Kan ej ta emot samtal med min iPhone 3G!

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Kan ej ta emot samtal med min iPhone 3G!

Viewing 26 posts - 1 through 26 (of 26 total)
  • Author
    Member
    Post count: 43

Har en nyinköpt iphone 3g från London med isimcard för att kunna köra med mitt tele2/comviq kontantkort i.
    Allt fungerar bra förutom att ta emot samtal.
    Samtalen kommer inte fram, utan när man ringer till min iPhone så blir det bara “denna abbonent kan ej nås för tillfället…”

Sen ibland så är det lagg i sms som kommer in.
    Jag kan skicka tex från mitt andra tele2/comviq kort ett sms till min iPhone och fördröjningen kan bli upp emot 2 timmar innan de kommer fram.

Det jag alltså behöver hjälp med är;
    * Inkommande samtal att fungera
    * Varför det blir fördröjning i sms till min iPhone

Hoppas på bra hjälp då jag blev tipsad om detta ställe av en polare.

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

Problemet ligger inte i din iPhone 3G utan det är nog i-SIM-kortet som strular (rätt vanligt).

Vad är det för något – RebelSIM, Gevey, i-SmartPhone?

Innan du köper ett nytt i-SIM så testa att uppdatera till senaste firmware (2.1) om du inte redan har gjort det.

lidback
    Member

@iPhoneinfo.se 15318 wrote:

Problemet ligger inte i din iPhone 3G utan det är nog i-SIM-kortet som strular (rätt vanligt).

Vad är det för något – RebelSIM, Gevey, i-SmartPhone?

Innan du köper ett nytt i-SIM så testa att uppdatera till senaste firmware (2.1) om du inte redan har gjort det.

Det är i-smartPhone kort jag kör med tillsammans med tele2.
    Den har redan 2.1 firmwaren inlagd.

iPhoneinfo.se
    Member

@lidback 15319 wrote:

Okej, det har ju rapporterats en hel del problem med Tele2 och i-Smartphone. Testat med ett annat SIM-kort också?

Tror faktiskt att det är kortet som strular.

dibb
    Member
    Post count: 379

@lidback 15319 wrote:

har du den senaste? chipet sitter på baksidan på den senaste

lidback
    Member

@iPhoneinfo.se 15320 wrote:

Okej, det har ju rapporterats en hel del problem med Tele2 och i-Smartphone. Testat med ett annat SIM-kort också?

Tror faktiskt att det är kortet som strular.

Jag har inte testat med annat sim-kort än, men då kommer man till ett annat problem.

Med i-smartphone följde det med en svart släde för det kortet som man ska ha tillsammans med sitt eget simkort.
    Sagt och gjort stoppade i det i min iPhone och får täckning och allt, men släden går inte att få ut.
    Det fungerar alltså inte med att stoppa ner en nål eller den medföljda saken till min iPhone för att “få loss” släden. Så nu vet jag inte hur jag ska kunna få loss den utan att förstöra telefonen.

Några tips?

iPhoneinfo.se
    Member

@lidback 15323 wrote:

Jag har inte testat med annat sim-kort än, men då kommer man till ett annat problem.

Med i-smartphone följde det med en svart släde för det kortet som man ska ha tillsammans med sitt eget simkort.
    Sagt och gjort stoppade i det i min iPhone och får täckning och allt, men släden går inte att få ut.
    Det fungerar alltså inte med att stoppa ner en nål eller den medföljda saken till min iPhone för att “få loss” släden. Så nu vet jag inte hur jag ska kunna få loss den utan att förstöra telefonen.

Några tips?

Haha, jadu… Försök trixa upp den med nålen. Om det verkligen inte går så får du skruva upp telefonen. Men det borde gå att trixa upp den med nålen eller med något annat.

lidback
    Member

Tro mig jag har försökt med nålen och den medföljande nål-saken man fick med sin iPhone.
    Den ploppar upp en liten bit bara (någon millimeter) sedan sjunker den ner igen när man tar bort “nålen” ur hålet.

@dibb: Du får nog förklara dig lite närmare om vad som är den senaste. Jag har det kortet som är någorlunda brunt och guldaktigt.

jolinjom
    Member
    Post count: 818

Öppna din iPhone då :O?

lidback
    Member

@jolinjom 15326 wrote:

Öppna din iPhone då :O?

Och det tycker du att en oerfaren kille skall göra eller vet hur man gör?

iPhoneinfo.se
    Member

@lidback 15325 wrote:

Tro mig jag har försökt med nålen och den medföljande nål-saken man fick med sin iPhone.
    Den ploppar upp en liten bit bara (någon millimeter) sedan sjunker den ner igen när man tar bort “nålen” ur hålet.

@dibb: Du får nog förklara dig lite närmare om vad som är den senaste. Jag har det kortet som är någorlunda brunt och guldaktigt.

Då har du det nya då det är guldaktigt. Försök köra ner nålen och sedan dra den mot släden och sedan upp på något sätt.

lidback
    Member

Har även försökt med det. Dock kommer jag ej på nå mer sätt å testa på. Så jag får invänta måndagen och åka ner på stan där det finns en renodlad apple-affär, de kanske kan hjälpa mig med att få ut släden.

Edit: Är det bara detta i-sim kort som har problem med tele2/comviq eller gäller det de andra korten också?

Edit2: En till sak jag undrar. Har ju den vita modellen jag, varför kan man ej använda den vita släden för?
    Designmiss med å ha svart släde :&

iPhoneinfo.se
    Member

@lidback 15329 wrote:

Har även försökt med det. Dock kommer jag ej på nå mer sätt å testa på. Så jag får invänta måndagen och åka ner på stan där det finns en renodlad apple-affär, de kanske kan hjälpa mig med att få ut släden.

Edit: Är det bara detta i-sim kort som har problem med tele2/comviq eller gäller det de andra korten också?

Inga problem med att ringa eller ta emot samtal med RebelSIM. Men dock så vill inte 3Gn kicka igång riktigt.

Tele2 som har mest problem med dessa i-sim-kort.

Finns en dedikerad tråd för både RebelSIM och i-SmartPhone här på forumet om du kikar i Köp & Sälj-delen. elgreco som säljer i-Smartphone och Lindhardsen som säljer RebelSIM på forumet och hjälper dig även med supportfrågor så du får gärna ställa dina frågor där.

EDIT: Välkommen till forumet förresten! 🙂

lidback
    Member

Okej, innan jag gör ett köp så skall jag nog testa ett annat simkort som inte är tele2/comviq först för att se om det löser problemet.
    Har varit på G med ett 3 (tre.se) kort då de startat med fria sms till alla operatörer samt enbart öppningsavgift till hemtelefoner på kontantkort, varierande på hur mycket man laddar på. Skall testa annat kort, annars återkommer jag i köp å sälj-delen och inhandlar ett nytt kort.

Jag blev för frustrerad här hemma när allt “skiter” sig med tex inkommande samtal osv. så jag bad tjejen köra ner en nagel vid släden och fick upp den en bit, sen tog jag tag i en tång å slet loss den. Oansvarigt, jag vet. Men i stridens hetta är väl allt tillåtet. Så nu kan jag testa andra kort iaf.

Edit: Tack för välkomnandet!
    Är en helt ny användare av iPhone jag. Men inte ny när det gäller andra apple-produkter.

Edit2: Du säger att rebel-sim har problem med 3g täckningen.
    Hur är det med i-SmartPhone och 3g täckning, med tanke på att jag kommer nog inhandla ett 3 (tre.se) kontantkort.

iPhoneinfo.se
    Member

Fyndigt! Hehe, bra att det löste sig i alla fall 😉 Ett tips är att tejpa över SIM-kortet så “delarna” sitter fast, så inte SIM-släden fastnar i telefonen igen.

Edit: Det är vissa som har problem med 3Gn när dom kör Tele2 med RebelSIM. Men det ska fixas i en framtida uppdatering. Fungerar perfekt med andra kort. i-SmartPhone fungerar bra det också.

Recension av RebelSIM här: LÃ¥s upp iPhone 3G med RebelSIM | iPhoneinfo.se

lidback
    Member

Tack för informationen!
    Skall köra på detta i-sim med tre kontant och testa om det fungerar. Fungerar det bra så äre bara för mig att byta operatör :=).

Tack för alla svar här, och tack för att ni är så snabba med information som har relevans :). Forumet vet hur de ska få folk att stanna kvar och vara aktiva märker jag 🙂

lidback
    Member

Nu drömmer jag tror jag.
    Ger er nu ett scenario så får ni berätta för mig om det kan ha varit felet eller ej:

Fick lös släden och tog ur i-sim kortet samt mitt eget simkort.
    Sen eftersom släden som medföljde i-sim kortet var pajj så testade jag med original-släden att köra in i-sim + mitt simkort och jag fick täckning och allt. Tänkte då, att jag ska tejpa både i-sim kortet samt mitt simkort så de sitter ihop så att säga då inget flyger omkring. Sagt och gjort och startar telefonen på nytt.

Nu är det ingen fördröjning i sms:en överhuvudtaget samt att inkommande samtal fungerar.

Summa sumarum; Kan det vara så att förut så kanske i-sim kortet har kunna ligga “fritt” i släden och röra på sig och därmed inte fungera helt funktionellt?

För nu verkar allt flyta på normalt ju och har även tillgång till inkommande samtal som jag kan svara på nu.

iPhoneinfo.se
    Member

Grattis! 🙂 Det var nog tejpen som gjorde susen faktiskt! Det rekommenderas att använda tejp så att allt sitter som det ska.

lidback
    Member

@iPhoneinfo.se 15338 wrote:

Grattis! 🙂 Det var nog tejpen som gjorde susen faktiskt! Det rekommenderas att använda tejp så att allt sitter som det ska.

Verkar inte bättre än så.
    Och så är det skönt att man använder original-släden som är vit också istället för den fula svarta när man är en stolt ägare av en vit iPhone <3

Wester
    Member
    Post count: 200

Jag har ett problem.

Har rebelsim och ett 3 kort.

Kan ringa ut och smsa ut men inte ta emot samtal eller ta emot sms.

Vad kan problemet vara??? Har bra täckning och 3g aktiverat.

förslag??

Robert L
    Member
    Post count: 403

Låter som det funkar lika bra för dig som för de flesta som provat RebelSim… I ditt ställe skulle jag köra in YellowSn0w. (2.1 och redan Jailbreakad)

Wester
    Member
    Post count: 200

@robert L 28514 wrote:

Låter som det funkar lika bra för dig som för de flesta som provat RebelSim… I ditt ställe skulle jag köra in YellowSn0w. (2.1 och redan Jailbreakad)

Men för att ha yell0wsnow så måste jag ju uppdatera till 2.2 eller hur? 😛

Är inte så haj på att uppdatera och så men jag får väl kanske ta och testa någon gång. Har en macbook och har hört och sett att folk skriver att det inte går på en macbook med OSX och 10.5.6… Annars har jag en stationär med XP som funkar galant…

Annars så får jag mitt tele2 kort på måndag och då lär det iaf funka.
    Tänkte bara ifall man kan lösa detta med (3) kortet medans 🙂

Bmode
    Member
    Post count: 201

kul att du tog upp det för jag har precis samma problem och har kommit fram till en slutsats!

Har provat att ringa mig själv ett 20tal gånger idag men har inte funkat ngn gång.
    Men när jag vart ute på program som kräver laddning t.ex. google earth , google maps osv.
    så har signalen kommit fram direkt, då den där lilla laddningsringen kommer upp i vänstra hörnet
    (den lilla som kommer upp när man startar telefonen ) verkar det som att telefonen reagerar
    och tar emot både samtal och sms, så om man kunde få den till att göra så hela tiden
    så har man löst det problemet… frågan är bara hur :S !!

ngn som har ngt klokt förslag ?

Jag vet att det beror på vilken opperatör man har och fall det är kontant eller abonnemang t.ex.

* Kör man med 3 (tre) så kan man inte stänga av 3G, för då får man ingen
    signal, men då blir det som i ditt fall att man inte alltid är åtkomlig.

* Kör man Comviq så blir de som för de flesta andra att 3G måste vara av
    för att fungera.

någon som vet hur det är med andra , t.ex. tele2, telenor, telia, helabop ?

steffe
    Member
    Post count: 2452

Telia,halebop och telenor funkar utmärkt med respektive operatörs låsta telefoner (dom dom själva säljer),att krabba med nåt fakesim till dessa operatörer känns rätt meningslöst eftersom dom säljer iPhone.

Bmode
    Member
    Post count: 201

@steffe 28521 wrote:

Telia,halebop och telenor funkar utmärkt med respektive operatörs låsta telefoner (dom dom själva säljer),att krabba med nåt fakesim till dessa operatörer känns rätt meningslöst eftersom dom säljer iPhone.

inte tänkt på att det finns folk som köpt sina tfn utomlands och vill använda de i swe ?

steffe
    Member
    Post count: 2452

@bmode 28522 wrote:

inte tänkt på att det finns folk som köpt sina tfn utomlands och vill använda de i swe ?

Rätt,men om man ändå ska ha dessa operatörer så köper nog de flesta telefonen från operatören,även om det naturligtvis finns undantag.

Viewing 26 posts - 1 through 26 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.