iPhone i bilen/båten

Viewing 27 posts - 51 through 77 (of 77 total)
  • Author
    Member
    Post count: 4365

Här har du en lång en

stickaaan
    Member
    Post count: 259

Är det en lastbil du kör? Annars verkar väl 1 meter mellan vindrutan och uttaget väldigt stort?

deni_jc
    Member
    Post count: 8

tack för tipset, uppskattas!

och nej det är ingen lastbil men vissa bilar har uttaget vid handbromsen dvs mellan sätena (under armstödet) och då är det lite imellan. kör en skoda octavia.

det roliga är att det fattas sisådär 1-2cm på sladden jag har =) SKIT

stickaaan
    Member

@deni_jc 65709 wrote:

tack för tipset, uppskattas!

och nej det är ingen lastbil men vissa bilar har uttaget vid handbromsen dvs mellan sätena (under armstödet) och då är det lite imellan. kör en skoda octavia.

det roliga är att det fattas sisådär 1-2cm på sladden jag har =) SKIT

Okej, men 1 m låter ändå jävligt långt, haha.
    Men du kan inte flytta ner hållaren lite då? Eller den sitter så långt ner det går innan den tar emot i innanredet?

Zike
    Member
    Post count: 571

Tja, jag tänkte skapa den här tråden för nån vecka sen men det blev aldrig av. Nu har jag slängt över bilderna från kameran (en nokia N79)

Mitt mål var att fixa en installation som var så enkel att använda som möjligt och slippa en massa sladdar som hängde och var ivägen. En tidigare variant jag provat var med en vanlig laddare och en separat sladd för ljudet (i hörlurs-jacket). Nu får jag ut ljud ur bottenkontakten och laddar samtidigt.

Jag listar vilka produkter jag använder i slutet av tråden.

Telefonen i en mobilhållare (som jag modifierat genom att göra “väggarna” grundare).
    AV-sladd som är nerdragen bakom ratten.
    Stressboll fick bli vibrationsdämpare (Jag har satt hållarens arm så lågt som möjligt på rutan för att slippa störa synfältet,
    det gör att det blev en del vibrationer jämfört med om man hade haft en brantare vinkel)

naerbildvibrationsdmpar.jpg

AUX-in i stereon.
    Jag slipade ett litet jack i plasten under stereon för AUX-sladden så att den slipper hänga framme

naerbildauxin.jpg

Jag har en lucka jag kan stänga om stereon för att slippa att den syns och blir stulen,
    när den är stängd lägger jag AUX-kontakten under stereon

http://img444.imageshack.us/img444/1043/naerbildauxinaktiv.jpg

Laddaren och sladden som är nerdragen under stereon.

20100519022.jpg

Laddaren lyser rött när den laddar och grönt när den är klar

naerbildladdning.th.jpgnaerbildladdningklar.th.jpg

Samtliga produkter är inköpta på Clas Ohlson
    Telefonhållare: 36-2947 / 36-2948 (min har lång arm)
    AV-sladd: 38-3460
    12v Laddare: 38-3541
    RCA till 3.5mm stereo-adapter: 32-2648 (täljt till kontakten för att göra den mindre)
    stressboll: 32-4779
    Jag gör ingen personlig förtjänst på att göra reklam för produkter från Clas Ohlson

Jag ville egentligen ha en annan laddare med en mycket lägre profil. Har sett en del från olika iphonetillbehörs-tillverkare som verkar ok, men något högt prissatta. Denna från elfa verkar toppen, men jag orkade inte åka dit 😛
    https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/init.do?shop=ELFA_SE-SV#toc=20729;item=69-010-80;

Det blev lite fler bilder som jag inte kände var nödvändiga att visa upp i tråden, men är du nyfiken finns dom att se här
    ImageShack Album – 13 images

Det var det, visa gärna upp era installationer i bilen, på båten, MC:n, cykeln, skateboarden, segwayen, surfbrädan med mera.. 😀

Micksson
    Member
    Post count: 4

Så här ser det ut i min bil, dock är det en mörk bild men vässa ögonen:

dsc2719copy.th.jpg
    Klicka på bilden för förstoring.

Miche
    Participant
    Post count: 358

@stickaaan 65722 wrote:

Okej, men 1 m låter ändå jävligt långt, haha.
    Men du kan inte flytta ner hållaren lite då? Eller den sitter så långt ner det går innan den tar emot i innanredet?

Om inte lär de vara irriterande att ha en sladd som går fågelvägen från cigguttaget till telefonen mitt i bilen:)

Finns det förresten ingen snyggare hållare än brodits? Tycker tyvärr den ser hemsk ut. Men den kanske ser bättre ut i verkligheten än på bild får jag hoppas.
    Helst någon där man slipper se själva hållaren så tydligt på sidorna och ovan och som man givetvis kan rotera.

iPhoneButiken.se
    Member
    Post count: 118

@miche 66635 wrote:

Om inte lär de vara irriterande att ha en sladd som går fågelvägen från cigguttaget till telefonen mitt i bilen:)

Finns det förresten ingen snyggare hållare än brodits? Tycker tyvärr den ser hemsk ut. Men den kanske ser bättre ut i verkligheten än på bild får jag hoppas.
    Helst någon där man slipper se själva hållaren så tydligt på sidorna och ovan och som man givetvis kan rotera.

Personligen så tycker jag att Navigon-hållaren är den snyggaste.

Ingen hållare är väl per definition “snygg”. Kanske finns en marknad för designade bilhållare av alla de slag? Hmm..

imported_Thian
    Member
    Post count: 1020

2e9201063003Pf9f0.jpg

Så här ser min lösning ut. alla kablar ligger utanpå, men jag brukar plocka ner hållaren när jag inte använder den.

Zike
    Member

@thian 66658 wrote:

Så här ser min lösning ut. alla kablar ligger utanpå, men jag brukar plocka ner hållaren när jag inte använder den.

Smart att dra ljudkabeln i spiral-kabeln!

Vad har du för hållare? Har du problem med vibrationer i den eller är den stadig?

imported_Thian
    Member

@zike 66689 wrote:

Smart att dra ljudkabeln i spiral-kabeln!

Vad har du för hållare? Har du problem med vibrationer i den eller är den stadig?

Tror den är av märket HAMA. köpt på MediaMarkt.
    Armen är rätt lång, det ger lite vibrationer. men å andra sidan vill man ju ha fram den rätt nära sig när sig när man kör.
    Brukar sätta dit den på ett sådant sätt att det blir lite tryck mot instrumentpanelen. Då sitter den stadigt 🙂
    (Sen går ju Saab så mjukt och fint så det är ju inga problem :rolleyes:)

Amstaff
    Member
    Post count: 17

Såhär kör jag 😉 Lite mods men beskriver nedan!

fMJytLQmU.jpg

QgHYXObyt.jpg

ZtIBpdiVy.jpg

sSnMlBsXF.jpg

ifwxYorjs.jpg

Köpte först denna:

35011.jpg

299:- hos Kjell.com, hållare anpassad för 3G / 3GS och har Usb kontakt i andra änden som ansluts i en 12v ciggkontakt.

Kjell & Company – Nordens bredaste sortiment av tillbehör för hemelektronik

Jag moddade dock denna då jag köpte ny Pioneer bilstereo eftersom kabeln endast stödjer laddning, finns alltså bara en + och – kabel invändigt. Skruvade ut denna samt gröpte ur för en vanlig iphone kontakt och limmade fast kontakten invändigt med smältlim.
    Det enda som syns är alltså att kabeln är vit och hållaren svart. Så telefonen laddas också! Hållaren går att vinkla hur man vill eftersom den har en kulled.

Stereon stödjer iphone så jag behöver bara trycka ner telefonen så sköter jag antingen allt via den eller via stereon + fjärr.

Sjukt bekvämt nu när man fått till Navigon!

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

Köttig bil! Vad är de för modell? Supra?

Amstaff
    Member
    Post count: 17

@h3nr11k 67149 wrote:

Köttig bil! Vad är de för modell? Supra?

Mjo Mk3, 1 av 2 😀

Loggade faktiskt 201 och 402m tider med min förra iPhone och den andra Supran och det stämde faktiskt riktigt bra (Dynolicious).

Zike
    Member

Jag tyckte att detta inlägg av Amstaff i en annan tråd borde få lite plats i denna tråd istället 😛

Snygg install btw amstaff!

@amstaff 67123 wrote:

fMJytLQmU.jpg

QgHYXObyt.jpg

ZtIBpdiVy.jpg

sSnMlBsXF.jpg

ifwxYorjs.jpg

Köpte först denna:

35011.jpg

299:- hos Kjell.com, hållare anpassad för 3G / 3GS och har Usb kontakt i andra änden som ansluts i en 12v ciggkontakt.

Jag moddade dock denna då jag köpte ny Pioneer bilstereo eftersom kabeln endast stödjer laddning, finns alltså bara en + och – kabel invändigt. Skruvade ut denna samt gröpte ur för en vanlig iphone kontakt och limmade fast kontakten invändigt med smältlim.
    Det enda som syns är alltså att kabeln är vit och hållaren svart. Så telefonen laddas också! Hållaren går att vinkla hur man vill eftersom den har en kulled.

Stereon stödjer iphone så jag behöver bara trycka ner telefonen så sköter jag antingen allt via den eller via stereon + fjärr.

Freebo
    Member
    Post count: 4365

@amstaff 67152 wrote:

Mjo Mk3, 1 av 2 😀

Loggade faktiskt 201 och 402m tider med min förra iPhone och den andra Supran och det stämde faktiskt riktigt bra (Dynolicious).

Mums

Typ 9,35sek @ 130,3km/h & 402m – 14,27sek @ 165km/h 😉

pherlo
    Member
    Post count: 104

Någon som provat en sån här billhållare och som kan rekomendera den?

bilhallare-med-laddare-och-fm-sandare.jpg

Bilhållare med laddare och FM-sändare – iPhonemekka.com

Jag tycker den ser lovande ut och även bra pris… skulle vara kul o veta om någon annan har en sån.

pherlo
    Member
    Post count: 104

@thian 66658 wrote:

[IM.G]http://forumbilder.se/images/2e9201063003Pf9f0.jpg[/IM.G]

Smart lösning! Lämnar sugproppen några märken på fönstret..?

imported_Thian
    Member

@pherlo 67165 wrote:

Smart lösning! Lämnar sugproppen några märken på fönstret..?

Blir en liten ring. Går lätt att putsa bort.

Satte dit en “riktig” navigator för ett tag sen, den lämnade betydligt värre märken på fönstret än vad iPhonehållaren gör.

Miche
    Participant
    Post count: 358

@iPhoneButiken.se 66636 wrote:

Personligen så tycker jag att Navigon-hållaren är den snyggaste.

Ingen hållare är väl per definition “snygg”. Kanske finns en marknad för designade bilhållare av alla de slag? Hmm..

Håller absolut med dig, navigons verkar vara den snyggaste efter tomtom. Brodits ser bara fel ut, matchar liksom inte telefonen, vill ju helst att det ska se enhetligt ut 🙂

Jag tror navigon och tomtoms är designade för att vara “snygga” faktiskt. Iaf som det ser ut.
    Brodit ser dock ut att vara designad endast med funktionalitet i åtanke.

stickaaan
    Member

@miche 67179 wrote:

Håller absolut med dig, navigons verkar vara den snyggaste efter tomtom. Brodits ser bara fel ut, matchar liksom inte telefonen, vill ju helst att det ska se enhetligt ut 🙂

Jag tror navigon och tomtoms är designade för att vara “snygga” faktiskt. Iaf som det ser ut.
    Brodit ser dock ut att vara designad endast med funktionalitet i åtanke.

Navigons hållare är MUMS! Det ser så jävla snyggt ut i bilen 😀

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

@amstaff 67152 wrote:

Mjo Mk3, 1 av 2 😀

Nej då.. jag är bara lite avundsjuk.. Najs mod!

Ulv
    Member
    Post count: 2

@twizted 37114 wrote:

Den har väl inte sugpropp ?
    Den måste man väl montera på tex fläkten eller så ?

// TwiZteD

Det är bara själva hållaren till luren. Sen får man fästa den på lämplig svanhals, ELLER varför inte BrodIT:s specialhållare som finns till i stort sett alla bilmodeller. Jag har en V70 med iFånen hängandes i gallret på panelen och det funkar kalas!
    //Ulv

Kamush
    Member
    Post count: 140

Kolla på tradera. Finns flera smarta lösningar för en billig peng.

Jag köpte en för 129 kr inkl frakt. Och då tillkom det spegel-repskyddet.

Hondo
    Member
    Post count: 5

Har nyss köpt Navigons hållare, så jag har inte dragit kablar för laddning och ljud än.
    navigon_iphone.jpg

_Niklas_
    Member
    Post count: 48

@amstaff 67123 wrote:

fMJytLQmU.jpg

QgHYXObyt.jpg

ZtIBpdiVy.jpg

sSnMlBsXF.jpg

ifwxYorjs.jpg

Köpte först denna:

35011.jpg

Är det någon som vet om denna hållare kan passa med en iPhone 4 ?

Niklas

slaneby
    Post count: 0

Köpte en FM-sändare på Teknikmagasinet (reapris 99:-) inkl med ciggladdare, har 2 extra uttag i baksätet så behöver aldrig koppla ur den och allt sköts smidigt med tändningen. Förvalt kanalen på stereon 🙂

Drog allt kablage under sätet sen vidare genom dörrlist och a-stolpe.
    Satte även förgrenare (dubbel) till extra 3.5 uttag så nu finns kabel till
    MP3-spelaren alltid i baksätet så tanten blir nöjd på resorna

Blev helt OK tycker jag, behöver bara lösa problemet med laddaren till telefonen snyggt

Viewing 27 posts - 51 through 77 (of 77 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.