Kamera position-frågar inte

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Kamera position-frågar inte

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Member
    Post count: 3

I början av mitt iPhone-användande så frågade kameran varje gång om jag ville tillåta kameran att använda min position, jag tryckte oftast “nej”, men valde någon gång att tillåta, “bara för att”.

Kameran har nu slutat fråga om jag vill tillåta detta, och jag skulle vilja göra det. Ska snart köpa en Macbook, och då vore det rätt skoj att kunna se vart bilderna är tagna. ^_^

Går detta att ställa in någonstans?

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@captain_awesome 33239 wrote:

I början av mitt iPhone-användande så frågade kameran varje gång om jag ville tillåta kameran att använda min position, jag tryckte oftast “nej”, men valde någon gång att tillåta, “bara för att”.

Kameran har nu slutat fråga om jag vill tillåta detta, och jag skulle vilja göra det. Ska snart köpa en Macbook, och då vore det rätt skoj att kunna se vart bilderna är tagna. ^_^

Går detta att ställa in någonstans?

Om du väljer att den ska se var, så kommer den ihåg detta till nästa gång 🙂 Så nu kollar den alltid 😉 Vill du inte det kan du återställa “varningarna” i Inställningar>Allmänt>Återställ 🙂

Captain_awesome
    Member

@mekke 33240 wrote:

Om du väljer att den ska se var, så kommer den ihåg detta till nästa gång 🙂 Så nu kollar den alltid 😉 Vill du inte det kan du återställa “varningarna” i Inställningar>Allmänt>Återställ 🙂

Problemet är ju att den inte frågar längre om jag vill tillåta eller inte. 🙁

carpe
    Member
    Post count: 904

Hur/Vart får med sedan denna info? “Tillåt din position…”

Mekke
    Member

@captain_awesome 33241 wrote:

Problemet är ju att den inte frågar längre om jag vill tillåta eller inte. 🙁

Då kan du återställa platsvarningarna, då börjar den fråga igen 😀

@carpe 33246 wrote:

Hur/Vart får med sedan denna info? “Tillåt din position…”

Den sparas som en geo-tag i jpegen.. 😛

carpe
    Member

Hur ser jag denna “geo-tag” ? 😛

Mekke
    Member

@carpe 33277 wrote:

Hur ser jag denna “geo-tag” ? 😛

Prova här: Geotag 🙂

carpe
    Member

Jojo, men HUR ser jag det? Genom att högerklicka på filen och välja Egenskaper tex.? Och sen så står infon om position där?

Mekke
    Member

Har du laddat ned programmet? 🙂

carpe
    Member

Hmprf nop. Förstår inte heller varför ens position skulle vara till nytta, att veta.

KloN
    Member
    Post count: 125

carpe: geotagging är rätt coolt för vissa communities och så… dra upp ett foto på flickr så visas det ju var det togs..
    sök efter andra foton i närheten.. fota en jorden runt resa och du har koordinater på exakt var du var när du tog det

carpe
    Member

Men då gäller det ju att man är medlem på ett sådant “community”. Vad för fördelar finns det förutom att ses ett fotos position på Flickr? Några andra sidor?

KloN
    Member
    Post count: 125

facebook kanske? twitter? resedagböcker?

men inte min uppgift att få dig att tycka att geotagging är nåt bra… för det är inte vad tråden handlar om

Captain_awesome
    Member

@mekke 33252 wrote:

Då kan du återställa platsvarningarna, då börjar den fråga igen 😀

Ah! Tack så mycket, tänk att det var så enkelt! 😀

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.