iPhone – fördelar och nackdelar?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone iPhone – fördelar och nackdelar?

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 20 total)
  • Author
    Member
    Post count: 2

Hej!

Jag är inte ute efter att provocera nu, men jag skulle gärna vilja veta exakt vad det är som gör iPhone till den fantastiska telefon som alla verkar tycka att den är? Något måste den ju onekligen ha eftersom det skrivs så mycket om den. Personligen har jag svårt att se vad detta skulle vara, men jag blir gärna motbevisad 🙂

Punkterna i exempelvis den här artikeln är annars rätt övertygande:

Why the iPhone 3G is Inferior & Overpriced

Hoppas på många bra motargument!

adde666
    Member
    Post count: 23

3gs

+touch
    +wifi
    +menyer
    +snabb
    +minne
    +mycket apps

-kamera
    -scroll funktionen
    -priset, men den är värd pengarna tycker jag.

carpe
    Member
    Post count: 904

– Batteri

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

Du måste hålla i en och använda den innan du kan motbevisas.
    Många tänker: “Ja men det är väl inte märkvärdigt med touch det har Windows mobile gjort i åratal och nu gör Samsung och LG det också.
    Men det som skiljer iPhonen från en vanlig touchmobil är att deras touchteknologi är patenterad och så mycket bättre än alla andra touchskärmar.

Jag skulle faktiskt vilja kalla iPhone för riktig touch medans alla de andra mobilerna är mer som “press”. Eftersom touchen reagerar på mindre skinn än ditt lillfinger och man behöver inte trycka hårt med nageln för att den ska reagera.

Sen användarvänligheten i mobilen är så urskön. Man vet exakt vilka rörelser man har att leka med och hur man tar sig fram i mobilen. Har man precis köpt den kan man läsa manualen som kom till och sen göra det mesta med den.

Jailbreak, installera program som tweakar mobilens interface och funktioner.

+Touch
    +Enkel
    +Jailbreak är kul
    +iPod + telefon

-Svår att reparera själv
    -Apple i ett nötskal
    -Batterigarantin

alive
    Member
    Post count: 12

Tänkte lika dant förut… Tills jag fick sitta och pilla med min kompis iPhone ett tag. Har du inte provat nån så gör det. Så mycket större “Aha” upplevelse än o bara läsa om den! 🙂

TruB
    Member
    Post count: 476

wall of text.

styrkan som jag ser det är att det är en bra platform.
    bluetooth, wifi, stereo hörlurar. touch, gps och allt som du säkert läst om. allt fungerar mer eller mindre perfekt. klart bättre än dom andra flesta mobiler.
    Den har det man behöver och gränsnittet är smidigt.

till skillnad från äldre gernationer mobiler så updateras denna lika ofta som programvaror i datorn. mms som exempel fanns inte från början, men det gör det nu. allt som ändrades var stödet från operatörer och mjukvaro uppdatering från apple.

appstore, smidigt att dra ner nya spel och program som gör din vardag lite roligare och lättare.
    med miljoner av program att ta ner med kanske 60-70% av dom är dessutom gratis. mycket skit dock.

Att det är grymt många som har den gör att stödet från utvecklare bara blir bättre.
    samt att varje generation iphone, även fortsätter stöda dom äldre till stor del.

surfa på internet som du gjorde i datorn, skriva är smidigt, jag skrev mycket snabbare på en iphone än vad jag skrev på ett gammalt 1-9 tangentbord., men smaken är som baken, men som van att skriva på datorn över msn och liknande, så blir jag stressad av att skriva på ett gammal tangentbord, iphone tangentbordet är härligt att skriva på, jag kan få för mig att bara ta upp det och sitta skriva några rader bara för skojs skull.

program som ändrat min vardag.
    runkeeper. jag använder den för att tracka hur jag cyklar, och jag är nu mer motiverad att träna. cyklar flera mil i veckan.

anteckningar använder jag mycket, för att komma ihåg saker, är det nåt jag kommer och tänka på skriver jag ner det i anteckningar så jag kan komma ihåg det senare. skapar listor för mig själv för olika planeringar.

Kalender, har laddat ner en gratis version och funderar på att skaffa fulla som tillåter att jag kan kolla flera olika schema, det jag vill ha är ett 12 veckors schema, som roterar genom hela och det fungerar hur bra som helst, smidigt att lägga in, kan kopiera liknande tider på olika dagar, färgscheman gör det översiktligt.’

Kontakt, har alla vänner I kontakt listan, lagt in födelsedata för det är nåt jag är dålligt på, kan slänga in flera olika nummer vilket är bra samt e-mail, gatu adress och sånt om det är viktigt. all info man kan tänkas behöva.

för att summera, bra plattform, konstant nya mjukvara både på firmware och nya program.
    Och det kommer bara bättre ideer och stöd mobilen jag kan inte se nån mobil ens komma i närheten av detta.

Android är en platform som jag ser positivt att dom kommit fram och slår ut winMobil wilken dag som helst, men så länge det är en crossplatform den kommer inte bli så optimal som iphone firmware är till iphone. därimot i framtiden, när mobiler har överlag bra kvalitet, som datorer idag, du kan köpa en dålig dator och inte märka nån skillnad. då kommer ett kross platforms os som android var det ultimata. men mycket kan hända innan dess.

back to work 🙁

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Jag håller med om alla plus som nämns ovan, det finns en stor nackdel med en iPhone och det är naturligtvis ömtåligheten. Detta resulterar i att jag tvingas behandla just denna telefon lite som “Prinsessan på ärten”, en dator och inte en telefon som vi minns från “förr” vilket jag stör mig på. Alla mina gamla P900-telefoner har studsat i asfalt och marmorgolv ett otal gånger utan att ha pajjat och gör jag samma sak med min iPhone är det till 99% helkört.

boje
    Member
    Post count: 20

Jag är ingen MAC user så jag kan lista mina fördelar och nackdelar som jag tycker..

+Snygg
    +Snabb
    +Många apps

-Ömtålig (repor på baksidan)
    -Batteriet. Håller 1 dag normalt. Viket är riktigt dåligt.
    -Kan synka med en burk. Jätte kul om man vill ha in bilder från tex jobbdatorn.
    -Kan inte redigera filer
    -Går inte att lägga in filer från datorn. Tex Word, excel och PDF.
    -Går inte att ladda ner filer.
    -Riktigt dyr för så gammal teknik. Man betalar för silveräpplet på baksidan.

Som jag ser det så måste allt nyttigt göras via en extra app som givetvis är svindyr. Och Jailbreak är nästan ett måste.

Mvh Patrik

TruB
    Member

@boje 42356 wrote:

Som jag ser det så måste allt nyttigt göras via en extra app som givetvis är svindyr.

några som jag inte höll med om här.
    word excell samt pdf, vet jag går att lägga in och öppna, med en app såklart.

gammal teknik? vad är då ny? förklara gärna vad du menar.

app är svindyra? dom som kostar är ju gps programmen som ligger på 600 kr, och det är prisvärt. 7 kr kostar det mesta, och inte mycket som är över 100 kr.

Miche
    Participant
    Post count: 358

@freebo 42347 wrote:

Jag håller med om alla plus som nämns ovan, det finns en stor nackdel med en iPhone och det är naturligtvis ömtåligheten. Detta resulterar i att jag tvingas behandla just denna telefon lite som “Prinsessan på ärten”, en dator och inte en telefon som vi minns från “förr” vilket jag stör mig på. Alla mina gamla P900-telefoner har studsat i asfalt och marmorgolv ett otal gånger utan att ha pajjat och gör jag samma sak med min iPhone är det till 99% helkört.

Jag har tappat min iphone ett flertal gånger i backen utan att något hänt med telefonen i sig. Den har faktiskt hållt bra mot stötar och klanterier, utan tvekan! Jag tror snarare folk tror att den är ömtålig för att den är dyr, folk har som vana att tro att dyra elektroniska saker inte får stötas till det minsta för då går det sönder. Men så är inte fallet.

Bästa erfarenheten är att erfara det själv när man tappat telefonen i backen. Jag kan se av din text att du inte ens tappat den en enda gång, för du antagligen varit för försiktig (är iofs bara bra att vårda den hårt).

Men jag tror du hajjar vad jag menar den gången du tappar den i backen från en meters höjd utan att det hänt något med luren.

@boje 42356 wrote:

Jag är ingen MAC user så jag kan lista mina fördelar och nackdelar som jag tycker..

+Snygg
    +Snabb
    +Många apps

-Ömtålig (repor på baksidan)
    -Batteriet. Håller 1 dag normalt. Viket är riktigt dåligt.
    -Kan synka med en burk. Jätte kul om man vill ha in bilder från tex jobbdatorn.
    -Kan inte redigera filer

Som jag ser det så måste allt nyttigt göras via en extra app som givetvis är svindyr. Och Jailbreak är nästan ett måste.

Mvh Patrik

Du verkar inte så hemma med din iphone ( om du nu ens har någon? Du kanske bara låtsas äga en och skriver om luren här?(det verkar så))

Nejdu, gå och lägg dig och vakna upp istället. Drömma kan du ju göra någon annanstans.

Enda som stämmer överrens med det du säger är batteritiden, vilket räcker för en dag ungefär (ibland 2).

Bilder är inga som helst problem att lägga över till vilken dator som helst, med eller utan itunes. Redan då du påpekar att de inte går tyder på att du inte ens äger någon iphone?
    Redigera filer? inga problem.

Lägga över valfria filer till telefonen precis som ett minneskort är något alla nog vill kunna använda luren som. Men det går, även med iphone. Dock inte “orginal”.

Ladda ner filer är inga problem, lär dig hur webläsaren fungerar vet ja.

“Gammal” teknik? Sover du gott?

Dyra appar? Du måste verkligen ligga och drömma stenhårt.

Dock verkar jailbrejk det självklara alternativet för dig, då kan du göra allt + lite till och givetvis är då allt gratis. Men då gäller det att vara vaken och veta vad man är ute efter 😉

blajeans
    Member
    Post count: 73

bra talat Miche!

För att tillföra något till diskussionen, du måste prova en iPhone, för stirrar du bara på alla glassiga siffror tillverkare uppger till sina telefoner så låt inte dessa avgöra ditt val. Känn på en iPhone och du kommer bli såld direkt, tvivlar på att artikelskrivaren ens sett en iPhone på vykort än mindre hållt i en … eventuellt höll han i en 2G lur isåfall som inte var jailbreakad. Har väldigt svårt att ta folk på allvar som skriver artiklar på nätet utan att uppge sitt namn på artiklar … har du en åsikt så stå för den, annars kan du behålla din åsikt för dig själv.
    Men som jag skrev, känn på den innan du dissar den för visst saknar den MP i kameran men det innebär inte att kameran är sämre för det … men skriver du ofta ut bilder i A3 format från mobilen kanske du ska kika på en riktig kamera istället för en mobiltelefon.

Miche
    Participant

Man bör absolut “provköra” en iphone innan man uttalar sig om den, det är allt jag kan också kan säga till dom som aldrig hållt på och pilla med en.
    Innan jag fick min iphone så var jag väldigt väldigt skeptisk även jag mot iphone och vad det var för lur. Men väl inne på telia så var jag nästan bombsäker på att jag skulle ha en nokia 5800, tills jag såg att det fanns ett ex vid kassan som man kunde klämma och känna på, redan efter en minut så förstod jag “hypen” och allt som är så fantastiskt med en iphone, det är en riktigt bekväm lur.

Nu såhär efter ett halvår med min iphone så kan jag säga så mycket att jag är tvärnöjd än idag, för jag vet att det alltid kommer komma något nytt och roligt till den via appstore eller cydia. Så det finns alltid något nytt man kan göra med luren.

Jag har fått erfara en vecka utan min kära lur och den veckan kändes väldigt konstig då jag fick låna en SE C702, och jag är en gammal SE-användare sen innan så jag tänkte att under tiden jag har SE-luren så bör jag väl klara mig galant. Trots att den har GPS och bra kamera så kändes luren helt värdelös och man kände sig verkligen låst.

En iphone är tamefan verkligen något som sätter sig hos användaren (eller i alla fall för mig) och har gjort att det är svårt att vara utan en så pass grym telefon.
    Den fixar allt + lite till, kameran duger gott till vad den är gjord för, vardagskort, antingen har man en telefon som fixar helt okej kort (som iphone) eller så har man en riktig systemkamera vid sidan om, om man nu är kräsen.

Batteritiden var det enda som gjorde mig besviken i början när jag köpte min iphone, dock har jag kommit fram till att jag aldrig fått vara med om att batteriet tagit helt slut, laddare till bilen är en självklarhet för mig liksom med alla andra lurar jag haft så, laddningsmöjligheten finns alltid där oavsett vart jag befinner mig.

En gång iphone, alltid iphone, så ser det ut för mig idag i alla fall.

boje
    Member

Jag verkar ju vara rätt korkad eftersom jag äger en iphone 3G.
    Men ni får jätte gärna förklara för mig hur jag får dessaq funktioner som fungerar helt gratis på andra telefoner att fungera på min iphone.
    Jag vill inte jailbreaka och inte köpa nån app för det.
    Min webbläsare säger bara “Kunde inte hämta filen” varje gång jag ska ladda ner nått. Har provat med .xls, .zip och .exe filer. Inget går att ladda ner så jag kan lägga in på burken sen när jag kommer hem.
    Jag vill även kunna koppla in telefonen via min USB-kabel på jobbet så jag kan lägga in några bilder jag har där och lite dokument och annat som kan vara bra att ha. Jag syncar i vanliga fall med min pc hemma.

Alla appa kostar inte 7:-
    Även 7:- är för mycket för nått som annars är helt gratis. Nej jag går inte under av att betala 7 spänn för en app, men det är mest junk och det är inge roligt att betala för.

Bli inte så himla upprörda för att jag råkar klanka ner på iphonen, förklara istället hur man ska göra?

Mvh Patrik

Miche
    Participant

@boje 42688 wrote:

Jag verkar ju vara rätt korkad eftersom jag äger en iphone 3G.
    Men ni får jätte gärna förklara för mig hur jag får dessaq funktioner som fungerar helt gratis på andra telefoner att fungera på min iphone.
    Jag vill inte jailbreaka och inte köpa nån app för det.
    Min webbläsare säger bara “Kunde inte hämta filen” varje gång jag ska ladda ner nått. Har provat med .xls, .zip och .exe filer. Inget går att ladda ner så jag kan lägga in på burken sen när jag kommer hem.
    Jag vill även kunna koppla in telefonen via min USB-kabel på jobbet så jag kan lägga in några bilder jag har där och lite dokument och annat som kan vara bra att ha. Jag syncar i vanliga fall med min pc hemma.

Alla appa kostar inte 7:-
    Även 7:- är för mycket för nått som annars är helt gratis. Nej jag går inte under av att betala 7 spänn för en app, men det är mest junk och det är inge roligt att betala för.

Bli inte så himla upprörda för att jag råkar klanka ner på iphonen, förklara istället hur man ska göra?

Mvh Patrik

Verkar snarare vara du som är upprörd eftersom du inte får det att fungera som du själv vill och sen att vi säger emot dig och låter upprörda är för att du klankar ner på något du inte ens lärt dig något om från första början. Du skulle passa perfekt som resencent på idg eller något, ta allt ur luften och anta att det är si eller så och funkar det inte för dig så finns inte funktionen där helt enkelt! 😉

Så, du vill kunna få allt gratis, men du vill inte jailbrejka? Okej. Moment 22 har vi då hamnat i. Vet du inte vad moment 22 är så kolla upp det!

För du verkar ha köpt telefonen utan att veta bakgrunden. Man köper inte en iphone om man inte vill nyttja något av alla hundratusentals appar som finns att tillgå. Man köper inte en iphone för att sedan inte nyttja den fullt ut. Har du köpt en iphone för att sedan inte vilja vidga på funktionerna så har du köpt helt fel telefon säger jag bara eftersom du vägrar köpa apps eller att jailbrejka den för att slippa köpa apps (GRATIS, KOSTAR INGENTING) inte ens 7kr som dom flesta på appstore. Du verkar i mina ögon för lat för att ens orka tänka och att få något gjort, oj det verkar vara riktigt jobbigt..

Freebo
    Member
    Post count: 4365

@freebo 42347 wrote:

Citerar mig själv… Iphone skörare än andra mobiler | IT | SvD

boje
    Member

@miche 42689 wrote:

Verkar snarare vara du som är upprörd eftersom du inte får det att fungera som du själv vill och sen att vi säger emot dig och låter upprörda är för att du klankar ner på något du inte ens lärt dig något om från första början. Du skulle passa perfekt som resencent på idg eller något, ta allt ur luften och anta att det är si eller så och funkar det inte för dig så finns inte funktionen där helt enkelt! 😉

Så, du vill kunna få allt gratis, men du vill inte jailbrejka? Okej. Moment 22 har vi då hamnat i. Vet du inte vad moment 22 är så kolla upp det!

För du verkar ha köpt telefonen utan att veta bakgrunden. Man köper inte en iphone om man inte vill nyttja något av alla hundratusentals appar som finns att tillgå. Man köper inte en iphone för att sedan inte nyttja den fullt ut. Har du köpt en iphone för att sedan inte vilja vidga på funktionerna så har du köpt helt fel telefon säger jag bara eftersom du vägrar köpa apps eller att jailbrejka den för att slippa köpa apps (GRATIS, KOSTAR INGENTING) inte ens 7kr som dom flesta på appstore. Du verkar i mina ögon för lat för att ens orka tänka och att få något gjort, oj det verkar vara riktigt jobbigt..

Det verkar snarare vara du som inte fattar vad jag menar. Om man betalar så här mycket som en iphone faktiskt kostar kanske man kan förvänta sig att den kan mer “out of the box” än att spela musik och titta på bilder. Den kan inte sånt som andra kan, tex det som jag redan beskrivit. Om man sedan vill ha en special app eller ett spel att fördriva tiden med kan man få betala hur mycket som helst. Jag köper bland annat spel.

Tack för den fina hjälpen med dessa funktioner. Nu är jag mycket mer lärd.

Miche
    Participant

@boje 42702 wrote:

Det verkar snarare vara du som inte fattar vad jag menar. Om man betalar så här mycket som en iphone faktiskt kostar kanske man kan förvänta sig att den kan mer “out of the box” än att spela musik och titta på bilder. Den kan inte sånt som andra kan, tex det som jag redan beskrivit. Om man sedan vill ha en special app eller ett spel att fördriva tiden med kan man få betala hur mycket som helst. Jag köper bland annat spel.

Tack för den fina hjälpen med dessa funktioner. Nu är jag mycket mer lärd.

Varför köper du då en iphone för så mycket om du inte testat den innan? Vad ska du med en iphone till om du nu bara är besviken på den. Sälj den istället och köp dig något annat, det är mitt tips! Om du vill lära dig så fixa ner manualen för iphonen och läs/lär!

Ja 7kr är ju verkligen att betala hur mycket som helst det! De flesta bra spel och program kostar ju bara 7kr.
    Själv har jag lagt ner sammanlagt 163kronor på app-store sen jag fixa min iphone för nästan ett år sen. 163kronor av de flera tusen telefonen kostar är ju ingen större extrautgift direkt. Köper man en iphone för sina sista pengar så är man helt fel ute. Som att köpa en dyr bil som man inte har råd att köra = det gör man inte normalt sett om man inte är samlare.

Synd att du inte ser möjligheten med vad man kan göra med luren istället för att jämföra rena specifikationer/funktioner direkt ut ur lådan med andra lurar. Det är inte direkt en rättvis jämföring, men shoot, om det funkar för dig, så kör på!

Kurtson
    Member
    Post count: 569

vänta nu, tycker inte att iphonen är så dyr, inte om man jämför nokias och se’sz liknande modeller. de kostar mer och kan mindre

mattiL
    Member
    Post count: 53

Min förra telefon var Xperia X1, den kunde mer (officefiler var inget problem konstigt nog..) utan att ladda in extra program.
    Kanske det var detta som ‘boje’ saknade, plus att det var enkelt att använda den med USB-anslutning (som USB-minne).

Efter många Ericsson och SE-telefoner har man lärt sig en del vanor (och ovanor).

Men vem kan förneka att man blir inlåst med iPhone?
    Att bara kunna synka med samma dator är en pest för oss som reser hela tiden.

Och iTunes verkar inte helt stabilt på windows, kanske bättre på min Mac mini hemma, men helt borta på mina Linux-maskiner….

Iallafall, min första iPhone var en vit 3G 16GB (3.0 JB) som jag köpte begagnad för fyra veckor sedan, nu har jag en vit 3GS 32 GB. (3.0.1 JB).

Men jag lär mig fortfarande.. (trots min höga ålder)

1:post ..

Alltid retar man någon 😉

TruB
    Member

@freebo 42691 wrote:

Citerar mig själv… Iphone skörare än andra mobiler | IT | SvD

baserat på IFs anmälningar, och som många sagt till dom nyheter som nappat det det där är då följande; det är rapporterade ärenden och vem som köper en billig telefon tar kontakt med dom om det?
    sen är frågan om antalet användare som är rätt hög kanske har nåt med att dra upp statestiken, IF tjänar nog en hel del på att utesluta Iphone av dom 2 skälen och skylla på att den går sönder lätt.

Jag har tappat min ett par gånger och inga problem med den, och min generella uppfattning är att den tål väldigt mycket för att ha så känsliga delar (stor skärm)

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.