Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › iPhone–>Spotify—>hemmabio–>ljud i rummet
-
AuthorPosts
-
Tjillevipen! (ny medlem här inne):)
Har precis köpt en iPhone, vill koppla den till hemmabiosystemet så att jag kan lyssna på musik (spotify).:D
Va o köpte (på expert) en kabel med röd/vit o gul i ena änden o vanlig hörlurar sladd i andra änden, på hemmabion har jag audio out och aux in, får inget av det att funka.
Har jag i aux in så brummar det till lr så i hötalarna när jag sätter i hörlurar sladd/kabeldelen i iPhonen, men får inget ljud utöver det:confused:
Vad gör jag för fel?
Måste jag ha iPhones egna AV kabel, den för 400+ pengar och isf vart ska den in? Eller räcker det med den jag köpte nu, bara jag som gör fel?
Läste nån liknande tråd men är inte så teknisk så jag fattade inte vad som framkom där^^
MVH
Jag antar att iPhonen funkar med vanliga hörlurar.
Är det såna här du har?
Om det är det så fattar jag inte vad du ska med den gula kabeln till.
Om det är de andra kablarna utan den gula så ska allt fungera. Det kan vara alla möjliga problem med iPhonen så du kan pröva söka här på forumet och sen på google.
Välkommen till forumet KLKSTN. 🙂
Antingen är det en sådan här du ska ha:
Eller en sån här:
Beror på vad du har för aux-ingång. Jag kör med den övre från idevice till förstärkare. Funkar klockrent.
Jag har den översta i första inlägget, vad jag ska ha gula till vete fasen ^^
Ok, jag har den översta YES, men vart ska den vita o röda in, i audio out eller aux in?
Ska jag ställa in nått på hemmabiosystemet? Har detta system
Aux in ska du koppla till. Sen ska du bara behöva byta till aux på förstärkaren så ska det funka.
Det du köpt är en av-kabel för iPod classic video eller annan kamerautrustning med fyrpolig 3.5mm plugg.
Du behöver en av-sladd avsedd för iPhone och en RCA->3.5mm adapter!
Tredje alternativet är en iPod-docka med stöd för ljudutgång. Apples egna har detta men även andra lite dyrare dockor..
Edit: det är viktigt att du får ut ljudet ur botten på iphonen för bästa ljudkvalitet. Med Apples orginaldocka får man även med fjärrkontroll!
Jahupp!!!
Den sladden jag har köpt (den på översta bilden) funkar iaf INTE, spelar ingen roll hur jag gör^^
Är det en sån här jag måste köpa? WEBHALLEN.com – Apple Komponent AV-kabel
Offtopic: Får alla skitdåligt ljud på appar som är radio som tex mixmegapol, Bandit 106.3 osv, ljudet låter sjukt mycket -70 tals kvallite´ (om man jämför med Spotify))
Mvh
Det finns en iPhone-av-kabel (ej orginal) på Clas Ohlson som gör exakt samma sak (fast kabeln är lite fulare)
ja webradio-appar ger kasst ljud!
gå till expert och leta upp en kabel med 3,5mm hane i ena änden och BARA röd och vit hane i andra änden. Den kabeln som du köpte är fel så köp inte en med gul. koppla sedan bara in i aux in och välj aux på förstärkaren Done!
Löste sig, tackar för alla svar 😀
Men undar vad Zike menade med detta?
Edit: det är viktigt att du får ut ljudet ur botten på iphonen för bästa ljudkvalitet.
Botten?
@klkstn 69846 wrote:
Löste sig, tackar för alla svar 😀
Men undar vad Zike menade med detta?
Edit: det är viktigt att du får ut ljudet ur botten på iphonen för bästa ljudkvalitet.
Botten?
Bottenkontaken (den du använder för att t.ex. docka iPhonen med datorn eller en iPhonespecifik ljuddocka) ger bättre kvalitet än hörlurskontakten
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.