Köpa på IO eller i USA

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Köpa iPhone Köpa på IO eller i USA

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 20 total)
  • Author
    Member
    Post count: 12

Har sökt runt en hel del men inte hittat någon tråd som passar det jag undrar över.

Det är så att jag funderar på att köpa en iphone 3g.
    Min morsa ska till USA om ca 3 veckor och som jag har förståt så kan man just nu inte köpa iphone 3g från apple/at&t utan abbonnemang eller hur?

Alternativ 1 är att beställa en från International Orders och skicka den till min morsas hotell och därmed slippa eventuell moms/tull samt dyra fraktkostnader.
    Har kollat runt lite och förståt att IO är ett seriöst företag så det är inga problem.

Alternativ 2 är att beställa från IO men skicka hem till sverige, men som jag har förståt det så är det ganska stor risk att åka på massa moms och tullavgifter så en iphone som kostar 5000 kostar egentligen 6500 vilket är lite väl mycket för mig.

Gillar inte blocket då dom är rätt dyra och risken att bli lurad.

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

Vad är din slutgiltiga fråga? 🙂

Precis som du säger så går det inte att köpa en iPhone 3G från Apple Store/AT&T utan abonnemang.

Alternativ 1 låter väl rätt vettigt. För att klargöra så betalar man ingen tull på elektronik från USA utan bara moms på 25 %. Ska du skicka paketet med FedEx/UPS så kostar frakten ca 500-600 kr och då bör den komma fram inom 2-3 dagar.

Xager
    Member

Frågan är vilken ni tycker är bäst, men alternativ 1 låter ju ganska vettigt.
    Får kolla hur länge hon stannar då, men från USA till USA borde ju inte ta så lång tid.

Det du sa om frakten, det blir väll 500-600 + moms som är 1300 på en 5000kr iphone.

Ska prata lite med IO och be min morsa prata med hotellet för att se om dom kan ta emot paket i hennes namn

willie_
    Member
    Post count: 29

fråga någon kompis, släkting eller nått som är låst till telia i mer än 3 månader om de kan köpa en åt dig på telia? då har du garanti och allt!

iPhoneinfo.se
    Member

@xager 11381 wrote:

Frågan är vilken ni tycker är bäst, men alternativ 1 låter ju ganska vettigt.
    Får kolla hur länge hon stannar då, men från USA till USA borde ju inte ta så lång tid.

Det du sa om frakten, det blir väll 500-600 + moms som är 1300 på en 5000kr iphone.

Ska prata lite med IO och be min morsa prata med hotellet för att se om dom kan ta emot paket i hennes namn

Folk som fular sig och vill slippa betala moms skriver att paketets värde ligger under 100 dollar. Då slipper man betala moms men om paketet försvinner så blir du bara ersatt en struntsumma, vilket inte är att rekommendera 🙂

Sen är inte telefonerna så billiga direkt. Finns nog billigare att hitta på Ebay eller liknande…

Xager
    Member

@iPhoneinfo.se 11383 wrote:

Sen är inte telefonerna så billiga direkt. Finns nog billigare att hitta på Ebay eller liknande…

5000 för en ny upplåst iphone med euro adapter är som hittat för mig iaf

@willie_ 11382 wrote:

fråga någon kompis, släkting eller nått som är låst till telia i mer än 3 månader om de kan köpa en åt dig på telia? då har du garanti och allt!

Har ingen dum nog i min släkt som använder telia 😉
    Iaf inte privat…

Xager
    Member

Läste lite på IO’s sida och där stod det att det kan ta mellan 4-12 dar för en att få sin vara, någon som har en kvalificerad gissning på hur lång tid det borde ta från beställning tills att den finns på hotellet i USA?

jocke
    Member
    Post count: 189

@iPhoneinfo.se 11383 wrote:

Folk som fular sig och vill slippa betala moms skriver att paketets värde ligger under 100 dollar. Då slipper man betala moms men om paketet försvinner så blir du bara ersatt en struntsumma, vilket inte är att rekommendera 🙂

Varför skulle det försvinna? :O Är väl lika stor risk att ett paket som inte värderas som en gåva försvinner? :mad2:

😮 😮

Xager
    Member

@jocke 11589 wrote:

Varför skulle det försvinna? :O Är väl lika stor risk att ett paket som inte värderas som en gåva försvinner? :mad2:

😮 😮

Mer att om paketet försvinner så är värdet enligt fedex mycket mindre om det är en gift och du får inte tillbaka alla dina pengar

Xager
    Member

Ingen som har någon aning om leveranstid inom usa?

Blir lite surt om det inte kommer medans min morsa är där :/

EDIT: Förresten, det är WorldSim TurboSim man får med från IO om man köper den upplåst eller hur?
    Har läst att det man måste klippa i sitt simkort samt att det finns en risk för att kortet skulle fastna i iphonen, stämmer det?

iPhoneinfo.se
    Member

@xager 11608 wrote:

Ingen som har någon aning om leveranstid inom usa?

Blir lite surt om det inte kommer medans min morsa är där :/

EDIT: Förresten, det är WorldSim TurboSim man får med från IO om man köper den upplåst eller hur?
    Har läst att det man måste klippa i sitt simkort samt att det finns en risk för att kortet skulle fastna i iphonen, stämmer det?

Japp det stämmer att det är ett WorldSim TurboSIM som följer med. Finns risk för att den fastnar i telefonen när det gäller alla sådana här “SIM-adapters” man måste klippa i. Men gör man “rätt” så ska det nog gå bra 🙂

Angående leveranstiden så borde det stå på sidan någonstans – kolla där.

Xager
    Member

@iPhoneinfo.se 11616 wrote:

Japp det stämmer att det är ett WorldSim TurboSIM som följer med. Finns risk för att den fastnar i telefonen när det gäller alla sådana här “SIM-adapters” man måste klippa i. Men gör man “rätt” så ska det nog gå bra 🙂

Angående leveranstiden så borde det stå på sidan någonstans – kolla där.

När jag tänker efter (och använder eran priskalkulator) så blir det bara en tusing dyrare att köpa en iphone från telia än från IO, kanske nästan är värt pengarna eftersom man slipper krångel samt har support.

Vad tycker ni som har telia (skulle isf köpa den för 99 i månaden), är dom värda priset?

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Jag köpte min för 3 dagar sen. 16Gb svart 299kr i månaden (som man kan ringa för) och frisurf för 199kr i mån. Jag fick betala 2720kr för mobilen direkt i affären, sedan kommer det 250kr i start avgift med första fakturan.
    Jag är jättenöjd med min iphone men känner ändå att jag betalar ganska mkt för den. Borde kanske ha tagit en abonnemang med billigare månadsavgift och använt i-smartsim kort för att kunna använda tele2. Nästan alla jag känner har comviq och det blir ju så klart dyrare för mig att ringa nu med telia.
    Kolla upp vilket som är billigast för dig, jämför priserna på deras hemsida.

Xager
    Member

Hmm, en svart iphone med max 25:
    0 kr/sms till alla mobiler i Sverige, 0 kr/min till teliamobiler, 0,49 kr/min till övriga mobilnät samt fasta nätet, öppningsavgift 0,99 kr/samtal, månadsavgift 49 kr.

Låter iof inte helt fel

Xager
    Member

Beställde en från telia iaf, bara ett par V-MODE Vibe Duo som ska köpas i USA kvar då 🙂

EDIT: Förresten, finns det någon fara med att jailbreaka en iphone (förutom garantin)?
    Om jag jailbreakar en 2.0.2 iphone och sen uppdaterar till 2.1 så försvinner min JB som jag har förståt, men vad händer med alla apps jag har tankat (dom som inte är ifrån app store alltså), försvinner dom eller ligger dom och tar upp plats utan att användas?

Tack för era snabba och precisa svar hitills iaf =)

iPhoneinfo.se
    Member

@xager 11634 wrote:

Beställde en från telia iaf, bara ett par V-MODE Vibe Duo som ska köpas i USA kvar då 🙂

Där ser man! 🙂

Vad blev det för någon och vilket abonnemang?

Xager
    Member

Har fått den nu, och jag har en fråga förutom de ovan:
    Kan man ställa in så att iphone bara hämtar mail om den är connectad till wifi?

Xager
    Member

Har fått min iphone nu och jag har en fråga förutom de ovan:

Kan man ställa in så att mail bara syncas om man är connectad via wifi?

Xager
    Member

Fan vad jag älskar iPhone 🙂

Enda jag saknar är egentligen är copy/paste, kunna dra över filer och att kunna välja att bara hämta emails om det finns wifi tillgängligt.

Och just det, att kunna öppna länkar i nya tabbar i safari.

Någon annan som har lite smådålig mottagning med wifi? (Jämfört med andra mobiler alltså)

iPhoneinfo.se
    Member

@xager 11919 wrote:

Fan vad jag älskar iPhone 🙂

Enda jag saknar är egentligen är copy/paste, kunna dra över filer och att kunna välja att bara hämta emails om det finns wifi tillgängligt.

Och just det, att kunna öppna länkar i nya tabbar i safari.

Någon annan som har lite smådålig mottagning med wifi? (Jämfört med andra mobiler alltså)

Jag har riktigt bra WiFi-mottagning – har inget att klaga på där i alla fall.

Ja – iPhone är en fantastisk telefon! 😎

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.