Iphone köpt Kina

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Member
    Post count: 6

Hej!

Jag fick en “Iphone 16GB” (touch) av farsan i julklapp. Telefonen skulle inte vara regionslåst enligt försäljaren.

När jag sätter i mitt sim-kort (Från “3”) så står det att jag endast kan ringa nödsamtal.

Jag har inte en susning om vad jag pysslar med. Måste jag låsa upp den? Eller är det något annat enkelt fel? Vad tror ni?

Tack på förhand

jollejo
    Member
    Post count: 64

Har du aktiverat den i itunes?

Svanberg1
    Member

Jag har laddat hem iTunes; och sedan står det i bladet jag fick med att jag ska följa “onscreen instructions in iTunes to activate iPhone”.

Men inget händer när jag kör programmet. Jag provade att köra diagnosprogrammet i iTunes och där stod det att ingen iPhone var ansluten. När jag ansluter telefonen till usb porten så väljer jag “mass-storage” på telefon (verkar vara det som passar bäst). Två hårddiskar dycker då upp, men det händer inget i iTunes…

Kanske är i fel tråd för att få hjälp med detta? Men annars, är det ngn som vet vad som jag gör fel?

oakeey
    Member
    Post count: 118

Gör om allt och följ instruktionsboken. Finns att ta hem på Apples sida. Men hur är det med 3 egentligen? Brukar inte det vara rätt struligt att få o funka på telefoner som inte är “låsta” till just Tre?

Svanberg1
    Member

Tack för hjälpen. Har provat men inget händer. Hittar inte ens en manual för rätt telefon (mitt sim kort sätts in under batteriet, inte uppepå som enligt alla manualer). 😉

Måste jag ringa “3” å aktivera “iPhone”, stog något om det i manualen?

Jag gillar inte sånt här jkl överförmynderi från teknikföretagen. Skall väl bara vara å ringa…

steffe
    Member
    Post count: 2452

Om ditt simkort sitter under batteriet är din telefon INTE EN IPHONE!
    Du har sannolikt nån asiatisk piratkopia avsedd för nåt asiatiskt telenät,släng skiten!
    En gammal ericsson eller nokia från 90-talet funkar bättre och kostar bara nån hundring eller så.
    Detta är naturligtvis inte kul för dig,men tyvärr så är nog enda lösningen en annan telefon.
    Ska du ha en iPhone så köp en hos telia.

Minglarn
    Member
    Post count: 343

@svanberg1 24889 wrote:

Tack för hjälpen. Har provat men inget händer. Hittar inte ens en manual för rätt telefon (mitt sim kort sätts in under batteriet, inte uppepå som enligt alla manualer). 😉

Måste jag ringa “3” å aktivera “iPhone”, stog något om det i manualen?

Jag gillar inte sånt här jkl överförmynderi från teknikföretagen. Skall väl bara vara å ringa…

Sim kort under batteriet?! Då är det ingen iPhone… Det är nog den kinesiska kopian som man har sett florera runt på nätet…

Snälla kan du inte skicka in lite bilder på den… =) Måste ju bara se hur kopian ser ut. 😛

diXet
    Member
    Post count: 236

aa lägg upp några bilder här på forumet e oxo nyfiken…:D

Svanberg1
    Member

@steffe 24890 wrote:

Om ditt simkort sitter under batteriet är din telefon INTE EN IPHONE!
    Du har sannolikt nån asiatisk piratkopia avsedd för nåt asiatiskt telenät,släng skiten!
    En gammal ericsson eller nokia från 90-talet funkar bättre och kostar bara nån hundring eller så.
    Detta är naturligtvis inte kul för dig,men tyvärr så är nog enda lösningen en annan telefon.
    Ska du ha en iPhone så köp en hos telia.

Haha, eftersom jag fick den å redan har en N95 så skulle det inte vara en katastrof, men… :rolleyes:

SIM kortet sitter inte direkt under batteriet — men väl under batterieluckan. Är lite svårt att beskriva, det sitter nedanför batteriet, i höjd med ett minneskort så att säga.

Är det en kopia? Telefonen känns rasslig, men “Quick start guiden” på engelska bara känns inte som en kopia å telefon stämmer överens med bilderna där. Fast det är väl förstås ingen garanti.

Svanberg1
    Member

Här är en bild:

Telefon

Nere till vänster är simkortet.

oakeey
    Member
    Post count: 118

Muaha! Vilken tur att du inte har betalt något för skräpet. iPhone har inget löstagbart batteri eller penna(?) för den delen heller.

Däremot kan du väl testa att köpa ett kontantkort av någon annan operatör och se om det fungerar? Även om chansen är liten…
    Du kanske kan använda den som världens största usb-minne annars? XD

Lycka till i alla fall. Suger ju när man inte riktigt fick det man ville ha…..

*Edit: Tack för UL av bilden förresten!!

jollejo
    Member
    Post count: 64

Tråkigt. Detta är inte en iPhone 🙁

Hoppas det löser sig

Svanberg1
    Member

Tack för hjälpen alla!

Det är mest synd om farsgubben, han som tänkt vara snäll å köpt 3 stycken (före lite drygt tusenlapp styck)…

Men men, det är ju en hyfsad MP3-spelare… 😉

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.