Iphone4 problem vid surf

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Iphone4 problem vid surf

Viewing 33 posts - 1 through 33 (of 33 total)
  • Author
    Member
    Post count: 72

Tills i helgen så funkade mitt mobila internet i telefonen utmärkt, men nu funkar det inte alls. Har provat med min huvudsakliga sim-kort (Telia) och återställt i telefonen inställningar men får bara upp en ruta där det står Safara kan inte öppna sidan eftersom det inte är anslutet till internet. Står online.telia.se i APN-inställningarna men dom andra inställingarna är blanka. Rätt?
    Har även provat mitt Tele2 sim-kort i telefonen men det är samma sak där och självklart ändrar jag APN osv.
    Telefonen är egentligen låst till Tele2 men jailbreakad och har 4.0.1.

Vill egentligen återställa hela luren i Itunes men kan jag göra det till 4.0.1? Har sparat SHSH filen i Cydia.
    Kör Windows och har inte tillgång till en Mac-dator om det spelar nån roll.

muffins
    Member
    Post count: 1906

@timpppa 76697 wrote:

Vill egentligen återställa hela luren i Itunes men kan jag göra det till 4.0.1? Har sparat SHSH filen i Cydia.
    Kör Windows och har inte tillgång till en Mac-dator om det spelar nån roll.

Ja det går bra!
    Här har du en guide för det också: Säkra din iPhone för framtida nergraderingar av firmware | iMedia

Eftersom du redan har SHSH-filen sparad för 4.0.1 kan du hoppa över några steg och börja läsa från “This device has SHSHs….”

Timpppa
    Member

Error 1004 dyker upp…?

muffins
    Member

@timpppa 76701 wrote:

Error 1004 dyker upp…?

Mer information tack.
    När händer det? Före, under eller efter återställningen? Har du testat att googlat?

Har du kollat upp HOSTS-filen i efterhand så att ändringarna är gjorda (ändringar i hosts-filen måste göras med administratörs-rättigheter)?
    Har du öppnat cmd och skrivit ipconfig /flushdns för att tömma cachen i systemet som kollar upp namnuppslag som det stod angivet i guiden?

Stoppade du in telefonen mot datorn när den var på normalt eller satte du den i dfu-läge: Sätt din iPhone/iPod Touch i DFU-läge | iMedia ?

Mvh

Timpppa
    Member

@muffins 76703 wrote:

Mer information tack.
    När händer det? Före, under eller efter återställningen? Har du testat att googlat?

Har du kollat upp HOSTS-filen i efterhand så att ändringarna är gjorda (ändringar i hosts-filen måste göras med administratörs-rättigheter)?
    Har du öppnat cmd och skrivit ipconfig /flushdns för att tömma cachen i systemet som kollar upp namnuppslag som det stod angivet i guiden?

Stoppade du in telefonen mot datorn när den var på normalt eller satte du den i dfu-läge: Sätt din iPhone/iPod Touch i DFU-läge | iMedia ?

Mvh

Det händer under återställning.

Har kollat HOST-filen och den stämmer men får dock inte upp alt “med administratör-rättigheter”. Meningen ska skrivas sist? Står längst ner nu.

Har rensat cachen.

Har provat båda, bara återställning i vanligt läge först och sen DFU-läge men samma fel (1004) under återställning.

Nån aning?

muffins
    Member

@timpppa 76704 wrote:

Det händer under återställning.

Har kollat HOST-filen och den stämmer men får dock inte upp alt “med administratör-rättigheter”. Meningen ska skrivas sist? Står längst ner nu.

Har rensat cachen.

Har provat båda, bara återställning i vanligt läge först och sen DFU-läge men samma fel (1004) under återställning.

Nån aning?

Tack för infon, nu blev det lite lättare :).
    Kör du windows XP? Om så, så behöver du inte bry dig om att högerklicka och välja administrationsrättigheter.
    Sålänge ip-numret och subdomänen till apple finns så ska allt vara ok med hostfilen.

Var det på slutet av återställningsfasen?
    Isf, kör detta program: http://imedia.nu/dl/RecBoot_v1.1.zip . Kan vara som så att du hamnat i en ond loop bara när felmeddelandet kom.

Mvh

Timpppa
    Member

@muffins 76705 wrote:

Tack för infon, nu blev det lite lättare :).
    Kör du windows XP? Om så, så behöver du inte bry dig om att högerklicka och välja administrationsrättigheter.
    Sålänge ip-numret och subdomänen till apple finns så ska allt vara ok med hostfilen.

Var det på slutet av återställningsfasen?
    Isf, kör detta program: http://imedia.nu/dl/RecBoot_v1.1.zip . Kan vara som så att du hamnat i en ond loop bara när felmeddelandet kom.

Mvh

Kör Windows 7 men glömde säga att jag är inloggad som Admin. Sorry och tack för hjälpen btw.

Ska testa filen men det kändes som felet upp i mitten nånstans….

EDIT: Försöker köra RECBOOT men får upp felet “the program can’t start because iTunesMobileDevice.dll is missing fron your computer. Try reinstalling the program to fix this problem”.

?

Timpppa
    Member

Den verifierar Iphone firmwaren och sen står det restoring firmware. Och då dyker felet upp.

Ger upp snart och säljer min Iphone4. Och går över till den andra sidan (Android) 🙁

muffins
    Member

@timpppa 76706 wrote:

Kör Windows 7 men glömde säga att jag är inloggad som Admin. Sorry och tack för hjälpen btw.

Ska testa filen men det kändes som felet upp i mitten nånstans….

EDIT: Försöker köra RECBOOT men får upp felet “the program can’t start because iTunesMobileDevice.dll is missing fron your computer. Try reinstalling the program to fix this problem”.

?

Du måste ha mobiledevice installerat. Testa avinstallera iTunes och installera det igen. För det ska vanligtvis följa med.
    Att du är inloggad som admin, gör att du iaf måste öppna hosts-filen med admin-rättigheter. Men vi lämnar det eftersom du säger att det fortfarande är ändrat när du öppnar hosts-filen och ser att allt stämmer och att det blivit sparat.

Ingen fara, du behöver inte be om ursäkt 🙂
    Men testa ominstallation av iTunes så du får mobiledevice med.

När du startar om telefonen, då fastnar den vid äpplet, eller hur?

Mvh

Timpppa
    Member

Och sen dyker koppla luren till Itunes upp.

muffins
    Member

@timpppa 76711 wrote:

Och sen dyker koppla luren till Itunes upp.

Detta händer efter du ominstallerat iTunes så du fick med MobileDevice och har kört recboot?

Timpppa
    Member

Nej det var innan.

Har avinstallerat Itunes och installerat det igen. Fortfarande samma fel. Googlade på filen och har tagit hem den, men vart ska den ligga?
    Kör 64-bitars Windows 7.

EDIT: Äsh kom på det själv.
    Men grejen är att när jag kör RECBOOT så händer det ingenting, det står entering recovery mode men telefon ändrar sig inte nånting. Loggan där kabeln ska kopplas in Itunes kommer upp när man startar telefonen. Och det är väl DFU-mode?

muffins
    Member

@timpppa 76715 wrote:

Nej det var innan.

Har avinstallerat Itunes och installerat det igen. Fortfarande samma fel. Googlade på filen och har tagit hem den, men vart ska den ligga?
    Kör 64-bitars Windows 7.

EDIT: Äsh kom på det själv.
    Men grejen är att när jag kör RECBOOT så händer det ingenting, det står entering recovery mode men telefon ändrar sig inte nånting. Loggan där kabeln ska kopplas in Itunes kommer upp när man startar telefonen. Och det är väl DFU-mode?

DFU-mode, då ska skärmen vara helt svart.
    Men du har ju varit i DFU-läge sa du ju tidigare. Men det kanske var osäkert vad DFU-läge var då, då du säkerligen var inne i recovery-läge istället?

Mvh

Timpppa
    Member

Japp helvete också. My bad. Jag gör om och försöker göra rätt….
    Återkommer!

muffins
    Member

@timpppa 76717 wrote:

Japp helvete också. My bad. Jag gör om och försöker göra rätt….
    Återkommer!

Verkar som om du gjort allt rätt iaf med tanke på vad du skrivit.

Hittade denna när jag googlade på felmeddelandet 1004: Fix iTunes 1004, 1015 Error, and Restore iPhone 4, 3GS Successfully on iOS 4.0.1 [How to Guide] | Redmond Pie

Timpppa
    Member

Nu är jag i en ändlös loop. GÅr inte och stänga av telefonen om den är ikopplad till datorn/Itunes. Då startar den om direkt. Och får inte in den DFU-mode.
    Vad gör jag fel?

muffins
    Member

@timpppa 76719 wrote:

Nu är jag i en ändlös loop. GÅr inte och stänga av telefonen om den är ikopplad till datorn/Itunes. Då startar den om direkt. Och får inte in den DFU-mode.
    Vad gör jag fel?

Ta ur usb-sladden ur telefonen.
    Stäng av telefonen.
    När telefonen är avstängd följer du anvisningarna här Sätt din iPhone/iPod Touch i DFU-läge | iMedia

När du fått telefonen i DFU-läge, koppla då in kabeln igen och öppna iTunes.
    iTunes kommer då att säga att den har hittat en enhet i DFU-läge.

Timpppa
    Member

Tror jag lyckades nu och sätta den i DFU-mode. Den jobbar på nu.
    Tänkte på en sak, på den sidan du länkade till sist så står det en annan IP än den jag har. Spelar det nån roll?
    Jag har: 74.208.10.249 gs.apple.com
    Din sista länk: 74.208.105.171 gs.apple.com

Det blev samma fel fortfarande (error 1004). Vad gör jag för fel?

EDIT: När jag lyckats sätta den i DFU-mode, står det så i Itunes då? Står bara recovery mode här.

muffins
    Member

@timpppa 76721 wrote:

Tror jag lyckades nu och sätta den i DFU-mode. Den jobbar på nu.
    Tänkte på en sak, på den sidan du länkade till sist så står det en annan IP än den jag har. Spelar det nån roll?
    Jag har: 74.208.10.249 gs.apple.com
    Din sista länk: 74.208.105.171 gs.apple.com

Det blev samma fel fortfarande (error 1004). Vad gör jag för fel?

Båda dessa ip-adresser används för signering.
    Vet inte vad du gör för fel, då det ska fungera utan problem.
    Om du efter en återställning kommer till iTunes-loggan med sladden så måste du aktivera telefonen iaf innan du kommer in i den.

På cydias hemsida står det iaf det ip:t som finns i den första guiden jag länkade till: Caching Apple’s Signature Server – Jay Freeman (saurik) om du scrollar ner lite.

Timpppa
    Member

När jag lyckats sätta den i DFU-mode, står det så i Itunes då? Står bara recovery mode här.

muffins
    Member

@timpppa 76723 wrote:

När jag lyckats sätta den i DFU-mode, står det så i Itunes då? Står bara recovery mode här.

Om skärmen var _helt_ svart när du fick in den i det läget, så är den i dfu-mode iaf.

Timpppa
    Member

Läste sidan du länkade mer noga och tog hem ett program som heter TinyUmbrella och den kickade ut mig från recovery mode och se på fan, telefonen startade och fungerar nu. Har 4.0.1.
    Stort tack för hjälpen!

muffins
    Member

@timpppa 76725 wrote:

Läste sidan du länkade mer noga och tog hem ett program som heter TinyUmbrella och den kickade ut mig från recovery mode och se på fan, telefonen startade och fungerar nu. Har 4.0.1.
    Stort tack för hjälpen!

Grattis och lycka till nu 🙂

Timpppa
    Member

@muffins 76726 wrote:

Grattis och lycka till nu 🙂

Återställningen hjälpte inte, suck! Provar igen om nån har nått förslag.

Tills i helgen så funkade mitt mobila internet i telefonen utmärkt, men nu funkar det inte alls. Har provat med min huvudsakliga sim-kort (Telia) och återställt i telefonen inställningar men får bara upp en ruta där det står Safara kan inte öppna sidan eftersom det inte är anslutet till internet. Står online.telia.se i APN-inställningarna men dom andra inställingarna är blanka. Rätt?
    Har även provat mitt Tele2 sim-kort i telefonen men det är samma sak där och självklart ändrar jag APN osv.
    Telefonen är egentligen låst till Tele2 men jailbreakad och har 4.0.1.

Har även provat återställa telefonen helt. Wifi funkar kanon men inte vanlig surf. Vad kan vara fel?

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

Får du upp 3g logga vid signal eller ett E eller en rund cirkel ?

Timpppa
    Member

@iPhoneReservdelar.se 76798 wrote:

Får du upp 3g logga vid signal eller ett E eller en rund cirkel ?

Har full mottagning med 3G tex hemma.

Timpppa
    Member

När jag kollar inställningarna i SBS-settings så får jag ingen Data IP-adress. Ska jag ha det? Har WIFI IP-adress när den är på. Så borde ha!?

Börjar ge upp det här, ger det här den här dagen, annars går den till försäljning och det blir en Desire istället. 😮

iPhoneReservdelar.se
    Member

Du ska ha data ip i SB settings
    Kolla så mobil data inte är avstängd i settings
    kolla så du inte har stängt av 3g edge gprs i sb settings
    Vad vill du ha för luren 🙂 tror inte det är fel på den

Timpppa
    Member

Har ingen Data IP-adress. Mobil data är på. 3G är på med full täckning. Varför får jag ingen IP-adress?
    Tror inte heller den är trasig men snart åker den världens väg 😉
    Vet inte alls vad jag vill ha för den…….vill ju helst ha den kvar!

muffins
    Member

@timpppa 76802 wrote:

Har ingen Data IP-adress. Mobil data är på. 3G är på med full täckning. Varför får jag ingen IP-adress?
    Tror inte heller den är trasig men snart åker den världens väg 😉
    Vet inte alls vad jag vill ha för den…….vill ju helst ha den kvar!

Måste bara fråga så man kan sopa det åt sidan sen:
    Men har du ett abonnemang eller kontantkort?
    Om det är det sistnämnda, kolla så att du har positivt saldo på kortet först.

Timpppa
    Member

Ab. Har Telia som jag använder till vardags och sen har jag provat med ett Tele2 ab också. Inga klippta sim-kort.
    Det skumma är ju att det funkade fram tills i söndags.
    Ska prova en total återställning och inte köra in back-upen alls.

iPhoneReservdelar.se
    Member

Tänkte på en sak.
    Telia och Tele2 använder samma 3G nät så om felet ligger hos de så är det samma fel.
    Kan du prova med telenor / 3

Timpppa
    Member

Tack för hjälpen!

Försökte återställa hela telefonen i Itunes men den avbröts med error 3194 i alldeles i början. Startade om telefonen och då kom den i hemskärmen och chansade bara och klickade på Safari och helt plötsligt så funkar surfen. Inställningarna i APN har ändrats till surf.tele2.se och samma sak med MMS. Men när jag ändrar SIM-kort till Telia och ändrar APN till online.telia.se så funkar inte surfen, har provat omstart också.
    Tyder detta på att det är nått med JB och Ultrasn0w inte gått 100% bra? Eller måste alla inställningar i mobilt nätverk vara inskrivna? Tom MMS?

Viewing 33 posts - 1 through 33 (of 33 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.