Jailbreak för iPhone 3GS med nya bootromet

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Jailbreak för iPhone 3GS med nya bootromet

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Member
    Post count: 1457

Den här guiden gäller endast för er som har en 3GS med det nya “bootromet” vilken också kör 3.1.2 eller har en SHSH blob för 3.1.2, alltså någon gång innan den 4 februari 2010 tryckt på “Make my life easier” i cydia. Du kan också själv skapat en SHSH blob. Om du är osäker på om du har tryck på “Make my life easier” någon gång innan 4 feb så är det bara att gå in på cydia och kolla högst upp där det ska stå i grön text att din iPhone har en SHSH blob för 3.1.2.

WARNING: DET ÄR INTE 100% garanti att detta funkar, men det som gör det 99% säkert är om du har en bra dator och kör 32-bit.

Innan du börjar så gå in på iTunes och gör en säkerhetskopia av din iPhone

Det här är vad du behöver:
    * En iPhone 3GS med det nya bootromet
    * 3.1.2 redan installerat eller en SHSH blob för 3.1.2. Jailbreakade iPhones via blackra1n fungerar, speciellt om Spirit inte fungerade för dig.
    * Payload-Pwner-r3-3GS.exe
    * [url]http://http//ih8sn0w.com/index.php/download/file/sn0wbreeze16/pc[/url]
    * iBooty-V1.3.zip
    * libusb-win32-filter-bin-0.1.12.1.exe (Windows 32-bit). För er som kör 64-bit, läs noggrant innan ni installerar.
    * 3.1.2/4.0 3GS firmare nerladdat. iPod, iPhone and iPad Firmware Download
    * 7-Zip

Steg 1: Installera LibUSB för iRecovery.

Kör det här programmet för att veta vad du kör för O/s. Windows Detector 1.0.exe

WARNING: OM LIBUSB INTE ÄR RÄTT INSTALLERAT KANSKE DITT USB INTE FUNGEAR LÄNGRE!

Windows Vista/7 användare som kör 32-Bit, ladda ner den för Windows XP och kör i kompatibilitetsläge för XP. Detta gör du genom att högerklicka på programmet, klicka in på egenskaper och tryck på kompabilitet. Kryssa i rutan “Kör det här programmet i kompatibilitetsläge för: och välj Windows XP och tryck på verkställ.

OM DU KÖR 64-Bit, följ den här guiden LibUSB 64-Bit Tut [New] Fix LIBUSB on Windows Vista 64-Bit – iPod touch, iPhone, and iPad forum – Multi-Touch Fans

När du har installerat LibUSB så ska iRecovery fungera som det ska.

STEG 2: Pwning IBEC + Iboot

I: Gör en mapp på skrivbordet som heter “iBooty”
    II: Kör Payload Pwner-r3 for 3GS.
    III: Klicka på “Pwn 3.1.2 iBEC/iBoot
    IV: Leta reda på din 3.1.2 Firmware.
    V: Välj mapp där du vill placera ditt material. Jag föreslår i mappen iBooty.

För mig som använder XP 32-bit ville den inte spara filerna, så använd gärna en annan dator om du har samma problem. Helst med O/S Vista eller Windows 7

STEG 3: Göra en Custom IPSW

I: Kör sn0wbreeze V1.7
    II: Klicka på EXPERT MODE
    III: Leta reda på din 4.0 firmware
    IV: Klicka på den blåa pilen nere i högra hörnet
    V: Bocka för General och klicka sedan dig vidare på samma pil
    VI: Klicka för Activate The iPhone och Disable NOR Flash, bestäm sedan längst ner hur stor root portion på din iPhone du vill ha. Kom ihåg att ju mer du tar desto mindre minne får du över för filmer, bilder osv.
    VII: Klicka vidare på den blåa pilen igen
    VIII: Välj om du vill ha Cydia och Rock eller bara Cydia. Jag rekomenderar bara Cydia. Klicka dig vidare.
    IX: I det här steget kan du välja till appar som följer med i din Custom gjorda firmware, hoppa över detta steg om du inte är någon expert som vet vad du sysslar med. Klicka dig vidare.
    X: Här ska du välja Boot logo och Custom logo, men på iPhone 3GS fungerar inte detta så vi hoppar över det också. Klicka dig vidare.
    XI: Välj “Build IPSW”, filen kommer att hamna på ditt skrivbord.

STEG 4: iBooty förberedelser

I: Packa upp din ny gjorda Custom Firmare genom att använda 7-Zip.
    II: Högerklicka på filen som heter “sn0wbreeze_iPhone 3GS-4.0” och välj 7-Zip och sedan “Extract here”
    III: Välj filen som heter något med kernelcache och lägg den filen i den mappen, samma sak för filen som heter något med DeviceTree som ligger i mappen “Firmware” som finns på skrivbordet. Navigera så här: Firmwareall_flashall_flash.n88ap.productionDeviceTree.n88ap
    IV
    :
    * Byt namn på din Kernelcache till “kernel.40”
    * Byt namn på din iBEC fil till “ibec.40”
    * Byt namn på Devicetree fil till “devtree.40”

Din mapp bör se ut så här:

– iboot.payload
    – devtree.40
    – ibec.40
    – irecovery.exe
    – readline5.dll
    – iBooty.exe
    – kernel.40
    – sn0w.img3
    – wait.img3

Om du inte har dessa 9 filer i din mapp, forsätt inte. Leta reda på de filer som fattas och lägg till dem i mappen.

Steg 5: Återställa till 4.0

Var verkligen säker att du är på 3.1.2 när du gör detta.
    I: Koppla in din iPhone till datan.
    II: Klicka på Ctrl + Alt + Del och starta aktivitetshanteraren. Gå till processer och se till så att ituneshelper.exe inte körs. Kör iBooty och välj “Prepare Device for Custom Firmware”. Om du ser bilden så har du lyckats, om du inte ser den så försök ett par till gånger, det tog mig fyra försök.
    III: Öppna iTunes och håll in shift och tryck på återställ. Navigera till sn0wbreeze_iPhone 3GS-4.0sn0wbreeze_iPhone 3GS-4.0 och tryck på OK.

STEG 6: Starta telefonen

I: Gå till din mapp iBooty och kör iBooty.exe och välj “Boot it”. Denna fil är inte heller färdigutvecklad så blir inte förvånad om den inte startar första gången. Det som ska hända är att skrämen blir vit och sedan svart, sen ploppar det upp en snöflinga på skärmen och den startas ca 15sek efter det. När du kör programmet så se till att du inte minimerar det. När du kör programmet måste också telefonen vara i Recovery Mode. Alltså ha en sladd och en iTunes bild på sig.

Denna guide är kopierad och översatt + lite extra som jag själv lagt till.
    Källan är iH8sn0w’s Forums • View topic – *sleepfix* Pwning 4.0 on New Bootrom 3G w/3.1.2

Ni får gärna förbättra guiden med bilder men den är ändå väldigt tydlig.

ÄVEN FAST ATT DU HAR KÖPT DIN TELEFON HOS DIN OPERATÖR ELLER OM DEN ÄR FABRIKSUPPLÅST MÅSTE DU INSTALLERA ULTRASN0W, ANNARS SÅ BLIR DET ERROR NÄR DU KOPPLAR IPHONEN TILL ITUNES.

Du installerar ultrasn0w genom att gå in på Cydia. Klicka på Manage. Klicka på Sources. Klicka på Edit sedan Add. Skriv sedan in 3G unlock – official ultrasn0w devteam site och klicka på Add.

Zaamaya
    Member
    Post count: 239

Tack så mycket!
    Rubriken var ju inte så bra men men.

Om du tar med bilder och putsar lite tror jag du kan då klister och det kommer hjälpa mig jätte mycket.
    Har mycket tid kvar eftersom jag laddar ler 3.1.2 det kommer ta år med det internet jag har här utomlands.

SomethinG
    Member
    Post count: 363

för oss som har en telefon som är senare än 4 februari 2010 då?
    kommer det nått för oss snart?

Zaamaya
    Member
    Post count: 239

@something 70738 wrote:

för oss som har en telefon som är senare än 4 februari 2010 då?
    kommer det nått för oss snart?

Men det där är ju för er 😀

walhed
    Member
    Post count: 11

YouTube – Jailbreak 3Gs New Bootrom 4.0 (tutorial) HD

Video på hur man gör detta för dom som tycker att det behövs. Funkar kanon. 🙂

SomethinG
    Member
    Post count: 363

@zaamaya 70796 wrote:

Men det där är ju för er 😀

Okej , jag väntar längre iaf, orka använda ibooty eller vad det hette varjegång telefonen dör och man måste starta om den

vossen
    Member

Jag har varit utomlands, rubriken funkar för dom som kan iPhones, dom som e nybörjare bör inte ens försöka sig på guiden då det kan uppstå fel under jailbreaket. Inte direkt blackra1n

mtboy
    Member
    Post count: 24

Måste man använda iBooty varje gång man startar om telefonen?

vossen
    Member

@mtboy 71225 wrote:

Måste man använda iBooty varje gång man startar om telefonen?

Yepp..

vossen
    Member

Bara så att ni vet, ni som inte har en shsh blob för 3.1.2 och vill återställa 4.0 med jailbreak och dvs. så kan man göra det. Gör allting från steg 5 så ska det funka!

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

Spirit? Den ska ju funka för 3.x.x.. Men snart kommer ifs en ny av C…

vossen
    Member

@h3nr11k 71514 wrote:

Spirit? Den ska ju funka för 3.x.x.. Men snart kommer ifs en ny av C…

Fattar inte vad du babblar om men det här har inget med spirit eller jailbreak för 3.x.x och göra 😉

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.