iPhone 4 så är texten kristallklar och fullt läsbar utan att zooma det minsta lilla. Det är väldigt snällt mot ögonen.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.