Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Köpa iPhone › Köpa Iphone i Spanien/Italien/Frankrike
-
AuthorPosts
-
Har ett tillfälle att få en Iphone hemskickad från Spanien via bekanta. Undrar dock:
-Hur funkar garantin? Måste den skickas ner till spanien igen eller går det att
lämna den här i sverige?
-Måste man låsa upp den eller använda ett sådant fusksim? Och i så fall vad
händer med garantin?Har läst runt på forumet lite och hittad svar på det mesta, men inget om vad som händer med garantin. :rolleyes:
//Marcus
Synd, att ringa ner till en spansk support och prata för sin sak och sen skicka ner pärlan dit tilltalar mig inte. Och antar att jailbreak och upplåsning (i den mån det är möjligt på iphone 3g än) innebär att garantin försvinner det också.
Inget sätt för mig att få tag på en då, Telias idiothöga monopolspriser/avtal vägrar jag acceptera. Får hoppas att Telia via EU lagarna tvingas släppa den med kontantkort eller att andra operatörer får rätt till iphone och släpper den med kontantkort.
@rquired 9187 wrote:
Synd, att ringa ner till en spansk support och prata för sin sak och sen skicka ner pärlan dit tilltalar mig inte. Och antar att jailbreak och upplåsning (i den mån det är möjligt på iphone 3g än) innebär att garantin försvinner det också.
Inget sätt för mig att få tag på en då, Telias idiothöga monopolspriser/avtal vägrar jag acceptera. Får hoppas att Telia via EU lagarna tvingas släppa den med kontantkort eller att andra operatörer får rätt till iphone och släpper den med kontantkort.
Äntligen nån mer som tycker att Telias priser är för höga! Alla andra här verkar tycka de är schyssta.
Telias abonemang är svindyra, men det ända sättet att få tag på en Iphone.
Men vad jag ogillar mest är att de tar monopol på den, och framför allt att den bara erbjuds med abbonemang!Men tyvärr finns det inget annat sätt, funderar på en iphone från telia nu 😮 Dyrt men det är det ända sättet :rolleyes:
@fritte_n 9171 wrote:
Garantin gäller bara i spanien.
Jag är lite trött nu men om jag läser avsnittet “ATT FÅ GARANTISERVICE” skulle man kunna tolka det som att Apple har rätt ut begränsa servicen till ursprungslandet men att dom kommer att skicka dig förpackning och fraktsedal för att frakta den dit.
Apple – Legal – iPhone Warranty – 3g
Borde vara billigare att serva den i landet du befinner dig i om Apple har service där. Skulle en Spanjor som befinner sig i Sverige inte kunna få service innan han kommer hem ? Tvivlar också på att EU-lagar skulle tillåta att Apple vägrar service här i Sverige på en produkt inköpt inom EU.
Någon som vet mer ?
Jag var i Italien förra veckan och köpte en iPhone 3G från den lokala operatören ITIMs butik. De låste upp telefonen på plats och jag gick ut från butiken med mitt eget (ja, igentligen min arbetsgivares) SIM kort i telefonen och allt har fungerat magnifikt. Det verkar som om jag inte var den ända turisten som gjort detta – de kastade bort prepaid SIM kortet som telefonen skulle komma med utan att destuvidare fråga mej om det :).
@nemesiswan 12008 wrote:
Jag var i Italien förra veckan och köpte en iPhone 3G från den lokala operatören ITIMs butik. De låste upp telefonen på plats och jag gick ut från butiken med mitt eget (ja, igentligen min arbetsgivares) SIM kort i telefonen och allt har fungerat magnifikt. Det verkar som om jag inte var den ända turisten som gjort detta – de kastade bort prepaid SIM kortet som telefonen skulle komma med utan att destuvidare fråga mej om det :).
Grymt! 😀 Ja, det är nog en hel drös med turister som köper sin iPhone 3G där.
Du hade i alla fall mer tur än meken: https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/1681-italiensk-iphone-blev-last-till-telia.html 😛
@iPhoneinfo.se 12009 wrote:
Grymt! 😀 Ja, det är nog en hel drös med turister som köper sin iPhone 3G där.
Du hade i alla fall mer tur än meken: https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/1681-italiensk-iphone-blev-last-till-telia.html 😛
Måste fråga jag åker ju 20/10 t till italien. Hur ska ja göra så att inte dom telefonerna jag köper från TIM låser sig INTE jag vill endast ha Tele 2 på min mobil dom ska väl vara helt olåsta dom ska väll inte kunna bli låsta av Telia?
Mvh
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.