Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Italiensk iPhone blev låst till Telia?
-
AuthorPosts
-
Hej Allihopa!
Jag köpte en Iphone i på vodafone i Italien, glad i hågen packade jag upp den ur kartongen och satte den på laddning.
När den sedan var färdigladdad så skulle den installeras och syncas med datorn.
Uppdaterade den som man läst i artiklar att man utan problem kan göra.Men vad händer, jo telefonen låser sig till Telia kort.
Med Tele2 kortet så står det “ingen service” istället för sweden3G
Detta får ju bara inte hända :- (
Hur gör jag nu???Jag vill ha den som den var när jag packade upp den
Får “Felia” verkligen låsa telefonen på detta sätt?
Mvh
Meken@meken 11473 wrote:
Hej Allihopa!
Jag köpte en Iphone i på vodafone i Italien, glad i hågen packade jag upp den ur kartongen och satte den på laddning.
Uppdaterade den som man läst i artiklar att man utan problem kan göra.Men vad händer, jo telefonen låser sig till Telia kort.
Mvh
MekenFick du inte med ett Vodafone kort till telefonen? Som jag förstått så ska man aktivera telefonen med det kortet i. Sen när aktivering är gjord så ska det fungera med vilket SIM som helst.
@robertaxin 11481 wrote:
Fick du inte med ett Vodafone kort till telefonen? Som jag förstått så ska man aktivera telefonen med det kortet i. Sen när aktivering är gjord så ska det fungera med vilket SIM som helst.
Nej, jag fick inte nåt vodafone kort 🙁 Tänkte inte så mycket på det då jag inte skulle använda det här hemma.
Jag har pratat med apple och telia, båda säger att de inte kan hjälpa mig utan ber mig vända mig dit jag köpte den. Jag trodde dessutom att det var världsgaranti på telefonen, det vet jag nu att det inte är. Garantin är indelad i regioner beroende på var man köpt den.
@meken 11485 wrote:
Nej, jag fick inte nåt vodafone kort 🙁 Tänkte inte så mycket på det då jag inte skulle använda det här hemma.
Jag har pratat med apple och telia, båda säger att de inte kan hjälpa mig utan ber mig vända mig dit jag köpte den. Jag trodde dessutom att det var världsgaranti på telefonen, det vet jag nu att det inte är. Garantin är indelad i regioner beroende på var man köpt den.
Yes det stämmer, tråkigt. Men borde du inte kunna beställa ett kontantkort från Italien kanske?
@robertaxin 11490 wrote:
Yes det stämmer, tråkigt. Men borde du inte kunna beställa ett kontantkort från Italien kanske?
Sitter just nu i telefon med vodafone i italien.
Ska se vad de kan komma på 🙂@robertaxin 11493 wrote:
Okej, återkom gärna med hur det går/gick 🙂
Hmm, inte så enkelt som jag hoppades på, de hänvisade mig till butiken där jag köpte den… never ending story…
Men en sak jag tänkte på, Är det kanske lika bra att redan nu fundera på i-smartcard. Då kommer jag ju kunna uppdatera telefonen som jag vill.
Eller tänker jag galet nu?Frågan är hur den har blivit låst till Telia? Via iTunes, eller?
Jag menar, vad har dom med att du har köpt en olåst iPhone 3G i Italien att göra? Be Telia låsa upp den eller något.
Skitsurt 🙁
Rent guridiskt verkar det inte rätt att en telefon som inte är köpt på Telia kan låsas till Telia. Om du går in i en Telia butik och hotar med stämning blir det nog fart i maskineriet.
Telefonen har aldrig haft något med Telia att göra och skall således inte vara låst till deras nät, dom telefoner du köper operatörs låsta har nedsat pris där mellanskillnaden betalas av operatören. (Efter som dom får igen det på dina räkningar).
@iPhoneinfo.se 11496 wrote:
Frågan är hur den har blivit låst till Telia? Via iTunes, eller?
Jag menar, vad har dom med att du har köpt en olåst iPhone 3G i Italien att göra? Be Telia låsa upp den eller något.
Skitsurt 🙁
hmm, ja jag har tjaffsat ganska mycket med dem på telia om detta. De bryr sig inte i detta problemet, jag ska nog ta mig tid att gå ner i butiken i morgon och be dem ställa det till rätta. Undrar hur långt jag kommer med det ?
Ja telefonen fungerade klockrent innan jag var dum nog att uppdatera den via Itunes, det var då den låste sig.
Ja den som kommer med en fungerande lösning på detta problem, den kommer nog bli min nya gud 🙂
@meken 11505 wrote:
hmm, ja jag har tjaffsat ganska mycket med dem på telia om detta. De bryr sig inte i detta problemet, jag ska nog ta mig tid att gå ner i butiken i morgon och be dem ställa det till rätta. Undrar hur långt jag kommer med det ?
Ja telefonen fungerade klockrent innan jag var dum nog att uppdatera den via Itunes, det var då den låste sig.
Ja den som kommer med en fungerande lösning på detta problem, den kommer nog bli min nya gud 🙂
Håll oss gärna uppdaterade! 🙂
@meken 11505 wrote:
Hej!
Prova med att ta backup och sen återställa den UTAN att vara inloggad på itunes store (med ett svenskt konto antar jag).
Kan du skaffa ett italienskt itunes store konto? Kanske hjälper!
Om du inte har ett italienskt kontokort så kan du skapa ett nytt paypal konto med adress i italien, då borde du få ett italienskt konto.Men att den ska låsa sig när du uppdaterar är helt befängt! Apple är de som ska hjälpa dig, inte telia. Det är de som rår om sina uppdateringar.
De kan se vart ditt IMEI nummer hör hemma och vart den har skeppats, inte vart den befinner sig just nu! Med samma logik borde ju vara att min telialåsta telefon borde låsa upp sig nästa gång jag är i italien och uppdaterar! :laugh: :rolleyes:Skaffa ett vodafone kontantkort när du uppdaterar eller:
1. uppdatera i flygplansläge eller
2. uppdatera innan du tryckt in pinkoden så att simkortet inte aktiveras och får kontakt med nätet.Sen så tycker jag att du är lite dum som köper en olåst telefon och ÄNDÅ kör med telia… 😛 😉
Alla gör allt för att slippa telia, du går och låser den frivilligt… 😛Nåja, funkar inte det så kan du alltid köpa ett upplåsningskort från mig! 😎 😀
(hehe, fick in det lite snyggt i detta inlägg också…) 😉Jag kommer följa denna tråd noga för jag funderar också på att köpa en upplåst telefon och använda den här. Men det MÅSTE/BORDE funka…
Nåja, lycka till!
mvh,
elGreco
Hej igen!
Mina italienska kunskaper är inte så bra då jag är grek, men i grekland så säljer vodafone också olåsta telefoner så jag kontaktade de. Fick svar när jag skrev det förra inlägget.
De sade att det är apple som ansvarar för uppdateringar och all mjukvara, inkl nätlåsning. Men de tyckte att det var konstigt att den låst sig. Första gången de hört något sådant!
De tyckte att det är med apple du ska prata med, helst då i usa. (tips, använd skype för att ringa så slipper du betala mycket).
Det fina är att det är öppet nu, så kolla om du kan ringa redan idag.
Men prova att göra en restore eller uppdatera när telefonen är i flygplansläge eller utan simkort.
Lycka till! 🙂
@elgreco 11541 wrote:
Hej!
Prova med att ta backup och sen återställa den UTAN att vara inloggad på itunes store (med ett svenskt konto antar jag).
Om du inte har ett italienskt kontokort så kan du skapa ett nytt paypal konto med adress i italien, då borde du få ett italienskt konto.Men att den ska låsa sig när du uppdaterar är helt befängt! Apple är de som ska hjälpa dig, inte telia. Det är de som rår om sina uppdateringar.
De kan se vart ditt IMEI nummer hör hemma och vart den har skeppats, inte vart den befinner sig just nu! Med samma logik borde ju vara att min telialåsta telefon borde låsa upp sig nästa gång jag är i italien och uppdaterar! :laugh: :rolleyes:Skaffa ett vodafone kontantkort när du uppdaterar eller:
2. uppdatera innan du tryckt in pinkoden så att simkortet inte aktiveras och får kontakt med nätet.Sen så tycker jag att du är lite dum som köper en olåst telefon och ÄNDÅ kör med telia… 😛 😉
Alla gör allt för att slippa telia, du går och låser den frivilligt… 😛Nåja, funkar inte det så kan du alltid köpa ett upplåsningskort från mig! 😎 😀
(hehe, fick in det lite snyggt i detta inlägg också…) 😉Jag kommer följa denna tråd noga för jag funderar också på att köpa en upplåst telefon och använda den här. Men det MÅSTE/BORDE funka…
Nåja, lycka till!
mvh,
elGreco
Hmm, Telia kontant kort köpte jag när den låste sig för att jag var tvungen att testa om det fungerade med “felia”. Annars så ringer jag med Tele2.
Ja jag kanske ska köpa det av dig 😉
För min italienska är lika med noll och prata och fixa kontant kort som skickas hit är inte det enklaste.@elgreco 11541 wrote:
Hej!
Nåja, lycka till!
mvh,
elGreco
Om jag köper ett kort av dig, låter du köpet gå tillbaka om det inte fungerar.
är det ok med postförskott?@meken 11657 wrote:
Om jag köper ett kort av dig, låter du köpet gå tillbaka om det inte fungerar.
är det ok med postförskott?Hej!
Japp, jag skickar med postförskott! 🙂
Bara maila mig adressen på sim(at)efhs.se så skickar jag samma dag och du har den dagen efter!
Skickar ett PM till dig oxo!mvh,
elGreco
@meken 11473 wrote:
Hej Allihopa!
Mvh
MekenEnligt vad jag förstått så kan telia varken låsa eller upplåsa nya iphone 3g. De har inte programmet till det, allt sker genom apple. Så att din mobil blev låst till telia är jättekonstigt.
Det enda jag kan tänka mig är att apple smugglar in inlåsningen genom itunes och om du uppdaterar en iphone i sverige med teliakort så tar itunes för givet att den ska vara låst till telia.Uppdatera gärna om hur det har gått för dig, väldigt nyfiken på vad du får för svar från telia och apple..
@ponyboy 11726 wrote:
Enligt vad jag förstått så kan telia varken låsa eller upplåsa nya iphone 3g. De har inte programmet till det, allt sker genom apple. Så att din mobil blev låst till telia är jättekonstigt.
Det enda jag kan tänka mig är att apple smugglar in inlåsningen genom itunes och om du uppdaterar en iphone i sverige med teliakort så tar itunes för givet att den ska vara låst till telia.Uppdatera gärna om hur det har gått för dig, väldigt nyfiken på vad du får för svar från telia och apple..
Telia kan låsa upp din iPhone efter ett antal månader – står någonstans i deras villkor.
@iPhoneinfo.se 11749 wrote:
Telia kan låsa upp din iPhone efter ett antal månader – står någonstans i deras villkor.
Kan du hänvisa till var jag kan hitta det i deras villkor, för jag frågade i butiken om ja kan kunde låsa upp den efter att min bindingstid gått ut (24 mån) och de sa att de inte kan låsa upp mobilen.
Så antigen har de sagt fel eller är det så att de måste skicka mobilen till apple för att få den upplåst. Men de sa att man har inte möjligheten att få mobilen upplåst t o m efter att din bindningstid gått ut.
@ponyboy 11753 wrote:
Kan du hänvisa till var jag kan hitta det i deras villkor, för jag frågade i butiken om ja kan kunde låsa upp den efter att min bindingstid gått ut (24 mån) och de sa att de inte kan låsa upp mobilen.
Så antigen har de sagt fel eller är det så att de måste skicka mobilen till apple för att få den upplåst. Men de sa att man har inte möjligheten att få mobilen upplåst t o m efter att din bindningstid gått ut.
Telia: Mobiltelefonerna är operatörslåsta till Telias mobila abonnemang i 12 månader. Därefter kan spärren tas bort till en kostnad av 300 kr.
Står i denna PDF:en – http://www.telia.se/files/Telia_Mobil_iPhone_prislista.pdf
@iPhoneinfo.se 11769 wrote:
Telia: Mobiltelefonerna är operatörslåsta till Telias mobila abonnemang i 12 månader. Därefter kan spärren tas bort till en kostnad av 300 kr.
Står i denna PDF:en – http://www.telia.se/files/Telia_Mobil_iPhone_prislista.pdf
Tack, nu såg jag den..
Verkar som dem inte har alltför mkt koll i Uppsalas Felia butiker..Ingen som kan testa att ladda in de italienska operatörsinställningarna? Kommer den låsas upp då tror ni?
Eller man kanske skulle ha satt i ett italienst simkort när man aktiverade den?
Edit: Du borde testa att byta ut dina carrier-settings till italienska igen iallafall på samma sätt. Då kommer det att fixa sig för dig.
Lägg den filen i C:UsersanvändareAppDataRoamingApple ComputeriTunesiPhone Carrier Support och ta bort telia_se.ipcc.
Hej Meken!
Hur går det? Håll oss uppdaterade! Hoppas du har hittat en lösning…
@iPhoneinfo.se 11684 wrote:
Lite offtopic – men hur många kort har du sålt hittills? 😀
Hej! Missade totalt denna fråga tidigare…
Jag har sålt 11 kort genom forumet, och jag och polaren som köpte in de har sålt 83 utöver de… 😀Så ja, det är en bra efterfrågan på kortet. De flesta går faktiskt till personer som har köpt sin telefon utomlands, oftast usa. Trodde fler skulle vilja slippa telia…
Många har redan provat ett annat kort innan och det inte funkat. Det märker man på att deras simkort ibland ser ut som julpynt gjort av dagisbarn… 😛 😉
(du vet, när man tog en A4 o vek ihop den och klippte lite på kanterna så skulle det bli en massa tomtar när man sen vek upp pappret…)Jag har haft i mitt i över en månad och det har funkat klockrent! Uppdaterade igår och fungerar precis som vanligt med 2.1.
Vart har Meken tagit vägen? Jag skulle vilja veta vad som har hänt! Hoppas det löst sig och han är för upptagen med att leka med iphonen för att svara… 😉
mvh,
elGreco
meken: Berätta gärna hur det går! 🙂
EDIT: Konstigt nog har meken tittat in här ett antal gånger men inte skrivit något 🙁
@iPhoneinfo.se 12123 wrote:
EDIT: Konstigt nog har meken tittat in här ett antal gånger men inte skrivit något 🙁
Hallå allihopa!
Jag ser att ni har saknat mig 😉 Jag har haft sidan uppe i bakgrunden men inte varit inne och läst på ett tag, jag har haft lite för mycket jobb tyvärr.
Jag har fortfarande inte löst detta med att telefonen är låst till Telia, men jag har ju tagit mig runt detta genom att sätta ett sådant däringa kort som Elgreco säljer… Det fungerar klockrent, tror jag….Det är nämligen så att telefonen låser sig eller “tänker långsamt” ibland. Men det borde inte ha med kortet att göra utan borde vara mjukvaran, eller?
Jag ska åka till New York i morgon, är det någon som vet hur iphonen fungerar där? Trådlösa nätverk mm?
För att låsa upp telefonen, jag läste nåt om att ta bort en fil och ändra en inställning och sedan uppdatera via itunes. Är det någon som testat detta och vet att det fungerar?
//Meken
Hallå allihopa!
Jag ser att ni har saknat mig 😉 Jag har haft sidan uppe i bakgrunden men inte varit inne och läst på ett tag, jag har haft lite för mycket jobb tyvärr.
Jag har fortfarande inte löst detta med att telefonen är låst till Telia, men jag har ju tagit mig runt detta genom att sätta ett sådant däringa kort som Elgreco säljer… Det fungerar klockrent, tror jag….Det är nämligen så att telefonen låser sig eller “tänker långsamt” ibland. Men det borde inte ha med kortet att göra utan borde vara mjukvaran, eller?
Jag ska åka till New York i morgon, är det någon som vet hur iphonen fungerar där? Trådlösa nätverk mm?
För att låsa upp telefonen, jag läste nåt om att ta bort en fil och ändra en inställning och sedan uppdatera via itunes. Är det någon som testat detta och vet att det fungerar?
//Meken
Hallå allihopa!
//Meken
@noobus 11782 wrote:
Ingen som kan testa att ladda in de italienska operatörsinställningarna? Kommer den låsas upp då tror ni?
Edit: Du borde testa att byta ut dina carrier-settings till italienska igen iallafall på samma sätt. Då kommer det att fixa sig för dig.
Lägg den filen i C:UsersanvändareAppDataRoamingApple ComputeriTunesiPhone Carrier Support och ta bort telia_se.ipcc.
Tjena igen!
Hur gör jag för att fixa detta på en mac?
@noobus 11782 wrote:
Ingen som kan testa att ladda in de italienska operatörsinställningarna? Kommer den låsas upp då tror ni?
Tjena igen!
@noobus 11782 wrote:
Tjena igen!
@meken 13650 wrote:
Tjena igen!
“Uppdateringsfilerna för operatörer finns under /Användare/[Användarnamn]/Library/iTunes/iPhone Carrier Support/ i Mac OS X”
Så ta bort den gamla Telia.ipcc filen där och lägg in den nya italienska som noobus länkade till.
@meken 13650 wrote:
Tjena igen!
“Uppdateringsfilerna för operatörer finns under /Användare/[Användarnamn]/Library/iTunes/iPhone Carrier Support/ i Mac OS X”
Så ta bort den gamla Telia.ipcc filen där och lägg in den nya italienska som noobus länkade till.
@meken 13650 wrote:
Tjena igen!
@noobus 11782 wrote:
Hallå!
Jag får inte denna länken att fungera, jag tänkte att jag ska försöka bli av med låsningen till Felia nu…
Är det någon mer än jag som råkat ut för detta som jag råkade ut för med låsningen till telia fast att jag köpt den i italien?@noobus 11782 wrote:
Hallå!
Jag får inte denna länken att fungera, jag tänkte att jag ska försöka bli av med låsningen till Felia nu…
Är det någon mer än jag som råkat ut för detta som jag råkade ut för med låsningen till telia fast att jag köpt den i italien?@noobus 11782 wrote:
Hallå!
Är det någon mer än jag som råkat ut för detta som jag råkade ut för med låsningen till telia fast att jag köpt den i italien?@meken 14457 wrote:
Hallå!
Är det någon mer än jag som råkat ut för detta som jag råkade ut för med låsningen till telia fast att jag köpt den i italien?Den länken ska fungera utmärkt. Samma fil finns här annars: http://data.fuskbugg.se/skalman01/Vodafone_it.ipcc
@meken 14457 wrote:
Hallå!
Är det någon mer än jag som råkat ut för detta som jag råkade ut för med låsningen till telia fast att jag köpt den i italien?Den länken ska fungera utmärkt. Samma fil finns här annars: http://data.fuskbugg.se/skalman01/Vodafone_it.ipcc
@meken 14457 wrote:
Hallå!
Hur har det gått? Har själv beställt en iPhone från Italien så jag är rätt nyfiken. Var du personligen in och handlade telefonen i Vodefone butiken i Rom? Eller var det en kompis till dig eller liknande?
Har letat ganska ordentligt på nätet, och kan bara hitta dig som haft det här problemet. Tycker någon annan måste haft samma problem.
om man har en teliaköpt iphone, kan man inte byta ut filen till den italienska ändå? så kanske man får en operatörslåst??? bara en tanke, förmodligen så funkar det inte
Jag har också en Italiensk olåst 3G som numera bara fungerar med Telia.
Den är dock ej låst utan listar fortfarande carrier 2.9 som operatör.
Telefonen fungerade utmärkt ett par månader och jag reste till Thailand där telefonen också fungerade utan problem.
På Arlanda satte jag på den och den har sedan dess vägrat mitt telenorkort.
“Nätverket är begränsat” meddelar den.
Fungerar med teliakort.
Har återställt den ett flertal ggr. men får oftast meddelandet “avvaktar aktivering” trots att detta är gjort.
Har via kontakt även provat att låsa den till telenor men det fungerade inte ändå….vad är det jag missar? -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.