Iphone med Wii mote

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Member
    Post count: 2

Jag har funderat på om jag ska orka jailbreaka min iphone4 och har beslutat mig för att se efter om det är något värt att bry sig om, men det är egentligen ganska ointressant, jag har redan läst allt för många diskussioner om hurvida jailbreak är bra skit eller inte och står inte ut med fler. Jag tror att det var löftet om snes emulatorer och mer final fantasy som övertygade mig. Men känns som att det är rätt värdelöst med Touch screen knappar, eller mobil knappar för den delen mobiler är i regel inte konstruerade för spel och det märks, precis som alla liknande spel jag kört.

Så jag började kolla efter lösa kontroller för att spela på. Jag hittade några varianter, men de flesta såg antingen värdigt obekväma ut eller hemska saker att trycka in telefonen i. Men sedan såg jag att det fanns möjligheter till att koppla en Wii mote till telefonen och det lät intressant. Ett relativt billigt alternativ som tilltalar mig då det tydligen även skulle kunna fungera bra med N64 spel och det tackar jag verkligen inte nej till. Men då jag är i Kina för tillfället har jag inte kunnat kolla på någon av youtube videorna.

Någon som har mer koll på detta? Funkar det? funkar det bra? Finns det bättre alternativ?

TruB
    Member
    Post count: 476

Intressant, men har aldrig hört talas om detta, om kontrollerna ska kunna fungera så måste det gå över bluetooth /wifi, eller kontakten. som bör ha en sändare/mottagare, men måste köpas eller byggas själv vilket lär inte vara enkelt.

detta är enbart en docka om jag förståt det rätt
    Nintendo NES controller iPhone 3G 3GS by GeekishModifications

btw, att emulatorer inte fungerar så bra är väl ganska klart, om du tittar på n64 kontrollerna som har joystick vilket dom flesta har idag, som många andra har också ett stryrkors, vissa spel vill du ha en joystick ibland funkar det lika bra med styrkorset osv.

Men iphone, funkar bäst med ett som är anpassat för joysticken, som är lite lösare och inte har 4/8 punkter på och av, vilket NES styrkors har. det är svårt att får en bra känsla för nåt som inte “snappar” vid fingrarna utan som kräver visuell feedback på var din tummen är. det fungerar bra mot joysticks anpassades spel där nånting rör sig olika snabbt beroende på var du har fingret, men så fort det är one speed one direction så fungerar det ingen vidare, och det är precis det som både snes och nes största problem är. mario64 lär fungera bra tex.

det är som du säger att det kräver nästan en kontroller för att vara roligt eller ordentligt anpassat vilket en emulator inte kan bli.

en link to the past port, som var anpassad bättre skulle jag vilja se. kör emulator på datorn just nu. iphonen är det inte värt att försöka, måste göras med “kärlek” om det ska fungera och det betalar jag gärna för.

Men lycka till med kontrollen, säg till om du hittar nåt värt att dela.

whiskerer
    Member
    Post count: 2

Den här är det jag hittat har inte kollat ännu då jag inte kommer åt youtube
    YouTube – Play NES & N64 games on iPhone w/ a Wiimote

Edit: eftersom wiimoten kör bluetooth låter det lovande

amko
    Member
    Post count: 258

Emulatorn till iphone heter NES A.D.X + o finns i cydia att köpa ,
    har själv testat och wii kontrollen funkar hur bra som helst, och nej inget extra behövs kopplas in eller modifieras för att få wii kontrollen att fungera, det e bara att synca ihop via bluetooth så e det klart, sedan på din fråga ang jailbreaka din iphone…… hmm värdelös telefon typ utan jailbreak enl mig… men det e vad jag kan tycka…

amko
    Member

har själv testat och wii kontrollen funkar hur bra som helst, och nej inget extra behövs kopplas in eller modifieras för att få wii kontrollen att fungera, det e bara att synca ihop via bluetooth så e det klart, sedan på din fråga ang jailbreaka din iphone…… hmm värdelös telefon typ utan jailbreak enl mig… men det e vad jag kan tycka…

amko
    Member

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.