Kan inte redigera kontakter trots user perm 755

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Kan inte redigera kontakter trots user perm 755

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Member
    Post count: 403

Tjenare

Jag har ett lite irriterande problem med min iPhone. Jag kan inte redigera mina kontakter trots att jag satt User Permission till 755 på dessa mappar:

private/var/root/library/adressbook + filerna som ligger där
    private/var/mobile/library/adressbook + filerna som ligger där

Finns kontaktfilen på fler ställen? Och varför finns den på två ställen överhuvudtaget?

EDIT: Hahaha fyfan. Permission skulle tydligen vara 0777, eller 0777 fungerar i alla fall. Jag höll fan på att bli galen. Nu ska jag försöka komma ihåg det inför nästa restore, har nämligen en tendens att ALLTID glömma. 😮

mattiL
    Member
    Post count: 53

Läge för en Post-It kanske ? 🙂

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Det vore onekligen intressant att förstå varför du chmod:ar om filerna…

utalker
    Member

@freebo 60302 wrote:

Det vore onekligen intressant att förstå varför du chmod:ar om filerna…

Well, det enda sättet jag har lärt mig för att återställa kontakterna utan att välja en säkerhetskopia är att kopiera AddressBook.sqlitedb.
    Och om jag då inte ändrar permission så kan jag inte lägga till nya kontakter eller ändra nuvarande.

Jag måste totalt missat ett enklare tillvägagångssätt. Men detta har fungerat hittills 😛

Freebo
    Member
    Post count: 4365

ahh I see

utalker
    Member

@freebo 60311 wrote:

ahh I see

Men vadå? Hur brukar du göra? Eller återställer du aldrig?:P

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@utalker 60312 wrote:

Men vadå? Hur brukar du göra? Eller återställer du aldrig?:P

Jag tror jag nämnde för dig i en annan liknande tråd att du kan synka och spara dina kontakter i Gmail, Outlook, Windows Contacts mm.. Jag har gjort det för 20 tal människor och det har aldrig varit några problem. I iTunes tryck på din iphone ikon och Välj fliken Info. I Kontakter kan du välja vilken program du vill synka med, väljer du gmail så måste du ange ditt gmail adress och lösenord, tryck på utför och sen är du klar.

utalker
    Member

@ponyboy 60340 wrote:

Jag tror jag nämnde för dig i en annan liknande tråd att du kan synka och spara dina kontakter i Gmail, Outlook, Windows Contacts mm.. Jag har gjort det för 20 tal människor och det har aldrig varit några problem. I iTunes tryck på din iphone ikon och Välj fliken Info. I Kontakter kan du välja vilken program du vill synka med, väljer du gmail så måste du ange ditt gmail adress och lösenord, tryck på utför och sen är du klar.

Jo det kan nog stämma att du har förklarat det en gång innan. Aja tack igen:)

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.