köpt en iphone 4 låst till telenor

Front page Forums Köp & Sälj köpt en iphone 4 låst till telenor

Viewing 21 posts - 1 through 21 (of 21 total)
  • Author
    Member
    Post count: 357

hej någon som kan förklara lite snällt för mej nu

köpte en iphone 4 idag på blocket .oöppnad inplastad fick ett telenor kvitto på abonemnag som killen tecknat. men när jag kom hem såg jag att inte imei nr stämmer överrens med kvittot som på lådan .ringde han men inget svar mailade inget svar.ringde telenor och se om det är något skumt med detta köp men ingen där kan se om telefonen är spärrad eller inte förän imorgon när dom jobbar . känns som jag är blåst saken är att jag kumde köra den i itunes och köra mitt telenorkort i den .men kanske dom spärrar nr nu telenor om han försöker köra en fulling mot försäkringsbolaget, han kanske anmäler den luren jag har som stulen så får han en ny och jag kan inte använda min mer + att han känner in mina pengar han sålde den för .

Tompasod
    Member
    Post count: 175
    swag wrote:
    hej någon som kan förklara lite snällt för mej nu

köpte en iphone 4 idag på blocket .oöppnad inplastad fick ett telenor kvitto på abonemnag som killen tecknat. men när jag kom hem såg jag att inte imei nr stämmer överrens med kvittot som på lådan .ringde han men inget svar mailade inget svar.ringde telenor och se om det är något skumt med detta köp men ingen där kan se om telefonen är spärrad eller inte förän imorgon när dom jobbar . känns som jag är blåst saken är att jag kumde köra den i itunes och köra mitt telenorkort i den .men kanske dom spärrar nr nu telenor om han försöker köra en fulling mot försäkringsbolaget, han kanske anmäler den luren jag har som stulen så får han en ny och jag kan inte använda min mer + att han känner in mina pengar han sålde den för .

Väldigt troligt att han anmäler den stulen och du har en dyr iPod tyvärr 🙁

Tog du leg på säljaren?

swag
    Member

hej tack .nä tog ju inget leg tyvärr. jag kan inte ringa telenor imorgon då ang detta ? det jag ahr är ett kvitto med ett annat namn och adress person nr och onköpet gjordes 3-11-10 enligt det kvittot jag ahr så han som står på detta kvitto har 5 olika mobil nr var av ett står på detta jag har här

DonRon
    Member
    Post count: 96

@swag 82538 wrote:

hej tack .nä tog ju inget leg tyvärr. jag kan inte ringa telenor imorgon då ang detta ? det jag ahr är ett kvitto med ett annat namn och adress person nr och onköpet gjordes 3-11-10 enligt det kvittot jag ahr så han som står på detta kvitto har 5 olika mobil nr var av ett står på detta jag har här

Försök att få tag på han ett par dagar till, om du inte lyckas så kontaktar du polisen och se vad dom säger.

Hoppas det löser sig, tråkigt som fan är sånt händer 🙁

swag
    Member

fick tag i han som står på kittot men han visste inget sa han förän jag sa att jag ska polis anmäla han .men han sa ändå jag vet inget så la han på.pratat med telenor och blocket idag. blocket har sparat hans annons men det hjälper väl inte när namn mobil nr mail är falska .telenor trodde att det va bedrägeri men vi får vänta sa dom han hade tagit ut 3 st iphone 4 32 gb .undra va som händer och va telenor gör han sa att om nu telefonen blir blockerad av dom så får jag ringa dom gå till polisen göra en anmälan. kan telenor låsa upp den för mej om dom vill eller är den helt slut.

tack för svaren jag fått innan

kan man köpa den av telenor i sin tur sen efter anmälan och allt va detta blir av nu .för telenor kan ju om dom vill låsa upp den igen fast den är spärrad en gång eller någon som vet vad som kan hända mej .kan jag få lämna tillbaks den till dom för telenor äger väl min iphone4 väl

dator_robin
    Member
    Post count: 45

Fan vilket dilemma, Hoppas allt löser sej för dej , Tråkigt när sånt här händer oss oskyldiga människor..

swag
    Member

ja inte kul är väl bara att vänta tills telenor låser telefon vet ej va jag ska göra då ringer dom mej och vill ha tillbaks den då eller

Tompasod
    Member
    swag wrote:
    ja inte kul är väl bara att vänta tills telenor låser telefon vet ej va jag ska göra då ringer dom mej och vill ha tillbaks den då eller

Nope, anmäld stulen=spärrat IMEI nummer, dyr iPod.

Han som köpte den hade inte telefonen som säkerhet så den är din.

Tompasod
    Member
    Tompasod wrote:
    Nope, anmäld stulen=spärrat IMEI nummer, dyr iPod.

Han som köpte den hade inte telefonen som säkerhet så den är din.

Sälj den till nån i Asien, där rapportera folk det motsatta. Köpt telefon som funkar i Thailand men som är stulen i Europa och inte funkar när de kommer hem..
    Så den funkar säkert där.

swag
    Member

men jag mäste väl göra en anmälan mot han jag köpte den av men han är ju borrta allt va ju falskt i annonsen namn nr mail..spårrar inte telenor upp luren .tänkte dom har ju blivitt lurade också

DonRon
    Member
    Post count: 96

@swag 82733 wrote:

men jag mäste väl göra en anmälan mot han jag köpte den av men han är ju borrta allt va ju falskt i annonsen namn nr mail..spårrar inte telenor upp luren .tänkte dom har ju blivitt lurade också

Hur gick affären till?
    Förde du över pengar till hans konto eller träffades ni och gjorde affären mellan 4 ögon?
    Om du för över pengar till han så har du ju ett konto nummer polisen kan gå på, dock är det inte säkert att bedragaren står på kontot utan han har målvakt som det heter.

Jag har själv blivit blåst på blocket en gång och dom har tagit killen, men mina pengar har jag ännu inte fått tillbaka, det kan ta lång tid har jag fått veta.

swag
    Member

hej vi träffades .kommer telenor nu när dom stänger av iphonen tar väl ett tag till kanske .kommer dom höra av sej till mej att dom vill ha luren tillbaks eller va händer

Mothergoose
    Member
    Post count: 188

Ska ev. köpa en iPhone4 nu. Har ej träffat personen, men han har skickat bild på telefon (plomberad) och kvitto där IMEI och allt står.

Finns det ngn möjlighet att kontrollera att IMEI:t som står på kvittot är detsamma som är på telefonen utan att öppna plomberingen?

Jag menar, han kan ju ha ett kvitto från ett annat köp där det är samma telefon, men sälja en stulen? Vill röja undan alla tvivel och undvika att ha oturen och bli en massa tusenlappar fattigare!

swag
    Member

ja du ska kuna se det på baksidan av kartongen

Mothergoose
    Member

@swag 83418 wrote:

ja du ska kuna se det på baksidan av kartongen

Fick se ett foto på baksidan av telefonlådan – IMEI stämmer överens med kvittot. Om telefonens IMEI stämmer överens med det kvitto jag har så innebär det att jag är “safe”? För om han jag köper den av skulle anmäla den som stulen i efterhand så har ju jag tillgång till IMEI-numret själv?

Lite andra frågor:
    Har fått ett foto på abonnemangskvittot mailat till mig. Kollade upp det mobilnummer som stod på kvittot till abonnemanget och det visade sig att killen hade två mobilnr. till utöver detta.
    Ngt att vara misstänksam mot? Kan de ha tecknat fler abonnemang och försöker kränga telefonerna för att sedan spärra?
    Det är ju inte logiskt iofs när de ändå är uppbundna på abonnemanget i 24 månader…
    Vad tror ni andra?

Jag har sagt att jag vill komma och öppna kartongen och sätta i mitt SIM-kort för att se så att den fungerar som den ska (vilket inte borde vara några probs eftersom den är oöppnad) men jag är mest nervös att den i efterhand kan spärras?

Hoppas ngn kan hälpa mig – vill inte bli blåst…

hohotomten
    Member
    Post count: 16

Köp aldrig en plomberad iPhone av en privatperson till fantasipriser. Om det verkar vara för bra för att vara sant så är det troligen också det, i majoriteten av fallen.

Känner väl igen mig i denna tråden. Min kompis köpte en iPhone på precis samma sätt. Killen hade kvitto (med ett par iPhones till på dessutom), kartongen var plomberad och IMEI numret var korrekt.
    Telefonen fungerade alldeles utmärkt i flera månader faktiskt. Men sedan gick det plötsligt inte att ringa längre, och operatören (i det här fallet “3”) bekräftade att den var spärrad.

Bedragarna köper alltså flera telefoner på avbetalning, som dom inte tänkt betala av (ofta genom falsk identitet). För att sedan sälja telefonerna “billigt”(jfr marknadspris) på t.ex blocket och tradera.

Så mitt tips är att köpa genom en tillförlitlig återförsäljare, måhända att det kostar någon tusenlapp mer. Men ni kommer i alla fall inte att bli bedragna. “Better safe than sorry”

Cheers

Mothergoose
    Member

Nej, jag gjorde flera efterforskningar och såg att killen som stod på kvittot och det visade sig att han varit med i rättegångar m.m.
    Var egentligen aldrig nära att köpa telefonen – tur att man är bra på att göra detektivarbete.

De verkar jobba enligt den taktik du pratar om. Helt jävla otroligt att dessa äckel till amöbor inte kan försvinna från planetens yta bara…

Dessa killar har jag nu sett har flera annonser ute på Blocket.

En sak jag noterat är att mångas nummer ej går att finna på varken Eniro eller Hitta – det är ett stort minus för mig och orsak till misstänksamhet. Har man ett anonymt kontantkort vill man inte synas eller hittas…

Mvh
    Mothergoose

@hohotomten 83455 wrote:

Köp aldrig en plomberad iPhone av en privatperson till fantasipriser. Om det verkar vara för bra för att vara sant så är det troligen också det, i majoriteten av fallen.

Känner väl igen mig i denna tråden. Min kompis köpte en iPhone på precis samma sätt. Killen hade kvitto (med ett par iPhones till på dessutom), kartongen var plomberad och IMEI numret var korrekt.
    Telefonen fungerade alldeles utmärkt i flera månader faktiskt. Men sedan gick det plötsligt inte att ringa längre, och operatören (i det här fallet “3”) bekräftade att den var spärrad.

Bedragarna köper alltså flera telefoner på avbetalning, som dom inte tänkt betala av (ofta genom falsk identitet). För att sedan sälja telefonerna “billigt”(jfr marknadspris) på t.ex blocket och tradera.

Så mitt tips är att köpa genom en tillförlitlig återförsäljare, måhända att det kostar någon tusenlapp mer. Men ni kommer i alla fall inte att bli bedragna. “Better safe than sorry”

Cheers

NordhNet
    Member

Hej alla!

Det är idag väldigt populärt att använda falska leg till att få ut iphones på abonnemang. Kanonbra för bedragaren då han/hon sen säljer telefonen på blocket och tjänar pengar utan att få hem en enda räkning.

Problemet är att telefonen snabbt blir spärrad när ägaren till den riktiga identiteten får reda på vad som hänt.

Inte nog med att telefonen blir spärrad och att du blir blåst på en massa pengar, du förlorar telefonen då den är en del av utredningen och tekniskt sett tillhör operatören

Så trots att kvittot är ok och matchar serienumret på kartongen är detta ingen garanti att allt är ok.

Jag ser detta flera gånger i veckan i mitt arbete

Detta gäller såklart alla operatörer.

swag
    Member

hej har också råkat ut för detta verkar det som. men den är inte avstängd ännu .hur går man tillväga när telefon stängs av.skickar tex telenor ett brev då att dom ska ha in telefon ?

hohotomten
    Member

@swag 83570 wrote:

hej har också råkat ut för detta verkar det som. men den är inte avstängd ännu .hur går man tillväga när telefon stängs av.skickar tex telenor ett brev då att dom ska ha in telefon ?

Nej den blir troligen bara IMEI spärrad så att du inte kan ringa på den. Du kan sedan använda den som en ipod touch

Mothergoose
    Member

@nordhnet 83567 wrote:

Hej alla!

Det är idag väldigt populärt att använda falska leg till att få ut iphones på abonnemang. Kanonbra för bedragaren då han/hon sen säljer telefonen på blocket och tjänar pengar utan att få hem en enda räkning.

Problemet är att telefonen snabbt blir spärrad när ägaren till den riktiga identiteten får reda på vad som hänt.

Inte nog med att telefonen blir spärrad och att du blir blåst på en massa pengar, du förlorar telefonen då den är en del av utredningen och tekniskt sett tillhör operatören

Så trots att kvittot är ok och matchar serienumret på kartongen är detta ingen garanti att allt är ok.

Jag ser detta flera gånger i veckan i mitt arbete

Detta gäller såklart alla operatörer.

Ja, verkar så.

För jävligt att dessa människor ska finnas överhuvudtaget. De killar/killen jag sett på Blocket har flera annonser ute i olika namn på olika orter.

Viewing 21 posts - 1 through 21 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.