Köpa 3GS?

Viewing 42 posts - 1 through 42 (of 42 total)
  • Author
    Member
    Post count: 17

Hej! är nu väldigt nära ett köp av en iPhone 3GS. Men precis nu på slutet har jag börjat tveka. Funderar på om man ska vänta på 4G. När tror ni att den släpps i sverige och hur länge kan det dröja innan jaibreaken? Kommer den vara dyrare än 3GS?

Tack på förhand!

Zike
    Member
    Post count: 571

nästa iphone kommer att få en väldigt mycket snabbare processor också. jag gissar att den kommer i augusti.

MacRyhage
    Member

@zike 66355 wrote:

nästa iphone kommer att få en väldigt mycket snabbare processor också. jag gissar att den kommer i augusti.

Men kommer den vara dyrare och som sagt hur länge tror du man måste vänta för att kunna Jailbreaka. Är helt utan telefon nu och känner mig verkligen sugen på en iPhone men vill ju samtidigt göra rätt val!

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Walmart i USA halverade idag priset på 3GS och 3G gick inte ens att beställa via Apple’s online store i morse. Nu tar det visserligen en bra stund innan 3GS ersättaren dyker upp i gamla Svedala, men det borde vara en ganska intressant marknad för 3GS-köpare inom kort. OM du kan hitta en säljare du kan lita på… för operatörerna lär inte rea ut dem, se bara på vilka ockerpriser de fortsätter att kräva för 3G

MacRyhage
    Member

@freebo 66366 wrote:

Walmart i USA halverade idag priset på 3GS och 3G gick inte ens att beställa via Apple’s online store i morse. Nu tar det visserligen en bra stund innan 3GS ersättaren dyker upp i gamla Svedala, men det borde vara en ganska intressant marknad för 3GS-köpare inom kort. OM du kan hitta en säljare du kan lita på… för operatörerna lär inte rea ut dem, se bara på vilka ockerpriser de fortsätter att kräva för 3G

Okej, är inte riktigt med på vad du menar, är det svårt att få tag på 3GS eller dröjer det innan 4G kommer. Är som sagt i behov av en ny telefon men om nya iPhone kommer om någon/några månader och den inte kommer vara mycket dyrare och det går att jailbreaka den så är det nog det rätta för mig.

Men är som sagt mycket osäker!

mrsmart
    Member
    Post count: 287

@freebo 66366 wrote:

Intressant att Wal-mart halverar priset. Dock kan jag även instämma i den unisona kören som precis som Freebo skriver tycker att 3g priserna inte sänks tillräckligt, jag menar, 3g är en mobil med ett par år på nacken, andra mobilföretag slutar sälja mobilen då, och rear ut den, men 3g säljs fortfarande till höga priser, det var därför jag för 2 veckor sedan tecknade avtal på en 3gs, det skilde väl 400 kr eller något sådant jämfört med en 3g (sett över 24 mån).

MacRyhage
    Member

@mrsmart 66394 wrote:

Intressant att Wal-mart halverar priset. Dock kan jag även instämma i den unisona kören som precis som Freebo skriver tycker att 3g priserna inte sänks tillräckligt, jag menar, 3g är en mobil med ett par år på nacken, andra mobilföretag slutar sälja mobilen då, och rear ut den, men 3g säljs fortfarande till höga priser, det var därför jag för 2 veckor sedan tecknade avtal på en 3gs, det skilde väl 400 kr eller något sådant jämfört med en 3g (sett över 24 mån).

Okej, men har aldrig varit på väg att köpa 3G. Undrar bara nu som sagt om någon har någon aning om när nya (enligt mig kallad 4G) iPhone kommer till Sverige och hur lång tid det kan ta innan man kan Jailbreaka den?:)

MacRyhage
    Member

Ingen som vet ungefär hur lång tid det tar innan Jailbreak kommer till nya iPhone?

Freebo
    Member

@macryhage 66453 wrote:

Ingen som vet ungefär hur lång tid det tar innan Jailbreak kommer till nya iPhone?

Min gissning är inte mer värd än någon annans men < 30 dagar efter releasen i US men bara om bootromen och arkitekturen är vad Dev-Team förväntar sig.

imported_pongo
    Member
    Post count: 893

min förväntade release datum är mellan 1-12juli i sverige
    (antar detta då dessa datum vart för 3gs) efter deras presskonf
    vid samma datum förra året

MacRyhage
    Member

@freebo 66456 wrote:

Min gissning är inte mer värd än någon annans men < 30 dagar efter releasen i US men bara om bootromen och arkitekturen är vad Dev-Team förväntar sig.

Okej, när förväntas den släppas i USA, när kommer jailbreak?

@pongo 66458 wrote:

min förväntade release datum är mellan 1-12juli i sverige
    (antar detta då dessa datum vart för 3gs) efter deras presskonf
    vid samma datum förra året

Okej, låter bra jag som troligtvis kommer att skaffa en, undrar också här om du kan ha en gissning omnär jailbreak kan komma?

MacRyhage
    Member

Kommer den vara mycket dyrare än 3GS?

Nordborg
    Member
    Post count: 20

Enligt min tro kommer det dröja innan 4G släpps eftersom inte OS.4 har kommit till 3GS än. Dessutom kommer priserna förmodligen vara skyhöga eftersom en 3GS är ganska dyr i dagens läge.

Dessutom har jag inte hört från Apple:s sida att det bekräftat att Iphone 4G kommer detta året ens? Kanske är det jag som är efter, men har den inte släppts i USA än, kommer det dröja ett bra tag tills den släpps i Sverige. Titta bara på Ipad…

MacRyhage
    Member

@nordborg 66748 wrote:

Enligt min tro kommer det dröja innan 4G släpps eftersom inte OS.4 har kommit till 3GS än. Dessutom kommer priserna förmodligen vara skyhöga eftersom en 3GS är ganska dyr i dagens läge.

Dessutom har jag inte hört från Apple:s sida att det bekräftat att Iphone 4G kommer detta året ens? Kanske är det jag som är efter, men har den inte släppts i USA än, kommer det dröja ett bra tag tills den släpps i Sverige. Titta bara på Ipad…

Okej, kommer den alltså vara mycket dyrare, är det inte 3GS son kommer sjunka och sedan att den ligger lite högre än 3GS gör i dagsläget. Men detta med iPad var ju inte som det skulle vara.

Nordborg
    Member

@macryhage 66749 wrote:

Okej, kommer den alltså vara mycket dyrare, är det inte 3GS son kommer sjunka och sedan att den ligger lite högre än 3GS gör i dagsläget. Men detta med iPad var ju inte som det skulle vara.

Jag tvivlar på att 3GS kommer gå ner radikalt i pris, men ner kommer det gå. Jag tror definitivt att du kommer bli besviken på väntetiden om du inte har en annan telefon just nu, priset kan jag inte svara helt 100 på, det kan bli hur som helst. Förmodligen blir det så som du säger, men man vet aldrig.

imported_pongo
    Member

så här gick det när 3gs kom ut
    Steve Jobs höll i en presskonf den

8juni 2009, (där han presenterade 3GS för världen)
    17juni 2009, lanserades den i USA
    9juli eller så var det 19 juli 2009 (minns ej exakt), lanserades 3GS i sverige

inte så stor skillnad på lanseringsdagarna
    så med andra ord, är det stor chans att det kommer
    bli så iår igen, sedan varför ska inte en 4g komma ut nu i sommar?
    2009- 3GS
    2008- 3G
    2007- 2g

men vi kan ta det lungt med spekulationerna
    med tanke på att om 7dagar och 21timmar så
    kommer alla viktiga frågor bli svarade på WWDC10.

det med pris brukar det väl vara som med allt annat.
    när något nytt kommer ut, så sänks det gamla i pris (inte radikalt)
    men det sänks.

MacRyhage
    Member

@nordborg 66750 wrote:

Jag tvivlar på att 3GS kommer gå ner radikalt i pris, men ner kommer det gå. Jag tror definitivt att du kommer bli besviken på väntetiden om du inte har en annan telefon just nu, priset kan jag inte svara helt 100 på, det kan bli hur som helst. Förmodligen blir det så som du säger, men man vet aldrig.

Okej, har en fungerande telefon men dock en gammal utan mediaspelare etc. Är väldigt sugen på en iphone nu och var väldigt nära en 3GS men kom på att det kändes dumt eftersom att enligt vissa så kommer det en ny 1 – 2 juli eftersom att 3GS kom då. Men det är ju sådan här “pressrelease” eller vad det nu kallas med Apple’s vd den 7 Juni. Är den värkligen långt borta då?

Nordborg
    Member

@macryhage 66758 wrote:

Okej, har en fungerande telefon men dock en gammal utan mediaspelare etc. Är väldigt sugen på en iphone nu och var väldigt nära en 3GS men kom på att det kändes dumt eftersom att enligt vissa så kommer det en ny 1 – 2 juli eftersom att 3GS kom då. Men det är ju sådan här “pressrelease” eller vad det nu kallas med Apple’s vd den 7 Juni. Är den värkligen långt borta då?

Jag har faktiskt ingen superb koll. Vad jag har läst på om den nu så är den kanske närmare än vad jag trodde. Men hur som helst så får du helt enkelt vänta lite och se 🙂

MacRyhage
    Member

@nordborg 66760 wrote:

Jag har faktiskt ingen superb koll. Vad jag har läst på om den nu så är den kanske närmare än vad jag trodde. Men hur som helst så får du helt enkelt vänta lite och se 🙂

Okej, tack för att du tar dig tid att hjälpa mig! Men något som du kanske kan ha en idé om är när Jailbreaken kan komma. Hur lång tid brukar det ta att “knäcka” en ny version? Rör det sig om timmar, veckor eller år?

Freebo
    Member

@macryhage 66802 wrote:

Okej, tack för att du tar dig tid att hjälpa mig! Men något som du kanske kan ha en idé om är när Jailbreaken kan komma. Hur lång tid brukar det ta att “knäcka” en ny version? Rör det sig om timmar, veckor eller år?

Som jag redan nämnde här så gissar jag på att JB och unlock kommer inom 30 dagar efter USA-release av nästa modell alt. firmware 4.0 release och då tar jag i så jag storknar. Det kan lika gärna vara 30 minuter

imported_pongo
    Member

@macryhage 66802 wrote:

eidt: nu i efterhand av läsning så tar jag bort en del av min text..

men iaf:
    kan säga dig med 99,9% säkerhet att dev-team håller kvar det hålet kvar tills den nya iphone/nya os kommer. så med andra ord kan det hända 1vecka från release till 1månad, beroende på fall dom tycker att det är värt att släppa på det akutella releasen.

ps/anledningen till att jag är så himla säker på att en ny iphone kommer ut, är pga att en iphone har en livstid på 1år, annars så hade apple inte haft en sådan makt över mobilmarknaden.

100% säker
    ge dev-team tid, så kommer det nya os eller iphone bli hackad inom 60dygn.
    snälla våga satsa pengar emot, för kan skaffa paypal konto om det är så 😉 puss

edit 2: puss var från min tjej, om du är en kille så tar jag hennes puss och förvanldar det till en kyss 😛

MacRyhage
    Member

@freebo 66806 wrote:

Som jag redan nämnde här så gissar jag på att JB och unlock kommer inom 30 dagar efter USA-release av nästa modell alt. firmware 4.0 release och då tar jag i så jag storknar. Det kan lika gärna vara 30 minuter

Okej! tack! dåligt av mig att jag inte såg det.

@pongo 66807 wrote:

eidt: nu i efterhand av läsning så tar jag bort en del av min text..

men iaf:
    kan säga dig med 99,9% säkerhet att dev-team håller kvar det hålet kvar tills den nya iphone/nya os kommer. så med andra ord kan det hända 1vecka från release till 1månad, beroende på fall dom tycker att det är värt att släppa på det akutella releasen.

ps/anledningen till att jag är så himla säker på att en ny iphone kommer ut, är pga att en iphone har en livstid på 1år, annars så hade apple inte haft en sådan makt över mobilmarknaden.

100% säker
    ge dev-team tid, så kommer det nya os eller iphone bli hackad inom 60dygn.
    snälla våga satsa pengar emot, för kan skaffa paypal konto om det är så 😉 puss

edit 2: puss var från min tjej, om du är en kille så tar jag hennes puss och förvanldar det till en kyss 😛

Haha! bra och tack igen som sagt alla ni som hjälper mig, känns värkligen som att det är värt att vänta någon månad eller två på nya iPhone. Den ser också mycket bättre och slimmad ut imo. Som det såg ut i dagsläget så hade jag en mycket bra deal på 3GS med 3. Dröjer det länge innan de kommer med sina abbonemang och säljer iPhone efter release?

Nordborg
    Member

@macryhage 66810 wrote:

Okej! tack! dåligt av mig att jag inte såg det.

Haha! bra och tack igen som sagt alla ni som hjälper mig, känns värkligen som att det är värt att vänta någon månad eller två på nya iPhone. Den ser också mycket bättre och slimmad ut imo. Som det såg ut i dagsläget så hade jag en mycket bra deal på 3GS med 3. Dröjer det länge innan de kommer med sina abbonemang och säljer iPhone efter release?

Det tar garanterat inte lång tid, eftersom det är så företagen tjänar pengar och efterfrågan kommer att vara stor när den släpps kommer dem släppa abonnemang så snabbt det går 😉

MacRyhage
    Member

@nordborg 66817 wrote:

Det tar garanterat inte lång tid, eftersom det är så företagen tjänar pengar och efterfrågan kommer att vara stor när den släpps kommer dem släppa abonnemang så snabbt det går 😉

Okej, det låter bra. Ska nu avvakta och se när den kommer osv. Men är det någon som har någon idé om hur mycket dyrare den kan bli så kommentera gärna! Tack på förhand!!!!

Freebo
    Member

@macryhage 66823 wrote:

Okej, det låter bra. Ska nu avvakta och se när den kommer osv. Men är det någon som har någon idé om hur mycket dyrare den kan bli så kommentera gärna! Tack på förhand!!!!

Ja vad ska vi höfta till med? Apple vet att de flesta köparna ser smartphones som mer än en telefon, den ersätter i mångt och mycket datorn och priset är därmed relativt oelastiskt (dvs köparna är inte priskänsliga, inte ens 3 år efter första lanseringen av iPhone då folk fortfarande betalar multum för att få äga en….)

En obunden 32GB 3GS kostar idag 7695:- ink upplåsning hos Tre och det skulle förvåna iaf mig om nästa modell hamnar under 9500:-. Att försöka sia om bundna månadskostnader hos olika operatörer är ganska ointressant, du köper en service och i den kan de slänga med en massa sk-t för att maxa marginalen.

MacRyhage
    Member

@freebo 66824 wrote:

Ja vad ska vi höfta till med? Apple vet att de flesta köparna ser smartphones som mer än en telefon, den ersätter i mångt och mycket datorn och priset är därmed relativt oelastiskt (dvs köparna är inte priskänsliga, inte ens 3 år efter första lanseringen av iPhone då folk fortfarande betalar multum för att få äga en….)

En obunden 32GB 3GS kostar idag 7695:- ink upplåsning hos Tre och det skulle förvåna iaf mig om nästa modell hamnar under 9500:-. Att försöka sia om bundna månadskostnader hos olika operatörer är ganska ointressant, du köper en service och i den kan de slänga med en massa sk-t för att maxa marginalen.

Okej, får hoppas att du höftar fel då för det lät saftigt. Nu skulle jag få en ny iPhone 3GS 16gb från Tre för 2900 kr om jag täcknade ett abbonemang på 299 kr. 89 kr av dom går till 5GB surf och resterande 210 kr går till singa och sms. Detta var ju enligt mig ett ok pris så nu får jag hoppas att det kommer någon liknande deal. Hur mycket sjunker dom i pris egentligen och hur fort?

Nordborg
    Member

@macryhage 66941 wrote:

Okej, får hoppas att du höftar fel då för det lät saftigt. Nu skulle jag få en ny iPhone 3GS 16gb från Tre för 2900 kr om jag täcknade ett abbonemang på 299 kr. 89 kr av dom går till 5GB surf och resterande 210 kr går till singa och sms. Detta var ju enligt mig ett ok pris så nu får jag hoppas att det kommer någon liknande deal. Hur mycket sjunker dom i pris egentligen och hur fort?

Jag hoppas verkligen inte att du hoppas få en 4G för under 6-7k med bundet abonnemang när den släpps. Priset sjunker inte allt för fort, jämför med 3GS, det tar ett tag! 🙂

Freebo
    Member

@macryhage 66941 wrote:

Som jag sa så tycker iaf jag det är helt ointressant att väga in bundna telefoner och slavkontrakt i ekvationen. 10000 cash eller 4000 cash och 500:- per månad i ett år (där 100 går till surf, 100 för att ringa, 50 för MMS, 50 till SMS, 50 till tethering, 50 till support, 50 till SIM-kort, 25 till 3G-support och slutligen 25 i ränta…. 😉 ) är sak samma men relativt få vill egentligen binda upp sig (t.ex. pga av de redan har ett abonnemang via sin arbetsgivare) så det är en avbetalningsplan för många… cash is king men vill du jaga i djungeln så är det nog iPhone abonnemang och priser – Betala mindre som gäller

Visst sjunker de i pris över tiden men inte lika mycket som annan elektronik, ref. mitt tidigare inlägg om priselasticitet

Prisjakt
    [IMG]http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=448967[/IMG]

MacRyhage
    Member

@freebo 66944 wrote:

Som jag sa så tycker iaf jag det är helt ointressant att väga in bundna telefoner och slavkontrakt i ekvationen. 10000 cash eller 4000 cash och 500:- per månad i ett år (där 100 går till surf, 100 för att ringa, 50 för MMS, 50 till SMS, 50 till tethering, 50 till support, 50 till SIM-kort, 25 till 3G-support och slutligen 25 i ränta…. 😉 ) är sak samma men relativt få vill egentligen binda upp sig (t.ex. pga av de redan har ett abonnemang via sin arbetsgivare) så det är en avbetalningsplan för många… cash is king men vill du jaga i djungeln så är det nog iPhone abonnemang och priser – Betala mindre som gäller

Visst sjunker de i pris över tiden men inte lika mycket som annan elektronik, ref. mitt tidigare inlägg om priselasticitet

Prisjakt
    [IMG]http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=448967[/IMG]

Så enligt diagrammet kostade en iPhone i Juni förra året 14 000???!!

Freebo
    Member

@macryhage 66945 wrote:

Så enligt diagrammet kostade en iPhone i Juni förra året 14 000???!!

Ja, du ser att mina 9500:- är lite off the chart men så fort de första galningarna handlat olåsta så börjar det sjunka…

MacRyhage
    Member

@freebo 66946 wrote:

Ja, du ser att mina 9500:- är lite off the chart men så fort de första galningarna handlat olåsta så börjar det sjunka…

Okej, så om vi säger att jag väntar 1 månad efter release och sedan köper en låst via 3 (har ingen arbetsgivare än) så behöver det inte nödvändigtvis vara så att det skiljer mer en kanske någon tusenlapp eller mindre.

Vill också tacka oerhört mycket för att du lägger ner tid på att hjälpa mig, Tack!

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

Men.. Lol wooot? de kostade 7400 på tre olåst..

Freebo
    Member

@h3nr11k 67270 wrote:

Men.. Lol wooot? de kostade 7400 på tre olåst..

När Tre väl fick dem, och det var liksom inte dagen efter USA-lanseringen

Warhawk
    Member
    Post count: 9

Angående releasen av iPhone 4g tänkte jag bara informera er om att det står klart på apple’s sida att den släpps 24 Juni. ( Det kanske ni redan visste, men förstod inte vissa delar av tidigare inlägg ). Så det lär ju ta ett tag innan den släpps i Svealand 🙂

svenskmeatball
    Member
    Post count: 5

Rent logiskt så borde ju priset på en 3GS sjunka lite grann närmsta tiden, får man hoppas iaf:) Är inne lite grann på en Iphone 3gs men vette fan då den fortfarande är svindyr

MacRyhage
    Member

@warhawk 67292 wrote:

Angående releasen av iPhone 4g tänkte jag bara informera er om att det står klart på apple’s sida att den släpps 24 Juni. ( Det kanske ni redan visste, men förstod inte vissa delar av tidigare inlägg ). Så det lär ju ta ett tag innan den släpps i Svealand 🙂

Prata med någon på Tre där de sa att den skulle släppas vid ungefär samma datum i Juli, alltså 24 Juli exakt.

@svenskmeatball 67376 wrote:

Rent logiskt så borde ju priset på en 3GS sjunka lite grann närmsta tiden, får man hoppas iaf:) Är inne lite grann på en Iphone 3gs men vette fan då den fortfarande är svindyr

Aa det håller jag med om. Satt och läste i live-bloggen under WWDC och såg alla nya funktioner, många onödiga och många bra. Kan smmafatta det som att jag tror att den nya iPhone 4 kommer att ha ett ännu högre utgångspris än 3GS som låg på 14k. Känns nu då som att iPhone 4 inte kommer sjunka till ett förmånligt pris innan Jul. Nu är ju fallet att jag behöver en snarast. Så det står nu bara mellan HTC Desire och 3GS. Kan nu säga att det lutar kraftig åt Desire. Första anledningen är att iPhone 3GS är så otroligt vanlig, finns tom 7 åringar som springer omkring med sina iPhone’s på gatan här. Andra anledningen är att Desire är ganska mycket billigare. Dessutom är den ju vassare på flera sätt som tex Flash, Kamera, Batteritid och en snabbare processor.

keller
    Member
    Post count: 13

Tja, första inlägget här.
    Har ingen iphone för tillfället, har en htc desire, men tänkte köpa en iphone 3gs, då jag har tele2 abonemmang måste jag naturligtvis köpa en olåst, men jag tvekar. Letar på blocket och olåsta telefonerna är svindyra. Så jag vet inte vad jag ska göra, några tips?? 🙂

keller
    Member

Ingen som har några tips??

imported_pongo
    Member

@keller 68215 wrote:

Ingen som har några tips??

tips på vad? köp beg eller köp nytt på 3 och lås upp för en summa.
    allt handlar om hur mycket du tänkt slösa också så.
    CyberPhoto har också olåsta 3gs (kanske lite dyrt)
    men men

keller
    Member

@pongo 68216 wrote:

tips på vad? köp beg eller köp nytt på 3 och lås upp för en summa.
    allt handlar om hur mycket du tänkt slösa också så.
    CyberPhoto har också olåsta 3gs (kanske lite dyrt)
    men men

Tänkte sälja min desire ev byta. Blir roligtvis att köpa från blocket, efersom budgeten kommer att hamna runt 4000-4500 max 47000. Så undrande om ni hade några tips, om hur jag ska göra 🙂 Köpa? Inte köpa? vänta? Eller behålla Desiren 🙂

imported_pongo
    Member

jag tycker att du ska vänta med köp utav 3gs och se vad andrahands värdet på iphone 4 kommer bli ^^ man så kommer priserna troligen sjunka ännu mer när 4:an kommer ut

keller
    Member

@pongo 68223 wrote:

jag tycker att du ska vänta med köp utav 3gs och se vad andrahands värdet på iphone 4 kommer bli ^^ man så kommer priserna troligen sjunka ännu mer när 4:an kommer ut

Roger that! 🙂

Viewing 42 posts - 1 through 42 (of 42 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.