Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › iPhone och kompatibilitets-frågor!
-
AuthorPosts
-
Man hör en massa om att iphone funkar inte, den klarar inte dit och datt och den kan inte gå in på den sidan för det finns inte flashplayer (tex) osv.
Hur fungerar iphone på nätet? Känns det som en massa begränsningar och sidor man inte kan besöka eller? Likaså om det finns begränsningar på annat håll.
Eller är det så att alla dessa program kommer komma i App store inom några månader?
Ursäkta för det röriga inlägget, visste inte riktigt hur jag skulle uttrycka mig 😛
De begränsningarna jag har upptäckt på internet har främst varit att den inte klarar filformaten, så som flash.
Det hindrar än från att besöka sidor som SMHI och många communities.
Det roliga är att det finns en mapp i iPhonen för plugins till safari. Jag saknar en mapp för flash där. Hoppas att de kommer snart.Jag känner mig inte alls begränsad när jag surfar med min iPhone. Många sidor är iPhone-anpassade samt att det är väldigt få som är såpass flashbaserade så att det inte går att surfa.
Vill man kolla YouTube så kan man göra det via det integrerade YouTube-programmet.
Känner mig inte alls begränsad, det är ju inte så många sidor som är helt flash baserade.
Som utvecklare av webbsidor/tjänster bör man följa de standarder som w3 har satt upp, gör man det så ska sidan fungera utan problem i mobila enheter! 😮
Flash var mer ett exempel 😉
Det som stör mig är just dessa begränsningar, som skrevs innan funkar inte sidor som smhi och dmi. Program hit och dit går inte/finns inte.
Hade det inte varit för dessa hade jag haft en Iphone nu. Men tack vare dessa funderar jag på nått annat märke 🙁
Asså just surfandet ser jag verkligen inte som en begränsning med iPhone- verkligen INTE och jag tror andra håller med mig om det 😉
Det är helt fantastiskt att surfa på iPhone via Safari om du jämför med andra mobiler.
Jag har för närvarande en iPod Touch, men surfningen funkar likadant som på iPhone och jag har inte stött på några problem. Vill man komma åt SMHI så finns det ju speciella väderapps man kan använda.
Flash tror jag kan komma i framtiden då flash tydligen funkar på de iPhone-testprogram Apple kör på datorn, bara at de inte lyckats porta det än.Tycker inte att detta ska hålla dig borta från iPhone. Till andra telefoner utvecklas ju inte ens tredjepartsprogram.
Varför ställer du ens den här frågan? Det står ju att du har en iPod Touch. Då borde du ju veta hur en iPhone fungerar. Internet funkar ju exakt likadant på touchen.
JohnFa wrote:
Varför ställer du ens den här frågan? Det står ju att du har en iPod Touch. Då borde du ju veta hur en iPhone fungerar. Internet funkar ju exakt likadant på touchen.Svarar: Suck 😀 och dunkar pannan i skrivbordet
Gjorde ett test med ipoden istället. Gick in på de sidor jag vanligtvis besöker och ett flertal andra bara för att testa, resultat:
SMHI: Funkar bra men själva animationerna syns inte
DMI: funkar som vanligt.
Blocket: funkar utmärkt
Diverse forum: funkar utmärkt, tills slut orkade jag inte leta upp fler att testa för att ipoden hade klarat alla hittils.
osv osv.Testade rent ut sagt en jävla massa sidor, alla funkade. Vissa funktioner var dock begränsade/startade inte pga att tilläggsprogram saknades men det gick att få fram info på annat sätt. Iphonen klarade mer än vad en dator med out of date OS gör tex. Klart godkänt alltså 🙂
Dessutom resulterade en dryg 1½ timmes surfande via wi-fi att ½ batteriet var kvar. Då hade jag dessutom haft den under hela dagen och lyssnat på musik samt surfade till nya sidor hela tiden. Det ända problemet jag stötte på var att delete knappen när man skiver hängde sig vid ett tillfälle så att allt jag skrev raderades. Lagom skoj att hjälplöst titta på ^^
Detta testades på en Itouch 1G med 1.1.4 fw
Klart godkänt alltså, och den nye 2.1 fw kan ju bara va bättre. Vi får hoppas på flash och dylikt till Iphone/touch snart så blir det perfekt.
EDIT:
Riktigt så förvirrad som tycks ovan är jag inte, min trådlösa router är helknäpp och åkte ner i en låda för länge sen och glömdes bort. Men efter lite pill vaknade den och testet genomfördes :P:oHoppas du dunkade huvudet i bordet för att du kom på dig själv, och inte för att jag ställde en dum fråga 🙂
Batteritiden på iPhone ska ju vara bättre än iPod Touchen så du blir nog nöjd där.
Och för att quota folk på ipodtoucfans-forumet “It’s iPod Touch not iTouch!” 🙂
iTouch var nån gammal grej från mitten av 90-talet där man kunde “toucha” skrivbordet och skriva med styluspenna.Naturligtvis för att jag kom på mig själv JohnFa 😉 🙂
Skrev jag Itouch? jag som brukar va så noggran med sånt skall inte upprepas. Får skylla både tråden och namnet på att jag har mkt att göra, stressigt ibland :laugh:
@rquired 12241 wrote:
Naturligtvis för att jag kom på mig själv JohnFa 😉 🙂
Skrev jag Itouch? jag som brukar va så noggran med sånt skall inte upprepas. Får skylla både tråden och namnet på att jag har mkt att göra, stressigt ibland :laugh:
Haha, ja det har blivit lite av en fadästråd 😛
Men som sagt; funkar bra att surfa tycker jag faktiskt. Speciellt om man skulle
jämföra med en vanlig telefon. Då kan man hacka i sig att java faktikst inte funkar.Angående Flash förresten. Saxat från Wikipedia:
The iPhone OS does not support Flash. Adobe announced that it is working on a FlashLite player as a third-party application for iPhone, though it has not yet launched. Adobe has also announced that it has its FlashLite working on the iPhone simulator but has not successfully ported it to the actual device.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.