Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Köpa iPhone › Köpa iphone 3g i USA – låsa upp i Sverige?
-
AuthorPosts
-
Hej!
Är väldigt sugen på att köpa en iphone 3g och som tur är har jag vänner som bor i usa. Hon har sagt att hon kan fixa en till mig och leverera den runt höstlovet. Men nu undrar jag, kan man köpa den i USA och låsa upp den i Sverige så jag kan ringa från vilket kontantkort som helst? Eller är det helt kört?
Tell me // Amaandisch
@amaandisch 9592 wrote:
Hej!
Är väldigt sugen på att köpa en iphone 3g och som tur är har jag vänner som bor i usa. Hon har sagt att hon kan fixa en till mig och leverera den runt höstlovet. Men nu undrar jag, kan man köpa den i USA och låsa upp den i Sverige så jag kan ringa från vilket kontantkort som helst? Eller är det helt kört?
Tell me // Amaandisch
Den går inte att låsa upp än. Måste vänta till iPhone development team lyckas låsa upp den.
Min syrra studerar under hösten i USA och jag undrar ifall det går att köpa iPhone utan abbonemang snart. Har läst på flera sidor att det skulle komma under hösten, kanske även nu i september. Någon som vet något mer?
Hittade någonting här också. I UK så kommer dem sälja iPhone Pay&Go för 727 dollar, IGM: O2 announces ‘Pay & Go’ . Vet dock inte om hur man binder sig. (16 september)
@joalof 10675 wrote:
Min syrra studerar under hösten i USA och jag undrar ifall det går att köpa iPhone utan abbonemang snart. Har läst på flera sidor att det skulle komma under hösten, kanske även nu i september. Någon som vet något mer?
Hittade någonting här också. I UK så kommer dem sälja iPhone Pay&Go för 727 dollar, IGM: O2 announces ‘Pay & Go’ . Vet dock inte om hur man binder sig. (16 september)
Det går inte att köpa telefonen i USA utan att binda upp sig på ett abonnemang. De aktiverar dessutom telefonen i affären åt dig. Även om du kunde köpa en så är den operatörslåst och kommer inte att fungera i Sverige.
Kan komma en PayG-telefon i USA i hösten, men den kommer också att vara operatörslåst.PayG-telefonen som kommer säljas i England är operatörslåst.
Vill du köpa en amerikansk telefon kan du göra det på eBay, men den kommer att vara låst. Oavsett om det står unlocked eller ej på auktionen så är den låst.
Undrar hur många ggr jag skrev “låst” i den här texten…
Ok, dock tycker jag det är lite konstigt hur han som säljer här Apple iPhone 3G 16GB Black NEW UNLOCKABLE NO CONTRACT – eBay (item 250290222765 end time Sep-03-08 15:55:37 PDT)
kan ha köpt 16GB för 499 dollar i en Apple Store, och sedan säljer den på Ebay. Kan inte alla amerikaner göra detta? Han har ett riktigt kvitto från affären och har med största sannolikhet inte bundit upp sig då han har typ 10 st iPhones på ena bilden.@joalof 10742 wrote:
Ok, dock tycker jag det är lite konstigt hur han som säljer här Apple iPhone 3G 16GB Black NEW UNLOCKABLE NO CONTRACT – eBay (item 250290222765 end time Sep-03-08 15:55:37 PDT)
kan ha köpt 16GB för 499 dollar i en Apple Store, och sedan säljer den på Ebay. Kan inte alla amerikaner göra detta? Han har ett riktigt kvitto från affären och har med största sannolikhet inte bundit upp sig då han har typ 10 st iPhones på ena bilden.Vet inte heller hur folk får tag på dem. Kanske inte alla affärer håller 100 på det, men det är mot oddsen att man lyckas. Skumt att han tagit bort plasten på alla.
Det står “unlockable”, vilket betyder att du måste köpa ett sånt här simkort folk pratar om på forumet. Den är fortfarande knuten till AT&T som du ser i infon,.Är det inte så att företag kan köpa olåsta telefoner? Eller är dom låsta bara att man inte tecknat något abonnemang?
@flunit 10745 wrote:
Är det inte så att företag kan köpa olåsta telefoner? Eller är dom låsta bara att man inte tecknat något abonnemang?
De är fabrikslåsta efter ett nummer som finns i telefonen oavsett om man tecknar abonnemang eller ej.
När man aktiverar den via iTunes så skickar den en signal och kollar numret mot Apples databas. Står det att den är låst där så låser telefonen sig.Går inte att köpa utan abonnemang i USA vad jag vet. Men han har kanske betalat för hela abonnemanget på plats? Jag vet inte hur dom har gjort faktiskt…
OffTopic: JohnFa, hade varit trevligt med en avatar till din profil! 🙂
@iPhoneinfo.se 10763 wrote:
Går inte att köpa utan abonnemang i USA vad jag vet. Men han har kanske betalat för hela abonnemanget på plats? Jag vet inte hur dom har gjort faktiskt…
Man kan säga upp sitt abonnemang och betala $175 för att komma ur det. Kan vara det många gör.
Avatar ja, jag får se till att fixa en. Jag måste komma på någong snitsig först bara 😎
Så, köpa telefonen för 299 med abonnemang och sedan 175 för att säga upp det? Finns det någon länk där jag kan läsa mer om uppsägningarna? ATT.com?
—
Tveksamt om det funkar, man kan få betala mer om man har otur, då de helst vill att man lämnar tillbaka telefonen.
Apple: Last Day to Return iPhone 3G and Cancel Your AT&T Contract Without Paying ETF
@joalof 10795 wrote:
Så, köpa telefonen för 299 med abonnemang och sedan 175 för att säga upp det? Finns det någon länk där jag kan läsa mer om uppsägningarna? ATT.com?
—
Tveksamt om det funkar, man kan få betala mer om man har otur, då de helst vill att man lämnar tillbaka telefonen.
Apple: Last Day to Return iPhone 3G and Cancel Your AT&T Contract Without Paying ETF
Jag har läst ett par guider, eller vad man ska kalla dem, för hur man ska gå till vägga. Ska se om jag hittar den.
Men som svensk kan du nog inte teckna abonnemang, men du kanske tänker på nån amerikansk kompis?Sen vet jag faktiskt inte om det är så telefonen fortfarande kommer vara operatörslåst till AT&T, eller om de låser upp den åt en efter att man sagt upp kontraktet. Jag TROR att de gör det, men quota mig inte på det 🙂
Om den nu är operatörslåst även efter man cancellerat kontraktet så kan man ju gärna köpa en låst på eBay.
@johnfa 10796 wrote:
Jag har läst ett par guider, eller vad man ska kalla dem, för hur man ska gå till vägga. Ska se om jag hittar den.
Men som svensk kan du nog inte teckna abonnemang, men du kanske tänker på nån amerikansk kompis?Sen vet jag faktiskt inte om det är så telefonen fortfarande kommer vara operatörslåst till AT&T, eller om de låser upp den åt en efter att man sagt upp kontraktet. Jag TROR att de gör det, men quota mig inte på det 🙂
Om den nu är operatörslåst även efter man cancellerat kontraktet så kan man ju gärna köpa en låst på eBay.
Jag tror jag såg någon som skrev att den fortfarande var låst till AT&T, i den artikeln jag länka till, inte säker dock.
Känns dock som om det är mycket krångel för några hundralappar. Då är det lika bra och ta en på ebay.
@joalof 10798 wrote:
Jag tror jag såg någon som skrev att den fortfarande var låst till AT&T, i den artikeln jag länka till, inte säker dock.
Känns dock som om det är mycket krångel för några hundralappar. Då är det lika bra och ta en på ebay.
Ja, jag tror det också. Och kan man tänka sig att köpa en låst så kan man som sagt lika bra köpa en från eBay, som jag gjorde.
AT&T säljer iphone som är låsta till dem men utan kontrakt.
Jag har en sådan som jag köpt på EBAY.
Jag har låst upp den med i-sim från MrGizmo och nu kör jag med Telenor.
Jag sätter inga värderingar på om det är olagligt eller inte men så har jag gjort i alla fall.@storpack 10800 wrote:
AT&T säljer iphone som är låsta till dem men utan kontrakt.
Menar du 599/699 dollar? Har den redan släppt det, direkt i Apple Store?
@storpack 10800 wrote:
Jag har en sådan som jag köpt på EBAY.
Fick du betala någon moms eller skatt? Hur fick du paketet skickat till dig? Som en gåva?
Jag köpte min från ebay se länk
Brand New 3G 16GB Black Apple iPhone (AT&T) Free Ship – eBay (item 200243125864 end time Aug-02-08 08:24:04 PDT)Och säljaren ifråga hade köpt den i Usa låst till AT&T men utan kontrakt.
Jag tror inte att han köpt den med kontrakt och sedan sålt den på Ebay.
Ja jag fick betala tull men jag kommer inte håg tullavgiften var.Man ska nog vara försiktig när man köper från Ebay och kolla vad säljaren är för en kuf, i mitt fall så var säljaren en sk powerseller han har haft ca 600 försäljningar på Ebay.
@iPhoneinfo.se 10763 wrote:
Fixat en avatar nu 🙂
Det finns ett antal iphones 16 gb för 5 – 6ooo på ebay just nu och det är flera powersellers.
Känns som om det inte är värt det om man köper telefonen för kanske 4500 kr, + tull och frakt. Fanns en igår där en 16gb gick för 710 dollar utan frakt.
Skriver den, som skickar, ut vad paketet innehåller?
—
JohnFa, möjligt att du behöver lägga in samma bild som profilbild med.
—
@iPhoneinfo.se 10810 wrote:
Gå in under Kontrollpanelen -> Redigera avatar och ladda upp en bild 🙂
Jag gjorde det. Den kanske var för stor… typ 200×137 eller nått.
EDIT* Hittade denna, vad tror ni om den?
Kan man fråga om han kan skicka som gåva?
Hur blir det med tullen?@joalof 10814 wrote:
EDIT* Hittade denna, vad tror ni om den?
Kan man fråga om han kan skicka som gåva?
Hur blir det med tullen?Den verkar ju bra. Maila och fråga om han kan tänka sig att skicka som gåva och skriva ner priset lite. Även om det skickas som gåva, står det att den är värd $700 kan de kasta på moms och skit ändå för att det överskrider ett visst belopp. Du kan inte vara säker på att du inte får tull dock. Det är en liten chansning. Skriva det som gåva ökar chanserna att du slipper tull.
Men tänk på att frakten till Sverige är $40.Och att “unactivated” betyder inte samma sak som upplåst. Betyder bara att han inte aktiverat den i datorn än.
Måste man teckna ett abonnemang på plats i apple store i usa? eller köper man det för ett pris och sedan aktiverar det hemma. För att det finns unlock till iphone 3g på nätet har ett program installerat på datorn.
@shinya 11028 wrote:
Måste man teckna ett abonnemang på plats i apple store i usa? eller köper man det för ett pris och sedan aktiverar det hemma. För att det finns unlock till iphone 3g på nätet har ett program installerat på datorn.
För det första; det finns ingen mjukvaruupplåsning til iPhone 3G än. Det finns simkort som låser upp, men som en del vet är jag skeptisk mot dem (även fast jag har köpt ett själv som jagh inte testat än :)).
Säger nån att de har mjukvara som låser upp iPhone 3G så ljuger dem. Det finns dock till den tidigare modellen.Man måste teckna ett abonnemang i affären. Dessutom aktiverar de telefonen åt dig i affären, du får inte ta med dem och aktivera själv.
Så funkar det. 🙂
Tack för svaret. Jaha för att en bra kompis till mig ska åka till Canada och jag e väldigt sugen på att köpa iphone 3g där. Fast jag vill ha den utan abonnemang. Men det är en sak jag inte fattar, många har köpt sin iphone utan abonnemang och hur lyckas de?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.