Kan man använda en Imei spärrad phone ?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Kan man använda en Imei spärrad phone ?

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Member
    Post count: 201

Tjena tjena!

Undrade baa en grej, har en kompis som blivit av med sin iPhone, den var Jailbreakad.
    Försäkringsbolaget kräver att han ska spärra imei.nr. på telefonen för att få ut ngt på försäkringen.
    Jag frågade då vad detta innebar och de svarade att telefonen dog helt och hållet.

Min fråga är då, att om den som stulit telefonen kan “väcka” den till liv igen genom jailbreak eller dör den liksom
    helt och hållet för alltid tills försäkringsbolaget låser upp den ?

Det är en iPhone 3G.
    Mvh

Freebo
    Member
    Post count: 4365

IMEI-numret skickas alltid till den operatör man ringer genom vid varje uppkopplat samtal. Är IMEI-numret spärrat kan man endast nå nödnummer från telefonen. Alla spärrade IMEI-nummer registreras i EIR, Equipment Identity Register. Där delas spärrade telefoner upp i två kategorier, grå- och svart-listade. Är telefonen listad som grå kan man fortfarande ansluta mot telefonoperatören (detta för att de ska kunna identifiera och söka var telefonen kan befinna sig). Man kan dock inte ringa från en grålistad mobiltelefon. Är den svartlistad kan man varken koppla upp mot något nät eller ringa från telefonen.

Så, med andra ord blir det en iPod Touch av den gamla 3Gn. Oavsett vad vissa kanske skulle säga så finns det inget sätt runt detta, en IMEI-spärrad telefon är oanvändbar

Bmode
    Member
    Post count: 201

Är riktigt tacksam för grymt svar freebo!! 🙂

undrar dock lite mer om “IMEI-numret skickas alltid till den operatör man ringer genom vid varje uppkopplat samtal.”

vi säger att förövarna bytt simkort eller kanske har satt i ett simkort
    från ett främmande land innan han hunnit spärra den?
    Skulle det ändra något? Fattade bara det som att nuvarande opperatören låste telefonen.

Mvh

Freebo
    Member

Även om det säkert finns undantag interationellt så kan du räkna med att alla operatörer är anslutna. Vid stöldspärrning ändras statusen på IMEI numret i operatörens databas, denna databas synkas regelbundet med en internationell databas på Irland de allra flesta operatörer är anslutna. På så sätt spärras IMEI numret inte bara här i Sverige, utan den spärras hos samtliga operatörer som är anslutna mot databasen på Irland.

En schysst sida, där det visserligen kostar en slant att kolla up sin telefon eller en telefon man är på gång att köpa är CheckMEND – The Global Second-Hand Stolen Goods Database for Public & Trade Checking. Där får du ett utrag ur ‘EIR’ databasen på Irland för just din lur och din IEMI-kod

kenjon
    Member
    Post count: 64

@bmode 51832 wrote:

Är riktigt tacksam för grymt svar freebo!! 🙂

undrar dock lite mer om “IMEI-numret skickas alltid till den operatör man ringer genom vid varje uppkopplat samtal.”

vi säger att förövarna bytt simkort eller kanske har satt i ett simkort
    från ett främmande land innan han hunnit spärra den?
    Skulle det ändra något? Fattade bara det som att nuvarande opperatören låste telefonen.

Mvh

IMEInumret har inget med SIMkortet att göra, IMEI ligger fast i telefonen. Så det hjälper alltså inte att byta SIMkort, telefonen är ändå spärrad.

imported_iAsh
    Member
    Post count: 647

Men låt oss säga att man tar ut sim-kortet och inte ansluter till något internet, då spärras den väl inte? :S

Freebo
    Member

Jo då är den ju som en iPod Touch, vilket den även blir om du stoppar in SIM kortet. Hugget som stucket 🙂

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

@freebo 51836 wrote:

Även om det säkert finns undantag interationellt så kan du räkna med att alla operatörer är anslutna. Vid stöldspärrning ändras statusen på IMEI numret i operatörens databas, denna databas synkas regelbundet med en internationell databas på Irland de allra flesta operatörer är anslutna. På så sätt spärras IMEI numret inte bara här i Sverige, utan den spärras hos samtliga operatörer som är anslutna mot databasen på Irland.

En schysst sida, där det visserligen kostar en slant att kolla up sin telefon eller en telefon man är på gång att köpa är CheckMEND – The Global Second-Hand Stolen Goods Database for Public & Trade Checking. Där får du ett utrag ur ‘EIR’ databasen på Irland för just din lur och din IEMI-kod

Man lär sig något nytt varje dag.. I och med att plugget inte tillförde något idag så tackar jag för dagens lektion Freebo.

Freebo
    Member

Skolfröken FTW! 😛

Hane
    Member
    Post count: 46

Men du kan ändra telefonens IMEI nr 🙂

Freebo
    Member

@hane 52006 wrote:

Men du kan ändra telefonens IMEI nr 🙂

ja men så bra då, jag ser fram mot en utförlig beskrivning av hur jag går till väga. Tack

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

@freebo 52007 wrote:

ja men så bra då, jag ser fram mot en utförlig beskrivning av hur jag går till väga. Tack

Då kan alla få mitt eller freebo så att allas telefoner blir upplåsta…

swag
    Member
    Post count: 357

en fråga kan operatören låsa upp den igen om dom vill .säg att telefon kommer tillbaks till ägaren?

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.