jailbreak 4.0.2

Viewing 21 posts - 1 through 21 (of 21 total)
  • Author
    Member
    Post count: 12

har precis fått en begagnad telia låst iphone 3gs som aldrig varit upplåst eller jailbreakad tidigare och är nu uppdaterad genom itunes till 4.0.2 telefonen har baseband 05.13.04

telefonen är tänkt att använda med tele2. bindningstiden på telefonen har gått ut om jag har förståt det rätt kan jag åka till närmsta telia butik och låsa upp den för 300 kr ?

men jag undrar om möjligheten finns nu att låsa upp och jailbreaka den själv eller måste man haft den jailbrekad tidigare med sparad shshs fil ?

tacksam för svar !

muffins
    Member
    Post count: 1906

Om det är en 3G kan du jailbreaka med redsn0w och låsa upp.

Är det en 3GS eller iPhone 4 så kan den inte jailbreakas och låsa upp med 4.0.2.

Ja du kan gå till en telia-affär, om telefonen är köpt hos telia och be dom låsa upp den om det gått mer än 12 månader sedan telefonen blev inhandlad.

YNWA90
    Member

@muffins 76555 wrote:

Om det är en 3G kan du jailbreaka med redsn0w och låsa upp.

Är det en 3GS eller iPhone 4 så kan den inte jailbreakas och låsa upp med 4.0.2.

Ja du kan gå till en telia-affär, om telefonen är köpt hos telia och be dom låsa upp den om det gått mer än 12 månader sedan telefonen blev inhandlad.

Tack så mkt för det snabba svaret Muffins!
    glömde skriva det, tyvärr är det en 3gs 🙁
    tror du det kommer dröja tills det kommer en jailbreak och upplåsning till 4.0.2 ?

YNWA90
    Member
    muffins
    Member

@ynwa90 76556 wrote:

Tack så mkt för det snabba svaret Muffins!
    glömde skriva det, tyvärr är det en 3gs 🙁
    tror du det kommer dröja tills det kommer en jailbreak och upplåsning till 4.0.2 ?

Kommer inte komma något till 4.0.2. Eftersom 4.1 är i beta-stadiet så är det som att kasta pengar i sjön genom att släppa en till 4.0.2 som med stor sannolikhet kommer tätas tills 4.1 kommer i skarp version och därmed har man förlorat en exploit.

@ynwa90 76557 wrote:

Jailbreak iPhone 3GS on iOS 4.0.2 with PwnageTool [How to Guide] | Redmond Pie

hittade precis den där guiden, fungerar det ?

Ingen aning, aldrig testat på det.
    Har du en telefon med det gamla eller nya bootromen? Enligt artikeln fungerar det bara med den äldre bootromen.

YNWA90
    Member

Trots svaren jag fått om att jag inte skulle kunna jailbreaka eller låsa upp min iphone via cydia. så efter en hel del sökande och pillande har jag lyckats nedradera min iphone 3gs till 4.0! 🙂 tidigare hade den 4.0.2 och hade aldrig varit jailbreakad eller upplåst innan. det var ett youtube klipp som räddade mig.. efter att ha läst kommentarerna till klippet så trodde jag det var ganska kört då väldigt många bara fått error meddelande…var samma sak för mig. men efter att ha gjort några steg som inte finns med i videon så funkade det till slut. dem sakerna han gör i den andra videon var det som ledde till att det funkade.

YouTube – Downgrade iPhone & iPod Touch 4.0.2 Firmware

YouTube – Rancar185s kanal

muffins
    Member

@ynwa90 76680 wrote:

Trots svaren jag fått om att jag inte skulle kunna jailbreaka eller låsa upp min iphone via cydia. så efter en hel del sökande och pillande har jag lyckats nedradera min iphone 3gs till 4.0! 🙂 tidigare hade den 4.0.2 och hade aldrig varit jailbreakad eller upplåst innan. det var ett youtube klipp som räddade mig.. efter att ha läst kommentarerna till klippet så trodde jag det var ganska kört då väldigt många bara fått error meddelande…var samma sak för mig. men efter att ha gjort några steg som inte finns med i videon så funkade det till slut. dem sakerna han gör i den andra videon var det som ledde till att det funkade.

YouTube – Downgrade iPhone & iPod Touch 4.0.2 Firmware

YouTube – Rancar185s kanal

Svaret du fick här var att du inte kunde jailbreaka och låsa upp med iOS 4.0.2.

Härligt att höra att du fått igång en nergradering iaf!

YNWA90
    Member

@muffins 76681 wrote:

I videon säger han klart och tydligt “you will need to have your SHSH-blobs saved in Cydia“…
    Så då har telefonen varit jailbreakad tidigare.

Härligt att höra att du fått igång en nergradering iaf!

jaa det har du alldeles rätt i, tänkte inte ens på det. Men det märkliga är att han jag köpt telefonen av visste inte vad jailbreak var för något, han har alltid använt telia och han sa att han aldrig gjort det…men men glad att det funkade i alla fall 🙂

daylight
    Member
    Post count: 6

har kollat som fan på detta..men får det inte att fungera.
    är det någon som vet hur man ska göra med filen..går inte updatera fast programvara står det.. vill också nergradera..:)

thunderace
    Member

Varför går man från 4.02 till 4.0 , för att sedan gå upp till 4.0.1 ?

Kan man inte gå direkt från 4.0.2 till 4.0.1 ? :confused:

muffins
    Member

@thunderace 77265 wrote:

Kan man inte gå direkt från 4.0.2 till 4.0.1 ? :confused:

Ja det kan du utan problem. Sålänge du har SHSHs sparade för 4.0.1

daylight
    Member

hoppas det kommer en jailbreak till 4.0.2.. för shsh filerna vet jag inte hur man får tag på..inget jag har sparat iaf..:mad2:

muffins
    Member

@daylight 77295 wrote:

hoppas det kommer en jailbreak till 4.0.2.. för shsh filerna vet jag inte hur man får tag på..inget jag har sparat iaf..:mad2:

Om du öppnar upp Cydia så ser du en grön text högst uppe på skärmen.
    Något i stil med “This device has SHSHs for….”

Där står det angivet för vilka versioner du har SHSH-filer sparade i cydia.

daylight
    Member

@muffins 77301 wrote:

Om du öppnar upp Cydia så ser du en grön text högst uppe på skärmen.
    Något i stil med “This device has SHSHs for….”

Där står det angivet för vilka versioner du har SHSH-filer sparade i cydia.

cydia går ju ej att öppna eftersom min inte är jailbreakad nu. hade cydia förut men går inte komma åt nu.. förslag??
    Kanske kommer en jailbreak snart eftersom 4,2 kommer ut snart..

muffins
    Member

@daylight 77357 wrote:

cydia går ju ej att öppna eftersom min inte är jailbreakad nu. hade cydia förut men går inte komma åt nu.. förslag??
    Kanske kommer en jailbreak snart eftersom 4,2 kommer ut snart..

Då har jag inget mer förslag.
    Det jag satsade på var att du kom ihåg om du sett någon grön text när du haft Cydia installerat tidigare och även kom ihåg vilka versioner isf.

Tyvärr.

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

Det troligaste är att du har ssh sparat till den version som du hade när telefonen var jb samt versionen efter t.ex. 3.1.2 och 3.1.3

thunderace
    Member

Har precis gjort enligt instruktionerna i youtube-filmerna och fåt det att fungera.
    Hade en 3GS med 4.0.2 som aldrig varit jb:ad samt hade inga filer sparade.
    Fungerade klockrent 😀

muffins
    Member

@thunderace 77778 wrote:

Har precis gjort enligt instruktionerna i youtube-filmerna och fåt det att fungera.
    Hade en 3GS med 4.0.2 som aldrig varit jb:ad samt hade inga filer sparade.
    Fungerade klockrent 😀

Du kanske aldrig har jailbreakat telefonen, men den som ägde telefonen innan dig har eventuellt gjort det.
    Det går inte att undgå i videon att det talas om att man måste ha SHSH-fil sparad för att kunna nergradera. Att du aldrig har jailbreakat telefonen betyder inte alltid att telefonen aldrig har varit jailbreakad.

Theone
    Member

hejsan jag har en iphone 3gs 4.0.2 new botroom som har varit jailbreakad med jailbreakme.com men tyvär så råkade jag uppdatera till 4.0.2 och nu undrar jag hur jag ska gå till vägar för att få den jailbreakad igen? tack på förhand

thunderace
    Member

@muffins 77781 wrote:

Du kanske aldrig har jailbreakat telefonen, men den som ägde telefonen innan dig har eventuellt gjort det.
    Det går inte att undgå i videon att det talas om att man måste ha SHSH-fil sparad för att kunna nergradera. Att du aldrig har jailbreakat telefonen betyder inte alltid att telefonen aldrig har varit jailbreakad.

Jag är helt hundra på att denna telefon inte har varit jailbreakad eftersom det är firmans telefon. Det finns väldigt många här som verkar ha uppgraderat av misstag till 4.0.2 och dom verkar inte kunna gå bakåt i version fast deras telefoner har varit breakade. Du kanske kan förklara hur man gör om man har en telefon som varit breakad men av misstag blivit uppgraderad till 4.0.2. Du har inga filer sparade på datorn. Hur gör du för att kunna komma åt eventuella filer sparade av cydia om detta nu är ett krav ?

muffins
    Member

@thunderace 77798 wrote:

Jag är helt hundra på att denna telefon inte har varit jailbreakad eftersom det är firmans telefon. Det finns väldigt många här som verkar ha uppgraderat av misstag till 4.0.2 och dom verkar inte kunna gå bakåt i version fast deras telefoner har varit breakade. Du kanske kan förklara hur man gör om man har en telefon som varit breakad men av misstag blivit uppgraderad till 4.0.2. Du har inga filer sparade på datorn. Hur gör du för att kunna komma åt eventuella filer sparade av cydia om detta nu är ett krav ?

Om du lyssnar på vad som sägs i videon så nämns det att SHSH-filer är ett krav.

Hur man kommer åt eventuella filer sparade av Cydia är genom att peka om gs.apple.com mot cydias signeringsservrar. SHSH-filen är då inte sparad på din dator utan hos cydia och med en ompekning av gs.apple.com hämtas informationen direkt från cydias servrar.

You need to have your SHSH-blobs saved in Cydia for this to work. ” sägs det i videon.

Viewing 21 posts - 1 through 21 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.