Front page › Forums › Övriga ämnen › Iphone i japan
-
AuthorPosts
-
hej
jag har precis köpt en 3g ver 3.1.3 och ska åka till japan.
Enligt Telia fungerar inte 3G där, japanerna har en annan version??
Vad gäller??hej
janJag tror Telia har fel. I Japan finns inget GSM/Edge men väl 3G så det ska inte vara något problem med det, annat än att dina samtalskostnader med ett Telia SIM kommer att vara sjuuukt höga… Du kan hyra upplåsta telefoner på de större flygplatserna i Japan.
Så fort Mossarelli, vår egna ForumJapan loggar på kan han säkert bekräfta detta
Jag kan bekräfta att Japan har 3G och till och med Turbo 3G på de mest underliga platserna du kan gissa. Förrutom 3G 4 våningar under marken i tunnelbanan med 8mbits hastighet så har du även Wifi spots överallt. Var noga med att inte ladda ner upphovsskyddat material då det är absolut mycket strängare i Japan än Sverige.
Vad gällande GSM-nätet så är det däremot en annan historia. Men iPhone inköpt i Japan är samma iPhone gjord för Sverige och vad jag vet ska iPhonen klara av GSM 800 till 1800 just för att klara av både EU, USA och Asien utan att behöva göra tre mobiltelefoner. Ditt största problem lär bli SIM-kortet då den GSM-inställning du tar med dig med ett svenskt SIM-kort inte fungerar där borta så bör du köpa ett Japanskt kontantkort med billig surf så att dina japanska vänner / hotellet kan ringa dig med ett nummer dem kommer ihåg (jämfört med +46701234567).
Itterashai Jan-san!
Edit: Glöm inte varuhuset på 10 våningar med massa teknik i shoppingdistriktet.
hej
tack för svar,
MEN
min Iphone är INKÖPT I SVERIGE av Telia och med SIM-kort från Telia,
kan jag RINGA med den i Tokyo´ (oavsett om det är jättedyrt att ringa)hej
janDet är väl det vi har svarat på? Ja, du kan ringa med din Iphone INKÖPT I SVERIGE av Telia och med SIM-kort från Telia
Så länge du ringer på 3G så tror jag inte det blir något problem. Problemet kan ligga i GSM-nätet då den i Japan är på en lägre frekvens och därför kan det brista på om Sveriges SIM-kort kan ringa på den sekvensen även om iPhonen kan. Håll dig på 3G men pröva gärna Edge om du kan.
Kom ihåg att sms är väldigt sällsynt i Japan och därför kan det förekomma helt andra prisplaner på mottagning av sms.Tack nu är jag nöjd med svaret om Japan,
jag rapporterar när jag kommit hem igen
hej
jan -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.