Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Låsa 3G
-
AuthorPosts
-
Hej!
Har problem på landstället med 3G täckningen.
Skall vara Turbo 3G täckning enligt Telia.
Mestadels så är det bara edge nätet jag får, ca. 200 kbit/s, emellanåt så är det 3G signal, ca. 380 Kbit/s.
Två kilometer bort får jag ca. 2.5 Mbit/s.
Pratade med en på Telia mobile som jag känner.
Enligt honom så är det en bergsknalle som troligen gör att täckningen inte är den bästa.
Han såg på en karta där man kan se olika punkter och läsa av signalstyrkan.
Han sade att det bästa man kan göra är att låsa telefonen på 3G. Då kommer den inte hoppa mellan edge och 3G. Han visste inte hur man gör det på en iPhone. Tänkte att kanske någon på forumet vet hur man låser telefonen så att den enbart skall ta emot 3G signal. Jag har försökt hitta detta i menyerna utan resultat. Det enda jag kan komma på är att aktivera 3G i menyn som visar nätverk, inställningar/allmänt/nätverk/aktivera 3G. Har även kollat val av operatör inställningar/operatör/val av nätverk, där är Sweden 3G förbockat.Jag undrar också om det är strålning till telefonen om man väljer Sim låst/OK?
Min dotter spelar en del spel på telefonen, känns onödigt att ha sim kortet upplåst då med tanke på strålningen. (Om det nu är strålnnig.)MVH
@perraman 32380 wrote:
Jag undrar också om det är strålning till telefonen om man väljer Sim låst/OK?
Min dotter spelar en del spel på telefonen, känns onödigt att ha sim kortet upplåst då med tanke på strålningen. (Om det nu är strålnnig.)MVH
Vet tyvärr inget om att låsa 3G, men kan svara på detta 🙂
iPhone 3G har aldrig någon strålning som kan påverka nått. Alla saker har lite strålning, men en iPhone 3G (eller annan någorlunda ny mobil :P) har skadlig strålning 😉 Så det behöver du inte oroa dej för 😀
Om du vill slå av telefondelen för att undvika strålning,använd flightmode i inställningar.
Om det går att låsa till 3G så skulle den istället för edge slå ifrån helt och inte ha nån täckning alls,så därför vore det meningslöst!SIM-lås är inget annat än att du måste slå in PIN-koden när du startar telefonen. Flightmode är det som gäller för att slå av telefondelen.
Jag skulle också vilja låsa telefonen till 3G. Där jag bor (centrala Göteborg) vill telefonen hoppa mellan olika master under samtalet vilket gör att samtalen ibland bryts. Fruktansvärt irriterande. När jag hade Telenor för några år sen låste jag till 3G och det fungerade bra. Senaste åren har jag haft Tre och de har ju bara ett 3G-nät så där är det inget problem. (Nu kommer någon säga att Tre använder Telenors GSM-nät när det saknas mottagning på Tres nät men det gäller bara i glesbygd och där undviker jag att vara.)
@soer 32417 wrote:
SIM-lås är inget annat än att du måste slå in PIN-koden när du startar telefonen. Flightmode är det som gäller för att slå av telefondelen.
Jag skulle också vilja låsa telefonen till 3G. Där jag bor (centrala Göteborg) vill telefonen hoppa mellan olika master under samtalet vilket gör att samtalen ibland bryts. Fruktansvärt irriterande. När jag hade Telenor för några år sen låste jag till 3G och det fungerade bra. Senaste åren har jag haft Tre och de har ju bara ett 3G-nät så där är det inget problem. (Nu kommer någon säga att Tre använder Telenors GSM-nät när det saknas mottagning på Tres nät men det gäller bara i glesbygd och där undviker jag att vara.)
Jag tror att Tre inte använder Telenors GSM nät, sa inte Tre upp alla roamin avtal dem hadde på 2g delen?
ölsvar ur luften: Är det inte bara att stänga av EDGE i bossprefs/SBsettings och ha 3G aktiverat? mobilen lär ju inte ha nått val? ha det!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.