Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › iPhone begrepp.
-
AuthorPosts
-
- Firmware
är mjukvaran i telefonen. Operativsystemet, alla program, ibland kan en FW uppdatering även uppdatera Baseband.. läs nedan
- Baseband
är mjukvaran för modemchipet som styr radiodelen av telefon, dvs GSM/EDGE, wifi och bluetooth. (är oftast hindret till att kunna låsa upp mobilen)
- Bootloader
är den allra mest grundläggande programvaran i telefonen. den uppdateras inte via mjukvaro uppgraderingar. så oroa dig inte
- Upplåsning
krävs fall ni vill köra en annan operatör än vad din mobil är bunden till. blackweather
- DFU-Mode
Betyder Device Firmware Update, fall en vanlig återställning inte fungerar, så vill du använda DFU läge som en sista utväg, DFU ställer in telefonen på återställning helt utan att ladda något OS.-Guide-
- TTy Om du ser symbolen
i statusfältet betyder det att TTY är aktiverat.
TTy används av döva och människor med hörselnedsättningar, som på så sätt kan kommunicera genom att skriva och läsa text.
Välj Inställningar/Telefon när du vill sätta på eller stänga av texttelefonsfunktionerna (TTY).
- Jailbreak
krävs fall ni vill ha tillgång till apps som apple inte godkänt. jailbreak installerar cydia och via den får ni tillgång till allt annat.
- iTunes
använder du för att synca över musik, film, spel ect . ni måste regga er för att köpa något på itunes eller appstore (läs nedan)
- Appstore
Ni behöver inte ett itunes konto för att bara kolla, men vill ni köpa något spel eller program så måste ni regga er på itunes. här har ni tillgång till Spel och Program
- Winterboard
Installerar du via Cydia (läs jailbreak), via det kan du byta teman och göra din mobil mer personlig
- Custom Firmware
//finns två st olika för varje FW som släpps, tanken med custom FW är att
man ska kunna uppdatera sitt firmware utan att uppdatera sitt Baseband//Aktiverat = om du tänker använda ett annat simkort än det din mobil är bunden till (ser till att du inte behöver aktivera din iphone med itunes)
Oaktiverat = om du tänker använda original simkortet som din mobil är låst till.
**************************************är du ny här på forumet? och vill ha hjälp med något eller tips
ANVÄND SÖKFUNKTIONEN först. fördelar med det, är att du slipper vänta på svar.
din fråga har med största sannolikhet blivit frågad tidigare och svarat på.om du har frågor som handlar om hur man får tillgång till gratis apps (piratkopiering) så kan jag tipsa dig om Google
sådant snack ska inte finnas här. Läs Reglerna
Källa: iFun.se -Min är lite uppdaterad och förenklad.
iPhone Begrepp
Hur du byter SSH-LösenordTror detta hjälper typ tio dagar och sen se kommer de 7536734 nya trådar… Snart drar jag
Mycket fin liten samling som andra påpekat väl behövd.:D
kul att en del tycker detta var händigt. bara att se till att folk kollar här också.
nu orkar jag inte redigera detta mer (har lite för mycket tid över) - Firmware
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.