Front page › Forums › Övriga ämnen › Kommande konkurrenter till iphone!
-
AuthorPosts
-
Under mobilmässan i Barcelona lanserades en mängd intressanta pekskärmslurar. Sony Ericssons kommande “Idou” med en 3,5 tums pekskärm på samt 12,1 megapixelkamera, Samsungs “Omnia HD” med 3,7 tums pekskärm och 8 megapixelkamera, Samsung I7410 med pekskärm och inbyggd projektor, HTC Touch Diamond 2 med 3,2 tums skärm 800×480 pixlar mfl. För att inte glömma att Toshiba kommer med en lur vilken har en pekskärm på hela 4,1 tum, en processor på 1Ghz samt endast 9,9mm tjock.
Samsung Omnia HD och Ultra Touch
Vad tror ni, kommer någon att vara en värdig utmanare till fånen? Det jag kan känna lite spontant är att iphones skärmupplösning börjar kännas föråldrad. Man är väldigt nyfiken Apples kommande telefon också, vilken förmodligen kommer sätta alla andra tillverkare på plats – igen.
Det handlar inte bara om skärmar och megapixlar,användargränssnitt och operativsystem är för många av oss också viktigt.
Med den tattiga plastoptik som de flesta mobiler har,så blir kameran aldrig särskilt bra ändå.Det får liksom inte plats en bra optik,en vettig bildsensor och en funktionsduglig blixt samtidigt i en telefon utan att den blir klumpig.
Vilken mobil man än jämför med,så kommer de inte inärbeten av vad en normal digital spegelreflexkamera klarar,och de är ljusår ifrån vad min hasselbladare från 50-talet kan prestera med diafilm.
Om man plåtar i dagsljus och bara ska mejla bilderna till nån kompis,så är faktiskt kameran i iphone rätt okej som den är.jag tycker SE Idou ser spännande ut, visar den sig vara stabil kan jag tänka mig att den får bli min nästa lur (även om den kommer vara runt 1 år gammal när mitt telia-abb går ut)
Om inte min iPhone ballar ur så kvittar nog konkurrentlurarna ett tag för mig.
snygga telefoner må jag säg, men dessvärre imponerar de inte på mig, kommer alltid hålla mig till apple produkter, speciellt på mobilfronten. När de lanserade Apple iPhone visade de onekligen vart de står på mobilmarknaden. Sedan måste jag få säga, att SE telefoner har en oehört krånglig OS, speciellt X1. Prövade den för några dagar sedan, helt omöjligt att orientera sig, om man inte har pillat med den i x antal dagar. Är väl precis där ifånen sopar golvet med alla andra mobiler på marknaden.
Går det överhuvudtaget lära sig SE:s skumma os?Min iPhone är mycke smidigare än de SE:telefoner jag provat de senaste åren.Att behöva nån jävla pinne för att använda den tryckkänsliga skärmen är vansinne,och att som nokia skicka med ett fejkat plektrum också är ännu dummare.Vi som en gång i tiden använde palmpilot vet att man tappar bort dom där sakerna.Till iphonen klarar man sig bra med tummen,näsan eller andra utstickande kroppsdelar.
@steffe 26178 wrote:
Det handlar inte bara om skärmar och megapixlar,användargränssnitt och operativsystem är för många av oss också viktigt.
Givetvis är det så, och vad gäller användarvänligheten så kommer nog iphone fortsätta att vara vinnaren ett bra tag framöver. Tyvärr så är dess OS väldigt begränsat när den ska användas som telefon.
När jag hade en iphone 3G så saknade jag inte MMS eller en bättre kamera. Jag saknade möjigheten att snabbt kunna ringa, snabbt kunna dra iväg ett sms – utan att behöva gå in i menyer som man måste göra på iphone. Jag saknade också möjligheten att kunna ha kalenderposter på startskärmen istället för alla programikoner. (Jag vet att det går att få kalanderposter på lockscreen om man jailbreakar den). Och för att inte glömma biten med batteriet vilket man gärna vill kunna byta ut själv.
Iphone är en underbar pryl, men efter att ha ägt en ett tag så tycker jag att den faller på en punkt – telefondelen.
@fantal 26188 wrote:
Sedan måste jag få säga, att SE telefoner har en oehört krånglig OS, speciellt X1. Prövade den för några dagar sedan, helt omöjligt att orientera sig, om man inte har pillat med den i x antal dagar.
X1an kör ju med Windows Mobile och det är känt för att vara lite bökigt, men det är också den enda SE som kör på det operativet. SEs kommande Idou kommer att köra med Symbian.
@steffe 26193 wrote:
Går det överhuvudtaget lära sig SE:s skumma os?Min iPhone är mycke smidigare än de SE:telefoner jag provat de senaste åren.Att behöva nån jävla pinne för att använda den tryckkänsliga skärmen är vansinne,och att som nokia skicka med ett fejkat plektrum också är ännu dummare.Vi som en gång i tiden använde palmpilot vet att man tappar bort dom där sakerna.Till iphonen klarar man sig bra med tummen,näsan eller andra utstickande kroppsdelar.
För att iphones skärm är så pass stor – därför klarar man sig utan en “jävla pinne.” 😀
Men ska man redigera excel-dokument, word etc, (vilket jag ständigt gör) så är det skönt med en jävla pinne eftersom det blir mer exakt, bättre pek-precision.
@mhalle 26194 wrote:
Givetvis är det så, och vad gäller användarvänligheten så kommer nog iphone fortsätta att vara vinnaren ett bra tag framöver. Tyvärr så är dess OS väldigt begränsat när den ska användas som telefon.
När jag hade en iphone 3G så saknade jag inte MMS eller en bättre kamera. Jag saknade möjigheten att snabbt kunna ringa, snabbt kunna dra iväg ett sms – utan att behöva gå in i menyer som man måste göra på iphone. Jag saknade också möjligheten att kunna ha kalenderposter på startskärmen istället för alla programikoner. (Jag vet att det går att få kalanderposter på lockscreen om man jailbreakar den). Och för att inte glömma biten med batteriet vilket man gärna vill kunna byta ut själv.
Iphone är en underbar pryl, men efter att ha ägt en ett tag så tycker jag att den faller på en punkt – telefondelen..
Du kan både få MMS och “bättre” kamera genom att ladda ner appz, då förutsätter det att du har brejkat den såklart. Efter att ha haft och använt ifånen i snart 2 år, så tycker jag att den fortvarande fungerar ypperligt, visst har det sina nackdelar. Men tycker helt klart den uppfyller sin uppgift som telefon. Precis som du säger så brister den en hel del p.g.a begränsningen av OS.
Vill man ha en snabb mobil för att ringa och skicka sms med, tycker jag inte ifånen är en alternativ, vare sig det är touch screen med eller utan pekpinne. Då är en telefon med knappar/keyboard att föredra.
Om jag ska syssla med word och excelfiler är nog min windowslaptop med 17″ skärm mitt förstahandsval.Har inte så mycket med officedokument att göra,använder iphonen för surf,ipodfuntionen,telefonsamtal och epost.Om man behöver en smartphone i jobbet kanske det är bättre med pinnen-tills man upptäcker att man tappat bort den!
@steffe 26239 wrote:
Om jag ska syssla med word och excelfiler är nog min windowslaptop med 17″ skärm mitt förstahandsval.Om man behöver en smartphone i jobbet kanske det är bättre med pinnen-tills man upptäcker att man tappat bort den!
Har du med din laptop 24/7?
Klart laptopen är bättre för redigering av office-dokument, tills man blir bestulen på den. (Känner du igen dig?) :laugh:
Kan bara se en och det är den kommande Palm Pre.
Som jag skrev använder jag inte officedokument så ofta(1-2ggr i månaden)och aldrig utanför hemmet.Jag har personligen inget behov av sånt i mobilen,och jag har en känsla av att majoriteten av oss iphoneanvändare inte har det.
Om du använder mobilen som kontorsdator “on the go”så är kanske nokias eller se:s smartphonevärstingar bättre.iphonen har nämligen aldrig varit avsedd för detta.
Dessutom:det är mer vanligt att tappa bort den jävla pinnen eller bli bestulen på mobilen än att nån skulle söka upp en kåk på landet,passera tre hundar i 40-kilosklassen och sno en 12 år gammal delldator,eller huur? -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.