Jailbreak – Misslycka? Är det värt att?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Jailbreak – Misslycka? Är det värt att?

Viewing 33 posts - 1 through 33 (of 33 total)
  • Author
    Member
    Post count: 102

Hej!

Jag hade tänkt att köpa en iPhone 3G, låst till telia abonnemang i 18 månader.

Det jag saknar är videoinspelning, och det irriterar mig mycket att det varken finns i grundutbudet eller i App Store.

Den enda lösningen till att jag ska känna att jag får ett “fullständigt” köp och en fullständigt mobil är då att jag jailbreakar den och därifrån får tillgång till videoinspelning.

Men är det värt att Jailbreaka telefonen? Hur säkert är det egentligen? Vet ni några som misslyckats och fått köpa en ny telefon? Känner mig lite skraj, för det handlar om mycket pengar.

Jag har även hört att jailbreaking ska sega ner telefonen rejält, upplever ni detta?

Är det värt att jailbreaka telefonen? Hur pass stor är säkerheten egentligen?

Ska jag kanske vänta till det kommer en applikation till videoinspelning i App Store, eller tills det kommer en ny version med videoinspelning som grundutbud?

Det finns en hel uppsjö utav frågor; hoppas jag kunnat formulera mig väl så ni kan svara så gott ni kan!

Tack på förhand.

Mvh
    Andreas

jollejo
    Member
    Post count: 64

Helt klart värt det. Jag upplever inte att min telefon har blivit segare utav jailbreaket. Händer det något med din telefon är det bara ta återställa i iTunes och sen jailbreaka igen.

blast11
    Member

@jollejo 25561 wrote:

Helt klart värt det. Jag upplever inte att min telefon har blivit segare utav jailbreaket. Händer det något med din telefon är det bara ta återställa i iTunes och sen jailbreaka igen.

Ok. Men vet man inte om videoinspelning kommer dyka upp i App Store eller om det kommer en ny version av iPhonen snart? Någon som vet?

Vad säger ni om denna kommentar då?:

“Nej nej. Usch för Jailbreakat trams. Skönt att få bra med support och man vet
    att det funkar om man inte Jailbreakar. Dessutom har man ju hört om Apples
    planer kring de nyare versionerna, att dom ska införa så att telefonerna ska gå
    sönder om man uppgraderar (av misstag, eller nåt) från en jailbreakad version.”

(Om ni vill, ni som har en jailbreakad iPhone, så får ni gärna prata lite med mig på msn, om ni är sugna på att ge lite svar och tips etc. MSN: xxandreasxx2@hotmail.com)

CrossFireX
    Member
    Post count: 61

Trams 😛 Format C: 😀

Tror inte videoinspelning kommer dyka upp då Apple är kräsna, finns ju Cycorder till jailbreakad iPhone. Händer det någon så återställer du bara den så är den som ny! 🙂

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@blast11 25563 wrote:

För det första så är ju jailbreak inte trams. Det är bara att man får tillgång till systemfiler och man kan köra program som Apple inte tillåter via AppStore (och där är reglerna mycket hårda ;)). Jailbreak segar inte i allmänhet ned telefonen, det är vissa program som kan sega ned den 🙂 Och om något krånglar är det bara att återställa telefonen. Dessutom tror jag definitivt inte att Apple skulle vara så “elaka” att de skulle göra att telefonen “går sönder” om man uppgraderar från en jailbroken telefon. Då skulle de förlora så många kunder att det är långt ifrån värt det. Jag läste någonstans att Apple inte tycker illa om jailbreak, för sedan det kom har försäljningen ökat starkt. Så det är min åsikt 😀

blast11
    Member

Trams 😛 Format C: 😀

Tror inte videoinspelning kommer dyka upp då Apple är kräsna, finns ju Cycorder till jailbreakad iPhone. Händer det någon så återställer du bara den så är den som ny! 🙂

Format C:? 🙂

Men finns det inga planer på att en ny version av iPhone kommer? Där då videoinspelning finns med som standard? Eller hur ser det ut i dagsläget?

Jo, jag vet att man kan återställa den. Men tänk om den inte skulle starta etc. när man jailbreakat den, och att man inte KAN återställa den p.g.a. den gått sönder eller nåt? Är det bombsäkert verkligen?

För det första så är ju jailbreak inte trams. Det är bara att man får tillgång till systemfiler och man kan köra program som Apple inte tillåter via AppStore (och där är reglerna mycket hårda ). Jailbreak segar inte i allmänhet ned telefonen, det är vissa program som kan sega ned den Och om något krånglar är det bara att återställa telefonen. Dessutom tror jag definitivt inte att Apple skulle vara så “elaka” att de skulle göra att telefonen “går sönder” om man uppgraderar från en jailbroken telefon. Då skulle de förlora så många kunder att det är långt ifrån värt det. Jag läste någonstans att Apple inte tycker illa om jailbreak, för sedan det kom har försäljningen ökat starkt. Så det är min åsikt

Det är så sant som det är sagt! Jag ställer samma fråga till dig som alla andra! (Det jag skrev ovan :))

Mekke
    Member

@blast11 25571 wrote:

Men finns det inga planer på att en ny version av iPhone kommer? Där då videoinspelning finns med som standard? Eller hur ser det ut i dagsläget?

Det kommer snart komma en ny iPhone, men det finns inte så mycket fakta om den. En ny iPhone-firmware borde komma om ett litet tag, troligtvis när den sista finputsningen av Flash är klar 😉

@blast11 25571 wrote:

Jo, jag vet att man kan återställa den. Men tänk om den inte skulle starta etc. när man jailbreakat den, och att man inte KAN återställa den p.g.a. den gått sönder eller nåt? Är det bombsäkert verkligen?

Tänk så här, kan inte du få igång den så kan inte Telia eller Apple det heller 🙂 Även om t.ex. USB-utgången skulle gå sönder kan du återställa från telefonen 😀

blast11
    Member

@mekke 25572 wrote:

Det kommer snart komma en ny iPhone, men det finns inte så mycket fakta om den. En ny iPhone-firmware borde komma om ett litet tag, troligtvis när den sista finputsningen av Flash är klar 😉

Vet man någonting? Du säger att det kommer snart en ny, har du nån säker källa till det? 🙂

Kan det vara så att det kommer komma en ny firmware där man då kan få tillgång till videoinspelningsfunktionen, eller är det omöjligt att få detta via en ny firmware?

@mekke 25572 wrote:

Tänk så här, kan inte du få igång den så kan inte Telia eller Apple det heller 🙂 Även om t.ex. USB-utgången skulle gå sönder kan du återställa från telefonen 😀

Jo, men om jag inte får igång den p.g.a. den är jailbreakat är det ju mitt fel, och då har jag slängt pengar i sjön, och det känns riskabelt, och läskigt, jobbigt, och allt på samma gång 🙂 Nervositet!

Mekke
    Member

@blast11 25576 wrote:

Vet man någonting? Du säger att det kommer snart en ny, har du nån säker källa till det? 🙂

Kan det vara så att det kommer komma en ny firmware där man då kan få tillgång till videoinspelningsfunktionen, eller är det omöjligt att få detta via en ny firmware?

Ja, här 🙂 Och det borde inte vara omöjligt att Apple lägger in video-stöd i nästa firmware, men det är inte säkert 😉

@blast11 25576 wrote:

Jo, men om jag inte får igång den p.g.a. den är jailbreakat är det ju mitt fel, och då har jag slängt pengar i sjön, och det känns riskabelt, och läskigt, jobbigt, och allt på samma gång 🙂 Nervositet!

Även om det är p.g.a. jailbreak så får du en ny av garantin, för så länge de inte kan kolla att den är jailbreakad, får du en ny 😀

blast11
    Member

@mekke 25578 wrote:

Ja, här 🙂 Och det borde inte vara omöjligt att Apple lägger in video-stöd i nästa firmware, men det är inte säkert 😉

Jo det kanske kommer en ny version, vem vet? Men då kommer en fråga som inte rör själva trådämnet, men i alla fall:

Om jag köper en iPhone idag, med telia abonnemang i 18 månader, kan jag då, om det exempelvis kommer en ny iPhone om, låt oss säga, 6 månader, byta in min iPhone mot den nya och betala en mellanskillnad eller något liknande?

@mekke 25578 wrote:

Även om det är p.g.a. jailbreak så får du en ny av garantin, för så länge de inte kan kolla att den är jailbreakad, får du en ny 😀

Det är ju så sant som det är sagt faktiskt. Kan inte jag få igång den, kan inte de heller det, och om den är jailbreakad vet de inte om. Så då är det idiotsäkert i och med att man kan återställa den?

Mekke
    Member

@blast11 25581 wrote:

Det är ju så sant som det är sagt faktiskt. Kan inte jag få igång den, kan inte de heller det, och om den är jailbreakad vet de inte om. Så då är det idiotsäkert i och med att man kan återställa den?

Precis 😉 Jailbreaka, det är det bästa jag kan säga till alla 😀

blast11
    Member

@mekke 25582 wrote:

Precis 😉 Jailbreaka, det är det bästa jag kan säga till alla 😀

Ta bort “i princip” i din quotation från mitt inlägg 😉

Kunde du, eller någon annan, svaret på denna fråga:

Om jag köper en iPhone idag, med telia abonnemang i 18 månader, kan jag då, om det exempelvis kommer en ny iPhone om, låt oss säga, 6 månader, byta in min iPhone mot den nya och betala en mellanskillnad eller något liknande?

snook
    Member
    Post count: 2190

@blast11 25585 wrote:

Ta bort “i princip” i din quotation från mitt inlägg 😉

Kunde du, eller någon annan, svaret på denna fråga:

Nej det kan du inte.

blast11
    Member

@snook 25587 wrote:

Nej det kan du inte.

Så om jag köper en iPhone idag som har en bindningstid på 18 månader (som går låsa upp efter 12 månader) måste jag alltså vänta 18 (12?) månader innan jag kan köpa en ny iPhone, och “den nya versionen”, om det då finns en sådan vid den tidpunkten?

snook
    Member
    Post count: 2190

@blast11 25590 wrote:

Så om jag köper en iPhone idag som har en bindningstid på 18 månader (som går låsa upp efter 12 månader) måste jag alltså vänta 18 (12?) månader innan jag kan köpa “den nya versionen”?

Telia har inget sådant system, men du kan ju efter ett tag (vet inte hur lång tid) köpa den “nya” och förlänga ditt abonnemang. Sedan (eller före) sälja föregående iphone på Blocket eller Tradera.

Som vanligt när det gäller Teknik och elektronik så kommer det alltid att komma något nytt och bättre. Om du behöver och vill ha en iphone idag, så köp. Men kan du vänta 3-6 mån så kommer det nog en ny då.

blast11
    Member

@snook 25593 wrote:

Som vanligt när det gäller Teknik och elektronik så kommer det alltid att komma något nytt och bättre. Om du behöver och vill ha en iphone idag, så köp. Men kan du vänta 3-6 mån så kommer det nog en ny då.

Det är så sant så. Man kan inte alltid vara uppdaterad. Men jag tror inte det kommer vara några störra förändringar i den nya i så fall (som då skulle komma, säg, om dryga halvåret eller så), och om det skulle vara några förändringar skulle dessa dyka upp i en firmware, som då är tillgänglig till dagens iPhones. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Pear
    Member
    Post count: 322

Om några förändringar görs såsom att videokamera läggs till så kommer alla iphones ha möjlighet att få det ja 😉
    Det är ju bevisat då om du jailbreakar så får du tillgång till videokamera, skillnaden blir att du har de som standard istället för via jailbreak.

Nackdelen med iphone 3G (som kanske kommer lösas) är bluetooth. DU kan enbart ansluta till hörlurar via bluetooth, du kan itne skicka filer etc. (vilket ja hoppas att nya iphone kommer kunna och då förhoppningsvis 3g å 2g också! )

steffe
    Member
    Post count: 2452

Att jailbrejka för att få en videofunktion är inte värt besväret eftersom kameran är för dålig rent hårdvarumässigt.
    Däremot finns det många andra saker man kan göra om man jailbrejkar,och om man saknar dessa funktioner kanske det är befogat.
    Jag har själv inget jb,eftersom jag tycker att jag klarar mig utmärkt ändå.
    Här man fastpris på surfen så kan man köra webapps istället för hemladdade program,och då blir förstås behovet av jailbrejk lite mindre.
    Hur var och en ska göra beror på vad man vill ha telefonen till.

blast11
    Member

@pear 25610 wrote:

Om några förändringar görs såsom att videokamera läggs till så kommer alla iphones ha möjlighet att få det ja 😉
    Det är ju bevisat då om du jailbreakar så får du tillgång till videokamera, skillnaden blir att du har de som standard istället för via jailbreak.

Super ju!

@pear 25610 wrote:

Nackdelen med iphone 3G (som kanske kommer lösas) är bluetooth. DU kan enbart ansluta till hörlurar via bluetooth, du kan itne skicka filer etc. (vilket ja hoppas att nya iphone kommer kunna och då förhoppningsvis 3g å 2g också! )

Man kan alltså inte ta emot filer heller via bluetooth?

Att jailbrejka för att få en videofunktion är inte värt besväret eftersom kameran är för dålig rent hårdvarumässigt.
    Däremot finns det många andra saker man kan göra om man jailbrejkar,och om man saknar dessa funktioner kanske det är befogat.
    Jag har själv inget jb,eftersom jag tycker att jag klarar mig utmärkt ändå.
    Här man fastpris på surfen så kan man köra webapps istället för hemladdade program,och då blir förstås behovet av jailbrejk lite mindre.
    Hur var och en ska göra beror på vad man vill ha telefonen till.

Så om jag endast är ute efter en videoinspelningsfunktion tycker du inte att jag ska jailbreaka telefonen, utan vänta tills det dyker upp en sådan applikation i App Store, eller i en ny firmware kanske?

Mekke
    Member

@blast11 25635 wrote:

Man kan alltså inte ta emot filer heller via bluetooth?

Nej, inte än, men för jailbreakarna finns SweetTooth, som jobbar på detta. Och i min signatur finns en länk till några andra som försöker det 😉

@blast11 25635 wrote:

Så om jag endast är ute efter en videoinspelningsfunktion tycker du inte att jag ska jailbreaka telefonen, utan vänta tills det dyker upp en sådan applikation i App Store, eller i en ny firmware kanske?

Om du orkar vänta så länge kan du göra det, men det finns liksom inga nackdelar med jailbreak 🙂

imported_Thian
    Member
    Post count: 1020

@mekke 25651 wrote:

Om du orkar vänta så länge kan du göra det, men det finns liksom inga nackdelar med jailbreak 🙂

Garantin ..

Mekke
    Member

@thian 25653 wrote:

Garantin ..

Som kommer tillbaka om man återställer…

blast11
    Member

@mekke 25651 wrote:

Nej, inte än, men för jailbreakarna finns SweetTooth, som jobbar på detta. Och i min signatur finns en länk till några andra som försöker det 😉

Okej, jo, men det kommer väl med någon firmware i framtiden kanske?

@mekke 25651 wrote:

Ja, alltså jag får ju se om jag känner att jag behöver jailbreaka telefonen efter att jag haft den ett tag. Till en början finns det mer än tillräckligt att hitta på utan jailbreak. Jag ser heller inga direkta nackdelar precis!

imported_Thian
    Member
    Post count: 1020

@mekke 25655 wrote:

Som kommer tillbaka om man återställer…

Säg att den totalkraschar eller att något annat konstigt händer, och du inte kan återställa den..
    Då sitter man där med skägget i brevlådan 🙂

blast11
    Member

@thian 25767 wrote:

Säg att den totalkraschar eller att något annat konstigt händer, och du inte kan återställa den..
    Då sitter man där med skägget i brevlådan 🙂

Det enda sättet du inte kan återställa den är om den inte startar; startar den inte kan ingen bevisa att den är jailbreakad 🙂

QeuDee
    Member
    Post count: 463

@blast11 25585 wrote:

ja vart hos telia o frågat denna fråga 🙂 du ska betala klart din nuvarande iphone först sen kan du göra va du vill som en ny kund…

men ja tycker ändå att det värt o vänta tills det nya iphone kommer,
    -den ska säkert kunna köra apps i bakgrund det så störande att du “dödar” dina apps ifall du vill till homescreenen
    -bättre kamera o video inspelning måste de lägga till
    -o så det vanliga me förbättra ljudet elr kanske screen resolution…

blast11
    Member

@qeudee 25881 wrote:

ja vart hos telia o frågat denna fråga 🙂 du ska betala klart din nuvarande iphone först sen kan du göra va du vill som en ny kund…

men ja tycker ändå att det värt o vänta tills det nya iphone kommer,
    -den ska säkert kunna köra apps i bakgrund det så störande att du “dödar” dina apps ifall du vill till homescreenen
    -bättre kamera o video inspelning måste de lägga till
    -o så det vanliga me förbättra ljudet elr kanske screen resolution…

Och kanske bluetooth och mms måntro?

Men om man köper iPhone 18 månader och vill ha en ny efter 6 månader, kan man väl sälja sin iPhone privat till någon, och lägga dessa pengar man får av denne privatperson på de resterande 12 månaderna som man har kvar att avbetala?

QeuDee
    Member

@blast11 25888 wrote:

Och kanske bluetooth och mms måntro?

Men om man köper iPhone 18 månader och vill ha en ny efter 6 månader, kan man väl sälja sin iPhone privat till någon, och lägga dessa pengar man får av denne privatperson på de resterande 12 månaderna som man har kvar att avbetala?

mms kan man skicka o ta emot om man jailbreakar
    men vettu vad? jag köper min 8GB denna vecka, väntar tills de mejlar o säger att det finns nåra stycken, för de har redan tatt slut…
    ja tänkte exakt såhär “ifall dt kmr en ny iphone så äre bara o sälja 3G” 🙂

me max 25… man får en läderpåse elr skal gratis 😉

blast11
    Member

@qeudee 25936 wrote:

mms kan man skicka o ta emot om man jailbreakar
    men vettu vad? jag köper min 8GB denna vecka, väntar tills de mejlar o säger att det finns nåra stycken, för de har redan tatt slut…
    ja tänkte exakt såhär “ifall dt kmr en ny iphone så äre bara o sälja 3G” 🙂

me max 25… man får en läderpåse elr skal gratis 😉

Jo, men mms som standard då menar jag.

“me max 25”?, jag fattar inte vad du menar.

Men om du binder dig i 18 månader och har en månadsavgift på 150 kr, och säljer din iPhone direkt måste du ju fortfarande betala av dessa pengar, vilket kanske är lite surt. Säg att du har din iPhone i 4 månader, d.v.s. 14 månader kvar att betala, så måste du betala dessa pengar i 14 månader, totalt 2100.

Visst, du kanske får 3500, varav 2100 går till gammal månadsavgift; alltså 1400 kr kvar till ny telefon. Sammantaget så har du gjort en dålig affär, right?

Kungen
    Member
    Post count: 985

Max 25 är ett telia abbonemang 😛

QeuDee
    Member

@blast11 25938 wrote:

Jo, men mms som standard då menar jag.

“me max 25”?, jag fattar inte vad du menar.

Men om du binder dig i 18 månader och har en månadsavgift på 150 kr, och säljer din iPhone direkt måste du ju fortfarande betala av dessa pengar, vilket kanske är lite surt. Säg att du har din iPhone i 4 månader, d.v.s. 14 månader kvar att betala, så måste du betala dessa pengar i 14 månader, totalt 2100.

Visst, du kanske får 3500, varav 2100 går till gammal månadsavgift; alltså 1400 kr kvar till ny telefon. Sammantaget så har du gjort en dålig affär, right?

japp 🙂 men tänk på dom som har iphone 2G just nu, de vill inte byta till 3G, dom tycker att de har en HÄFTIG NY telefon, o det kommer du också tycka OM det inte så stora skillnader på iphone som KANSKE kommer…
    så ja tycker att ja ska ha kvar iphone 3G för typ 3,4 år sen kan man byta om det kommer bättre produkter…
    max 25, du betalar 49 kr varje månad, plus 200 iphone priset, i 2 år ska ja ha betalat sammanlagt 6000 kr, o om ja låser upp den o säljer den för…. vi säger 3500-4500 som de vanliga priser på blocket o tradera… då äre inte dålig affär, ja ska fortsätta betala 250 varje månad för ja ska ändå ha inkomst som ja gör idag!!!!

QeuDee
    Member

men ja vill också veta :O om det är värt o jailbreaka????? please…

blast11
    Member

@qeudee 25980 wrote:

japp 🙂 men tänk på dom som har iphone 2G just nu, de vill inte byta till 3G, dom tycker att de har en HÄFTIG NY telefon, o det kommer du också tycka OM det inte så stora skillnader på iphone som KANSKE kommer…
    så ja tycker att ja ska ha kvar iphone 3G för typ 3,4 år sen kan man byta om det kommer bättre produkter…
    max 25, du betalar 49 kr varje månad, plus 200 iphone priset, i 2 år ska ja ha betalat sammanlagt 6000 kr, o om ja låser upp den o säljer den för…. vi säger 3500-4500 som de vanliga priser på blocket o tradera… då äre inte dålig affär, ja ska fortsätta betala 250 varje månad för ja ska ändå ha inkomst som ja gör idag!!!!

Om du är bunden i 24 månader kan du väl inte låsa upp den och sälja den?

Viewing 33 posts - 1 through 33 (of 33 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.