Jailbreak med custom 2.2.1 .ipsw via iTunes återställning?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Jailbreak med custom 2.2.1 .ipsw via iTunes återställning?

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Member
    Post count: 3

Hej gott folk!

Jag har ägnat större delen av denna helg till att läsa mängder av forum, läst guider, tittat på youtube-instruktioner m.m. Tror att jag har en ganska klar bild hur jailbreak och unlock fungerar (och vad som inte fungerar).

Jag har en helt ny original iPhone 3G 8GB med Telia-abb, operatörslåst. Den har aldrig blivit utsatt för något försök till Jailbreak eller dyligt. Helt oskuld med andra ord.

Versionen är 2.2.1 (5H11)
    Basband är 02.30.03

JA – Jag vill få den jailbreakad.
    NEJ – Jag behöver INTE få den upplåst för andra operatörer.

Vad jag förstår efter allt läsande så “ska” det inte vara några problem att jailbreaka 2.2.1. Däremot så vet jag att det i dagsläget inte går att låsa upp basband 02.30.03. Men i mitt fall kvittar det, då jag enbart är intresserad av Jailbreak.

OK. Hur går jag vidare? Om jag förstår saken rätt kan jag använda:
    QuickPWN 2.2.1 eller pwnage tool 2.2.5.

Jag har en Mac (MacBook Air) och kör OS X 10.5.6. Tydligen kan det strula med just 10.5.6 då “DFU mode” inte fungerar korrekt i denna version. Jag har en äldre Mac Mini som jag skulle kunna installera om och stanna på 10.5.5 för att kringå detta problem. Ett annat alternativ jag läst om är att använda 10.5.6 med en extern USB-hubb (kan någon verifiera att problemet går att lösa med en hubb?)

Nu tror jag att jag hittat en liten genväg dock. På ett annat forum har jag hittat färdiga, custom-made, ipfw-filer. Jag har laddat hem följande fil:

iPhone1,2_2.2.1_5H11_Custom_Restore_noActive.ipsw

Enligt informationen är denna 2.2.1 ipsw-fil skapad med pwnage tool 2.2.5 och saknar basband-uppdatering, saknar bootneuter, saknar custom bootlogos, allt annat default, jailbreakad samt INTE aktiverad. Innehåller Cydia, men inte Installer.
    Vidare kan man läsa att filen kan användas av de som har ett SIM-kort hos standardoperatören (vilket jag givetvis har) samt att aktivering görs i iTunes.

Enligt uppgift kan denna fil användas direkt från iTunes. Man gör en återställning, väljer denna fil med shif+återställning (alt+återställning på mac?) och… det bara fungerar? Det är frågan. Är det verkligen så enkelt?

Jag tror mig ha läst någonstans att denna metod inte fungerar på helt nya telefoner, utan enbart på telefoner som redan varit jailbreakade tidigare (??) Rätt eller fel? Man blir lätt osäker efter att ha läst mängder av olika information från olika ställen.

Nu vill jag gärna höra kommentarer av andra kloka forumdeltagare, helst från någon som verkligen provat ovanstående. Som ni förstår så har man ju all rätt att vara nervös. Sprillans ny telefon med 23 månaders bindningstid kvar. Taskigt om allt går åt he*vete!

Här är länkar till den .ipsw jag nämner. Filerna är packade med rar och måste packas upp efter nedladdning (unRarX funkar bra i mac):

RapidShare: Easy Filehosting

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@murkie 26466 wrote:

Hej gott folk!

Jag har ägnat större delen av denna helg till att läsa mängder av forum, läst guider, tittat på youtube-instruktioner m.m. Tror att jag har en ganska klar bild hur jailbreak och unlock fungerar (och vad som inte fungerar).

Jag har en helt ny original iPhone 3G 8GB med Telia-abb, operatörslåst. Den har aldrig blivit utsatt för något försök till Jailbreak eller dyligt. Helt oskuld med andra ord.

Versionen är 2.2.1 (5H11)
    Basband är 02.30.03

JA – Jag vill få den jailbreakad.
    NEJ – Jag behöver INTE få den upplåst för andra operatörer.

Vad jag förstår efter allt läsande så “ska” det inte vara några problem att jailbreaka 2.2.1. Däremot så vet jag att det i dagsläget inte går att låsa upp basband 02.30.03. Men i mitt fall kvittar det, då jag enbart är intresserad av Jailbreak.

OK. Hur går jag vidare? Om jag förstår saken rätt kan jag använda:
    QuickPWN 2.2.1 eller pwnage tool 2.2.5.

Jag har en Mac (MacBook Air) och kör OS X 10.5.6. Tydligen kan det strula med just 10.5.6 då “DFU mode” inte fungerar korrekt i denna version. Jag har en äldre Mac Mini som jag skulle kunna installera om och stanna på 10.5.5 för att kringå detta problem. Ett annat alternativ jag läst om är att använda 10.5.6 med en extern USB-hubb (kan någon verifiera att problemet går att lösa med en hubb?)

Nu tror jag att jag hittat en liten genväg dock. På ett annat forum har jag hittat färdiga, custom-made, ipfw-filer. Jag har laddat hem följande fil:

iPhone1,2_2.2.1_5H11_Custom_Restore_noActive.ipsw

Enligt informationen är denna 2.2.1 ipsw-fil skapad med pwnage tool 2.2.5 och saknar basband-uppdatering, saknar bootneuter, saknar custom bootlogos, allt annat default, jailbreakad samt INTE aktiverad. Innehåller Cydia, men inte Installer.
    Vidare kan man läsa att filen kan användas av de som har ett SIM-kort hos standardoperatören (vilket jag givetvis har) samt att aktivering görs i iTunes.

Enligt uppgift kan denna fil användas direkt från iTunes. Man gör en återställning, väljer denna fil med shif+återställning (alt+återställning på mac?) och… det bara fungerar? Det är frågan. Är det verkligen så enkelt?

Jag tror mig ha läst någonstans att denna metod inte fungerar på helt nya telefoner, utan enbart på telefoner som redan varit jailbreakade tidigare (??) Rätt eller fel? Man blir lätt osäker efter att ha läst mängder av olika information från olika ställen.

Nu vill jag gärna höra kommentarer av andra kloka forumdeltagare, helst från någon som verkligen provat ovanstående. Som ni förstår så har man ju all rätt att vara nervös. Sprillans ny telefon med 23 månaders bindningstid kvar. Taskigt om allt går åt he*vete!

Här är länkar till den .ipsw jag nämner. Filerna är packade med rar och måste packas upp efter nedladdning (unRarX funkar bra i mac):

Om jag inte misstar mig helt ska det där funka perfekt 😉 Ett annat sätt att fixa DFU på 10.5.6:

Fixing DFU mode on 10.5.6

As noted previously OS X 10.5.6 introduced a bug that affected the use of DFU mode. with some Macs. There have been previously published hacks and techniques to fix this, but here is another method that can be used to temporarily restore DFU functionality in order to use QuickPwn or PwnageTool.

You will need an account with ADC (Apple Developer Connection) this is free and takes a few minutes to sign up, you should read the terms and conditions carefully and you should only sign up if you are thinking of developing applications in the future – Apple Developer Connection – Mac Dev Center
    Download the disk image “IOUSBFamily-315.4-log.dmg” for Mac OS X 10.5.5 Build 9F33” (yes, that is a “5” in 10.5.5 – this is a developer debug package of the USB kernel extension).
    Unplug non-vital USB equipment, such as external DVD writers, USB scanners, USB mass storage devices, at the most leave a Keyboard and Mouse connected.
    Install IOUSBFamily-315.4.1.pkg from within the disk image
    Reboot your system!
    Perform necessary DFU activity with QuickPwn or PwnageTool.
    Download the disk image “IOUSBFamily-327.4.0-log.dmg” for Mac OS X 10.5.6 Build 9G55”
    Intall IOUSBFamily-327.4.0.pkg from within the disk image
    Reboot your system!
    Reattach your USB peripherals.

PS. Om den inte varit jailbroken förut, så måste den (troligen, inte helt säker) var i DFU-mode vid återställningen! Och ja, det är option(alt)+återställ på Mac 😉

murkie
    Member

Hej Mekke, tack för svaret!

En ytterligare fundering kring återställningen med egen ipsw-fil.

Då telefonen levererades hade den 2.2 och iTunes ville uppdatera till 2.2.1 vilket jag lät den göra.

Denna officiella uppgraderingen fungerade utan problem för mig. Då tänker jag att det borde även fungera lika bra med med egen ipsw-fil. Jag syftar alltså på DFU i 10.5.6.

Enda skillnaden är väl att man pekar på en egen fil istället för den som iTunes laddar ner från Apple?

Fortfarande lite nojig kring detta 🙂 Läser gärna fler kommentarer innan jag samlar mod…

Mekke
    Member

Men jag tror inte att din iPhone “tar emot” custom .ipsw-filer om den inte varit jailboken tidigare, eller om den inte är i DFU-mode 😉

murkie
    Member

Okej. Som jag ser det nu så behöver jag fixa till datorn så den klarar DFU-mode korrekt i 10.5.6, och då kan jag ju lika gärna köra hela proceduren med QuickPWN själv – och strunta i färdiga ipsw-filer som andra tillverkat.

Mekkke, har du själv använt metoden med IOUSBFamily-315.4-log.dmg på din mac? Jag har tagit hem bägge dmg-paketen, så jag är i princip redo att testa nu 😉

Mekke
    Member

Nepp. Jag har iMac, det är bara Macbook (och Macbook Air och Macbook Pro) som har en elak liten USB-driver. Så min funkar helt perfekt 😉

fjompa666
    Member
    Post count: 400

@murkie 26476 wrote:

Okej. Som jag ser det nu så behöver jag fixa till datorn så den klarar DFU-mode korrekt i 10.5.6, och då kan jag ju lika gärna köra hela proceduren med QuickPWN själv – och strunta i färdiga ipsw-filer som andra tillverkat.

Mekkke, har du själv använt metoden med IOUSBFamily-315.4-log.dmg på din mac? Jag har tagit hem bägge dmg-paketen, så jag är i princip redo att testa nu 😉

Jag följde den här guiden, fungerade klockrent för mig.
    How To: Re-Enable Jailbreak/Unlock for Mac OS X 10.5.6 | The iPhone Blog

imported_Thian
    Member
    Post count: 1020

@fjompa666 26481 wrote:

Jag följde den här guiden, fungerade klockrent för mig.
    How To: Re-Enable Jailbreak/Unlock for Mac OS X 10.5.6 | The iPhone Blog

Följ ABSOLUT INTE denna länken !!

Dum som man är gjorde jag det. Nu är jag ägare av en trasig Macbook…
    Musplattan,tangentbordet och usb-portarna har slutat fungera, kan inte installera om mac osx heller då jag varken kan använda tangenter eller mus !!

Någon som vet om jag kan rädda Macbooken ??

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.