Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Jailbreak – val av program och risker?
-
AuthorPosts
-
Jag funderar på att jailbreaka min Iphone 3gs. Har inte testat detta tidigare och det kryllar ju av artiklar, tips och varningar kring jailbreaking. Jag undrar därför följande:
1. Vad avgör vilket program/webbsida som används för jailbreak?
2. Vilket program/webbsida är lättast att använda?
3. Vilket program/webbsida anser du är säkrast för att undvika problem med ex batteritid?
4. Hur gör man enklast en backup inför en jailbreak?
5. Går det att helt återställa telefonen efter en jailbreak, dvs så att alla eventuella fel elimineras då man återgår till en “låst” telefon?
6. Är det överhuvudtaget möjligt att jailbreaka utan att det uppstår fel på telefonen? Har läst om en mängd problem, allt från sämre batteritid till att telefonen inte alls startar efter en jailbreak.
Tacksam för svar och tips!
@lena 92032 wrote:
Jag funderar på att jailbreaka min Iphone 3gs. Har inte testat detta tidigare och det kryllar ju av artiklar, tips och varningar kring jailbreaking. Jag undrar därför följande:
1. Vad avgör vilket program/webbsida som används för jailbreak?
2. Vilket program/webbsida är lättast att använda?
3. Vilket program/webbsida anser du är säkrast för att undvika problem med ex batteritid?
4. Hur gör man enklast en backup inför en jailbreak?
5. Går det att helt återställa telefonen efter en jailbreak, dvs så att alla eventuella fel elimineras då man återgår till en “låst” telefon?
6. Är det överhuvudtaget möjligt att jailbreaka utan att det uppstår fel på telefonen? Har läst om en mängd problem, allt från sämre batteritid till att telefonen inte alls startar efter en jailbreak.
Tacksam för svar och tips!
Hejsan Lena.
Förstår din oro och konfundering kring detta. Vet själv hur det var, första gången man skulle ge sig på detta. Dock är jag en väldigt nöjd jailbreakad-iphone ägare idag! När mina närmaste frågar mig om jailbreak, brukar jag svara;
–En iPhone utan jailbreak idag, är som att ha en dator i hemmet utan internet.
Då brukar de förstå.1. Vilken jailbreak som ska användas, grundar sig på vilken telefon-modell ni har, samt vilken mjukvaro-version telefonen har. (T.ex. 4.2.1 etc)
2. Just när det kommer till programmen, så brukar det inte vara några mängder att välja mellan. Och jag skulle tro att det är en smaksak, åt vilket program man vänder sig till.
3. Batteritiden har där varit mycket diskussioner kring, och vad jag tros ha läst, så ska det vara fixat nu. Men batteritiden har endast rört de som vill låsa upp sin telefon. Då med ultrasn0w. Anledningen till det, var för att man vart tvungen att uppdatera sitt baseband till iPads baseband. Basebandet är den “mjukvara” som styr operatör-inställningarna i din telefon, kan man säga.
4. En backup kan du göra i iTunes, genom att skapa en säkerhetskopia precis innan du ska jailbreaka. Ett tips då är att, måste du (vill du) uppdatera din telefon till en senare mjukvara, råder jag dig att skapa säkerhetskopian EFTER det att du uppdaterat. I den säkerhetskopian, sparas kontakter, mail, bilder, konfiguration av diverse telefon-inställningar etc.
5. Ja visst! Telefonen går när som helst att återställa till ursprungliga inställningar. Dock rensas telefonen helt efter detta. Men, med hjälp av -tidigare nämnd, säkerhetskopia, kan du återställa telefonen till hur den var innan du jailbreakade.
6. Denna frågan är väldigt svår att svara på, och ett ärligt svar är tyvärr NEJ. Det kan alltid uppstå fel vid en sådan här procedur. Som tur är, går det att göra om tills alla är nöjda.
Skulle det uppstå problem eller dylikt, är du så klart mer än välkommen att framföra de här.
Mvh
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.