Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › kan man se info om bitrate m.m.?
-
AuthorPosts
-
I alla mp3-spelare jag hittills sett och testat och ägt har man sett vilket filformat samt vilken bitrate m.m. som låten rippats i men i Iphone hittar jag ingen sådan info någonstans. Finns det någon möjlighet att få fram sådan info eller är den gömd och låst som allt annat i luren?
Får man vara nyfiken och fråga vad för nytta det gör? Jag menar, låter det bra eller inte så gör de det, oavsett bitrate 🙂 Tror inte det är låst eller något sånt det handlar om, utan handlar väl mer om att det inte är nödvändigt att se och det “slöar ner” programmet i sig.
Ingen nytta alls mer än att man kan se vid vilken bitrate en låt är komprimerad. Kan ju vara användbart om man vill få bekräftat en viss kvalitet på en viss låt. Det är inte alltid ljudkvaliteten skvallrar om kvaliteten eftersom även högkvalitativt rippade låtar med hög bitrate spricker i mer komplexa partier. Hoppas Apple slänger i lite bättre ljudkretsar i framtida versioner av Ipod/Iphone. Tycker absolut att det borde vara upp till användaren att stänga av visningen av info eller låta den vara på. Apple styr lite väl mycket kan man tycka. Som jag sagt i ett tidigare inlägg så förstår jag i viss mån deras filosofi men samtidigt som deras produkter är “idiotsäkra” dvs passar även tekniska analfabeter så stänger de ute oss som är tekniskt intresserade och som vet vad vi håller på med. En pryl som t.ex. en telefon eller mp3-spelare utan inställningsmöjligheter blir ju därmed helt ointressant och inget som man köper igen.
Hoppas på fler inställningsmöjligheter i OS 3.0. Tex equalizer.
IPhone använder m4r,inte mp3.
Att jämföra dessa filformat är meningslöst.Men om man t.ex. köper nått från iTunes Store eller lägger in en skiva via iTunes så blir den i ett bättre format, nämligen m4a 😉 Kanske var det du menade, steffe 🙂
Jaså,det ä så det heter.Har för mig att den stöder aac också?
Det stämmer riktigt bra 🙂 AAC är en speciell kodning som används av bl.a. Apple, och alla dessa format ingår i AAC: .m4a, .m4b, .m4p, .m4v, .m4r, .3gp, .mp4, .aac
Och som jag tidigare sa är AAC (m4a) bättre än mp3: :rolleyes:
“Advanced Audio Coding is designed to be the successor of the MP3 format and demonstrates greater sound quality and transparency than MP3 files coded at the same bit rate”
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.