Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › iPhone + Outlook
-
AuthorPosts
-
Hej.
Sitter och försöker få igång sync mellan min nya iPhone och en exchangeserver. Går lite sådär. Kalendern verkar ja ha fått in, men inga mail eller nåt.
Om jag manuellt skriver in alla uppgifter i telefonen funkar de inte att få in nåt.
I iTunes så kryssar jag i kalender, mail och adressbok, men det är bara under kalender som det kommer fram en ny kryssruta i rutan under “Markerade kalendrar”.
Kan alltså inte välja vilken adressbok eller vilka e-postkonton ja vill synca från, dom rutorna är helt tomma.På andra mobiler som SE och Nokia på jobbet, så måste dom ha ett certificat inlagt på mobilen, hur lägger man till sånt på iPhonen?
@perk 6058 wrote:
Hej.
Sitter och försöker få igång sync mellan min nya iPhone och en exchangeserver. Går lite sådär. Kalendern verkar ja ha fått in, men inga mail eller nåt.
Om jag manuellt skriver in alla uppgifter i telefonen funkar de inte att få in nåt.
I iTunes så kryssar jag i kalender, mail och adressbok, men det är bara under kalender som det kommer fram en ny kryssruta i rutan under “Markerade kalendrar”.
Kan alltså inte välja vilken adressbok eller vilka e-postkonton ja vill synca från, dom rutorna är helt tomma.På andra mobiler som SE och Nokia på jobbet, så måste dom ha ett certificat inlagt på mobilen, hur lägger man till sånt på iPhonen?
Hej
Om är vanlig exchange med push så behöver du bara gå in i mobilen och under exchange svara på frågorna
Certifikatet installeras automatisktDäremot fick jag synka en gång extra innan mailen dök upp som dem skulle
Hopas detta hjälper. Lite iaf
@cybertron 6059 wrote:
Hej
Om är vanlig exchange med push så behöver du bara gå in i mobilen och under exchange svara på frågorna
Certifikatet installeras automatisktDäremot fick jag synka en gång extra innan mailen dök upp som dem skulle
Hopas detta hjälper. Lite iaf
Det hjälpte tyvärr inte alls. Har redan testat det, och certifikatet kommer inte automatiskt tyvärr. Dom andra har lagt in de certet manuallt. Alltså kopplat telefonen till datorn och bara lagt över filen genom utforskaren. Funkar ju inte riktigt på samma sätt som i iTunes 🙂
@perk 6060 wrote:
Det hjälpte tyvärr inte alls. Har redan testat det, och certifikatet kommer inte automatiskt tyvärr. Dom andra har lagt in de certet manuallt. Alltså kopplat telefonen till datorn och bara lagt över filen genom utforskaren. Funkar ju inte riktigt på samma sätt som i iTunes 🙂
jo, men du verkar tala om 2saker, outlook har inget med exchange att göra
du kan (så vitt jag vet) inte ta inställningarna från din outlook. utan det måste ske via telefonen, annars kommer du bara synka när kabeln är i.certifikatet installeras automatisk, är det ett “ÄKTA” cert så märker du inget, är det ett hemmasnickrat så frågar iphone om du verkligen litar på certet.
server adrresen är din owa adress: ex. owa.mittföretag.se
och användarnmn osv. ( tänk på att du bör använda ssl, men att exchange 2000-2003 inte stöder ssl på själva owa mappen utan bara på activesync kopplingen. (men jag antar att du redan har ställt in exchangen ordentligt)@cybertron 6061 wrote:
jo, men du verkar tala om 2saker, outlook har inget med exchange att göra
du kan (så vitt jag vet) inte ta inställningarna från din outlook. utan det måste ske via telefonen, annars kommer du bara synka när kabeln är i.certifikatet installeras automatisk, är det ett “ÄKTA” cert så märker du inget, är det ett hemmasnickrat så frågar iphone om du verkligen litar på certet.
server adrresen är din owa adress: ex. owa.mittföretag.se
och användarnmn osv. ( tänk på att du bör använda ssl, men att exchange 2000-2003 inte stöder ssl på själva owa mappen utan bara på activesync kopplingen. (men jag antar att du redan har ställt in exchangen ordentligt)Har testat båda dom sakerna du säger. Först med inställningar i telefonen, men fick aldrig nån fråga om certifikat. Får bara meddelandet att anslutningen misslyckades. Hade min nätverksadministratör som tittade på det med, och de skulle va rätt adresser inlagda.
Därför testade jag med iTunes, stod i programbladet att det skulle gå att föra över alla mail samt inställningar, förutom lösenord. Tittade på en arbetskollega som har första generationens iPhone, och i hans iTunes fanns alla olika mailkonton som han har på datorn. Så det var bara att markera vilket han ville synca med och ‘voila’ så va de syncat.
Jag vill ju inte behöva koppla in telefonen till datorn varje gång, då är de ju meningslöst. Bara jag får in alla inställningar som behövs så är ja nöjd 🙂
@perk 6062 wrote:
Har testat båda dom sakerna du säger. Först med inställningar i telefonen, men fick aldrig nån fråga om certifikat. Får bara meddelandet att anslutningen misslyckades. Hade min nätverksadministratör som tittade på det med, och de skulle va rätt adresser inlagda.
Därför testade jag med iTunes, stod i programbladet att det skulle gå att föra över alla mail samt inställningar, förutom lösenord. Tittade på en arbetskollega som har första generationens iPhone, och i hans iTunes fanns alla olika mailkonton som han har på datorn. Så det var bara att markera vilket han ville synca med och ‘voila’ så va de syncat.
Jag vill ju inte behöva koppla in telefonen till datorn varje gång, då är de ju meningslöst. Bara jag får in alla inställningar som behövs så är ja nöjd 🙂
hej igen
ok, testa detta:
skriv i din vanliga webbläsare: [url]https://dinaddress.somdu.fått/exchange[/url]
(alt. [url]http://dinadress/exchange[/url])
alt. [url]http://dinadress[/url] eller [url]https://dinadress[/url](detta beroende på hur din nätverksadmin satt upp owa:n)
se om du får fram fråga om cert/kan logga in
(det skall du kunna)det KAN vara så att ditt företag kräver att du kör via VPN för att kunna komma åt mailservern.
Men ioch med att du har arbetskamrater som kört med nfokia/se telefoner så borde inte det vara fallet.OM detta fungerar så har du något litet fel i installningarna på din telefonen om det inte fungerar.
Om det inte fungerar, så har nätverksadmin lite att göra 😀
tack för all hjälp CyberTron
nu funkar de 🙂@cybertron 6229 wrote:
härligt!!
bara för att få svaret här i tråden för övriga, vad löste problemet?
mindre yriga kollegor hjälpte till 😉
fick olika svar från olika håll ang. server, hur man skulle skriva användarnamn etc.
sen fick man tydligen inte surfa på det publica gästnätverket samtidigt man försökte synca mot exchange.
men nu så 🙂
väntar bara på att programuppdateringen för iphone blir klar så ja äntligen får den upplåst och kan börja använda mitt egna simkort 😀finns det någonstans jag kan kolla upp vad vi har för namn på servern på vår firma om jag har tillgång till servern, vår “datorkille” har semester och jag vill få det att funka nu!
Egentligen Finns väl bara ett sätt
Har ni en riktig outlook web mail isafall är adressen till owa samma som till servern
okej
är inte så väldigt insatt i detta
så om du skulle kunna vara lite tydligare.
prata som med ett barn 😛Hmm
Mitt förra svar måste ha försvunnitNåväl om ditt företag kör exchange med outlook webaccess så har du troligen en adress till dennaa som kanske ser ut som denna: http://webmail.foretag.se
Isåfall år din serveradress webmail.företag.seMen det är ju inte sakert att det år så jag här på mitt företag gjor en annnan lösning på exchange mailen
Sorry om jag drar upp en gammal tråd men jag har monsterproblem med Exchange till min iPhone. Jag knappade in informationen (fel information antar jag) och nu kan jag inte gå in i kontoinställningarna längre. Jag kan välja Exchange-kontot men när jag trycker på “Kontoinformation” så blir den knappen bara blå och hela telefonen blir låst. Det går dock att starta om telefonen. Jag kan inte heller radera kontot. När jag försöker så börjar den arbeta (den snurrande grejen dyker upp) men slutar inte. jag tänkte att det kanske skulle ta ett tag så jag lämnade den på (raderandes) när jag gick på lunch och när jag kom tillbaka så hade inget hänt, den raderade fortfarande.
Jag får inte styr på det här oavsett hur mycket jag startar om telefonen… MobileMe och Gmail fungerar som de ska dock.
@fetfnask 9014 wrote:
Sorry om jag drar upp en gammal tråd men jag har monsterproblem med Exchange till min iPhone. Jag knappade in informationen (fel information antar jag) och nu kan jag inte gå in i kontoinställningarna längre. Jag kan välja Exchange-kontot men när jag trycker på “Kontoinformation” så blir den knappen bara blå och hela telefonen blir låst. Det går dock att starta om telefonen. Jag kan inte heller radera kontot. När jag försöker så börjar den arbeta (den snurrande grejen dyker upp) men slutar inte. jag tänkte att det kanske skulle ta ett tag så jag lämnade den på (raderandes) när jag gick på lunch och när jag kom tillbaka så hade inget hänt, den raderade fortfarande.
Jag får inte styr på det här oavsett hur mycket jag startar om telefonen… MobileMe och Gmail fungerar som de ska dock.
hade samma problem som dig i början , tror tyvärr det slutade med en återställning…
@cybertron 9017 wrote:
hade samma problem som dig i början , tror tyvärr det slutade med en återställning…
Efter ett lååångt samtal med Telias support så verkar det som om det blir en återställning…. De hade ingen aning om vad som kunde vara fel och ville göra en felanmälan, men att lämna ifrån sig mobieln i några veckor känns inte aktuellt så jag tar och återställer hela skiten ikväll. Sjukt kasst.
@fetfnask 9024 wrote:
Efter ett lååångt samtal med Telias support så verkar det som om det blir en återställning…. De hade ingen aning om vad som kunde vara fel och ville göra en felanmälan, men att lämna ifrån sig mobieln i några veckor känns inte aktuellt så jag tar och återställer hela skiten ikväll. Sjukt kasst.
jo, fast det var ju troligen du som skrev in något fel. (i mitt fall skrev jag användarnamnet på ett skumt sätt 😀 )
men sedan dess har jag inte haft något liknande problem…
@cybertron 9026 wrote:
jo, fast det var ju troligen du som skrev in något fel. (i mitt fall skrev jag användarnamnet på ett skumt sätt 😀 )
men sedan dess har jag inte haft något liknande problem…
Klart jag gjorde fel, jag skrev inte in rätt information uppenbarligen. Det motiverar ju givetvis inte att telefonen blir slö, låser sig och att kontot med felaktig information är omöjligt att radera… Men men, det lär u lösa sig med en återställning, kontakterna finns ju på SIM-kortet, apps, filmer och musik finns på iTunes.
Kan meddela att jag tog en säkerhetskopia och sen återställde telefonen. När jag installerade backupen så fanns det strulande mailkontot kvar. Lösningen blev då att återställa utan att installera backupen. Nu funkar allt fint, inkl mitt nya exchangekonto.
@fetfnask 9133 wrote:
Kan meddela att jag tog en säkerhetskopia och sen återställde telefonen. När jag installerade backupen så fanns det strulande mailkontot kvar. Lösningen blev då att återställa utan att installera backupen. Nu funkar allt fint, inkl mitt nya exchangekonto.
Vilken bra “säkerhetskopia” 😉
Men visst.. den “ska” ju återställa telefonen.. Dock vore det ju bra om man kunde välja NÄR säkerhetsbackupperna skall köras (kanske man kan.. får jag kolla..) för meckar man med telefonen så vill man ju inte dra över sin säkerhetskopia/backupp -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.