Kartor (GPS) utan Data-Roaming

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Kartor (GPS) utan Data-Roaming

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Member
    Post count: 11

Hej,

Jag vill kunna använda kartor i min Iphone 3GS och vara helt säker på att den inte använder sig av telemaster etc …utan enbart GPS:en. Ska utomlands och vill inte dra på mig onödig data.

Har kollat med Telia och de rekommenderar att radera APN i inställningar för att vara säker. Om inte telefonen hittar 5 sateliter så börjar den pejla master, säger de.

Någon som har tips på :

Bra Kart-App ?

Kunna köra helt utan att använda Data-Roaming & använda telemaster ?

Tack på förhand

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Kartor som du har i din iphone är helt beroende av internet så den kan du inte använda dig av ifall du är utomlands. Du behöver ett navigation program med inlagda kartor. Kolla i appstore finns massoer. Navigon, Tom tom, sygic, I Go Myway…

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Jag är själv helnöjd med Navigon men google maps är gratis och har du inte användning för turn by turn är ju gratis ganska gott

muffins
    Member
    Post count: 1906

@jorgenkarls 47756 wrote:

Hej,

Jag vill kunna använda kartor i min Iphone 3GS och vara helt säker på att den inte använder sig av telemaster etc …utan enbart GPS:en. Ska utomlands och vill inte dra på mig onödig data.

Har kollat med Telia och de rekommenderar att radera APN i inställningar för att vara säker. Om inte telefonen hittar 5 sateliter så börjar den pejla master, säger de.

Någon som har tips på :

Bra Kart-App ?

Kunna köra helt utan att använda Data-Roaming & använda telemaster ?

Tack på förhand

Jag skulle säga Navigon!
    Har personligen pensionerat min tomtom-gps i bilen och ersatt med min iPhone och kör Navigon som programvara.
    Alla kartor osv är sparade på telefonen, och det enda som behövs är en gps-signal.
    Toppen toppen.

muffins
    Member

@freebo 47762 wrote:

google maps är fortf. gratis

Men googlemaps har väl inte offline-kartor så att säga.
    Dvs du måste använda dig av datatrafik för att få fram kartorna.

Eller cyklar jag utan stödhjul nu i förväg?

jorgenkarls
    Member

Tom-Tom , Navigon etc …vore kanon. Men i första hand vill jag ha off-line kartor som verkligen fungerar utan data-roaming. Jag tog hem en off-line karta så jag stänger väl ner allt och ser om kartan fungerar utan data + APN.

muffins
    Member

@jorgenkarls 47768 wrote:

Tom-Tom , Navigon etc …vore kanon. Men i första hand vill jag ha off-line kartor som verkligen fungerar utan data-roaming. Jag tog hem en off-line karta så jag stänger väl ner allt och ser om kartan fungerar utan data + APN.

Ja tomtom & Navigon är offline-kartor så att säga.
    Ingen datatrafik används då alla kartor lagras på din telefon.
    Sedan används den inbyggda gps:en i iPhonen för att kunna lokalisera vart du är (Kostar inget).

Edit: Dock kostar tomtom & Navigon $$$ för själva programvaran.

jorgenkarls
    Member

Jag var nog inte tydlig här. Jag menar off line kartor som finns som app. Jag har tagit hem en sån via Itunes. Inte bil kartor alltså, utan mer stadskartor.

muffins
    Member

@jorgenkarls 47779 wrote:

Jag var nog inte tydlig här. Jag menar off line kartor som finns som app. Jag har tagit hem en sån via Itunes. Inte bil kartor alltså, utan mer stadskartor.

Då ber jag så mycket om ursäkt för mina inlägg här :P.
    Hoppas du finner det du söker 🙂

jorgenkarls
    Member

Mitt fel , var inte tydlig nog.

Men är det inte en “riktig” gps i iphone, varför vill den ha stöd från telemaster.

Det funkar ju med Navigon etc ..så det borde ju funka för stadskartor också.

nimren
    Member
    Post count: 250

Jag hade dock oerhörda problem med min Navigon (europa) i Portugal. Ibland kunde det ta en timme innan en signal var funnen (ja, jag väntade så länge eftersom jag var i behöv av vägledning i Lissabon).

Freebo
    Member
    Post count: 4365

@muffins 47764 wrote:

Men googlemaps har väl inte offline-kartor så att säga.
    Dvs du måste använda dig av datatrafik för att få fram kartorna.

Eller cyklar jag utan stödhjul nu i förväg?

Meeh, det var jag som hade skygglappar…

jorgenkarls
    Member

Hemma igen efter att testat offline kartan för Sheffield. Körde telefonen utan Data-Roaming och fick inte kartorna att fungera, tyvärr.

Vet inte riktigt vad som menas med offline då….men men.

draakula
    Member
    Post count: 24

@jorgenkarls 48186 wrote:

Hemma igen efter att testat offline kartan för Sheffield. Körde telefonen utan Data-Roaming och fick inte kartorna att fungera, tyvärr.

Vet inte riktigt vad som menas med offline då….men men.

Kom du ihåg att ladda ner kartorna före då?
    Tror man måste göra det med dom flesta offline maps

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.