Jättehög mobilräkning?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Jättehög mobilräkning?

Viewing 35 posts - 1 through 35 (of 35 total)
  • Author
    Member
    Post count: 87

Hur *** kan det här vara möjligt? jag fick en räkning från telia på 2.000 kr. 1.000kr för samtal som jag vet om och 1.000 kr för internet. men det kan inte vara möjligt eftersom jag har tagit bort den där online.telia.se saken och sp finns det en 9kr max taxa va?

snook
    Member
    Post count: 2190

*Redigerade rubrik*

Be att få en spec på samtal osv, då ser du exakt.

r2d2
    Member
    Post count: 134

inte helt säker men är inte 9kr/dag om man bara håller sig till telias startsida och dess länkar? men förvånas aldrig av telias dolda avgifter =(

Pzycho
    Member
    Post count: 36

Vad har du för abbonemang?
    Ska skaffa en iphone själv imorn med isurf, så man blir ju lite skraj när man ser detta

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@pzycho 25602 wrote:

Vad har du för abbonemang?
    Ska skaffa en iphone själv imorn med isurf, så man blir ju lite skraj när man ser detta

Men iSurf har 1GB fri surf, så det är inget att oroa sig för 😉

steffe
    Member
    Post count: 2452

Jag fattar inte att folk inte kollar priser och abbonemangsalternativ innan köp.
    Som mekke så riktigt säger,så behöver en normalanvändare med isurf knappast oroa sig.
    Wariorman,varför la du inte till fastpris på surfen?
    Om du använder googlemaps(gps:en)eller YouTube så blir det saftigt pröjs utan fastpris i någon form.

Romeo
    Member
    Post count: 4

Du borde ha kollat upp det innan du köpte mobilen, det finns inget tak med 9kr/dag om du inte har iMini iMidi eller iMaxi alla andra abbonemang har 20kr/MB vilket är extremt dyrt och därav den dyra räkningen. Teckna fri surf

oakeey
    Member
    Post count: 118

9kr är maxtaxa om man går via Telias Surport.
    Har du telefonen på avbetalning? Hur har du valt att betala. Per månad eller kvartal? På kvartal har du ju 3Xabonemang etc…

Tela har , i mitt tycke, väldigt bra räkningar. Brukar vara väldigt väl specificerat vad summorna kommer ifrån. Men är det 1000kr på internet så är det förmodligen för att du har surfat med mobilen utan att ha något av Telias “surfabonemang”.

Vilken Online-telia-sak menar du?
    Om du menar att du tagit bort APN under Mobilt datanätverk så är det mycket underligt faktiskt. Då kan inte telefonen ansluta för datatrafik med 3G.

EDIT: Har för mig att maxtaxa, oavsett ab., ligger på 69kr/dygn för datatrafik.

blast11
    Member
    Post count: 102

@mekke 25606 wrote:

Men iSurf har 1GB fri surf, så det är inget att oroa sig för 😉

Jag har en liten fråga ang. detta (hoppas det är ok). Om jag surfar via 3G, hur många MB dras per minut? Man får ju 1000 fria MB med iSurf, men hur mycket dras egentligen per minut?

Kungen
    Member
    Post count: 985

@blast11 25645 wrote:

Jag har en liten fråga ang. detta (hoppas det är ok). Om jag surfar via 3G, hur många MB dras per minut? Man får ju 1000 fria MB med iSurf, men hur mycket dras egentligen per minut?

Det beror på vad du använder datatrafiken till, är du inne på msn så drar det inte mycket alls, medans om du är inn på aftonbladet så har den ganska mycket reklam m.m.
    🙂

imported_Thian
    Member
    Post count: 1020

@blast11 25645 wrote:

Alla sidor tar olika många mb att ladda, så det dras alltså inte per minut ..
    (har du väl laddat upp sidan, så kan du titta på den hur länge du vill :))

oakeey
    Member

@blast11 25645 wrote:

Det beror ju helt på vad du gör den minuten…
    Det är ju som att försöka svara på hur långt ett snöre är…

MB och minuter är ju inget som går hand i hand…

Tankar du från en snabb uppkoppling så får du ju hem eller upp mer inforation/sekund än om du har en långsam. Tittar du bara på en o samma sida hela tiden så går det ju knappt någon info alls jämfört med om du ser en youtube-film etc…

blast11
    Member

@oakeey 25649 wrote:

Det beror ju helt på vad du gör den minuten…
    Det är ju som att försöka svara på hur långt ett snöre är…

MB och minuter är ju inget som går hand i hand…

Tankar du från en snabb uppkoppling så får du ju hem eller upp mer inforation/sekund än om du har en långsam. Tittar du bara på en o samma sida hela tiden så går det ju knappt någon info alls jämfört med om du ser en youtube-film etc…

Jo, jag vet att de beror helt och hållet på vilka sidor man surfar på och hur lång tid det tar etc. Men finns det inget “medelvärde” alls alltså?

Skulle ju vara lite intressant att få veta hur långt man kommer på 1000 fria MB. Är det kanske någon som har iSurf som kan beskriva hur långt det räcker för er?

brorzan
    Member
    Post count: 121

Från telia.se

Hur mycket datatrafik går det åt när du mobilsurfar?

Ladda ner mp3-låt 3-5 MB /låt
    Vanlig mobilsurf 10 min. 1-3 MB
    YouTube 5 min. 10-15 MB
    SVT Play och webbradio 5 min.

Mobilsurf Privat – Telia.se

Kungen
    Member

Hur mycket är 200 MB?
    Exempel på dataförbrukning för 200 MB:
    Aftonbladet wap: 2500 ggr
    Sökning på Google: 13 000 st
    Radio (mobil.sr.se): 600 min
    Mail: 30 000 st
    You Tube-klipp: 70 st
    (exemplen är uppskattade och kan variera något).
    Från tele2 🙂

ptr
    Member
    Post count: 248

det är bra att många här pratar om sådant de inte har en aning om. Förr ett tag sedan gick ju telia ut med att det är max 9kr/dygn oavsett abonnemang som gäller.

Mobilsurf Privat – Telia.se kolla där.

Sen så tycker jag att trådskaparen ska be om att få se specifikt vad allt kostar. Har man ett konto på telia.se kan man förövrigt logga in och kolla alla ens räkningar där och då se vad varenda samtal har kostat osv.

blast11
    Member

@# brorzan 25661 wrote:

Från telia.se

YouTube 5 min. 10-15 MB

Wow, tack så mycket; det där borde jag letat upp själv, jag ber om ursäkt.

En annan grej dock, som jag tror det är lättast att få svar genom att fråga är: Om man exempelvis har iSurf abonnemang, 1000 fria MB, kan man då på något sätt (hur?) få reda på hur många MB man använt efter ett x antal dagar?

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@blast11 25676 wrote:

Wow, tack så mycket; det där borde jag letat upp själv, jag ber om ursäkt.

En annan grej dock, som jag tror det är lättast att få svar genom att fråga är: Om man exempelvis har iSurf abonnemang, 1000 fria MB, kan man då på något sätt (hur?) få reda på hur många MB man använt efter ett x antal dagar?

Kolla användning i telefonen 😉

blast11
    Member

@mekke 25679 wrote:

Kolla användning i telefonen 😉

Okej, ja det lär man väl lära sig när man väl fått telefonen 🙂 Men 1000 MB verkar ju hålla månaden ut så det är ju super!

oakeey
    Member

Tillhör ju enligt Ptr de som inte har koll på någonting så får väl försöka rätta upp mig..
    Hade för mig att man var tvungen att aktivt välja Mobilsurf Bas, men verkar ju inte så. Hur som haver så har du fått en räkning som täcker ett kvartal och har surfat för maxtaxan varje dag så kommer du ungefär upp i tusenlappen.
    Dessutom startade väl Mobilsurf i jan, så har du tecknat avtal innan dess så ser ju priserna lite annorlunda ut, åtminstone fram till januari.

Berätta gärna hur det går..

steffe
    Member

Har som tur är fastpris utan begränsningar.
    Fattar inte folk att det faktiskt kostar pengar att utnyttja telenätet i sverige,oavsett vilken operatör man har?
    Japp,telia har visst ändrat sina taxor,men man måste ju lik förbannat pröjsa.
    Fjortisar med för låg veckopeng ska kanske köpa andra billigare telefoner,så dom slipper oroa sig för räkningen.
    Om man har bredband hemma,så kan man skaffa sig en router med wifi,då surfar man på sitt vanliga bredband,och det blir naturligtvis billigare.

oakeey
    Member

@steffe 25718 wrote:

Har som tur är fastpris utan begränsningar.
    Fattar inte folk att det faktiskt kostar pengar att utnyttja telenätet i sverige,oavsett vilken operatör man har?
    Japp,telia har visst ändrat sina taxor,men man måste ju lik förbannat pröjsa.
    Fjortisar med för låg veckopeng ska kanske köpa andra billigare telefoner,så dom slipper oroa sig för räkningen.
    Om man har bredband hemma,så kan man skaffa sig en router med wifi,då surfar man på sitt vanliga bredband,och det blir naturligtvis billigare.

Jag tror att folk betalar för att använda telenätet för att det är så det fungerar!
    Sen kan man tycka vad man vill om prissättningen, men vill man ha bekvämligheten med att kunna surfa via 3G-nätet så får man betala.

Att kalla trådskaparen för fjortis kanske du ska fundera över. Höga teleräkningar är väl kännbart vilken ålder man än är i.

Wifi är ju såklart billigare eftersom det inte kostar något att ansluta med telefonen, men fortfarande så är det inte så värst många fria accespunkter som man har tillgång till. Och hur stort är behovet att surfa på iPhonen hemma?!

Har du inget vettigt svar eller tips till trådskaparen kanske du ska skippa o skriva överhuvudtaget, Se §4 Läs och tänk efter i Regler.

jompao
    Member
    Post count: 456

@# brorzan 25661 wrote:

Från telia.se

YouTube 5 min. 10-15 MB

1-3 mb för 10 min… skulle tro det går fint att riva av en del mer MB på 10 min surfning på tunga webbsidor typ aftonbladet etc.

jompao
    Member
    Post count: 456

@wariorman 25597 wrote:

Hur *** kan det här vara möjligt? jag fick en räkning från telia på 2.000 kr. 1.000kr för samtal som jag vet om och 1.000 kr för internet. men det kan inte vara möjligt eftersom jag har tagit bort den där online.telia.se saken och sp finns det en 9kr max taxa va?

Självklart lever Felia gott på att suga ut folk som inte förstår bättre. Självklart borde det finnas ett tak på datatrafik typ 300 spänn eller så, då har de redan fått in mer än 30% extra jämfört med ett obegränsat abb. Att debitera för varje MB data är grymt osmakligt.

Kungen
    Member

Men han skrev ju att han tagit bort APN. Du frågar jag trådskaparen: går det surfa när du tagit bort APN? Om det gör är det väll bara kontakta telia om att räkningen är fel?
    Stör det dig Steffe att fjortisar använder iPhone eller?

keviniphone
    Member
    Post count: 21

@r2d2 25601 wrote:

inte helt säker men är inte 9kr/dag om man bara håller sig till telias startsida och dess länkar? men förvånas aldrig av telias dolda avgifter =(

Det dära med 9kr/dag är bara för telia surfport;)

brorzan
    Member
    Post count: 121

@keviniphone 25846 wrote:

Det dära med 9kr/dag är bara för telia surfport;)

Nej, det stämmer inte längre. Det är ändrat, och det som gäller är detta:
    “För dig som vill prova på att surfa i mobilen, eller inte surfar mer än ett par gånger i veckan finns Mobilsurf Bas. Du betalar 20 kr/MB när du surfar, men max på 9 kr per dygn (gäller inom Sverige). Då ingår all typ av surf i mobilen utom trafiktyperna fildelning och ip-telefoni, vilka inte är tillgängliga i detta erbjudande. Mobilsurf Bas ingår automatiskt i Telias mobilabonnemang eller kontantkort, om du inte aktivt väljer något av de andra prisavtalen. Hastigheten är upp till 1 Mbit/s (turbo-3G), Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 57 kbit/s om användandet överstiger 0,5 GB/månad. Kom igång genom att sms:a surf till nummer 4466
    Pris: 20 kr/MB och max 9 kr/dag”

Källa: Mobilsurf Privat – Telia.se

oakeey
    Member

Hur går det för trådskaparen?

verkar iaf inte som att Mobilsurf Bas ingår per automatik. Upptäckte precis att jag var tvungen att gå in på mina sidor på Telia och kryssa i det under “tjänster” på mitt abonemang. Såklart upptäckte jag det efter att ha surfat 3G i två dagar och tyckte mitt saldo blev lite väl högt. Nåja. Men det är skumt att du fått höga räkningar om du stängt av apn..

wariorman
    Member

alltså vilka idioter… de inkluderade 3 månaders betalning

steffe
    Member

Det är så dom brukar göra ja.
    Hade du kollat villkoren hos operatören lite närmare hade du fått veta det direkt.
    Läser folk inte papperen de skriver på eller?

oakeey
    Member

@wariorman 26902 wrote:

alltså vilka idioter… de inkluderade 3 månaders betalning

Så det är Telias fel att du inte kan läsa räkningen?
    Du skrev ju först att du fått 1000kr för internet…

Om det nu har löst sig kunde det ju vara hygglo om du skrev ett tack till de typ 20 pers som försökt ge dig svar……

wariorman
    Member

det var faktiskt 5 som försökte svara ordentligt på min fråga och till de säger jag tack:)

enduro
    Member
    Post count: 11

Ser bara en lösning på problemet antingen får man bet eller va utan 🙂

Halle
    Member
    Post count: 837

@enduro 27980 wrote:

Ser bara en lösning på problemet antingen får man bet eller va utan 🙂

Och hamnar sedan hos kronofogden. Sen kommer inkasso och smiskar dig! Sen kan du inte köpa nästa iphone med abonnemang, för Telia vill inte ha kunder som inte betalar.

Jag blev också lite paff när min förta räkning kom på 1 500:- från Telia. Då lyfte jag med enkelhet på luren och ringde till Telia. Det visade sig att allting var i sin ordning, förutom att jag slarvat med att läsa villkoren. Vill man ha månadsfaktura så är det bara att säga till.

Så nu får jag månadsfaktura istället, för en iphone jag inte ens har kvar. Visst är det läckert! Undrar om jag kan säga upp abonnemanget eftersom jag inte har någon iphone.

Rolle
    Member
    Post count: 159

jag brukar med få riktigt saftiga räknigar, varit uppe på 1800kr och 1300kr flera ggr.

först så hade Telia det så att jag fick betala per kvertal – alltså för 3månader – så jag fick ringa dom å skälla på dom, saken var den att jag hade inte get dom tillåtelse att göra så. så de ändrade till de normala 1månad i taget.

Viewing 35 posts - 1 through 35 (of 35 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.