Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › JB på iphone 3.1
-
AuthorPosts
-
Sorry om frågan har varit uppe i annan tråd.
Bara så jag förstår saken rätt, kan man JB en iPhone 3GS som har 3.1 och är låst till Telia och har ett Telia SIM kort i? Jag behöver alltså inte låsa upp telefonen utan endast JB den. Går detta? :confused:
Nej, inte på något enkelt sätt i alla fall. Det skulle fungera om man hade låtit Cydia lagra någon sorts fil från 3GS innan uppgradering till 3.1. Då skulle man kunna köra en downgrade till 3.0 efter att man lade till en host i datorn så iTunes trodde den pratade med apple, men det var Cydia istället. Jag fick det inte att fungera men jag provade med senaste iTunes, kanske funkade med äldre version av iTunes.
3.1 direkt från Telia, blir nog svårare, itunes kommunicerar med apple innan återställning tillåts på 3GS.
Väntar på jailbreak som funkar på 3.1 för 3GS med.
Om du fått din Iphone 3gs precis nu, och det är med 3.1 os från levrantören, så sitter du i skiten tills dev team eller någon annan har fixat det.
Sitter själv i den skiten, följde en av killarna på dev team på twitter, för fem timmarsedan skrev han följande: “3gs 3.0 pwned->3.1 pwned. Props to Musclenerd, Wizdaz and thanks Bumble-Bee & ToddJG for testing”
Och några screens på 3.1 fast med 3.0 basebandet. “det är det som är problemet i 3.1 för tillfället om jag förståt det rätt, och då för 3gs. “inte 3g”
Så vi som sitter på 3gs sitter i skiten, men löser sig när som, följ länken för att läsa mer :
Bara till att vänta några dagar till då, sjukt grymma dom på dev team 🙂
// TwiZteD
Innebär det att man även kan JB en iPhone 3GS som redan har 3.1 (telefonen hade 3.1 när jag köpte den)? eller måste man downgrada till 3.0 och sedan till 3.1? jaja, vi får se vad våra kära Dev Team hittar på 😛
Hittade svaret,
“the 3gs 3.1 jailbreak does not apply to OTB or non-downgradable 3.1 device”
det var surt! 🙁 då kan man alltså inte JB en iPhone 3GS som redan har 3.1, suck! 🙁
Funkar inte detta då?
Downgrade iPhone 3GS 3.1 to 3.0 (iPhone OS 3.1 to 3.0 Firmware)
Postat i en annan tråd här på forumet.@cls 43252 wrote:
Hittade svaret,
“the 3gs 3.1 jailbreak does not apply to OTB or non-downgradable 3.1 device”
det var surt! 🙁 då kan man alltså inte JB en iPhone 3GS som redan har 3.1, suck! 🙁
Jo såg detta nu i morses med =(.
Skulle lämnat tillbacka dom, men var så dum att öppna båda paketen så nu är jag väll körd där.
I för sig skulle det gå att nedgradera från 3.1 till 3.0 även om baseband inte ändras, jag behöver ju inte låsa upp min telefon utan endast JB den.
Det verkar som det krävs backade filer från 3.0 för att kunna göra en downgrade från 3.1 till 3.0.
Jag tror på fullt allvar nu att jailbreakens tid är över. Alla nya iPhone 3GS har ju 3.1 när de kommer till butikerna.
Tack för det Apple! 😡
Ska vi inte måla fan på väggen, det mesta går att hitta fel i, bara en fråga om tid. Men visst fan ser det ganska mörkt ut för tillfället 😮
Jag sitter i en situationen där jag skulle vara skit glad om jag bara kunde unlocka 3gs. Visst fan vill man ha cy ndia osv också. Min gamla 2g är jb, Men om jag bara kunde få ha en vettig opratör först och främst..
Nu blir folk glada.
@krippe 43287 wrote:
Nu blir folk glada.
Vad bra. 🙂
Men de har uppgraderat en 3.0 till en 3.1 utan att tappa den jailbreak telefonen har? Hur gör vi med 3.1 då?@krippe 43287 wrote:
Nu blir folk glada.
Vad ju det jag länka till om du läser lite upp…….
Det dom har gjort är att dom breakar 3.1 firmware men inte 3.1 baseband. Vilket innebär att dom som fått en 3gs nyligen med 3.1 baseband för istallerat är screwed. “iallafall när det gäller unlock på telefonen” Tror även om du uppdaterat till 3.1 från 3.0 utan att sparat några filer fortfarande sitter i skiten, iallfall när det gälle unlock där med 😉
Går att följa dom ganska bra på twitter, gå in på dev blogen så har du dom olika där =)
“är ny på detta men om du kollar på dom screens dom ger så är det baseband så har vi med nya 3gs 5.xx.xx.xxx något “kommer inte ihåg, är på jobbet” Medans det som är på deras screens är 4.x..x..x.x vad det nu är =) Och frågat muscelnerd o enligt honom så finns det inget än, ser mörkt ut tom =(
Var finns infon om baseband i telefonen?
@mindlles 43298 wrote:
@ Krippe – Inga problem, jag som var lite grining för att jag precist fått svar att det inte gällde 3.1 baseband….
@r_o_n
Du kan se det genom att gå in i inställningar – allmänt – om – bläddra ner till firmware så står det en siffra där,,Tack.
05.11.07
Ska jag bli deprimerad nu?Det är en 3GS
Hadde du 3gs? Eller 3g?
Om du fått den installerad med det så ska du vara som jag,, lite små grining… För du kan inte unlocka den. Vet inte, du kanske kan jailbreaka fast inte unlocka. Vi får väll se när den släpps..
Jag har modemfirmware
04.26.08
Klarar jag mig då ?
Att uppgradera från 3.0.1 JB till 3.1 JB ?
Kör alltid telenor, behöver inte unlocka..// TwiZteD
Nu ska vi se om jag fattat rätt, det är bara om man får 3.1 som det blir strul. Får man en med 3.01 klarar man sig. Får min på måndag så nu är det spännande.
Dev-Team Blog – All aboard the update train!
Så där ja =) För er som har det gamla basebandet “som twizted” u will be just fine =)
För oss andra med 3gs, o 3.1 i box o baseband 5.xx..x.x. vi får vänta en stund till =)
3.1 är Pawnad för 3GS ja. Kolla devs blog.. MEN om du fick din tele med 3.1 och har inte pawnat den innan så är du fortfarande på ruta 1. Som jag..
GRRRR, bara till MAC änsålänge ?
// TwiZteD
För min del räcker det med en jailbreak.
Funkar det att jailbreaka en Telia låst iPhone 3Gs med förinstallerat 3.1? behöver inte låsa upp den utan endast jailbreaka den. :confused:
“There is no Windows version of PwnageTool it is a Mac OS X tool only, we are not developing a Windows version of PwnageTool.”
Ser ut som jag kommer köpa min Mac tidigare än vad jag trodde. 🙂
Det fungerade bra med jailbreak till 3.1. Fast jag som hade uppdaterat till 3.1 i iTunes fick göra den krångliga proceduren.
Men innan hade man vart noga med att spara sina ECID/iBSS filer 🙂
Nedgradera till 3.0 och sedan jailbreaka, för att slutligen använda pwnagetool.
@6295gl 43339 wrote:
Är det fär att dom inte klarar av att utveckla en Windows version?
Jag tror inte dom vill utveckla till ett döende OS :laugh:
Låter intressant
Progress update 1oct. Lite snabbt vad han säger –
“If you did not understand what some of that meant, this is the most important fact: on release, you will be able to go up to some random laptop at Best Buy, download the very small program plug in your device no matter what state it is in (normal or recovery), run it, and 1 minute later your device will be jailbroken. I am obviously not suggesting you randomly go in and do that, but the point I am trying to get across is that you will not need to prerequisites like libUSB, just plug it in, push a button, and the jailbreak is done in 1 minute. This is the way jailbreaking should always be”
Alla iPhones som anländer till butikerna idag är ju alldeles nya från Apple och ÄR garanterat förinstallerade med 3.1. Så med en enkel matematik så är jailbreakens tid ute redan nu då det verkar vara omöjligt att jailbreaka dem, folk kommer ju köpa en ny iPhone för eller senare.
Jag är trots allt detta ändå nöjd med min iPhone 3GS och jag har redan förberett mig att telefonen inte går att jailbreaka.
När jag köpte min första iPhone som var en 2G blev jag genast “MAC frälst” och hade stora planer på att konvertera mig till MAC världen. Men en sak är säker nu för min del är att jag aldrig någonsin kommer köpa mig en Apple produkt igen 🙁
@cls 43345 wrote:
Alla iPhones som anländer till butikerna idag är ju alldeles nya från Apple och ÄR garanterat förinstallerade med 3.1. Så med en enkel matematik så är jailbreakens tid ute redan nu då det verkar vara omöjligt att jailbreaka dem, folk kommer ju köpa en ny iPhone för eller senare.
Jag är trots allt detta ändå nöjd med min iPhone 3GS och jag har redan förberett mig att telefonen inte går att jailbreaka.
När jag köpte min första iPhone som var en 2G blev jag genast “MAC frälst” och hade stora planer på att konvertera mig till MAC världen. Men en sak är säker nu för min del är att jag aldrig någonsin kommer köpa mig en Apple produkt igen 🙁
En riktig pc nörd med andra ord. Jag bytte till mac för 5 månader sen kommer aldrig att byta till pc igen. Du kan säkert gissa vilken lur jag använder.
@snook 43343 wrote:
Det fungerade bra med jailbreak till 3.1. Fast jag som hade uppdaterat till 3.1 i iTunes fick göra den krångliga proceduren.
Så jag med 3.1 (som jag var tvungen att uppgradera till via iTunes) kan fixa det? Jag har baseband 05.11.07
Vill du i några enkla steg förklara hur jag gör och med vad?Är det nedgraderingsguiden som postats (i denna tråden eller var)?
Iden står iTunes 8.2 ska jag nedgradera iTunes med innan?Tror vi är många som skulle uppskatta en lite guide med länkar till de guider man behöver bl.a.
Är ECID/iBSS knutna mot specifik telefon eller kan man använda dessa filer från någon annan telefon än den egna?Ska man ha ver. 3.0 på dessa filer och var hittar man en uppsättning av dessa? Om andra än de egna går att använda.
@belkin 43347 wrote:
En riktig pc nörd med andra ord. Jag bytte till mac för 5 månader sen kommer aldrig att byta till pc igen. Du kan säkert gissa vilken lur jag använder.
Ja jag må vara en “PC nörd” men jag har dock insett en sak och det är att jag har större frihet med en PC än vad jag har med en MAC och detta har verkligen intygats med iPhonen 😀
@r_o_n 43348 wrote:
@snook 43343 wrote:
Så jag med 3.1 (som jag var tvungen att uppgradera till via iTunes) kan fixa det? Jag har baseband 05.11.07
Vill du i några enkla steg förklara hur jag gör och med vad?Är det nedgraderingsguiden som postats (i denna tråden eller var)?
Iden står iTunes 8.2 ska jag nedgradera iTunes med innan?Tror vi är många som skulle uppskatta en lite guide med länkar till de guider man behöver bl.a.
Är ECID/iBSS knutna mot specifik telefon eller kan man använda dessa filer från någon annan telefon än den egna?Ska man ha ver. 3.0 på dessa filer och var hittar man en uppsättning av dessa? Om andra än de egna går att använda.
Snooks lur var nog redan JB vid 3.0 eller 3.0.1 så därför kan han göra detta på grund av att han har ECID och IBSS filerna. ECID kan du lätt skaffa fram men med IBSS vet jag inte när det gäller med 3.1..
iBSS är knuten till luren, samma gäller ECID. Om du, som jag sitter med en lur med 3.1 förinstallerat så sitter vi där vi satt förut. PwnTool hjälper oss inte eftersom att man måste ha skickat iväg sin ECID och iBSS till Shaku’s server(stavning)
Rätta mig om jag har fel. Läser så jävla mycket och alla verkar säga olika…
@h3nr11k 43357 wrote:
Snooks lur var nog redan JB vid 3.0 eller 3.0.1 så därför kan han göra detta på grund av att han har ECID och IBSS filerna. ECID kan du lätt skaffa fram men med IBSS vet jag inte när det gäller med 3.1..
iBSS är knuten till luren, samma gäller ECID. Om du, som jag sitter med en lur med 3.1 förinstallerat så sitter vi där vi satt förut. PwnTool hjälper oss inte eftersom att man måste ha skickat iväg sin ECID och iBSS till Shaku’s server(stavning)
Rätta mig om jag har fel. Läser så jävla mycket och alla verkar säga olika…
Det stämmer, har man inte tagit dom filerna innan man uppdaterade så ser det kört ut just nu. Även om man sitter med 3.1 “Out of the Box”.
Detta gäller 3GS.
@aioobe 43207 wrote:
Men detta då:
Downgrade iPhone 3GS 3.1 to 3.0 (iPhone OS 3.1 to 3.0 Firmware)
?? Nån som testat?
Jag fick det inte att fungera och då har jag en fil sparad i Cydia och hade ändrat host i datorn så itunes tror att snackar med apple fast det är cydia. Men jag hade iTunes 9 så det kan ha varit problemet.
Men nu finns ju släppt jailbreak för 3.1 på 3GS om den har harit jailbreakad innan, antar att de menar att de finns en fil hos Cydio för din lur. Bara för Mac ännu dock.
Verkar se jobbigt ut för de som har fått 3.1 direkt på luren ny.
Går det att jailbreaka en vanlig 3G med redsnow/pwnagetool med Windows :)?
Citerar från SnowBreeze tråden
@hampfred 43473 wrote:Om ni inte redan har sett det så kommer det den 12 oktober Sn0wBreeze, det är PwnageTool fast till windows! Galant säger jag bara.
iClarified – Apple News – Sn0wBreeze to Bring PwnageTool to Windows
Det går alltså inte att jailbreaka med redsnow med windows. Det är endast för Mac.
Nej man kan inte nedgradera sin tele, kolla det som jag skrev angående Snooks nedgradering.
Verkar lite luddigt om det fungerar för oss med 3.1 men som tidigare har jailbreakat och har filer för luren lagrade hos Cydia?
jag börjar bli tokig har haft sönder min iphone 3g och behöver en ny, men vill jb den och inte ha en iphone är jobbigt väldigt jobbigt, snälla snälla någon som hört något om hur det går ?
Tjena! Jag har läst o läst , Men inte sett nån i samma situation som jag. Köpte min 3gs för 2 månader sen o levde tills för 3 veckor sen i steve jobs paradis. När jag försökte ladda ner en app på 10 mb vaknade jag ur maRdrömmen.
Fick min 3gs med 3.0.1 men updaterade efter 2 veckor till 3.1 via itunes ( ja jag vet.. Skratta ni bara..)
så om jag förstått det hela rätt sitter jag i exact samma sits som dom med 3.1 från fabrik?“Maxxa din Iphone” abbonnemang: joo jag tackar ja.. Pissråtter!
Jailbreak 3.1 iPhone & iPod Touch on Windows!
Roliga nyhter för oss som har Iphone 3gs 3.1 otb “för installerat”
GeoHot han som jb 3.0 har precis vaknat till på twitter med följande kommentarer : On the iPhone: Meet the Family
Det han säger också på tiwtter att han ska vara klar med programet om 2 dagar. Och om jag fattar rätt så ska det enkelt jailbreaka dom flesta programmen.
Aja kan ju hoppas att han fixar det mesta:
går att följa pöjken här George Hotz (geohot) on Twitter
Mer info och allt sammlat här igentilgen GeoHot Promises Jailbreak for all Devices including 3GS 3.1 | iPhone 3G S
Intressant iallfall.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.