Jailbreak, lagligt?

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Member
    Post count: 42

Snubblade över en artikel i Ny Teknik idag.

“…får man jailbreaka?
    Att göra jailbreak på en iPod Touch är tillåtet i USA sedan i somras, då ett undantag infördes i tolkningen av upphovsrättslagen DMCA. Tidigare var det otillåtet. I Sverige och EU är rättslaget däremot oklart. “Det går inte att säga med säkerhet att det är förbjudet”, säger Daniel Westman, doktorand i rättsinformatik vid Stockholms universitet” Hannes Dahlström, Ny Teknik.

Vad tycker ni om det här?
    Tycker ni att det ska va lagligt bara för det är det i USA?
    Ska det va olagligt/lagligt i Sverige och EU.
    Isåfall, av vilka skäl?
    Diskutera!

r_o_n
    Member
    Post count: 658

Vi är Sverige, jag skiter i vad de tycker i USA. Att jailbreaka är väl inget konstigt, man kan köpa mjukvara via cydia. Så att tro att alla som jailbreakar kör piratkopierat är nog fel.

Själv jailbreakade jag för att kunna styra lite mer vad man kan göra med luren, dessutom hade man inte kunnat köpa whoiscalling om man inte jailbreakat. 🙂

ATREYU
    Member
    Post count: 42

@r_o_n 84568 wrote:

Vi är Sverige, jag skiter i vad de tycker i USA. Att jailbreaka är väl inget konstigt, man kan köpa mjukvara via cydia. Så att tro att alla som jailbreakar kör piratkopierat är nog fel.

Själv jailbreakade jag för att kunna styra lite mer vad man kan göra med luren, dessutom hade man inte kunnat köpa whoiscalling om man inte jailbreakat. 🙂

Nej, tycker också att det är väldigt överdrivet alltihopa med att det ska va olagligt hit o dit, men ändå intressant att se vad folk tycker!;)

Det du kan göra när du har jailbreakat, är ungefär samma som du kan vanligtvis göra med en android. (inte alla,men de flesta)

r_o_n
    Member
    Post count: 658

@atreyu 84569 wrote:

Nej, tycker också att det är väldigt överdrivet alltihopa med att det ska va olagligt hit o dit, men ändå intressant att se vad folk tycker!;)

Det du kan göra när du har jailbreakat, är ungefär samma som du kan vanligtvis göra med en android. (inte alla,men de flesta)

En bidragande orsak till att en del jailbrfeakar är Apples “kontrollbehov”. Att begränsa användandet av deras produkt.

Jag hade inte köpt en iPhone om den inte gick att jailbreaka iaf. Man får ju bara en halv telefon om man inte jailbreakar. 🙂

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.